Autoracing  KL-varaosat

1065 manuaali/automaatti perälaipat

  • 4 Vastauksia
  • 571 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TechnoPenguin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • 9xx
1065 manuaali/automaatti perälaipat
« : 27.07.2020, 22:30:06 »
Tarkoitus oli laittaa 960 -95 perä uusiksi tässä kesän aikaan, perä jäi V90 -98 purkuautosta. Molemmat on 1065, vanhassa välitykset 3,91 ja uudessa 3,73. Auto on manuaali, aiemmin 2.5 mutta nyt 3.0 koneella. Purkuperä on automaatista.

Nyt kun osat on sopivasti jo kaikki irti niin tuli pikku mutka matkaan. Perälaippa on erilainen manuaalissa, kuudella pultilla ja Löbro-tyyppisellä nivelellä eikä itse kardaani ole kokoonpainuva. Purkuautossa oli etukardaani kokoonpainuva ja perälaippa neljällä pultilla sekä ihan tavallisella ristinivelellä. Ajattelin nohevana että äkkiähän sen laipan vaihtaa perästä toiseen, mutta perän pinjoniakseli onkin tietty erilainen, automaatin perässä ei ole akselin päässä kavennusta joka mahtuisi tuon Löbronivelen rasvakuppiin. Lisäksi kun syvyys on eri niin mutteri pohjaa booreihin mikä ei ole hyvä juttu.

Nää on ylitse päästäviä ongelmia, rasvakupin voi muotoilla ja holkkia laittaa mutterin alle mutta onko jollain tietoa/mutua onko tää enempi vuosimalli vai manuaali/automaatti ero? Löytyykö 3.73 perää tommosella kuudella pultilla olevalla laipalla? Oletan että ei voi laittaa automaatista kardaanin loppupätkää nelipulttisella laipalla kun ei tule joustoa kardaaniin ollenkaan?

Koitan laittaa kuvia ongelmasta kunhan puhelin suostuu nostelemaan niitä.

Poissa TechnoPenguin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • 9xx
Vs: 1065 manuaali/automaatti perälaipat
« Vastaus #1 : 27.07.2020, 23:19:42 »


Tulihan ne kuvat sieltä, linkissä lisää:

https://imgur.com/a/RKDPweA

En ole tosiaan tuollaista nivelen rasvakuppia ennen tavannut, perän akseli tosiaan menee (tai pitäisi mennä) siitä läpi. Kaikki kuvat mitä löytyi oli umpinaisista rasvakupeista, esim. Skandixin huoltosarjassa. Saakohan tuota niveltä jostain muualta koska >200e ei oikein maistu kun on tottunut että Löbron nivelet on luokkaa 50e. Ei vaan tunnu löytyvän millään numeroilla mitään.

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1471
  • www.vrcf.fi
Vs: 1065 manuaali/automaatti perälaipat
« Vastaus #2 : 28.07.2020, 10:59:54 »
Meillä molemmat 3L on 3:73 ja aut kuudella pultilla kun taas kahdessa purkuautossa 2.5 man 3:91 mutta näissä sekä näljällä ja kuudella pultilla.
Nuo nivelet saa purettu se peltikuppi pois jos haluaa pestä ja voidella

Poissa TechnoPenguin

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 22
  • 9xx
Vs: 1065 manuaali/automaatti perälaipat
« Vastaus #3 : 29.07.2020, 00:00:21 »
Ei auta rasvaus kun nivel on väljä booreista.

Päädyin lopputulokseen että paskat siinä automaatin kardaanin etupätkässä mitään joustoa ole, jonkin sortin värinän vaimennus. Kuusiokololukitus auki (noin 8 poranterää myöhemmin) ja automaatin 4-pulttinen ristinivel-loppupätkä tuon nivelversion tilalle niin tuo perä kävi omalla laipallaan paikalleen heittämällä. Kai se liukuu booreissa sen verran mitä joustaa tarttee, näinhän se taitaa jäykkäperäisissäkin olla ja niissä liikevara on huomattavasti isompi.



Jos joku tuota niveltä etsii niin mitat on 94mm ulkohalkaisija, 78mm pulttikehä, 32mm paksu ja 24 hammasta boorituksessa. Löysin että vanhan korin Ford Transitissa on käytetty samaa joten luulis niitä sitä kautta viimeistään löytävän jostain. Itse menen nyt sitten kolmella ristitapilla. Pitää vaan toivoa ettei paljon heitä puntitus kun ei nyt ole sitä kuusiokoloa etupätkässä ja osat on kokoelma :-\

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7599
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 1065 manuaali/automaatti perälaipat
« Vastaus #4 : 29.07.2020, 00:34:37 »
Ei ole olleet kovin herkkiä ravistuksille. Kunhan boori liukuu kohtuu hyvin. Sekään ei ole niin tarkka paikka kuin jäykällä taka-akselilla.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

 

Samppasport  Futurez