Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Koulukiusaus

  • 66 Vastauksia
  • 18156 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Koulukiusaus
« Vastaus #30 : 01.09.2016, 19:26:21 »
Olisiko aika siirtyä ihmettelemään, mikä mättää meissä vanhemmissa?
Tämän asian kun sisäistäisivät ihan kaikki, joilla on elätettäviä. Olivat sitten omia tai puolison tai mitä vaan.

Koska varsinkin nuorista lapsista (ala-asteikäiset tai nuoremmat) puhuttaessa käytöshäiriöt yms. oireet yleensä johtuvat jostain muusta asiasta. Tai siis, lapsi yleensä oireilee, jos esim. kotona, koulussa tms. on jokin asia pielessä.

Tottakai joskus lapset vain "koettelevat rajoja" ja persooniakin on erilaisia, mutta eiköhän idea tullut selväksi.

Poissa Merlin

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1407
  • Pessimisti ei pety ja positiivisuus on perseestä.
Vs: Koulukiusaus
« Vastaus #31 : 01.09.2016, 19:49:31 »
Tämän asian kun sisäistäisivät ihan kaikki, joilla on elätettäviä. Olivat sitten omia tai puolison tai mitä vaan.

Koska varsinkin nuorista lapsista (ala-asteikäiset tai nuoremmat) puhuttaessa käytöshäiriöt yms. oireet yleensä johtuvat jostain muusta asiasta. Tai siis, lapsi yleensä oireilee, jos esim. kotona, koulussa tms. on jokin asia pielessä.

Tottakai joskus lapset vain "koettelevat rajoja" ja persooniakin on erilaisia, mutta eiköhän idea tullut selväksi.
Ainakin minun ongelmat koulussa johtuivat ihan pelkästään ongelmista kotona.

Poissa Kojontti

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1396
  • www.vrcf.fi
Vs: Koulukiusaus
« Vastaus #32 : 02.09.2016, 04:15:47 »
Ainakin minun ongelmat koulussa johtuivat ihan pelkästään ongelmista kotona.

Ja minun ongelmat koulussa johtui minun ongelmista koulussa. Junantuoma nälkämaassa oli valmis silmätikku kaikille 80-90lukujen taitteessa.
Hienosti toki sopeuduin luokan oppimisongelmaisiin häiriköihin ja kiusaajiin että selviäisi läpi peruskoulun... Ei muuta haittaa kuin ehkä keskiarvon lasku pari numeroa oikeasta osaamistasosta.
V70 D5A AWD -08, S60 2.5Ta -03
142 -71 (wannabe something...)
Purkurivissä 940-91 ,855 Tdi -96, 855 2,5 20v
ex:V70 Classic 2,4D -07, V70-98, 142-69

Paikalla SamigoGTE

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3318
  • Nonnih!
Vs: Koulukiusaus
« Vastaus #33 : 04.09.2016, 00:15:13 »
Ala-asteella olin melko mulkku ja aika usein välitunnit meniki sisällä ku eivät uskaltanee päästää mua ulos, ku tappelin koko ajan. Mutta sillon ne tappelut oli semmosia että tosissaan otettiin yhteen, mutta seuraavalla tauolla oltiin kavereita taas. En siis ollu ainoa tappelija vaan oltiin kaikki samanlaisia.

Yläasteella sitten olinki pahasti koulukiusattu. Oli henkistä ja fyysistä. Huutelua, kuristamista ja tavaroiden rikkomista/varastelua.
Kaks kiusaajaa on jääny ainiaaksi mieleen ja niin raakaa ku se onki, niin jos ne näkisin hengenvaarassa, niin en menis auttamaan. Niin pahat arvet ne mulle onnistu jättämään. Muista kiusaajista en välitä, koska olivat lähinnä vaan hyväksynnän hakijoita ja halusivat kuulua johonki joukkoon.

