RallyBaron  Samppasport

Tappikoneen viritys

  • 1467 Vastauksia
  • 541407 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1110 : 05.10.2019, 20:52:58 »
 
« Viimeksi muokattu: 05.10.2019, 20:56:33 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa kilikali

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 266
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1111 : 05.10.2019, 23:57:08 »
Hyvältä näyttää! Isänmaamme volvo tietäjät vaan alkaa olla vähissä... Itse sain Kouvolassa Mylläriltä tietoo ja apua aikoinaan, mutta enää ei tunnu oikeen keltään löytyvän. Ruotsi hyvä lähde volvoihin... Ota yhteyttä sp:llä tai muuten KG trimming yms Kormu. Sieltä autetaan kun sanot sulla olevan yks suomen harvoja viritettäviä B20:siä. Ne auttaa innolla näissä asioissa vielä :)

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1112 : 06.10.2019, 00:16:12 »
Näinköhän tuossa toimisi nämä pakoventtiilit ??? Niitä vaille tuon kunnostus.

Nyt kun sain sen pitkäisku kampuran vihdoinkin haalittua niin pakko yrittää rakentaa ihan överi tappikone vanhan ajan henkeen. Sen verran uutta tekniikkaa toki hyödyksi käyttäen että on tuo 123 tune+ -jakaja nyt paraikaa kiinni. Puhelimen näytöstä näkee ennakot kivasti realiajassa ajellessa ::)

Pitäisi muistaa mitata kannen palotilat, mutta aika lähelle pääsisi kyllä näillä, ja näillä. 188,6mm tulisi. Stroukkikampurallahan tuo tarkka mitta on 188,5mm, tulee sen 0.1mm yli dekin. Siinä välissä kynsitiiviste, tai cometicilta saa esimerkiksi näköjään lähestulkoon 0.1mm välein kansipahvin. Tuossa kannessahan palotilat on aika suuret. Sattuu kaiketi puristussuhde ja paljerakokin noilla säätämällä aika hyvin kohdalleen ???

Ja veiveihin nuo yläkaula laakerit vaihtaa tuohon 22mm.
« Viimeksi muokattu: 06.10.2019, 00:38:07 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa 20-VALVE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1113 : 06.10.2019, 08:59:59 »
(Kuva poistettu lainauksesta.)  (Kuva poistettu lainauksesta.)

Onko tuohon 2/3 sylintereiden pakoaukkojen yläpuolelle stanssattu mitään numeroita? Siis kansipultin reijän viereen.
"Eikö vähän liikaa ole just hyvä"?

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1114 : 06.10.2019, 09:45:25 »
Näinköhän tuossa toimisi nämä pakoventtiilit ??? Niitä vaille tuon kunnostus.

Nyt kun sain sen pitkäisku kampuran vihdoinkin haalittua niin pakko yrittää rakentaa ihan överi tappikone vanhan ajan henkeen. Sen verran uutta tekniikkaa toki hyödyksi käyttäen että on tuo 123 tune+ -jakaja nyt paraikaa kiinni. Puhelimen näytöstä näkee ennakot kivasti realiajassa ajellessa ::)

Pitäisi muistaa mitata kannen palotilat, mutta aika lähelle pääsisi kyllä näillä, ja näillä. 188,6mm tulisi. Stroukkikampurallahan tuo tarkka mitta on 188,5mm, tulee sen 0.1mm yli dekin. Siinä välissä kynsitiiviste, tai cometicilta saa esimerkiksi näköjään lähestulkoon 0.1mm välein kansipahvin. Tuossa kannessahan palotilat on aika suuret. Sattuu kaiketi puristussuhde ja paljerakokin noilla säätämällä aika hyvin kohdalleen ???

Ja veiveihin nuo yläkaula laakerit vaihtaa tuohon 22mm.
Joo mie ymmärsin et siulla oli vielä kansi tekeillä. :D
Noi rst venttiilit käy, jos:
on pronssiohjurit tai rst venttiileissä kromattu varsi.

Mie kun ostin yhdet 46/116mm rst venttiilit, niin ne oli kromatulla varrella vaikka lisätiedoissa ei kerrottu mitään.
Mut hyvä olis tietysti ekana varmistaa, jos ei halua ohjaimia vaihtaa/vaihdattaa.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1115 : 06.10.2019, 11:31:22 »
Uudet pronssiohjurit odottaa hyllyssä asennusta. Imuventtiilit on "racing" -mallia kavennetulla varrella.

