KL-varaosat  Race.fi

Tappikoneen viritys

  • 1467 Vastauksia
  • 536905 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa skipi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 312
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1125 : 09.10.2019, 18:52:29 »
Kg19 pelas hyvin ~11,2 puristuksilla ja 0,8 paljeraolla

Poissa porttari

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1126 : 09.10.2019, 21:00:59 »
Puristuspaineestahan se on pitkälti kiinni, miten kone luovuttaa voimaa. Mutta puikkokone tarvitsee ruttua, mikäli haluaa momenttia ja sitä kautta voimaa. Jos käytät rajumpaa nokkaa, puristussuhde voi huoletta olla vaikka 12,5:1. Puristuspainetta saa kyllä olla huoletta +15bar 98E:llä.

Jokatapauksessa paljealue alle milliin. Mitäs noissa nokissa on ylipäätään teholliset asteet? Mainosasteista saa kyllä normaalisti vähentää sen +40 astetta, jopa enemmänkin. Terävyys kyllä kärsii, mikäli pyttypaine jää alhaiseksi.

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1127 : 09.10.2019, 21:45:47 »
Nykyinen kone puristi ehjänä ~14,9bar joka pytyllä. Siinäkin aikalailla vingutettu kansi ja R-nokka, ja nuo dcoe45:t. Tällä hetkellä siis 92mm alakerta vakioiskulla (monttumännät). Kannen virtaus hyytyi pieleen tehtyjen imukanavien takia siihen 11.5mm noston paikkeilla n. 165hp:n kohdalle. Mutta tossa mietiskelin niin nytkin on elring kiinni ja se on 1.2mm paksu, ja männät tulee dekin tasalle. Eli paljerako on tiivisteen verran eikä tuo kyllä nakuta ollenkaan. Voimaa silti kyllä on ihan tarpeeksi noinkin (vaikka 2. ja 4. pyttyjen puristuspaineet tippuneet ihan reisille, alle 10. Männänrenkaat varmaan pehmennyt, huohottaa pahasti). Jaksaa kuitenkin kakkosellakin vedellä melkein miten tahdon.

Paitsi tosin tuo kuollut alue ~1500-2000rpm se vaan yökkii ja nykii, jos antaa kuormaa niin kyllä sen saa nakuttamaan siinä (se paljerako??), muuten ei nakuttele ikinä, jakaja kyllä tekee taikojaan tuossa, edellinen "vakio"jakajalla kyllä nakutti jatkuvasti jos kuormitti väärin.

Tämän nykyisen kannen palotilan tilavuutta en ole mitannut joten puristussuhteesta ei ole hajua, amme on ainakin paljon pienempi kun tuon toisen kannen, varmaan sen 10cc ainakin pienempi.

Mutta tosta suunnitteilla olevasta koneesta vielä; KL-Racing möisi 154mm kankia, niiden kanssa menisi kyllä kuplan 35mm männät. Jäisi 0.5mm yli dekin. Siihen päälle elring (1,2mm) niin palje jäisi vieläkin siihen 0.7mm ja rutut karkeasti 11,3  ::)
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1128 : 09.10.2019, 22:12:52 »
Lainaus
Mutta tosta suunnitteilla olevasta koneesta vielä; KL-Racing möisi 154mm kankia, niiden kanssa menisi kyllä kuplan 35mm männät. Jäisi 0.5mm yli dekin. Siihen päälle elring (1,2mm) niin palje jäisi vieläkin siihen 0.7mm ja rutut karkeasti 11,3
Tuohan olis varmaan paras vaihtoehto, jos ei niihin tarvii heloja alkaa vaihtamaan.

Tarvittaessa, jos sattuu tulemaan enemmän yli kuin pitäisi, niin männistä uskaltaa aika huoletta pyyhkästä esim. kymppi pois.
Ja on aika helposti tehtävissä kotikonstein.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1129 : 09.10.2019, 22:14:59 »
Tuohan olis varmaan paras vaihtoehto, jos ei niihin tarvii heloja alkaa vaihtamaan.

Tarvittaessa, jos sattuu tulemaan enemmän yli kuin pitäisi, niin männistä uskaltaa aika huoletta pyyhkästä esim. kymppi pois.
Ja on aika helposti tehtävissä kotikonstein.

23mm yläkaulalla ovat nekin.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa 20-VALVE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 182
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1130 : 10.10.2019, 07:31:56 »
^^^
"(vaikka 2. ja 4. pyttyjen puristuspaineet tippuneet ihan reisille, alle 10. Männänrenkaat varmaan pehmennyt, huohottaa pahasti)"

Ettei olisi sylinterin seinämät pettäneet ja menneet pussille? Mikä lohko sulla on?
"Eikö vähän liikaa ole just hyvä"?