Ne kaks mulkkua oli myöskin syy sille miksi halusin mennä yläasteen jälkeen semmoseen kouluun johon tiesin ettei ole muita tervolasta tulossa. Monta vuotta myöskin meni etten halunnu ees käydä kotipaikkakunnalla. Äitin luona kävin mutta se oliki onneksi aika syrjässä eikä lähellä kylää.
- Subaru Foresteri 2.5 XT -07
- Skodillac Octavia 1.8t -09

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3758
  • 195hv/406Nm
Vs: Koulukiusaus
« Vastaus #34 : 04.09.2016, 00:39:39 »
Koulu kiusaamien alko jossain 5-6 luokan paikkeilla, päättyi muistaakseni 8 syksyllä siihen että yläaste ajan "pääjehun" nostin riveleistä seinälle  ::) väkivalta ei kuulemma ole ratkaisu, mut kyl se vitusti helpotti  ::)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Koulukiusaus
« Vastaus #35 : 04.09.2016, 01:33:59 »
Koulu kiusaamien alko jossain 5-6 luokan paikkeilla, päättyi muistaakseni 8 syksyllä siihen että yläaste ajan "pääjehun" nostin riveleistä seinälle  ::) väkivalta ei kuulemma ole ratkaisu, mut kyl se vitusti helpotti  ::)

Tällaiset tarinat saavat minut hyvälle tuulelle. Eihän se ole ratkaisu ei mutta jos vaihtoehdot on että joko itse kärsii roolistaan lopun ikänsä tai että jonkun suunsoittajan (tai jopa pahoinpitelijän) pallo on pari päivää turvoksissa niin..

Välillä ihmetyttää kun ihmiset aivopestään pienestä pitäen sellaisiksi että he ovat väkivallan uhan edessä aivan lamaantuneita. Tällälailla "väkivaltamonopoli" ihan virallisesti luovutetaan häiriköille. Väkivaltaa tulee olemaan niin kauan kuin ihminen on ihminen eli viettien ja vaistojen vahvasti ohjaama ötökkä. Tietokoneiksi emme muutu vaikka vuodet kuinka vierisivät.
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Vs: Koulukiusaus
« Vastaus #36 : 04.09.2016, 08:46:24 »
Tällaiset tarinat saavat minut hyvälle tuulelle. Eihän se ole ratkaisu ei mutta jos vaihtoehdot on että joko itse kärsii roolistaan lopun ikänsä tai että jonkun suunsoittajan (tai jopa pahoinpitelijän) pallo on pari päivää turvoksissa niin..

Välillä ihmetyttää kun ihmiset aivopestään pienestä pitäen sellaisiksi että he ovat väkivallan uhan edessä aivan lamaantuneita. Tällälailla "väkivaltamonopoli" ihan virallisesti luovutetaan häiriköille. Väkivaltaa tulee olemaan niin kauan kuin ihminen on ihminen eli viettien ja vaistojen vahvasti ohjaama ötökkä. Tietokoneiksi emme muutu vaikka vuodet kuinka vierisivät.
Vanhempi tytär joutui yläasteeella (8 luokalla) kiusatuksi uuden poikakaverinsa vuoksi.  Pojasta kilpailevat saman koulun tyttöä (2-3kpl) alkoivat seurustelun alkuvaiheessa   huoritella, haukkua ulkonäköä ym. Huutelu oli jatkuvaa, kaupoissa ym..
Minulle kun tuli tämä tietoon niin olin jo valmis marssimaan asianosaisten kotiovelle. Keskusteltuani tyttären kanssa hän sanoi että hän hoitaa itse tämän,mun ei tartte sekaantua( taisi tietää kuinka hullu voin olla jos suutun). Onneksi olen onnistunut kasvattamaan vahvan persooonan tyttärestä(taitaa tulla isäänsä).   Tytär sanoi että hän menee rehtorin juttusille. Jälkeen päin kuulin että rehtorin huoneessa olivat olleet kiusaajat , heidän vanhemmat, opettaja, rehtori sekä tyttären poikakaveri.  Jokainen oli asiansa kertonut.  Itku kurkussa kiusaajat olivat pyytäneet anteeksi ja asia loppui siihen.    Viime kuussa heillä tuli 5 vuotta täyteen seurustelua ja 3 v kihlauksesta.  Aika vakavaa...  Eipä silti likka taitaa tulla isäänsä tässäkin, tänään tulee 23v täyteen omaa avioliittoa, se on samppakaljan paikka aamupuuron kanssa... :).


