Kulkukoira  Proturbo

Volvo 960 mkII üllapito muistelmat

  • 315 Vastauksia
  • 76409 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #150 : 12.04.2016, 04:49:00 »
Jarruasioihin palataan ajallaan
« Viimeksi muokattu: 29.05.2017, 00:44:56 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #151 : 16.04.2016, 02:46:19 »
Kävin eilen hakemassa Canopukset, ei tarvitse välittää jarrujen näkymisestä :D

Pitää kuitenkin odotella, että saa "madallusarjan" kiinni, ennenkuin rupeaa renkaita tilailemaan. Niin näkee miten vanne asettuu sitten?
« Viimeksi muokattu: 16.04.2016, 03:18:55 kirjoittanut Orlov »

Poissa pukema

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #152 : 16.04.2016, 13:22:53 »
XC90 takajarrut sopii pelottavan hyvin 960/S90:een. Muistaakseni ihan parista millista kiinni ettei ole täysin bolt-on, joka tapauksessa hyvä lähtökohta takajarrujen päivitykseen. Käsijarru jutuista en tiedä mitään. XC90 siis 308*20mm takalevyt

960/S90
http://www.bremboaftermarket.com/En/Car_Disc_Catalogue/Catalogue_Detail.aspx?ApplicationIDMaster=294610

XC90
http://www.bremboaftermarket.com/En/Car_Disc_Catalogue/Catalogue_Detail.aspx?ApplicationIDMaster=294968

Sovituskuvia, taitais mennä suoraan jos sorvais levyjen halkaisijaa vähän pienemmäksi ja laittais muutaman prikan jarrusatulan pulteille. Kuvissa siis täysin muokkaamattomat osat
http://www.pukema.com/kuvat/xc90takajarrukokeilu1.jpg
http://www.pukema.com/kuvat/xc90takajarrukokeilu2.jpg
http://www.pukema.com/kuvat/xc90takajarrukokeilu3.jpg
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998, S90 T6 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008
Chrysler Viper GTS 2000
Cadillac Fleetwood Limo 1978

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #153 : 16.04.2016, 14:00:46 »
Tuo xc90 levy jää reippaan 10mm vajaaksi käsijarrun osalta(rumpu), en ole mitannut onko kenkien kiinnitystä mahdollista tuoda 10mm ulospäin. Se olisi "helpoin" ratkaisu, rumpu muuttuu 160mm->178mm, mutta perusrakenne säilyy samana(9mm säteen kasvu on kuitenkin aika paljon!) eli kenkiä pitäisi saa 10mm lähemmäs napaa ja samalla 9mm säteen suunnassa ulospäin. Levittäjän ja haarukkaraudan, sekä tietysti kengät, voi ottaa suoraan xc90:stä. Joskin levittäjät joutuu muuttamaan vaijerin kiinnityksen osalta, lienee sopivat suoraan, kunhan purkaa vaijerikiinnikkeen pois.
Edit: onkin tuo vaijerikiinnikkeen rakenne erilainen, eli ei onnistu purkamalla. On vielä melko pitkäkin, eikä tuo 10mm ulospäin vienti kyllä taida sitä kompensoida. Eli kiinnitys pitäisi rakennella uusiksi(ei tosin ole vaikea rasti)

Tuossa levyssä tuuletus on myös ulospäin, toisin kuin C30 levyissä se on sisäänpäin, mikä tietysti pitäisi huomioida jarrukilven rakenteessa(tuuletus). Jos niitä nyt edes tarvitsee, kun rumpua ei enään ole, eli rakenne muuttuu. Katsastuksessa kun tuntuvat vaativan milloin mitäkin ::)

Siis jääkö noissa sun kuvissa satulan kiinnikerauta kantamaan levyyn? Vai mitä tarkoitat tuolla sorvaamisella? Jos se parista millistä on kiinni, materiaalin voi poistaa kiinnikeraudasta.
Ihan nätisti nuo muuten istuu, näin kuvista katsellen.
« Viimeksi muokattu: 16.04.2016, 15:32:04 kirjoittanut Orlov »

Poissa pukema

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 411
  • SVK #1148
    • www.pukema.com
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #154 : 16.04.2016, 16:45:28 »
960 Limo/Executive/Ambulanssi malleissa on muuten yleensä 178mm käsijarru. Vai oliko se 180mm, mutta kuitenki saattaa löytyä sopivia osia ihan Volvolta.

Tästä on nyt muutama vuosi aikaa kun testasin tuota, mutta kai se oli se kiinnikerauta joka jäi kantamaan levyyn. Vois testata uudestaan kun sade loppuu ja katsoa tarkasti kuinka paljosta se on kiinni  :D
760 Turbo 1988, 960 Pullman Limousine 1996, 960 Executive Level I 1996, S90 Pullman Limousine 1998, S90 T6 1998
S80 V8 2007, S80 V8 Executive 2008
Chrysler Viper GTS 2000
Cadillac Fleetwood Limo 1978

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #155 : 17.04.2016, 18:41:50 »
Kyllä noita levittäjiä yms osaa löytyy monestakin mallista, esim c70 levittäjän kiinnitys on samanlainen. Haarukkarauta löytyy myös monesta mallista sopiva, myös takapuolella olevan stoppariraudan saanee monestakin sovellettua?

