Autoracing  KL-varaosat

V40 2.0t seisontajarru / käsijarru ei toimi vasemmalla puolella

  • 10 Vastauksia
  • 31890 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa V40 2.0t Kim

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Jarrut toimivat katsastuksessa hyvin, mutta vasemman puolen käsijarru ei pidä melkein ollenkaan.

Pohdin onko satula rikki.
Vaijeri rikki.
Vaijeri jotenkin kiristynyt epätasaisesti.

Tuossa vain jotain... Osaisiko joku sanoa mitä kannattaisi tehdä. Kuinka testata ja mikä olisi todennäköisin vika.

Historiasta sen verran, että vähän aikaa sitten näytti että käsijarru löystyi ja kiristin vaijeria sisätilojen puolelta. Vaihdoin myös just palat kun oikealta puolelta oli pala kulunut pahasti.

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vaihda ekaks vaijeri, jos ei auta niin sitten on ihme.  ::)

kokeilu: ota kuva satulasta mihin vaijeri tulee, sitten vedä käsijarru tappiin ja vertaa onko muutosta satulan päässä, jos ei niin se on vaijeri.
pieni muutos verrattuna toiselle puolelle, vaijeri edelleen.

säätöön vaihdon jälkeen on hyvä saada kaveri avuksi.

eli vastaus on Vaijeri. :pomo:
« Viimeksi muokattu: 26.08.2011, 21:06:51 kirjoittanut Axu85 »
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa V40 2.0t Kim

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Pitää katsoa kuinka käy... kiitos vastauksesta...

-Kim

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Oma vastaukseni on, että syynä on jarrusatulassa olevan käsijarrumekanismin jumiutuminen.
Vaijeri kiinnittyy satulassa vipuun, jumittamisen näkee siitä, että tämä vipu ei palaudu vasteeseensa (tappi) saakka, kun käsijarru on vapautettu.
Välillä auttaa hetkeksi herkistely ruosteirroitteen/voiteluaineen kanssa, mutta usein satula pitää uusia.
Kun vipu ei palaudu, tällöin ei tapahdu myöskään käsijarrun automaattista säätymistä ja käsijarru ei vaikuta kyseisessä jarrussa juuri mitään.
Käsijarrukahvassa voi tuntea alussa tyhjää, silloin kun viopu on jumissa, sen takia varmaan oletkin säätänyt sitä vaijeria, eli tyhjät pois, nyt säädön jälkeen vaijerilla ei ole enää varaa palautua takaisin siten, että vipu menisi vasteeseen saakka, ei mene edes vasaralla, jolla se herkistely on hyvä aloittaa.

Poissa V40 2.0t Kim

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Katsotaan...

Auto vaan ylös ja vertailen puolten toimivuutta... eiköhän näillä ohjeilla saada jotain selvyyttä.

tässä vielä muualta poimittuja ohjeita asian kanssa painiville:

"Naputteles vasaralla kevyesti sieltä jarrusatulan takaa se vipu yläasentoon ja liikuttele ja ruiki wurth in rost offia väliin ja toista usiamman kerran, kässäria välillä vedellen. ois hyvä jos joku kaveri ois vetelemässä ja toinen palauttaa aina vivun ylös. Sitte käytät liukutapit irti jos yhtään takertaa ja puhistat ja rasvaat ne. Kasaat jarrut ja ET NYI VIELÄ KÄKKÄRIÄ, vaan poljet jarrupalat lähelle levyä jalkajarrulla. Käyt vaikka hieman ajamassa. Vasta kun palat ovat iholla niin vedät käsijarrua niin säätyvät oikein. Juuri omaan autoon tein tässä tänä iltana kun oli käkkäri jo täysin toimeton ja jarrut laahas sillon tällön. Ja sieltä kahvan alta säätää sen vaijerin 10 mm listalla oikeeseen arvoonsa, eli 5-7 naksua ennen ku toppaa, niin ei jää laahaamaan.  Ainaskin vielä toimii kun tossa testailin. ja sain molemmat rattaat asvaltilla vetämään lakua.  "

"Eli eikös näissä säädetä käsijarruvaijjeri niin että: kahvan alta löysää sitä 10mm mutterii löysälle sitten satulan päästä takaa 13mm kantaa ääriasentoon (toppariin asti)  ja poljinpohjaan n2min toistaa parikertaa. lopuksi sitte kiristä kahvan alta.. itsellä toimii ja on kuluneet palat."