« Viimeksi muokattu: 04.09.2016, 08:51:19 kirjoittanut Raid »
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1998
  • Näpräilijä
Vs: Koulukiusaus
« Vastaus #37 : 04.09.2016, 09:15:55 »
Koulussa ei kiusattu, enkä kiusannut, mutta harrastuksessa (salibandy) tajusin vasta vähän kasvettuani, että peleissä minut suljettiin pois koska kaverien pisteet oli tärkeämpää kuin yhdessä pelaaminen joukkueena. Valmentajaa ei paljon tuntunut kiinnostavan kun asiasta sanoin, kehui vaan että kyllähän ne täällä reeneissä syöttää ::) Onneksi työmaan peleissä  ja ammattikoulussa sai niitä onnistumisen tunteita kun syötettiin ja pelattiin tiiminä.

240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Koulukiusaus
« Vastaus #38 : 05.09.2016, 17:41:36 »
Koulu kiusaamien alko jossain 5-6 luokan paikkeilla, päättyi muistaakseni 8 syksyllä siihen että yläaste ajan "pääjehun" nostin riveleistä seinälle  ::) väkivalta ei kuulemma ole ratkaisu, mut kyl se vitusti helpotti  ::)

Kerran tehnyt tämän. Toiseen kouluun vaihdettuamme veljelleni soiteltiin ylä-asteella pilapuheluita keskellä yötä, (oli kuulemma muutakin kiusausta) mutta soittelijalla ei ollut tarpeeksi viisautta piilottaakseen numeronsa :D soittelija kuului siihen "The Gang:iin" jotka olivat sitten tosi kovia poikia -muka.

Eräänä päivänä näin tuon paskan räkimässä välitunnilla portaiden eteen. Kävelin omistajan askelin omasta porukastani heidän porukkansa luo ja riuhtaisin kiusaajan sivummalle ja nostin seinää vasten. Muistan vieläkin hänen säikähtäneen ilmeensä ja sen kun jengin johtaja huutaa että "Hei Xxxx, älä ny viitti hei, iisisti nyt" johon huusin takaisin että "Pidä sinä turpas kiinni", jonka jälkeen "isoveikka puolustaa" -periaatteella uhkailin kiusaajaa. Itse olin varautunut henkisesti siihen, että jään alakynteen ja minut hakataan porukalla tjsp, mutta ei. Kukaan koviksen koviskavereista ei uskaltanut tehdä mitään. Saati kovis itse, kaikki vain olivat hiljaa.

Meinasin alkaa nauramaan kesken välikohtauksen, kun ryysyistä nostettaessa jätkä ei noussutkaan mukana vaan vaatteet liukuivat hänen päällään. Vaatetus oli sellainen peruspopparijoujoulökäpöksykovis. Piti sitten nostaa lisää niin että saatiin ne jalatkin ilmaan; lopputulos jätkästä näkyi enää puolet päästä :D

Mutta tuon kohtauksen jälkeen velipoika sai olla ihan rauhassa ja pilapuhelut loppuivat :) Ainoa asia mitä kadun; olisi pitänyt puuttua aiemmin  :'(

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Koulukiusaus
« Vastaus #39 : 05.09.2016, 19:17:13 »
Kukaan koviksen koviskavereista ei uskaltanut tehdä mitään. Saati kovis itse, kaikki vain olivat hiljaa.

Et pelännyt välivallan uhan edessä. M.O.T :)

On silti hyvä kouluttautua siihenkin että jostain syystä tilanne jatkuu
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Koulukiusaus
« Vastaus #40 : 05.09.2016, 19:25:55 »
Tuo "pistin kiusaajalle (väkivalloin) vastaan" on aika kaksijakoinen juttu.