Karkeiden mittausten mukaan kannen palotila on ~50cc. Pytty tulisi olemaan ~565cc, 1mm pahvi (puristettuna) 6-7cc ??, mäntä 0,1 yli dekin ~0,7cc ??? Puristukset vaikuttaisi jäävän elringin kanssa 10 tuntumaan, olenko ihan hakoteillä ? Pitääkö kannesta vähän raapaista pintaa, vai lohkosta ??? Paljonko se ihanne squish oli ja millä rutuilla vaikka kg5 suostuu toimimaan ?

Kaasarit vaihtuu kyllä isompiin, joko 48 tai 50. Fajs rungot.

Onko tuohon 2/3 sylintereiden pakoaukkojen yläpuolelle stanssattu mitään numeroita? Siis kansipultin reijän viereen.

Kyllä; 552443
« Viimeksi muokattu: 06.10.2019, 16:34:34 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa J.Lunkka

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 238
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1116 : 06.10.2019, 18:50:34 »
Täältä olisi joutanut B20 koneeseen uusi 95mm stroke akseli ja uudet 92.5mm takomännät ( tilavuutta olisi 2552cc :-D )   :2funny: :2funny: :2funny:
 
Amazon -70  2.5T 16v, ZF, 83/4
Amazon -70  2.5T Evo, ZF, 83/4
142 -73 2.3T, ZF
240 -83 320Cdi (Black smoke setup)

Poissa 20-VALVE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1117 : 06.10.2019, 21:52:15 »
Uudet pronssiohjurit odottaa hyllyssä asennusta. Imuventtiilit on "racing" -mallia kavennetulla varrella.

Karkeiden mittausten mukaan kannen palotila on ~50cc. Pytty tulisi olemaan ~565cc, 1mm pahvi (puristettuna) 6-7cc ??, mäntä 0,1 yli dekin ~0,7cc ??? Puristukset vaikuttaisi jäävän elringin kanssa 10 tuntumaan, olenko ihan hakoteillä ? Pitääkö kannesta vähän raapaista pintaa, vai lohkosta ??? Paljonko se ihanne squish oli ja millä rutuilla vaikka kg5 suostuu toimimaan ?

Kaasarit vaihtuu kyllä isompiin, joko 48 tai 50. Fajs rungot.

Kyllä; 552443

Se on siis alunperin Volvon Competition Servicen special II kansi joka on valmistettu ennen -78. O0
"Eikö vähän liikaa ole just hyvä"?

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1118 : 06.10.2019, 23:14:39 »
Elring ilmoitti että puristuneena olisi sen 1,2mm. Koitin laskea suhteellisen tarkan puristussuhteen, ja tulisi laskelmieni mukaan noilla 149 veiveillä olemaan sen ~10.8.  Sekä paljerako jäisi siis sen 1,1mm, onko se jo liikaa ?

Cometic 1,02mm tiivisteellä tulisi 11CR ja paljerako sen 0.9mm ???

Olenko ihan hakoteillä vai lasketaanko se suunilleen noin ? Jos ihannetilanne olisi teoriassa sen 0,1mm /1000rpm, ja kone tulee kiertämään sen 8000rpm jakajan puitteissa, niin olisiko sitten ihannepahvikin cometicin valikoimassa oleva 92mm 0,91 paksuinen, jolla laskujeni mukaan jäisi puristussuhteeksi 11,2 cr, sekä paljerakokin sopivasti 0,81mm :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 06.10.2019, 23:38:16 kirjoittanut luchadore »
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1119 : 08.10.2019, 21:20:52 »
Omien kokemuksien perusteella milli on maksimi rako, nakuttaa aika varmasti jos isompi. Ääni 0.8mm raolle.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1120 : 08.10.2019, 23:34:22 »
Kokemuksia ko. firmasta tai heidän kangista ?

http://webshop.lgspeed.se/sv/volvo/206-b230-149mm.html

Nuo ja kuplan 92/39.6 männät on mielessä. (saa toki tarjota jos kellä on b230 149 veivejä jouten).
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa porttari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1121 : 09.10.2019, 01:47:40 »
Jos haluaa riittävän korkean rutun puikkokoneeseen, joutuu joko teettämään pattimännät, tai vastaavasti kannesta joutuu höyläämään tavaraa pois reilusti ( etenkin kun palotiloja on muotoiltu alkuperäisestä). Ruotsiin asti ei tarvitse lähteä kyselemään puikkokoneen viritysasioita, koska kotimaasta löytyy takuuvarmasti osaamista muutamilta tahoilta.