Tuon 10mm napaa kohden saanee jollakin adapterilla, jonka saa vaikka navan pulttien alle kiinni. Helppo sorvauttaa, sitten sen voi leikata kahtia, näin sen asentaminenkaan ole mikään ongelma.

Eli ei mikään ihmeellinen suoritus olis moista rakentaa, muttei mikään ruuvaakii systeemi se ei ole

Mutta tuo käsijarrullinen satula lähtökohtana, homma voisi olla yksinkertaisempi. Nimenomaan voisi olla :D

Lähinnä se on kysymys, saako nykyisillä vaijereilla sopivat liikeradat satuloiden käsijarruvivuille? Liikerata ei ole suuri, joten se ei ole ongelma, lähinnä mitoitus/hienosäätö juttu.

Teoriassa  :)
Pitäs päästä käytännössä mittailemaan ja testailemaan, kaikki hilut paikallaan. Sittenhän tuo selviää.

Pitäs jostain saada nuo levyt, vaikka joltain korjaamolta vanhat levyt, tulee muuten kallis kokeilu :D

Eikä nämä käsijarrusatulat ole mitään halvimpia markkinoilla, mutta nuo nyt sattuu olemaan ja uudet palatkin niihin on. Vuosien kokemuskin niiden toimivuudesta on, kuten myös toimimattomuudesta. Toimimattomuus ei ole ongelma, ovat lähinnä ylläpidollisia ongelmia.
« Viimeksi muokattu: 17.04.2016, 18:59:33 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #156 : 23.04.2016, 18:16:42 »
Tuommoset hankittu, joten täytyy testata miten satula istuu 305mm levyn kanssa? Jos pystyisi toisen alkuperäisen kinnikereiän hyödyntämään, ylemmän, adapterin vaatii kuitenkin.

« Viimeksi muokattu: 23.04.2016, 18:25:13 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #157 : 26.04.2016, 02:02:05 »
Pitäs varmaan tilailla/hakea sitruunahappoa ja laittaa satulat muhimaan. Kokonaisesta taka-akselistosta on kaupat sovittu, pitäs loppuvkosta noutaa.

Kun ei ole kuin tämä käyttöauto, niin tuokin helpottaa jo jarru/perä yms suunnitelmia ja korjauksia/huoltoa.

Tuossa on hieman harvempi perä, täytyy katsella läpi ja vaihtaa stefat yms, jos muuten on kunnossa?
Katselin netistä, minkä värisiä 1065:set ovat olleet alunperin? En olisi uskonut, mutta punaisia näkyvät olleen linjastolta poistuessaan..... ???
Tässä netistä poimittu perä mc hangaround jäsen, sidonnan kohteena, lienee suksi homma menoillaan :)



Tarkoitus olisi sitten tuohon vanhaan perään laittaa 3.31 välitykset, yleiskunnostuksen yhteydessä.

"Uudesta" lootastakin on sovittu kaupat, M90L2. Hiukan tiheämmät 1. Ja 2. Vaihteet ja 0.7 vitonen eli teoriassa huiput olis sitten yli 300km/h :D

GE motorsportin "madallusasarja" täytyy melkein unohtaa, 500€ on iso raha, eikä tuo setti ole sen arvoinen.
« Viimeksi muokattu: 29.04.2016, 02:44:31 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #158 : 29.04.2016, 14:43:22 »
Moottorien painot:

-punakone 160kg
-punakone turbolla 165kg
-tinakone 6cyl 180kg, joten 5cyl lienee käytännössä punakoneen painoinen ???

Painot lienee öljyillä ja lisälaitteilla(AC etc), nämä ovat siis Volvon ilmoittamat painot(Volvo pocket data booklet 1991-1997 700/850/900)

Tässä linkki, http://www.ohio.edu/people/ridgely/volvo_docs/Volvo_DataPocket_700-900.pdf

Akselipainoillakaan ei relevanttia eroa ole.
« Viimeksi muokattu: 01.05.2016, 16:07:03 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #159 : 30.04.2016, 17:45:28 »
Kurat pesty, jos vaikka huomenna harrastas terapeuttista purkuhommaa :)

Sitten eikun osista listaa, mitä oikeasti tarvitsee, paljon on hyvää.



Tosiaan, tämä oli myös 3.91, äkkiseltään myös tiivis. Jos vain putsailis sisältä ja uudet öljyt, eikun kiinni :) Keltaiset valokuviot ovat hanskat, niillä osoitetaan kriittinen vääntöpiste, modulaarinen rasite on suurin juuri tähän kohtaan. Inertia on suurin juuri tässä kohdassa! Tai sitten ne hanskat vain jäi siihen kuvaan ;D
« Viimeksi muokattu: 30.04.2016, 23:27:46 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #160 : 01.05.2016, 16:53:43 »
Taltioidaan napa-kaari mitta, onko hiukan korkea ??? :D

On kyllä hyvä kärryn vedossa, sekin on nyt kokeiltu.