Varmasti toimii joissain tapauksissa, mutta pahimmillaan johtaa vain pahenevaan väkivaltaan. Ja tuo ei vaan ole kaikille ja kaikissa tilanteissa vaihtoehto.

En suosittele kenellekään väkivallan käyttöä. Liian usein sillä on varsin ikävät seuraukset...
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: Koulukiusaus
« Vastaus #41 : 05.09.2016, 19:41:11 »
M.O.T :)

Että pienempiänsä/kiusattuja on suojeltava, oli se oma veli tai kuka tahansa, koska itse olen ollut kiusattuna ja se ei hääviltä tunnu.

Tuo "pistin kiusaajalle (väkivalloin) vastaan" on aika kaksijakoinen juttu.

Varmasti toimii joissain tapauksissa, mutta pahimmillaan johtaa vain pahenevaan väkivaltaan. Ja tuo ei vaan ole kaikille ja kaikissa tilanteissa vaihtoehto.

En suosittele kenellekään väkivallan käyttöä. Liian usein sillä on varsin ikävät seuraukset...

Sepä onkin se kolikon kääntöpuoli, että tilanne saattaa vain pahentua, mutta onneksi silloin näin päin :)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8917
  • Teiden tukko
Vs: Koulukiusaus
« Vastaus #42 : 07.09.2016, 08:14:44 »
Ei sillon 80-luvulla ollu mitenkään tavatonta et nahisteltiin pihalla, se oli ihan okei. Koulutusmetodit on muuttunu niin paljon parissakymmenessä vuodessa. Foorumin vanhemmat käyttäjät varmaan muistaa millasta oli koulunkäynti 70-80 luvulla.

Tämän perusteella koen itseni kohtuu vanhaksi, koska olen aloittanut koulupolkuni 80-luvulla. :juhau:

Koulussa ei kiusattu, enkä kiusannut, mutta harrastuksessa (salibandy) tajusin vasta vähän kasvettuani, että peleissä minut suljettiin pois koska kaverien pisteet oli tärkeämpää kuin yhdessä pelaaminen joukkueena. Valmentajaa ei paljon tuntunut kiinnostavan kun asiasta sanoin, kehui vaan että kyllähän ne täällä reeneissä syöttää ::) Onneksi työmaan peleissä  ja ammattikoulussa sai niitä onnistumisen tunteita kun syötettiin ja pelattiin tiiminä.

Tämä on kyllä kanssa yksi iso ja ärsyttävä ongelma. Itse pelasin jalkapalloa 15 vuotiaaksi asti, aloitin harrastuksen jossain 8 vuoden iässä. Se oli kaikille pelkkää kehittymistä, koska ihminen on vielä kovin pieni ja kasvuiässä (tuntuu selkeältä näin jälkeenpäin ajateltuna). Oli itselläkin alkuun juuri tuota, että ei meinannut palloa saada kun en ollut se joukkueen taitavin. Koskaan minusta ei tullutkaan mitään Maradoonaa mutta tasaisen varma keskikenttäpelaaja sieltä kuoriutui esiin. Joukkueessa oli yksi kaveri, jolla oli melko kova ja tarkka laukaus. Tämä kaveri oli ainakin yhden vuoden välissä pois, jonka aikana minulla laukaus kehittyi melkoisesti. Eräässä turnauksessa valmentaja laittoi minut antamaan vapaapotkua tämän kaverin sijasta. Maaliin se tilanne ei päättynyt mutta oli kova paikka sille kaverille kun minä onnistuin.  ::)

Nykyään käyn treenamassa aikuisten miesten kanssa salibandya ja siellä saa olla ihan oma itsensä. Vaikka tunteet välillä kuohuu, niin yhteishenki on kuitenkin hyvä ja huumoria löytyy.
« Viimeksi muokattu: 07.09.2016, 08:37:31 kirjoittanut Turbo 242 »
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Koulukiusaus
« Vastaus #43 : 26.08.2020, 13:04:53 »
Minua ei kiusattu lukiossa, mutta huomasin yliopistossa, etten ollut minä itse? Minulla on myös heikkoja suhteita heihin nyt. HS ei todellakaan ole kaikki.
Saisinko tuon saman suomenkielellä? Nyt useampi viesti tullut ihan puhdasta siansaksaa.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Koulukiusaus
« Vastaus #44 : 16.02.2021, 16:35:27 »
Tuli ihan tämä keskustelu tässä viimepäivinä mieleeni, kun on saanut erilaisista kusenkeltaisista medioista lukea koulukiusaamiseen liittyvistä asioista.

