Futurez  Kulkukoira

kierrokset heijaa

  • 7 Vastauksia
  • 807 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ej

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
kierrokset heijaa
« : 26.07.2020, 16:57:13 »
nyt tarvitsee neuvoja ja ideoita itseäni viisaammilta Volvossa kun kone lämpiää niin esim liikenne valoissa kierrokset pyörii 1000 - 1500rpm mutta kun käynnistän uudelleen kierrokset palaa normaaliin eli jokin 600rpm tämä alkoi yhtäkkiä, imusarjan tiiviste on vaihdettu jonka jälkeen vähän helpotti kone siis b230fb miten kannattaisi lähteä vikaa etsimään ja mistä tämä saattaisi johtua  ::)

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: kierrokset heijaa
« Vastaus #1 : 26.07.2020, 18:34:33 »
Toi on LH:n omituisuus mikä voi johtua monesta asiasta.

Joko väärin säädetty kaasuläppä / sen katkaisija. Tyhjäkäyntiventtiilin letku tukittuna 500rpm ja katkaisijan pitää naksahtaa kun vähänkin kääntää.
Tai sitten se voi johtua siitä että seos ei ole riittävän lähellä missä pitäisi olla.
Ja seos häikkä voi johtua jostain mm seuraavista.
Imuvuoto, pakovuoto, lambda, imm, lämpöanturi, vaihdettu nokka.

Tai tyhjäkäyntiventtiili likainen tai nopeustieto jää mittaristoon eikä saavuta ecua kylmäjuotoksen tai komponenttivian takia.

Mulla tuo johtui huonosta tarvikelambdasta. Mukamas toimi mut ei kuitenkaan. Toisessa tuo tuli kannen madalluksen ja vx3 nokan vaihdon yhteydessä.

Yksi mitä kannattaa koettaa niin ota akku irti 10minuutiksi. Häviää ecun oppimat sopeutumat jos se imusarjan tiiviste on vuotanut niin nyt pitäisi aloittaa alusta opettelu. Tuskin auttaa. Ei ole ennenkään auttanut :D.

Kun pysähdyt ja kierrokset jää korkealle, riittää kun nopeasti käytät virtoja pois (ei ehdi sammua) niin tyhjäkäynti palaa normaaliksi.

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=33050.0

Tuolla asiaa on pähkinöity aiemminkin.
« Viimeksi muokattu: 26.07.2020, 18:52:40 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Ej

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: kierrokset heijaa
« Vastaus #2 : 26.07.2020, 22:07:33 »
täytyy tutkailla nopeusmittari ei toimi onkohan sillä jotain tekemistä. täytyy lukea tuo linkkaamasi lanka

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: kierrokset heijaa
« Vastaus #3 : 26.07.2020, 22:35:56 »
Ehdottomasti siitä aloitat. Saattaa jopa sammuilla pysähtyessä ellei nopeusmittari toimi kun lh ei osaa silloin mennä ajomoodiin.

Anturin voit testata yleismittarilla mittariston johdoista. Ac mittauksella jännitteen pitäisi kasvaa nopeuden noustessa kun vaan sähkökaavio löytyis taas jostain. Perästä ainakin pystyt mittaamaan.

Yleisempi vika on kuitenkin kylmäjuotokset mittarissa. Voi olla myös kondensaattorit entisiä.
« Viimeksi muokattu: 26.07.2020, 22:37:48 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Ej

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: kierrokset heijaa
« Vastaus #4 : 27.07.2020, 14:54:05 »
Ehdottomasti siitä aloitat. Saattaa jopa sammuilla pysähtyessä ellei nopeusmittari toimi kun lh ei osaa silloin mennä ajomoodiin.

Anturin voit testata yleismittarilla mittariston johdoista. Ac mittauksella jännitteen pitäisi kasvaa nopeuden noustessa kun vaan sähkökaavio löytyis taas jostain. Perästä ainakin pystyt mittaamaan.

Yleisempi vika on kuitenkin kylmäjuotokset mittarissa. Voi olla myös kondensaattorit entisiä.

minkäs näkösiä tai missä nuo kondensaattorit?

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: kierrokset heijaa
« Vastaus #5 : 27.07.2020, 15:41:16 »
Siellä mittariston piirilevyssä.

Kuvassa 93vm 940:in yazakin valmistama mittaristo. Musta-valkoinen komponentti on vuotanut eli viallinen.


Jos asia on ihan hepreaa niin kannattaa etsiä joku elektroniikasta ymmärtävä joka vaihtaa oikeat osat ja käy juotokset läpi.

Vaihtoehtoisesti voit etsiä samanlaisen ehjän mittariston tai pelkän nopeusmittarin. (Vuosimalleissa ja mittariston valmistajissa on eroja)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Ej

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: kierrokset heijaa
« Vastaus #6 : 28.07.2020, 11:35:12 »
Mistä noista mittariston johoista mittaan mittaristo jossain töyssyissä saattaa lähtä toimimaan hetkeksi eli jokin kosketushäiriö

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Vs: kierrokset heijaa
« Vastaus #7 : 28.07.2020, 13:51:25 »
Siihen nopeusmittarille tulee oma nelinapainen johtoliitin. Ihan keskellä mittaristoa. Ainakin yhdessä vuosimallissa (-94) menee näin:
Ruskea = maa
Sini-punainen = +12v
Vihreä-valkoinen = signaali
Ruskea-valkoinen = signaali

Jos on eri väriset niin äkkiähän nuo mittaat mikä on mikäkin.

Eli noista kahdesta signaalijohdosta mittaat mittarin ac puolella. Jännite on sitä suurempi mitä enemmän vauhtia.

Tuo ajoittainen pomppaus viittaa siihen että joko juotokset pitää käydä läpi tai sitten perän anturissa on johto poikki liittimen juuresta.

Jos saat jännitteen nousemaan testissä niin pura mittaristo ja käy piirilevyn jokainen nasta läpi sulattamalla hieman uutta tinaa. Näin sain yhden mittarin heräämään eloon useammaksi vuodeksi.
« Viimeksi muokattu: 28.07.2020, 13:53:12 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

 

Elekma  Autoracing