KL-varaosat  Race.fi

Foorumilaiset rakentaa ja remontoi & yleistä keskustelua rakentamisesta

  • 1401 Vastauksia
  • 451935 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Onko keneltä tuo vai ihan ammattilaisen päästä veistelemä? Meillä on tulossa Tiileriltä Jussi-takka ja pyysin tosta lähialueen ammattilaisilta tarjouksia.

Hankin vanhat rautaosat, pariletkaa tiiliä ja laastit. Tarvikkeet oli 500-600e. Tonnin vähemmän kuin valmispaketti. Työ saattaa olla valmispaketissa edullisempi.

Poissa -JS-

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
  • www.vrcf.fi
Hankin vanhat rautaosat, pariletkaa tiiliä ja laastit. Tarvikkeet oli 500-600e. Tonnin vähemmän kuin valmispaketti. Työ saattaa olla valmispaketissa edullisempi.

Millaisia tarjouksia tullut?
Nyt tuli lasku, 1080€ työ, kotitalous vähennys laitettava verottajalle.
Itse kyselin aikoinaan niin 1000-2000€ oli haarukka, kalliimmat oli isoja firmoja.
Tämän teki Stubb. Tyytyväinen olen jälkeen, periaatteessa olisin ehkä itsekkin osannut koittaa, mutta pari pientä lasta niin "vapaa aikaa" on..

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Olen tässä pähkäillyt salaojitusta ja tullut siihen lopputulokseen että teen itse. Säästän omalla työllä tuhansia kunhan se menee oikein.

Kenties otan paikallisen koneurakoitsijan kaivamaan ja kuskaamaan materiaalit mutta onko kellään tiedossa kirjaa, nettisivua tai muuta mistä voisin opiskella homman?

Ens kesänä siis salaojitus / sadevesiviemärit, sokkelin kunnostus ja jos oikein hyvin käy niin autokatokseen vähintään perustukset ja laatta.

Aika perushommia isossa mittakaavassa mutta yksityiskohdat olisi kiva osata.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Ossi66

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 219
  • Onni ei ole päämäärä vaan tapa matkustaa
Materiaalia en tiedä, mutta ite aikoinaan lapioin kaikki salaojat ja sadevesiviemärit omalle tontille.
Perusta siis eri, kun kyse uudisrakennuksista, mutta periaatteet ei muutu.
Kone on kaivanut salaojahommissa pääasiat, mutta sitten lapiolla eteenpäin.

Kaivannon pohja fiskarsilla pyöreäksi ja 4-5m lauta vatupassin kera ohjariksi.
Ensin pitää mitata korko, että korkeimman paikan ja kokoojakaivon välille saa riittävän korkoeron. Joka nurkkaan kaivo ja putkelle laskua 1 sentti/metrille, jos korko riittää.  puolen sentin laskulla voi myös laittaa jos tulee tiukka paikka. Salaojasoraa putken ympärille.

Ja sadevesiputket myös routaeristeen alle mikäli mahdollista - toimivat sitten talvellakin.  Mulla sadevesikaivoissa 2m lämpökaapelit talven, niin voi lämmittää jos kaivo ja alku jäätyy - muuten toimivat myös talvella.

Ja onnistuu se ilman konettakin - pihasaunan viemäri 40m tuli kaivettua lapiolla, kun kone ei oikeen olis mahtunu tekemään hommaa tuhoamatta kaikkia istutuksia tontin toisella laidalla.  Kuukauden aikana kaivelin töiden ohessa ja reissussakin käytiin viikonloppuja välissä.
Käsin kaivussa voi nostella ensin nurmikon syrjään ja lopussa asetella takaisin. kuukauden kuluttua nurmi oli jo koskemattoman näköinen.
Volvo XC70 D5 -11
Dethleffs Camper Lifestyle 510 -08
Ex. Volvo V70 D5 -05

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6017
Tuossa yksi ohje








v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Meni järki ahtaaseen tuulikaappiin.








Purin vanhat kaapit ja muokkasin ne uuteen malliin.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa uisteeelu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 232
  • www.vrcf.fi
Kuis paljo porukoilla on maalämpö kuluttanut sähköä :)
karjala takaisin vaikka pullo kerrallaan

Paikalla hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Kuis paljo porukoilla on maalämpö kuluttanut sähköä :)
Kulutukseen vaikuttaa kovasti huushollin koko, rakentamisvuosi=eristeiden määrä ja lämmönjakotapa.

Meillä on 153 m2 omakotitalo lattialämmityksellä vuodelta 2015. Maalämpöpumppu käy aika tarkkaan 2000 tuntia vuodessa ja syö sähköä noin 3000 kwh vuodessa.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa uisteeelu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 232
  • www.vrcf.fi
Kulutukseen vaikuttaa kovasti huushollin koko, rakentamisvuosi=eristeiden määrä ja lämmönjakotapa.

Meillä on 153 m2 omakotitalo lattialämmityksellä vuodelta 2015. Maalämpöpumppu käy aika tarkkaan 2000 tuntia vuodessa ja syö sähköä noin 3000 kwh vuodessa.
jep mut sais jonkinnäköistä osviittaa
karjala takaisin vaikka pullo kerrallaan

Poissa tj86430

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 243
Lämöpumpuille yleensä ja maalämpöpumpuille erityisesti on omat dedikoidut fooruminsa, joilta voi saada enemmän ja täsmällisempää tietoa:
https://lampopumput.info/foorumi/
https://www.maalampofoorumi.fi/

Poissa 311

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Mennäänkö pihalle - no mennään  ;)