Tänäaamuna luin ilta-sanomien artikkelin, ”Minut pistettiin pyytämään anteeksi kiusaajilta”.

Pelkästään otsikointi kertoo kyllä ison ongelman, joka oli todellisuutta jo 20 vuotta sitten. Ja oli ongelma vielä silloinkin, kun itse olin yläasteella ns. "vertaissovittelijana". Oppilaat eivät halunneet käsitellä tapauksia vanhempien tai opettajien kanssa, koska eivät kokeneet saavansa oikeutta. Oli kiusaajalle ikäänkuin "pelottavampaa" se, kun isompi ja vanhempi koululainen istuttaa penkkiin ja pakottaa juttelemaan järkevästi.
Sama toistui ammattikoulussa. Erästä eri alan opiskelijaa kiusattiin, huoriteltiin, puristeltiin tisseistä, perseestä, uhattiin "ilta-orgioilla" jne. Käytiin kaveriporukka sanomassa opettajalle tästä ja opettaja vain levitti käsiään todeten "minä en voi muuta tehdä kuin kirjoittaa viestin kotiin ja puhutella. Sinun tekemisiäsi en voi estää...".
----> SELVÄH!
Yksi kerta tämä kiusattu sitten käveli käytävällä vastaan perässään tämä 142cm pitkä housut nilkoissa laahustava ihmisperse. Kuului rivo huuto ja "meidän sakki" kääntyi suoraan ympäri. Minä talutin tämän ihmisperseen nurkan taakse kantaen, loput "meidän porukasta" piti tämän ihmisperseen porukan käytävällä istumassa.
Painavasanainen puhuminen tehosi senverran hyvin, että kyseinen kusipää kusi housuun ja viikon päästä ei näkynyt koulussa.

Ihan varmasti kotona on ollut jotain isoja ongelmia tuossakin tapauksessa, mutta ei puhuttelut auta välttämättä opettajien suunnalta yhtään mitään, jos auktoriteettia ei ole tai sitä ei saa käyttää.

Miksi tämä aihe minulle on noussut mieleeni?
Oma lapseni, kohta 10 -vuotias, alkoi oireilemaan koulunkäynnin kanssa aloitettuaan toisen luokan syksyllä 2019. Ensin iloisesta, kaikille kiltistä ja teräväpäisestä "maailman opiskelijasta" loppui nauru, sen jälkeen sosiaalisuus ja lopuksi ilmoitti haluavansa tappaa itsensä. Me vanhemmat olimme halolla päähän lyötyjä, muutos tapahtui viikossa.
Kuukausi myöhemmin kyseinen kaveri oli jo todella väkivaltainen ja oma pikkusisarensa oli pahasti alakynnessä. Yöunet loppuivat, tilalle tuli pikkusisaren pelottelu siitä, kuinka hänen aivot saisi hakattua asfaltille pas2.

Me vanhemmat tietenkin pommitimme kaikkia kanavia pitkin rehtoria, opettajaa, kuraattoria, terveydenhoitajaa sekä kävimme paikallisessa arvauskeskuksessa pyytämässä kiireellisen lähetteen lasten psykiatriselle osastolle. Lähete tuli takaisin saatesanoin "Oireenkuvan perusteella kiireelliselle asiakkuudelle ei ole tarvetta, suosittelemme perheneuvolaa". Jatkoimme yrityksiä päästä eteenpäin, mutta otimme yhteyttä myös perheneuvolaan heti ---> yli 2kk jono, joten järjestelmä ei voi edes näyttää seuraavaa vapaata aikaa.
Joka paikassa eri viranomais ja hoitotahot sanoivat vain "ei voi kuin odotella että menee ohi ja saatte ajan", kun koululta vain todettiin "täällä on niin paljon oppilaita, että jos jotain on sattunut, on se harmaalla alueella näkymättömissä".

