KL-varaosat  Race.fi

Volvo 940 "obd2" vikakoodienlukulaite (tarvikkeet alle 4€) DIY

  • 8 Vastauksia
  • 12176 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa VinskiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Volovo
    • TeamKuraperseRacing -> Katso :)
Ajattelin kirjoittaa tälläisen pienen ohjeet miten saa ulos vikakoodit viimeisistä 940 volvoista joissa on "obd2" pistoke.

Tämä on vain yksi versio miten koodit saa ulos ja tämä on vain ohje miten minä rakensin toimivan laitteen ja sain koodit ulos. Koodit saa tietysti myös nollattua samalla laitteella.



Nyt tähän alkuun jo: käytettävän kaapelin napojen määrä ja dippien napojen määrä riippuu siitä mitä kaikkea haluat laitteellasi pystyttävän lukemaan. Minimissään kannattaa tehdä laite jolla pystyy lukemaan AINAKIN LH:n vikakoodit ja EZK vikakoodit. 1 vikakoodejen lukukohde = 1 dippi ja 1 ylimääräinen karva kaapelissa.

Tarvikkeet:

-Pätkä sopivaa kaapelia, (4-8 napaista, riippuu mitkä koodit laitteella haluat lukea (esim. cruise, airbäg ym.)), tämän saa esim SLO:lta (x€)
-Tyhjä tee-se-itse obd2 pistoke, tämän saa esim Ebaysta tilattua (2€)
-Painonappi, eli kytkin mikä ei jää pohjaan. Tämän saa esim Ebaysta (20snt)
-Dippikytkin (2-6 napainen, riippuu mitkä koodit haluat laitteella lukea), itse käytin 4 napaisia, niitä saa Ebaysta myös (12snt)
-12v LED polttimo TAI normaali ledi + sopiva etuvastus, jokainen varmasti osaa sen mitoittaa ohmin lain avulla. 12V led löytyy Ebaysta (21snt)
-Ap9 kalvorasia, tämän saa esim SLO:lta, (1€)
-Tyhjää piirilevyä, ns. reikäjuustoa, löytyy Ebaysta (12snt)

Muuta:

-Kolvi, kuumailmapuhallin, ruuvimeisseli, kuorintapihdit
-Tinaa, kutistesukkaa, piuhan pätkiä, jne.

Itse ohje:

-Tulosta itsellesi tuo pinout, mikä on täälä liitteenä
-Pura obd2 pistoke, niinkuin allaolevassa kuvassa näkyy
-Pistokkeessa pitäisi olla numeroinnit, jos ei ole, pinout kuvasta näkee numerot HUOM pinout on kuva AUTON PÄÄSTÄ, jos laitat pistokkeen pöydälle piikit alaspäin, vielä niin että tuo kapeampi puoli on itseesti päin, saat luettua pinnit alkaen ylemmältä riviltä 1-8 ja alempi rivi 9-16, katso kuvasta.
-Kuori kaapelia sopivasti, älä käytä liian paksua kaapelia koska se vaikeuttaa liittimiin tinaamista ja johtojen mahtumista pistokkeen kuoren sisään.
-Kaapelin karvojen väreillä EI ole väliä miten ne kytket pistokkeeseen kunhan ITSE tiedät ja muistat minkä värin olet kytkenyt mihinkin nastaan.



-Itse juotin värit seuraavasti:

Pinni 16 = +12v = punainen
Pinni 5 = - (miinus) = musta
Pinni 1 = EZK vikakoodejen luku = vihreä
Pinni 3 = LH vikakoodejen luku = ruskea
Pinni 12 = ABS = liila
Pinni 13 = Cruise = sininen




-Kasaa obd pistoke, muista nyt pujottaa vedonpoistaja ym. kaapelin läpi kun toinen pää on vielä kytkemättä, kasaa loppuun asti obd pistoke.
-Kuori toinen pää kaapelista, noin 10-15cm riittää varmasti.
-Ota tyhjä piirilevy ja kolvaa siihen dippi kiinni (huom dippejen nastoja EI saa kolvata yhteen...)
-Kolvaa dippejen TOISET päät yhteen. Kolvaa dippejen yhteen kytkettyihin päihin karva valmiiksi.
-Kolvaa 12V ledi piirilevyyn haluamaasi paikkaan TAI etuvastus ja ledi sarjaan.
-Kolvaa 12V ledin miinus napaan dippejen yhdistetystä päästä tuleva karva ja kolvaa samaan pisteeseen yksi karva lisää.
-Laita painonappikytkin paikalleen/suunnittele paikka
-Kolvaa äsken lisäämäsi ledin miinusnavassa oleva karva kiinni painonappikytkimen toiseen napaan.
-Kolvaa painonappi kytkimen tyhjänäolevaan napaan karva ja kolvaa toinen pää piirilevyyn haluamaasi paikkaan missä on tilaa.



