Tuossa jokunen vuosi sitten, kun ostin itselle vastaavan auton, joskin -00, oli edellinen omistaja myyntiä varten vaihtanut siihen eteen ulomman vetonivelen, jossa on se abs-hammaskehäkin.
Uuden (tarvikenivel) mukana tuli myös se hammaskehä, hammaskehä oli kuitenkin väärä, hampaan yläosa oli liian kapea.
Se, mitä tuossa tapahtui, oli se, että kun vauhti oli melkein jarrutettu pois ja jäljellä oli siinä ~10km/h paikkeilla nopeutta, niin loppumatkan pysähdyksiin saakka abs rutisi, eli luuli pyörän pysähtyneen.
Syy oli siinä, että kun se hammas on liian kapea, on näin ollen se syvänne liian leveä ja sen syvänteen aikana ehtii järjestelmä jo luulla, että pyörä lukittui.
Mikäli omassa autossasi ei täläistä vikaa ole, niin tarkasta ainakin se, että kumpikaan etu hammaskehistä ei ole halki, jos on haljennut, niin jossain kohtaa on suurempi rako ja sen raon kohdalla tapahtuu sama juttu, kuin väärän hammaskehän tapauksessa.
ABS-anturin irroitus näistä on aika tuskaa ja on hyvin todennäköistä, että ei ehjänä irtoa, se reikä missä anturi on, ruostuu ajanmittaan ja ruoste kiilaa anturin jumiin, samalla tavalla ikävä kyllä todella monissa eri merkeissä ja malleissa tuo anturin kiinnitys, eli ei vanhemmiten enää irtoa, kuin poralla tai vasaralla.