Elettiin marraskuuta 2019 ja yksi ilta tilanne riistäytyi mahdottomaksi. Isompi kävi pienemmän päälle aikomuksena tappaa. Äiti meni väliin, mutta sai tuta raivon vallassa olevan lapsen voiman. Minun huuto pysäytti isomman, mutta pienempi juoksi sakset kädessä kohti ja nappasin kiinni + sidoin paikoilleen. Seuraavana yönä ei nukuttu, koska me vanhemmat emme uskaltaneet.

Pari viikkoa tuosta eteenpäin soittaa poliisi. "Teistä on tehty rikosilmoitus ja syytösnimike on lapsen pahoinpitely". Päiväkoti oli tehnyt nuoremman lapsen kertoman perusteella perheen isästä, eli minusta rikosilmoituksen ja lastensuojeluilmoituksen. Syynä tarpeeton voimankäyttö ja tarttuminen lapseen.

Fastforward kuukauden päivät, tammikuun alkuun 2020. Kas kummaa kun kaupungin lastensuojelu, eli viranomainen, tuli mukaan, alkoi aikoja tippumaan eri toimitahoille. Vanhempi mukula oli rauhoittunut jo joululoman aikana ja ehdimme toivoa parempaa, kunnes kaksi päivää ennen kouluun paluuta sai vanhempi kersa raivokohtauksen, jonka myötä oli pakko soittaa häkeen.
--> Paikalle pelastusyksikkö tarkastamaan mukula (jouduin voimalla pitämään aloillaan ettei heitä tavaroita ikkunasta läpi ja tuhoa koko kotia), ilmoitus lastensuojelulle sekä poliisille.

Fastforward pitkin vuotta. Keväällä iski korona ja jäimme kotiopetukseen omasta päätöksestä. Viikon ajan oireilu jatkui, kunnes kaikki tuska hävisi. Iloinen "maailman opiskelija" tuli takaisin ja minä itkin itseni ilosta uneen useana iltana. Eri toimitahojen kanssa sovittiin työskentelyn alkavan vasta syksyllä, koska korona-pandemia oli keväällä pahimmillaan ja minä sain töitä kesäksi (joka käytännössä esti kesken päivän olevien tutkimusten ja tapaamisten toteuttamisen kesäaikaan). Samoin kun oireita ei ollut sitten maaliskuun alun, niin todettiin näin olevan myös lapsen kannalta paras.

Sitten tullaan viime syksyyn. Kesä oli mennyt upeasti, normaalisti. Koulu alkoi ja ensimmäinen viikko meni upeasti, mutta toisen viikon alussa tapahtui taas jotain.Alakuloisuus ja itsensä jatkuva haukkuminen ja arvostelu tuli takaisin vanhemmalle mukulalle. Tutkimusjaksot psykiatrialla olivat alkamassa ja me vanhemmat soitimme sinne melkein päivittäin kertoaksemme lisätietoja ennakkoon, koska aikaa itse käynneillä oli todella vähän. Yksi meidän vanhempien huolenaihe oli mm. nuoremman muksun mahdolliset traumat syksyltä, koska tilanteet olivat todella pelottavia. Näitä luvattiin selvitellä.

Sain jatkoaikaa töissä ja olin syömässä, kun puhelin soi. Perheen isästä on tehty lastensuojeluilmoitus ja perusteena äänen korottaminen kun lapsi itkee.
Olin että mitä vittua? Missä tilanteessa? Näitä ei tietenkään kerrottu, mutta myöhemmin kävi ilmi että juuri nuista loppuvuoden 2019 tapahtumista oli kyse. Eli tilanteista, joissa lapsi on väkivaltaisesti riistäytynyt käsistä ja ainoa tapa edes yrittää pysäyttää henkeä ja terveyttä uhkaava tilanne on korottaa ääni riittävän ylös ja/tai sitominen. Lisäksi ihan jokainen tilanne lapsen kanssa, iso tai pieni, käydään aina niin läpi ettei jää kysymysmerkkejä. Tämä on meille vanhemmille ollut selvää jo ihan esikoisen syntymästä lähtien (kaiken pitää olla perusteltavissa niin, että jokainen sen ymmärtää, myös lapsi).