Nyt olet kytkenyt piirilevyyn tarvittavat komponentit ja hyppylangat, seuraavaksi vaiheessa on yhdistää tekemäsi tuotos obd pistokkeeseen ja siinä olevaan kaapeliin.

-Tässävaiheessa pujota kuorittu kaapeli läpi AP9 kalvorasian läpiviennistä, niin että pystyt helposti kolvailemaan karvat piirilevyyn.
-Seuraavaksi karvat ydistetään piirilevyyn, nyt ne karvojen värit ja mihin nastoihin ne on kytketty pitää olla muistissa.

Pinnistä 16 (eli +12v, minun tapauksessa punainen) tuleva karva kytketään Ledin + napaan, johon ei pitäisi mitään muuta tulla.
Pinnistä 5 (eli - (miinus), minun tapauksessa musta) tuleva karva kytketään kytkimen karvaan jonka kolvasin valitsemaasi paikkaan aikaisemmin, eli EI sinne ledin päähän, vaan siihen tyhjään päähän)
Pinnistä 12 (eli ABS, minun tapauksessa liila) tuleva karva kytketään dipin vapaaseen liittimeen numero 1, laita muistiin että dippi 1 = ABS
Pinnistä 13 (eli Cruise, minun tapauksessa sininen) tuleva karva kytketään dipin vapaaseen liittimeen numero 2, laita muistiin että dippi 2 = Cruise
Pinnistä 1 (eli EZK, minun tapauksessa vihreä) tuleva karva kytketään dipin vapaaseen liittimeen numero 3, laita muistiin että dippi 3 = EZK
Pinnistä 3 (eli LH, minun tapauksessa ruskea) tuleva karva kytketään dipin vapaaseen liittimeen numero 4, laita muistiin että dippi 4 = LH



Nyt kaikki kolvaukset ja kytkennät pitäisi olla tehty. Tässä vaiheessa kannattaa kokeilla että laite toimii (alempana lisää siitä)



Nyt kiinnität piirilevyn laatikon pohjaan.

Jos kaikki toimi, tee haluamasi viimeistelyt.

LAITE TOIMII SEURAAVASTI:

-Dipeillä määrätään mitä halutaan lukea. VAIN YKSI dippi voi olla kerrallaan ON asennossa, muut on tällöin OFF asennossa, toivottavasti laitoit ylös että millä dipillä luetaan mitkäkin koodit.
-Laite toimii aivan niinkuin normaali volvon "vilkkuboksi" erona on se että nastan reikään laittamisen sijaan laitetaan haluttu dippi ON asentoon.

Tuolta ohjeet koodejen lukemiseen, nollaamiseen ja komponenttejen testaamiseen -> http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0

Ohjeita ja kuvia voi soveltaa myös jos haluaa tehdä jonkun desing kotelon ym. laitteelle.

OHJEIDEN KÄYTTÖ ON TÄYSIN OMALLA VASTUULLA!

Jos ylläpito kokee ohjeen huonoksi tai hyödyttömäksi sen voi poistaa/siirtää. Varmasti on monia muitakin tapoja lukea koodit näistä mutta tässä yksi helppo tapa tehdä lukija.

Myös palaute ja kommentit ovat tervetulleita, Lisää noista OBD:n pinneistä löytyy netistä, jos haluaa esim. SRS tai sähköpenkkejen vikakoodeja lukea.

-VinskiMo
« Viimeksi muokattu: 05.04.2016, 17:50:39 kirjoittanut VinskiMo »
Nykyinen: 740 B230F (ralliauto)
EX: 945 B230FK, 240 B230F, 240 B200K, 945 D24TIC, 240 B200E, 245 B200F, 240 B200K, 940 B230FT, 940 B230FT, 760 B6254T, 740 B204FT, 940 B230FT, V70 2.5TDI, 940 B234F, 240 B200K, 740 B230F, S80 T6

Poissa Lammy

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Tervehdys - olisi tarkoitus rakentaa lukulaite.
Ongelma SRS-valo, joten mikähän pinni lukee sen koodit?

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1762
Tervehdys - olisi tarkoitus rakentaa lukulaite.
Ongelma SRS-valo, joten mikähän pinni lukee sen koodit?

960:ssa SRS on pinni seitsemän ( 7 ). Lienee 940:ssä sama.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3756
  • 195hv/406Nm
960:ssa SRS on pinni seitsemän ( 7 ). Lienee 940:ssä sama.
Itellä ainankin kytketty pinniin 7. En vaan saa kyllä sieltä mitään koodia ulos  :buck2:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa VinskiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Volovo
    • TeamKuraperseRacing -> Katso :)
SRS pinniä en nyt kuollaksenikaan muista, etsin netistä vähän tiedon poikasta...