« Viimeksi muokattu: 01.05.2016, 16:57:07 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #161 : 07.05.2016, 01:19:28 »
Multilink2 purku part one:

Ai $$$$tana, takimmaiset poikittaistukivarret(alemmat), ei saa prkl pultteja irti lekallakaan! Mutteri kyllä lähtee, mutta pultti on luonut täydellisen symbioosin puslan kanssa :peetu:



Parempi jättää irroittamatta, navan puolelta sen saa pois. Muttei tuolta kehdon puolelta, ei sitten prkl millään.

Siinä on vielä aurauksen säätöprikka(per puoli). Täytyy puukkosahalla kokeilla katkoa pultti ???

On vielä semmosta ohkasta peltiä koko tukivarsi, pusla vain työntää sitä edellään, kun hiukan paukauttaa  :buck2:

Kohdistettu kuva, mitälie on Suomeksi, enklanniksi lower rear cross member



Alakehtoon jousen pitimet ja nuo kehdon puolen puslat, reipas 200€ ja pultit päälle........mitälie Suomessa ?

Eipäs vaivuta vielä epätoivoon, etsivä löytää :) Nimittäin, nuo puslat löytyikin Venäjältä, molempiin tangon päihin :o

Ja vieläpä polyuretaani sellaiset, lisäksi samasta puljusta löytyy aika edullisesti bulkki pötköä.
Hinta per pusla 10.xx€ zipale, arvatkaa lähteekö tilaus, pikku varmistelut paikalliselta täytyy kysellä tietty ensin :)

Tässä vielä kuva, yhdestä noista Volvo 960(multilink 1 ja 2) puslasta(navan puoli)ja firma



Firman varastot Moskova ja Novosibirsk, eli melkoisen pitkällä. Moskovan alueelta tavara on tullut n. vkossa kotiin. Tämä siis ihan muiden tilauksien kokemuksella, tuolta idästä kun saa titanium yms eksoottisempaa edullisesti, työstettynä.


Nuo pitkittäiset tukivarret eivät muuten paina juuri mitään, oletin painoa olevan huomattavasti enemmän! Perän kopassa oleva huohotusreikäkin toimi, varmaan millin halkaisijaltaan? Ihmettelin mistä se vuotaa öljyä(kun käänsin nurinperin) :D Semmosen ovat siihen laittaneet...aika huomaamaton, mutta netistä löysinkin asialle varmistuksen.
« Viimeksi muokattu: 08.05.2016, 13:42:59 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #162 : 08.05.2016, 18:26:11 »
Pistelin kyselyä tuonne Venäjälle, katsotaan miten homma onnistuisi?

Nuo joutuu nyt kyllä rälläköimään irti, ei voi mitään. Täytyy ostella uudet epäkeskopultit ja prikat, tietenkin puslatkin. Muuten ei edes aurauksen säätö onnistu. Pystyisihän nuo itsekin valamaan polyuretanista, pitäisi vain olla enemmän valettavia puslia ???

Lätkä loppuu just, jos sitä tallille sit lähtisi......

Irti on, rälläköity.
« Viimeksi muokattu: 09.05.2016, 00:13:23 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #163 : 10.05.2016, 11:58:36 »
Eipä jaksa leikkiä, pistän navan puolelle uniballin, jatkeeksi yhdystangon, sen päähän nivelhaarukan ja yleismallin puslan kehtoon. Ompahan sitten säädettävä :)

Ei tuo peltilirpake(tukivarsi) ole mitenkään vahva, joten varmaan pitäs ajaa asiansa. Näköjään ipd ??? myy s60etc malleihin vastaavaa. Tosin molemmissa päissä on haarukka.

« Viimeksi muokattu: 10.05.2016, 12:00:13 kirjoittanut Orlov »

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 960 mkII üllapito muistelmat
« Vastaus #164 : 16.05.2016, 13:51:50 »
Alkaa asfaltti olemaan jo sileä, joten ostin renkaat canopuksille. Työkalussa on Sailun atrezzo zsr kiinakumit alla, joten semmoset pistetään Volvoonkin.
Ei mitään pahaa sanottavaa, hiljaisetkin ovat.

225/45 tuli nyt sitten kuitenkin otettua, vaikka hiukan kapeammat oli mietinnässä. Myöskin hinnoittelu tälle koolle oli huokeampi :D 235€ kotiinkannettuna.

Eilen lähteneet Hollannista liikkumaan, hiukan kestää nyt 1001renkaiden toimitus. No, tuleepahan käytettyä nuo vanhat kunnolla pois :)
« Viimeksi muokattu: 20.05.2016, 13:12:48 kirjoittanut Orlov »

 

Kulkukoira  Proturbo