Poissa V40 2.0t Kim

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Satula asennettu. Ja ko jarru ilmattu... pystyykö seisontajarrun pitävyyttä kotikonstein testata. Siis vain toisen puolen... lisäksi jäi jarru hieman lepsun oloiseksi.
Poljin ottaa vasta hieman alempana.

Pitänee ilmata vielä uudestaan?? Koko vasen puoli???

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1054
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Satula asennettu. Ja ko jarru ilmattu... pystyykö seisontajarrun pitävyyttä kotikonstein testata. Siis vain toisen puolen... lisäksi jäi jarru hieman lepsun oloiseksi.
Poljin ottaa vasta hieman alempana.

Pitänee ilmata vielä uudestaan?? Koko vasen puoli???

ilmaa vielä kerran ja tarvittaessa kiristä vielä hiukan vaijeria.
käsijarrun voi kokeilla hiekalla, katsot vain tuleeko molemmilta puolilta jälkeä hiekkaan.
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa V40 2.0t Kim

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 16
  • www.vrcf.fi
Satula oli tosissaan jumissa... naputtelin käsijarrun mekanismia edestakasin sen ollessa irrotettuna ja totesin että kannattaa vaihtaa satula kokonaan.
Itselläni oli kokonainen paketti missä oli myös uusi mäntä sisällä ja uudet kumit tapeille. Ohjekirjassa on ohjeet männän vaihdolle...ilmeisesti näitä on tarjolla ilman uutta mäntää.

Uuden ilmauksen jälkeen tunto palasi jarrupolkimeen --> onnistuu hyvin yksin 5euron ilmauslaitteella.
Ilmasin vain vaihdetun satulan... vuoto oli niin pientä.

Hiekkatiellä kummatkin jätti kivan jäljen, kun vähän kiihdytteli ja meni vielä katsastuksestakin läpi.

KIITOS kaikille ja toivottavasti tästä on apua muille asian kanssa painiville.




Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13561
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vanhaan asiaan palaten mutta samat huolet itelläkin... jo toisena vuonna...

Uskaltaako tuota vanhaa satulaa alkaa purkamaan vai kannattaako vaan suosiolla hakea uudet? Ei tekisi mieli ostaa enää mitään uutta tähän romuun mutta kun leima umpeutuu jouluksi ja kesään asti pitäs selvitä... ja sit kun sinne selvii niin meneehän se taas yhen talven ja sit sama edessä :facepalm:
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Arponen

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 506
  • www.vrcf.fi
Vanhaan asiaan palaten mutta samat huolet itelläkin... jo toisena vuonna...

Uskaltaako tuota vanhaa satulaa alkaa purkamaan vai kannattaako vaan suosiolla hakea uudet? Ei tekisi mieli ostaa enää mitään uutta tähän romuun mutta kun leima umpeutuu jouluksi ja kesään asti pitäs selvitä... ja sit kun sinne selvii niin meneehän se taas yhen talven ja sit sama edessä :facepalm:

Kesällä purettiin jonkuun corveten satulasta niin paljon osia irti kun saa ja kyllä siitä vielä kalu tuli, oli siis samalla periaatteella toimiva ku näissä pikkusissa. Itekkikin pitäis toine satula käyttää auki ku löytyis inspiraatio, tais olla 50% luokkaa heitto viime leimalla ja menee lukkoon vasta jäistä lumea liukkaammalla.
Volvo 740 '88 -ÖRRi
Volvo XC70 D5 '10
Valmet 359D
Shineray stixe 250

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13561
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Pitää varmaan lyyä lihoiksi nuo satulat... vaijjerit on uudet tai viimevuoden leimalle ostin molemmat mutta eikai nuo miksikään ole menny kun ei ole käytettykkään... jos saan toimimaan saa vaimo luvan nykästä jarrun vaikka ei tarviaiskaan...
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

 

Samppasport  Futurez