Lainauksia:

-The only pins used (on my car at least) are as per the diagram and Pin 7, which seems to be the main data bus from the ecu.
You cannot access SRS codes this way.

Tuommosen kuvan löysin miten srs koodeja sais ulos, pitäneekö sitten tommonen hyppylanka viritys tehdä ja koittaa lukea pinnistä 7?



-VinskiMo
Nykyinen: 740 B230F (ralliauto)
EX: 945 B230FK, 240 B230F, 240 B200K, 945 D24TIC, 240 B200E, 245 B200F, 240 B200K, 940 B230FT, 940 B230FT, 760 B6254T, 740 B204FT, 940 B230FT, V70 2.5TDI, 940 B234F, 240 B200K, 740 B230F, S80 T6

Poissa kersti91

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 131
  • Lappeenranta
Pinnistä nro 7 tulee dataliikenne, joka toimii VOL-FCR kanssa, ei ledin taikka OBD2-lukijan.
Alla se toinen ruotsalainen...

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Joskus -91 960 oli työn alla niin sulakkeen 5(?) liittimen kun hyppypiuhan avulla maadoitti njollain aekvenssillä niin sai koodit ulos
No kun halvalla sai.

Poissa wildchild_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Ajattelin kirjoittaa tälläisen pienen ohjeet miten saa ulos vikakoodit viimeisistä 940 volvoista joissa on "obd2" pistoke.

Tämä on vain yksi versio miten koodit saa ulos ja tämä on vain ohje miten minä rakensin toimivan laitteen ja sain koodit ulos. Koodit saa tietysti myös nollattua samalla laitteella.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Nyt tähän alkuun jo: käytettävän kaapelin napojen määrä ja dippien napojen määrä riippuu siitä mitä kaikkea haluat laitteellasi pystyttävän lukemaan. Minimissään kannattaa tehdä laite jolla pystyy lukemaan AINAKIN LH:n vikakoodit ja EZK vikakoodit. 1 vikakoodejen lukukohde = 1 dippi ja 1 ylimääräinen karva kaapelissa.

Tarvikkeet:

-Pätkä sopivaa kaapelia, (4-8 napaista, riippuu mitkä koodit laitteella haluat lukea (esim. cruise, airbäg ym.)), tämän saa esim SLO:lta (x€)
-Tyhjä tee-se-itse obd2 pistoke, tämän saa esim Ebaysta tilattua (2€)
-Painonappi, eli kytkin mikä ei jää pohjaan. Tämän saa esim Ebaysta (20snt)
-Dippikytkin (2-6 napainen, riippuu mitkä koodit haluat laitteella lukea), itse käytin 4 napaisia, niitä saa Ebaysta myös (12snt)
-12v LED polttimo TAI normaali ledi + sopiva etuvastus, jokainen varmasti osaa sen mitoittaa ohmin lain avulla. 12V led löytyy Ebaysta (21snt)
-Ap9 kalvorasia, tämän saa esim SLO:lta, (1€)
-Tyhjää piirilevyä, ns. reikäjuustoa, löytyy Ebaysta (12snt)

Muuta:

-Kolvi, kuumailmapuhallin, ruuvimeisseli, kuorintapihdit
-Tinaa, kutistesukkaa, piuhan pätkiä, jne.

Itse ohje:

-Tulosta itsellesi tuo pinout, mikä on täälä liitteenä
-Pura obd2 pistoke, niinkuin allaolevassa kuvassa näkyy
-Pistokkeessa pitäisi olla numeroinnit, jos ei ole, pinout kuvasta näkee numerot HUOM pinout on kuva AUTON PÄÄSTÄ, jos laitat pistokkeen pöydälle piikit alaspäin, vielä niin että tuo kapeampi puoli on itseesti päin, saat luettua pinnit alkaen ylemmältä riviltä 1-8 ja alempi rivi 9-16, katso kuvasta.
-Kuori kaapelia sopivasti, älä käytä liian paksua kaapelia koska se vaikeuttaa liittimiin tinaamista ja johtojen mahtumista pistokkeen kuoren sisään.
-Kaapelin karvojen väreillä EI ole väliä miten ne kytket pistokkeeseen kunhan ITSE tiedät ja muistat minkä värin olet kytkenyt mihinkin nastaan.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

-Itse juotin värit seuraavasti:

Pinni 16 = +12v = punainen
Pinni 5 = - (miinus) = musta
Pinni 1 = EZK vikakoodejen luku = vihreä
Pinni 3 = LH vikakoodejen luku = ruskea
Pinni 12 = ABS = liila
Pinni 13 = Cruise = sininen

(Kuva poistettu lainauksesta.)