Hanget hävinneet, pihat sulat, kohtaa pääsee kevätpuuhiin.
Meillä pihalla kaiken kaikkiaan n. 140 m2 yhtenäistä asfalttia, jota jouduttu sattuneista syistä paikoitellen avaamaan
ja taas asfaltoimaan uudelleen. Asfaltti asennettu alunperin 6/2011 ja oli varsin näyttävän näköinen uutena.
Nuo jälkipaikkaukset eivät vaan ole osoittautuneet oikein toimiviksi eli ovat osittain painuneet, joistain reunoista
hiukan irvallaan jne. huolimatta niihin paikkauksen jälkeen laitetusta liimasta + hiekasta.
Painumisiin on toki osasyynä pihalla seisovat autot, joka paikoitellen osaltaan pahentaa tilannetta.
Kertaalleen on saumakohdat avattu koneellisesti ihan asiallisesti 10-15 mm ja valettu rakoon uusi asfalttimassa, mutta
eipä ole lopputulos kovinkaan asiallisen näköinen, sinne rakoihin ne vedet menee ja tekevät siellä omaa työtään..

Onkos raati joutunut ko. asioiden kanssa telmimään ja olisiko jotain näkemystä asian korjaamiseksi olemassa ?
Eihän asfaltti enää uusi ole, mutta saisihan se olla ehjä ja asiallisemman näköinenkin.
Kuullut, että olisi olemassa jotain valettavaa/valutettavaa pikeä, (?) joka voisi olla joustavampaa kohteeseen, mutta ei kokemuksia
mahtaako onnistua enkä kyllä silkkaa laiskuuttanikaan viittis alkaa enää moneen kertaan tuon kanssa pelehtimään..
Vai onko lopputulema sama, kun noita samoja, vuosi toisensa jälkeen haljenneita teitä pikeävät ja sitten lopulta päällystävät uudelleen ?

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6017
Näyttää täällä siltä että pihatien asfaltti ei kestä viittä vuotta roska-auton ajelua. Henkilöautoja tuntuu kestävän jos on pohjat kunnossa.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa 311

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Joo, kyllä pohjat tuli mielestäni tehtyä ihan jees ja diesel-jyrällä sitä sepeliä siinä jyristivät, että luulin pian talonkin murenevan... :o
Isoja autoja ei pihalla ole liikkunut, pakettiauto lienee raskain peli, mutta henkilöautoja sitä vastoin useitakin,
kylläkin aika samoissa paikoissa.
Jos betongista tekisi noita, jotain tartuntaa sinne toki laitettaisiin, mutta näihin ei kai oikein voi..

Paikalla hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Joo, kyllä pohjat tuli mielestäni tehtyä ihan jees ja diesel-jyrällä sitä sepeliä siinä jyristivät, että luulin pian talonkin murenevan... :o
Isoja autoja ei pihalla ole liikkunut, pakettiauto lienee raskain peli, mutta henkilöautoja sitä vastoin useitakin,
kylläkin aika samoissa paikoissa.
Jos betongista tekisi noita, jotain tartuntaa sinne toki laitettaisiin, mutta näihin ei kai oikein voi..
Aika hankalaa haljenneita kohtia on täysin näkymättömäksi korjata. Halkeamia voi tilkitä bitumilla, mutta ei sekään kestä, jos kaivetut kohdat liikkuvat eri tahtiin.

Pohjat täytyisi tehdä routimattomiksi joko paksujen sorakerrosten tai routaeristeiden avulla. Pyöräteillä pituushalkeamia estetään syntymästä teräsverkoilla, jotka asennetaan päällysteen alle kantavaan kerrokseen. Omakotiasujan kukkaro ei yleensä kestä mitään näistä vaihtoehdoista vaan routavaurioita pääsee siksi syntymään. 

Asfaltti on lopulta huono alusta auton pitkäaikaispysäköintiin. Tuppaa tulemaan kuopat renkaiden kohtiin kesähelteillä.

Jotakin asfaltin korjausmassaa myydään muistaakseni ainakin Puuilossa. Ei ole kokemusta käytöstä, vaikka omassakin pihassa vähän alkaisi tarvetta jo olla.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa 311

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Joo, just kävin Puuilossa asian tiimoilta ja aika köyhä oli anti..
Kyllä siellä sitä asfaltin paikkausmassaa on, jota esim. johonkin reikään tai kuoppaan saa survottua,
mutta juuri tuohon em. käyttöön ei löytynyt. Mitään pikipatoja ei viittis tuon takia alkaa pihalla porisuttelemaan.
Löytyi myös jotain ulkokäyttöönkin soveltuvaa (betoni, huopa tms.) bitumikittiä, jolla voisi "paklata" noita railoja umpeen,
mutta kun siellä raoissa on jo ne entiset massatilkkeetkin välissä, tulee perkeleellinen homma hiplailla tuossa pihalla
niitä umpeen ja herää vahva kysymys, onko siitä edes mitään käytännön apua..
Jotenkin itse ajattelisin, että kun olis joku helpohkosti helposti lämmöllä norjistettava pien tapainen jäpäkkä litku,
jota sitten jollain nokkakannulla liruttaa railoihin.
Vois olla hyvä myös joku Sikaflex-tyyppinen riittoisa liimamassa jota tuuppaisi, mutta menekki on varmaan aika messevä,
kun laatan paksuus lienee 5 sentin kantturoilla kauttaaltaan vakkeii sitä varmaan ihan niin paksulti kai tarvisikan
Yeensähän niitä pirun sosseja ei saa enää irti mistään vaikka haluaisi etenkin, jos meni johonkin, mihin ei saisi mennä tai johonkin näkyville... :D

Ei viittis ihan randomisti sinne mitä tahansa ryhtyä kokeilemaan, joutuu sen Lemminkäisen (vai mikä se nyt nykyisin lieneekään..) sitten
viimeistään kutsumaan uusimaan koko piha..

 

Futurez  Kulkukoira