Koska lastensuojelun kanssa on ollut helppo mielestämme asioida, niin otimme suoraan heihin yhteyttä. Meidän käsittelijämme oli vaihtunut (meille kertomatta) ja saimme uuden numeron. Laitoin pirun pitkän tekstiviestin, jossa esitin toiveeni pidemmästä keskusteluajasta, mieluiten kasvotusten. Koronan vuoksi kasvotusten ei onnistunut ja palaveri pidettiin etänä.
Sain töistä vapaata palaveripäivälle ja kotona yhteydet pelaamaan. Vaimon kanssa istuttiin tietokoneen ääreen ja nähtiin nuori, selvästi omasta ulkoisesta habituksestaan huolta pitävä nainen ja iäkkäämpi, tavallisen näköinen nainen. Meiltä kysyttiin "halusitte kertoa ja jutella tilanteestanne" ja sitten annettiin vaimon kanssa tulla ihan kaikki. Itse jouduin poistumaan kesken palaverin, koska murruin täysin enkä saanut henkeä, joten kävin polttamassa savukkeen ja rauhoittumassa. Me vaimon kanssa olemme kokeneet joutuneemme ajojahdin kohteeksi ilman että meidän huolta on otettu mitenkään huomioon. Ilmaisimme epäilyksemme, että meistä olisi tehty joskus jonnekkin tarpeeton merkintä, joka tämän aiheuttaisi (2018 vaihdoimme asuinaluetta meihin vanhempiin kohdistuneen kiusaamisen ja arvostelun vuoksi ja epäilemme että tällöin on jotain jonnekkin kirjattu).

Jossain vaiheessa jutustelua tämä iäkkäämpi naishenkilö avasi suunsa ja sanoi: "Minusta nyt vaikuttaa siltä, että tässä on lähdetty ihan väärällä mentaliteetillä liikkeelle. Lastensuojelun ja yleisesti oppilasterveydenhuollon perustana on, että tilanne katsotaan neutraalisti. Valitettavasti välillä on näitä tapauksia, että kuvitellaan avun hakijalla olevan kaiken hyvin vaikka hän itse muuta sanoisi, tai sitten niin että kuvitellaan ongelman olevan pelkästään perheen sisäinen ja että vanhemmissa on oltava jotain vikaa. Näin ei saisi olla, mutta minusta nyt kertomamme ja taustatietojenne perusteella vaikuttaa siltä, että teitä on tarpeettomasti ajettu nurkkaan usean vuoden ajan ennakkoasenteiden vuoksi ja tuo kierre on ehdottomasti saatava katkaistua". (Tässä vaiheessa minun oli pakko poistua).

Soppala kysyi, voisiko joku henkilö tulla mukaamme todistajaksi esimerkiksi näille psykiatrian palavereille. Meillä ei juuri sellaista tukiverkostoa ole, joten he lupautuivat tulemaan neutraaliksi seuraajaksi valvomaan perheen ja lapsen etuja, sekä keskustelua yleisesti.


Nyt ollaan tässä päivässä. Tutkimukset on käyty ja viikon päästä olisi lopetuspalaveri. Mitään konkreettista apua ei vanhemmalle lapselle ole saatu. Meille on ainoastaan kerrottu, että "havaitsemiemme asioiden perusteella käsitellään tätä palaverissa" ja paikalle on pyydetty iso liuta tahoja. Itse olen henkisesti täysin loppu, koska kaikki tulitus on kohdistunut suoraan minuun. Jokainen tutkinut taho on todennut kaiken tulituksen väitteiden olevan aiheettomia, mutta tulitus ei ole loppunut. Olen alkanut kärsimään unettomuudesta ja nyt viimeisimpänä rytmihäiriöistä (lääkäri epäili stressiä, mutta tilasi tutkimusajan ja kehoitti välttämään rasitusta ja stressiä).
Henkilönä, joka koskaan ei ole halunnut kenellekkään pahaa ja pyyteettömästi on ollut auttamassa jos tuntematonkin tarvitsee apua, tämä tuntuu minusta pahalta.


