RallyBaron  Samppasport

240:iin tehokkaammat jarrut

  • 67 Vastauksia
  • 43705 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa M1kk0

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
« Vastaus #60 : 15.06.2017, 22:37:53 »
Se venttiili ei ole oikea propoventtiili jolla olisi jokin kiinteä paineenmuuntosuhde. Siitä menee paine sukkana läpi kunnes tullaan rajapaineeseen. Tämän jälkeen pain nousee hitaammin kuin pääylinterillä.

Mutta tämä ei ollu se mun pointti. Mun pointti oli: Volen etujarrut menee lukkoon esim 100 bar paineella. Isommat levyt ja männät ja ne lukkiutuu jo 70 bar. Liukkaalla paineet tietty pienempiä samassa suhteessa. Liian tehokkailla etujarruilla ollaan edessä lukossa mutta takajarrut ei tiedä onko maanantai vai sunnuntai. Että niitä takajarrujakin olisi syytä kasvattaa samassa suhteessa kuin etujarruja.
Aivan. Pointti ymmärretty.
Kuitenkin, edelleen, mitatuissa autoissa arvot olivat täysin lineaarisia. Onko näissä vanhemmissa siis tuollainen että tietyn paineen jälkeen vasta muuttuu paine-ero? Miksei sitä sitten uudemmissa autoissa ole, vaan paine-ero muuttuu lineaarisesti lähtötilanteesta lähtien? Johtuneeko se sitten ylimitoitetuista takajarruista? Nyt on kyllä itsellä jo ajatukset niin solmussa ettei ole tosi.
« Viimeksi muokattu: 15.06.2017, 22:40:14 kirjoittanut M1kk0 »

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2388
  • www.vrcf.fi
Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
« Vastaus #61 : 15.06.2017, 23:08:10 »
200-srj jarrupääsylinterin kaltaista ei itselleni ole tullut aiemmin vastaan, tietenkin kaksimäntäinen mutta ne ovat erikokoiset
Joo siinä on se idis että poljinvoima pysyy vakiona vaikka toinen jarrupiiri katoaa. Ymmärrän sen toimintaperiaatteen kun katson kuvaa, mutta en silti osaa selittää sitä.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
« Vastaus #62 : 16.06.2017, 09:05:15 »
Jos tehdään brake line routing dave bartonin big brake jutun 3.vaihtoehdon mukaan niin silloin takapiirille tulee isompi mäntä ja eteen pienempi, näin ainakin olin katsovinani että putkitus menee.

Em. ratkaisussa suurempi paine tulee etupiiriin pienemmän männänhalkaisijan myötä, tällöin takapiirissä on jo eräänlaista säätöä kun lähtökohtaisesti sinne tulee pienempi paine.

Poissa w1wwe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 80
  • www.vrcf.fi
Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
« Vastaus #63 : 18.01.2021, 21:38:37 »
Kyssäri!
Hyllystä löytyy S60R jarrusatulat, levyt, ja adapterit. Kasaus hommat alkaa lähestymään ja mietin onko muilla samanlaista setuppia alla? Olisiko suositella jotain pääsylinteriä vai toimiiko vakio, miten linjat ja jarrupaineen säädin, kaikki vanhat revitty pois ja uudesta pitäis alkaa tekemään, ajattelin täältä kysyä ennenku menen hallille miettimään pään puhki.  :D

« Viimeksi muokattu: 18.01.2021, 21:45:06 kirjoittanut w1wwe »

Poissa -late

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 146
Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
« Vastaus #64 : 23.05.2023, 13:13:56 »
Ärrän jarruihin liittyen; onko kokemuksia tarvikesatuloista? Minkä pituiset letkut 240:een jos laittaa ärrän kaliberit?

Poissa Wompatti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 514
  • www.vrcf.fi
Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
« Vastaus #65 : 23.05.2023, 14:44:27 »
Kyssäri!
Hyllystä löytyy S60R jarrusatulat, levyt, ja adapterit. Kasaus hommat alkaa lähestymään ja mietin onko muilla samanlaista setuppia alla? Olisiko suositella jotain pääsylinteriä vai toimiiko vakio, miten linjat ja jarrupaineen säädin, kaikki vanhat revitty pois ja uudesta pitäis alkaa tekemään, ajattelin täältä kysyä ennenku menen hallille miettimään pään puhki.  :D


sovita Ärrän pääsylkky, ja tutkit onko sellaisessa takapiirissä paineensäädintä/rajoitinta. 240 omalla pääsylinterillä saa tapahtumaan ihmeellisiä juttuja, varsinkin jos poistaa 2satkun alkuperäiset himmelit jarrulinjasta pois.

Rata-ajossa ei yleensä lopu orkkis levyistä ja satuloista teho ensimmäisenä, huono jarruteho johtuu rata-ajoon soveltumattomista paloista ja monesti vanhoista nesteistä. Esim. EBC:n palat on jo aksel parempaan, mutta jos haluaa ajaa putkeen enemmän kierroksia niin ei ne kestä lämpöä kummoisesti. On kokeiltu yellowstuffia ja bluestuffia, kummatkaan ei oikein olleet kelvolliset.

Poissa Rands

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 127
  • www.vrcf.fi
Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
« Vastaus #66 : 19.07.2023, 01:28:50 »
Aiheeseen liittyvä kuva 240 pääsylinteristä. Ihan vaan muillekkin tuomaan selvennystä ja mielenrauhaa. No selvennyksestä ei mitään takeita, mutta on ainakin mustaa valkoisella, että erikokoiset männät eivät aiheuta paine-eroa piireissä  :).



Poissa vellu_volvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 408
  • www.vrcf.fi
Vs: 240:iin tehokkaammat jarrut
« Vastaus #67 : 10.11.2023, 09:46:06 »
Onko kukaan kokeillut laittaa nuita xc90 takalevyjä eteen vakiosatuloiden kanssa?


Alkuperäinen levy on 22mm ja minimi mitta taitaa olla 20,4mm. Xc90 20mm ja minimi 18mm.
240 b230fk, ex.740 b234f aw72, e39 530d, ex. 240 Turbo

 

Ateho  Elekma