Oma vastaukseni on, että syynä on jarrusatulassa olevan käsijarrumekanismin jumiutuminen.
Vaijeri kiinnittyy satulassa vipuun, jumittamisen näkee siitä, että tämä vipu ei palaudu vasteeseensa (tappi) saakka, kun käsijarru on vapautettu.
Välillä auttaa hetkeksi herkistely ruosteirroitteen/voiteluaineen kanssa, mutta usein satula pitää uusia.
Kun vipu ei palaudu, tällöin ei tapahdu myöskään käsijarrun automaattista säätymistä ja käsijarru ei vaikuta kyseisessä jarrussa juuri mitään.
Käsijarrukahvassa voi tuntea alussa tyhjää, silloin kun viopu on jumissa, sen takia varmaan oletkin säätänyt sitä vaijeria, eli tyhjät pois, nyt säädön jälkeen vaijerilla ei ole enää varaa palautua takaisin siten, että vipu menisi vasteeseen saakka, ei mene edes vasaralla, jolla se herkistely on hyvä aloittaa.