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1131 : 10.10.2019, 09:41:42 »
Lohko ei taida olla miljoonalohko, en nyt justiinsa muista enää oliko tuo. Luulen että ovat vaan pehmenneet, kun aikanaan sillon kun koneen kasasin niin lämpöongelmia oli vielä mukana, ja vaikka miten varjelin niin kerran juutuin ruuhkaan ja lämmöt pääsi väkisin ylös aika ikävästi, siitä tilanteesta ei päässyt pakoon mitenkään. Olen varma että vaatii vaan uudet renkaat ja vähän hoonia niin huohotus helpottaa.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1132 : 10.10.2019, 20:40:23 »
Mikä olisi K nokalle parempi vaihtoehto? Oon muuten ihan tyytyväinen tuohon mutta jos saisi enemmän vetoja
alemmille kierroksille samalla säilyttäen jonkinlaisen rähinän kierroksilla.
Kaasarina weber dgv ja sehän ei overlapista tykkää, taitaa rajoittaa vaihtoehtoja... ::)

Jos laittaa letukan nostajat jotka on hieman painavammat ja 4mm pidemmät niin miten riittää vakioventtiilijousien paine kierrättäessä?

Nokan ajoituksen muutos, huomaako eroa? Pitäs varmaan muutenkin tarkistaa konetta kasatessa että on edes sinnepäin.
KG myy kiiloja joilla ajoitusta voi korjata 1.5 astetta.

Onko alumiini jakopääratas kuinka äänekäs ja kestääkö pitkään?

Hirveesti kysyttävää kun konetta tekee...
« Viimeksi muokattu: 12.10.2019, 19:47:56 kirjoittanut Automasentaja »

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1133 : 12.10.2019, 22:00:39 »
En tiedä dgv:stä enempää mutta ainakin dcoe:n lisäksi SU:illa toimi R-nenä, ainakin alavääntöä oli paljon enemmin kuin K-nokalla (R:ää edeltävä nokka minulla), ja laulattaa ihan riittävän tehollisesti yläpäässäkin vielä.

Heräsi kysymys tuosta noista ajoituskiiloista, onko ne tarkoitettu vaan noille volvon kirjain-nokille. Onko ajoitusta korjailtu valmiiksi näissä uudemmissa virinokissa ?

Itse laittaisin teräsjakopään. Varsinkin jos painavampia nostimiakin laittaa. Vaikkakin eipä nuo jonkun palstan mukaan ollut kuin muutaman gramman enemmin ???
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1134 : 17.10.2019, 19:24:48 »
Mietin tuossa männänrenkaita, b20 alkuperäset on aika jäykät ja mun käsittääkseni se on huono homma esimerkiksi bensankulutuksen kannalta, kova kitka. Moly renkaat olis ilmeisesti se juttu, minkähän merkkiset/malliset sinne kannattaisi laittaa? Laitettiin yhteen koneeseen kolbenschmidt mäntäsarja ja ne renkaat oli perusmallia ja aika jäykät, bensaa vie pari litraa enemmän satkulle verrattuna samanlaiseen koneeseen jossa erimerkkiset männät jota en nyt muista.

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1135 : 17.10.2019, 19:34:39 »
Mikä olisi K nokalle parempi vaihtoehto? Oon muuten ihan tyytyväinen tuohon mutta jos saisi enemmän vetoja
alemmille kierroksille samalla säilyttäen jonkinlaisen rähinän kierroksilla.
Kaasarina weber dgv ja sehän ei overlapista tykkää, taitaa rajoittaa vaihtoehtoja... ::)

Jos laittaa letukan nostajat jotka on hieman painavammat ja 4mm pidemmät niin miten riittää vakioventtiilijousien paine kierrättäessä?



Multa meni hiukan ohi tuo vakiojousienpaine/kierrätys yhteys ? Ja mitä varten laittaa jotain ihme nostajia tossa combossa ?

Vakionostajat ja vakiokeinut rittää kyllä aika pitkälle , kunhan ovat kunnossa .
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa Ville K

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 585
  • Oikeissa autoissa on tuumapultit ja kromipuskurit
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1136 : 17.10.2019, 19:45:38 »
Mietin tuossa männänrenkaita, b20 alkuperäset on aika jäykät ja mun käsittääkseni se on huono homma esimerkiksi bensankulutuksen kannalta, kova kitka. Moly renkaat olis ilmeisesti se juttu, minkähän merkkiset/malliset sinne kannattaisi laittaa? Laitettiin yhteen koneeseen kolbenschmidt mäntäsarja ja ne renkaat oli perusmallia ja aika jäykät, bensaa vie pari litraa enemmän satkulle verrattuna samanlaiseen koneeseen jossa erimerkkiset männät jota en nyt muista.