Mitenkäs vanhemmalla lapsella menee? Kiusaaminen on nähtävästi loppunut. Mikä sen aiheutti? Rohkaistiin muksua pistämään jauhot suuhun, kun häntä oli yhden kerran leikissä heitelty niin, että oli aivan mustelmilla. Tuossa hieman ennen joulua muksulla naksahti. Oli kaveri työntänyt lunta silmälasien alle ja porukka nauranut ympärillä. Otti lasit ja pallean pohjalta karjaisi tämän tihutyön tekijän nimen ja totesi että parempi olla nyt nätisti.
Muksu joutui tästä puhutteluun, koska 400€ laseja tuhonnut kusipää pahoitti mielensä, alkoi huutoitkemään ja poistui kotia. ::) Tuon päivän jälkeen on mukulamme ollut suorasanainen eikä ole kumarrellut enään kenellekkään. Häntä ei enään etuilla, koska jos etullaan, niin riittävän kovalla äänellä kun asiaa kysyy, ymmärtävät peruuttaa. Tosin yhden kerran on pitänyt kyynärpää -taktiikalla ottaa paikkansa takaisin. Välillä pari luokan "priimusta" vittuilee siitä, kun meidän mukulalla ei ole 3000€ pelikoneita ja ei striimaile pelejään, puhelin on käytettynä ostettu "lippulaiva" muutaman vuoden takaa, vaatteet eivät ole sitä halutuinta mahdollista eikä harrastuksena ole pelaamisen lisäksi esim. jääkiekkoa tai jotain muuta seura-pelaamista.

Koululta ei ole tullut mitään konkreettista apua kuin yhteen tilanteeseen, jossa oli todistajia bussillinen ja opettajakin nähnyt tilanteen. Tosin, puuttuminen vaati rikosilmoituksella uhkaamista... Muilta vanhemmilta on tosin tullut selviteltyä, että noin vuonna 2018-2019 on kyseisessä, viimeaikoina uutisissakin olleessa koulussa, järjestetty yläastelaisten toimesta vedonlyöntiä. Vedonlyönti sisältää kahden ala-astelaisen "värväämisen" toisiaan vastaan "tappele tai saat turpaas" -periaatteella. Tästä ei ole uutisoitu tai puhuttu julkisesti mitään, vaikka poliisikin on (kuulemma) asiaa tutkinut.



Tässä teille yksi esimerkki, miten nykyään toimii lasten tuki ongelmatilanteissa. Jokainen voi moralisoida tahollaan, mutta tämän tekstin kirjoittaminen sattui aivan saatanasti, eikä minkäänlainen lässyttely, puhuttelu tai muukan sellainen auttanut mitään, vaan lopulta apu löytyi omasta itsestään (minun nenille ei hypitä perkele). En toivo tämmöistä helvettiä kenellekkään ja alan olemaan henkisesti aika paskana jo kohdata viranomainen, koska en voi luottaa neutraaliin suhtautumiseen. Periksi ei silti saa antaa, mutta suoraansanoen veret kiehuu melkein samointein kun luen vaikkapa uutisista jonkin pakkeli-naaman tai muutenvaan "paremman väen" kansalaisen itkevän siitä, kuinka ikävältä tuntuu kun ei pääse kavereita näkemään... Jokainen toki kokee omant tilanteensa omanlaisenaan, mutta täällä ruohojuuritason alapuolella kun pahimmillaan taistellaan elämästä ja kuolemasta, tuntuu kaikki tuollainen perin turhalta.

Suomi ei ole luokkayhteiskunta vaan hyvinvointivaltio, jossa jokaisella on tasapuoliset mahdollisuudet....hih.

 

Autoracing  KL-varaosat