Normi ruiskun kanteen ei ole myöskään pahemmin järkeä laittaa vakiota (44mm) suurempaa imuventtiiliä. Kannessa on hädintuskin ainetta poistettavaksi edes vakiokoollakaan. Pakoventtiiliksi riittää hyvin se 38,5mm, toki voi laittaa vaikka 40mm, muttei juurikaan parane. Paine-ero hieman muuttuu, muttei paljoa. Pahin juttu siinä pakokanavassa on sen jyrkkä kulma.

Asia kyllä parantuu huomattavasti, jos löytyy ns. R Sportin valulla oleva kansi. Siinä on jo vakiona normikanteen verrattuna suuret kanavat, joita voi vielä muokata lisää ja jossa imuventtiilin suurennus jo auttaa käytännössäkin. Tietysti poraus asettaa myös omat haasteensa venttiilikoolle, joten ei kannata tukkia palotilan, eikä sylinterin yläreunaa turhan suurella lätyllä.

Mitkään kanavien nostot yms. jutut eivät tuo autuutta tähän koneeseen. Virtauspenkkitulokset kyllä todennäköisesti parantuvat, mutta se ei paljon auta tässä. 44 venttiilillä kanava tulee täyteen  sinne 11-12mm paikkeille riippuen kuinka rohkea kannentekijä on ollut. Normivalusta tehtynä 200 oikeata heppaa kampuran päästä ovat todella tiukassa ainakin rehellisestä 2 litraisesta 98E:llä. Kannattaisi koittaa saada pytty mahdollisimman hyvin täytetyksi, jonka voi todeta toteutuneen tehon suhteesta käytettyyn sytytysennakkoon.

Pakopuolelle voi laittaa huoletta istukkarenkaat. Olen laittanut 37, 39 ja 40mm renkaita.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1122 : 09.10.2019, 12:07:08 »
Lähinnä tuo puristussuhde kiinnostaa siltä osin että mitä nokkaa sinne laittaa sitten, mikä toimii tuossa ~11 rutuilla hyvin, vaiko mikään ???

Kansi on valmis, se tulee sellaisena kun on, luulen, että se ei ole huonoimmasta päästä siltikään. KG5 (12,9/320/104) nokka kiehtoisi, mutta toimiiko se sitten noilla rutuilla hyvin ? Tai KG6 (12,54/312/105).  Entä se GT-Motorsin 2C4 (308/310/12,6/12,67/105) ? Kuka niitä kovia nokkia teki ?

Chevyn nostimet ?
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1123 : 09.10.2019, 12:27:07 »
Väitän että tuo 11:1 ruttu on maksimi jos pumppubensalla aiot ajaa.

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1124 : 09.10.2019, 17:13:23 »
Varmaan sinne 11-11,5:1 korjaamattomaan puristussuhteeseen voipi tähtäillä, niin ei kyl pitäis olla herkkä naulaamaan mikäli säädöt kohdillaan edes jotenkin.
Riippuu paljon nokasta, mut noilla mainitsemillasi vaihtoehdoilla ei varmasti pieleen mene n. 11:1 puristussuhde.

Jotain 9:1 +/-0,2 sais olla korjattu puristussuhde bensalla virikoneessa (vapari).. joidenkin mukaan.
Toki se mitä on järkevää laittaa, mistä on tehollista hyötyä ja milloin menee liian nakutusherkäksi, riippuu taas paljon moottorista.
Joku kone kestää yli 10:1 korjatulla puristussuhteella eikä naulaa herkästi, kun taas toinen kone voi paljon pienemmällä puristussuhteella ja nakuttaa todella herkästi jos ei käy reilusti paksummalla seoksella ja ennakot maltilliset.
 Tärkeää onkin just toi paljealueen välys pitää mahdollisimman pienenä, eli tuonne 0,7-0,8mm alueelle mitä täällä jo mainittukkin.
Sillo voi sanoa et on osunu kohdilleen välys, kun konetta on ajettu huippukierroksilla ja kannessa näkyy jäljet et männät hiponu. :D Sit vaan tulee kolinaa, kun kk laakerien välykset kasvaa, tai sattuu kierrokset käymään vielä vähän korkeammalla..

Lähinnä pienemmillä kierroksilla (esim. <4000rpm) näkyy hävikki jos turhan matalat puristukset isolle nokalle.
Toki jollai KG5 nokalla sitä tuskin saa muutenkaan pelaamaan kovin fiksusti alle 2000rpm? :D
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

 

Futurez  Kulkukoira