Ei tee männänrenkaat kyllä parin litran kulutuseroa.
Volvo PV&Duett

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1137 : 17.10.2019, 21:46:01 »
Saa olla jo paljon kitkaa siellä että noin paljon sen takia nousisi kulutus. :D

Toki kyllähän tuo männänrenkaiden puristuvoima sylinterin seinämää vasten on yks sellainen mikä pyritään mitoittamaan mahdollisimman pieneksi, jos esimerkiksi huohotusjärjestelmä mahdollistaa sen ja muuten moottorin rakenne sekä käyttötarkoitus.

Eniten taitaa kuitenkin vaikuttaa miten jäykkä öljyrenkaan jousi on.
Se kun tahtoo luoda huomattavasti merkittävämmän vastuksen johtuen suuremmasta puristusvoimasta mitä puristusrenkailla on.

Paljonko vaatii vääntöä momenttiavaimella kokeiltuna kampiakselista että liikahtaa alakerta kasattuna (öljyn kanssa)?

Tuossa esim. jotain juttua:
https://www.speed-talk.com/forum/viewtopic.php?t=27647

Muistaakseni tuo sigun ysin kone kawasakin männillä kasattuna vaati n. 11nm että kampiakseli liikahti.
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Automasentaja

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 424
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1138 : 17.10.2019, 21:52:28 »
Vakio osia oon tähän asti käyttänyt, vakionostajat ei vaikuta hyvältä jos 5000km ajon jälkeen avaa koneen muista syistä ja samalla huomaa että nostajien pohjat on pientä kuoppaa täynnä. Siksi mietin muita vaihtoehtoja, en ota kantaa esimerkkikoneen nokka-akselin sisäänajon onnistumiseen.
Vielä ei ole nokan ja nostajan nopeaa täystuhoa osunut kohdalle vaikka kilometrejä on kertynyt kymmeniä tuhansia ja kohtelu ei ole aina ollut kovin järkevää.
Vakiojouset ja keinut riittää mun ajoon, oon käyttäny kuplan jousia kun niitä nyt oli valmiiksi tehdyissä kansissa mutta ei ne yhtään paremmin toimi alkuperäiseen verrattuna.
Oli tarkoitus tehdä uusi kansi paremmalla tiedolla ja en koe että jousia tarvitsisi heti vaihtaa.

En keksi tohon kulutushommaan muuta syytä, aika janoisen tuntuinen kone. En tiiä onko nokan kiilaura oikeassa paikassa, meneekö liian vaikeaksi?
Oma pv vie matka-ajossa 8l/100km ja toinen samanlainen 9-10l/100km vaikka kuinka taloudellisesti sama kuski ajaisi. Omassa autossa pienempi rengaskoko 185/65r15 vs 165/80/r15. Pieni ero, mahtuu alkuperäisiin toleransseihin. Kyllähän se on aina vaan parempi mitä vähemmän polttoaineveroa tarvitsee maksaa.  :)

Mutta onko huomattavaa eroa männänrenkaiden kanssa jos jollain on kokemusta asiasta? Täytyy joskus mitata toi kampuran pyörityksen vaatima momentti.

Joku voisi sanoa että älä koske koneeseen jos se toimii noin hyvin, mutta nyt on hieman pakko kun joku mäntä varmaan mennyt. Ei viitti hirveen usein koneremonttia tehdä omaan autoon ja mulla on taipumusta perfektionismiin ja ehkä hieman riistiriitaisia vaatimuksia moottorin ominaisuuksien suhteen, kaiken itse rakennetun/viritetyn pitäisi kestää maailmanloppuun asti :)). Moottori on siis oikea valinta terveisin Irv Gordon. No joo...
« Viimeksi muokattu: 17.10.2019, 21:54:38 kirjoittanut Automasentaja »

Poissa luchadore

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2448
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #1139 : 17.10.2019, 22:07:24 »
En tiedä mutta oma amazoni on kellotettu tasaisella maantieajolla kulutus 6,7/100km. Testi totetutettu kaatamalla 5l tankkiin ajamalla tankki tyhjäksi. 92mm kone ja dcoe45:t, R-nokka. M46 loota tosin.
Amazon '69
Volvo S40 '98
-Rock'n'Roll-

 

KL-varaosat  Race.fi