-Kasaa obd pistoke, muista nyt pujottaa vedonpoistaja ym. kaapelin läpi kun toinen pää on vielä kytkemättä, kasaa loppuun asti obd pistoke.
-Kuori toinen pää kaapelista, noin 10-15cm riittää varmasti.
-Ota tyhjä piirilevy ja kolvaa siihen dippi kiinni (huom dippejen nastoja EI saa kolvata yhteen...)
-Kolvaa dippejen TOISET päät yhteen. Kolvaa dippejen yhteen kytkettyihin päihin karva valmiiksi.
-Kolvaa 12V ledi piirilevyyn haluamaasi paikkaan TAI etuvastus ja ledi sarjaan.
-Kolvaa 12V ledin miinus napaan dippejen yhdistetystä päästä tuleva karva ja kolvaa samaan pisteeseen yksi karva lisää.
-Laita painonappikytkin paikalleen/suunnittele paikka
-Kolvaa äsken lisäämäsi ledin miinusnavassa oleva karva kiinni painonappikytkimen toiseen napaan.
-Kolvaa painonappi kytkimen tyhjänäolevaan napaan karva ja kolvaa toinen pää piirilevyyn haluamaasi paikkaan missä on tilaa.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Nyt olet kytkenyt piirilevyyn tarvittavat komponentit ja hyppylangat, seuraavaksi vaiheessa on yhdistää tekemäsi tuotos obd pistokkeeseen ja siinä olevaan kaapeliin.

-Tässävaiheessa pujota kuorittu kaapeli läpi AP9 kalvorasian läpiviennistä, niin että pystyt helposti kolvailemaan karvat piirilevyyn.
-Seuraavaksi karvat ydistetään piirilevyyn, nyt ne karvojen värit ja mihin nastoihin ne on kytketty pitää olla muistissa.

Pinnistä 16 (eli +12v, minun tapauksessa punainen) tuleva karva kytketään Ledin + napaan, johon ei pitäisi mitään muuta tulla.
Pinnistä 5 (eli - (miinus), minun tapauksessa musta) tuleva karva kytketään kytkimen karvaan jonka kolvasin valitsemaasi paikkaan aikaisemmin, eli EI sinne ledin päähän, vaan siihen tyhjään päähän)
Pinnistä 12 (eli ABS, minun tapauksessa liila) tuleva karva kytketään dipin vapaaseen liittimeen numero 1, laita muistiin että dippi 1 = ABS
Pinnistä 13 (eli Cruise, minun tapauksessa sininen) tuleva karva kytketään dipin vapaaseen liittimeen numero 2, laita muistiin että dippi 2 = Cruise
Pinnistä 1 (eli EZK, minun tapauksessa vihreä) tuleva karva kytketään dipin vapaaseen liittimeen numero 3, laita muistiin että dippi 3 = EZK
Pinnistä 3 (eli LH, minun tapauksessa ruskea) tuleva karva kytketään dipin vapaaseen liittimeen numero 4, laita muistiin että dippi 4 = LH

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Nyt kaikki kolvaukset ja kytkennät pitäisi olla tehty. Tässä vaiheessa kannattaa kokeilla että laite toimii (alempana lisää siitä)

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Nyt kiinnität piirilevyn laatikon pohjaan.

Jos kaikki toimi, tee haluamasi viimeistelyt.

LAITE TOIMII SEURAAVASTI:

-Dipeillä määrätään mitä halutaan lukea. VAIN YKSI dippi voi olla kerrallaan ON asennossa, muut on tällöin OFF asennossa, toivottavasti laitoit ylös että millä dipillä luetaan mitkäkin koodit.
-Laite toimii aivan niinkuin normaali volvon "vilkkuboksi" erona on se että nastan reikään laittamisen sijaan laitetaan haluttu dippi ON asentoon.

Tuolta ohjeet koodejen lukemiseen, nollaamiseen ja komponenttejen testaamiseen -> http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=149.0

Ohjeita ja kuvia voi soveltaa myös jos haluaa tehdä jonkun desing kotelon ym. laitteelle.

OHJEIDEN KÄYTTÖ ON TÄYSIN OMALLA VASTUULLA!

Jos ylläpito kokee ohjeen huonoksi tai hyödyttömäksi sen voi poistaa/siirtää. Varmasti on monia muitakin tapoja lukea koodit näistä mutta tässä yksi helppo tapa tehdä lukija.

Myös palaute ja kommentit ovat tervetulleita, Lisää noista OBD:n pinneistä löytyy netistä, jos haluaa esim. SRS tai sähköpenkkejen vikakoodeja lukea.

-VinskiMo
Kuvat on kadonneet. Löytyykö vielä?

Poissa Sepii

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Kuvat on kadonneet. Löytyykö vielä?

Täälläkin kuvia kaipaillaan..

 

RallyBaron  Samppasport