RallyBaron  Samppasport

Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)

  • 738 Vastauksia
  • 141891 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2903
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #195 : 18.06.2020, 22:20:16 »
Mis kohtaa se jäähdytin on t6:ssa, rupes itseäkin tuunaus kiinnostamaan? Hieman huolestuttavasti varuste on malleissa joissa laatikko tunnetusti hajoaa  :D
Eikös se ole siinä jäähdytyspaketin nokalla, eli ilmastoinnin kennnon alaosassa.  :idiot2:

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #196 : 18.06.2020, 22:37:21 »
Eipä tuo varmaan sen kummoisempi ole laittaa kuin muihinkaan. Alkuperäseltä jäähdyttimeltä vaihteistoon menevä letku irti ja siihen väliin lisäjäähdytin. Ei tarvitse olla välttämättä edes Volvon alkuperäinen, katsoo vaan sopivan kokoisen ja mallisen, malleja riittää. Myös öljynsuodatin olisi helppo lisätä öljylinjaan samalla kertaa. Niitä on kertakäyttöisiä, sekä vaihdettavalla patruunalla olevia.

Tuossa yksi video S60 T6 lisäjäähyn asennuksesta.

https://www.youtube.com/watch?v=SbGjSKC2fLg

Tuo 93C on siinä rajoilla minusta, mutta en tiedä Volvon laatikoista ? Yleensä automaattilaatikoiden optimilämpötila on luokkaa 180 - 195 F (82 - 90 C). Kannattaa myös miettiä sitä ettei se jäähdytä sitten liikaa talvella. Vanhemmissa 240/740/940 Volvoissahan sai termostaattia coolerin linjaan, joka ohjasi öljyt lisäjäähylle vasta kun lämpötila nousi liikaa. Mikään ei minusta estä laittamasta samanlaista näihinkään.

Suuntaa antava kaavio autom.laatikon eliniästä ja lämmöistä noin yleensä.


Kaikissa omissa harrastepeleissä on lisäjäähdytin ja Autometerin lämpömittari, lämmöt pysyy helteelläkin siellä n. 180F (82 - 85 C). Samaa pakettia miettinyt tuohon T6:n jos meinaa jotain isompaa kärryä vedellä. Se onko siellä jo valmiiksi lisäjäähy, en osaa sanoa varmuudella ??
Keula pitäisi purkaa joka tapauksessa kesällä ja vaihtaa cooleri ja maski. Siinähän tuon sitten näkee ja saisi myös asennettua.
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2700
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #197 : 18.06.2020, 23:51:37 »
Onko tälle tiedolle jotain lähdettä? :o Ymmärrän tuon 85 asteen rajan moottorille, mutta sen mitä olen tässä vaihteiston elämään paneutunut, niin olen käsittänyt että 60-80 asteen välissä on ideaalinen lämpötila vaihteistoöljyille. En myöskään ymmärrä miten polttoainetalouteen vaikuttaa se, että onko laatikko 65 vai esimerkiksi 85 asteinen? Laatikon sisäiset kitkat lienevät marginaalisesti pienemmät suuremmalla lämmöllä, mutta eron luulisi olevan niin pientä ettei se kulutuksessa näy mitenkään. Mitä tulee tuohon ”kylmävaihteisto” -ohjelmaan, niin se kytkeytyy pois jo faktasti kun laatikon lämpötila ylittää 20 asteen rajan. Sen alapuolella tapahtuu se turbiinin ylenpalttinen luistaminen. Vaihteiston toiminta säilyy likimain samana oli ne laatikon öljyt mitä tahansa 20-100 asteen väliltä omien havaintojeni mukaan. Nämä kokemukset siis näiden P2-Volvojen kanssa. Sekä 5-, että 6-lovisen lootan osalta.
Ei pitäisi olla käyttäjälle nähtävänä tuollaista turhaa informaatiota kuin vaihteiston lämpötila. Toki tuo ominaisuus lienee hankittu jälkikäteen. Uusia tehdessä ovat viisastuneet ja jättäneet jäähdytinnesteen lämpötilankin pois mittaristosta.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2903
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #198 : 19.06.2020, 01:15:39 »
Ei pitäisi olla käyttäjälle nähtävänä tuollaista turhaa informaatiota kuin vaihteiston lämpötila. Toki tuo ominaisuus lienee hankittu jälkikäteen. Uusia tehdessä ovat viisastuneet ja jättäneet jäähdytinnesteen lämpötilankin pois mittaristosta.
Jaahas, nyt nämä tiedot muuttuivatkin turhaksi.  ::) Mutta kukin tyylillään, onhan lootaöljyn lämpötila suurimmalle osalle ihmisistä täysin yhdentekevä informaatio, mutta allekirjoittaneelle tämä 15 vuotta vanha peltikasa on lapsuudesta asti ollut unelma-auto, joten pyrin pitämään tämän parhaani mukaan hyvässä kunnossa.

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2700
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #199 : 19.06.2020, 08:31:23 »
Jaahas, nyt nämä tiedot muuttuivatkin turhaksi.  ::) Mutta kukin tyylillään, onhan lootaöljyn lämpötila suurimmalle osalle ihmisistä täysin yhdentekevä informaatio
Tämä se minun pointtini on koko ajan ollut.

Kun laatikko on ollut 15 vuotta ja 400 tkm oloonsa tyytyväinen 93 asteen lämpötilassa, niin minä en menisi sen mieltä järkyttämään muutolla pohjoisnavalle. Suuttuu vielä ja sanoo työsopimuksensa irti...

Eri asia sitten, jos käyttö on muuttunut kokonaan esim. 2000 kg kärryn vedoksi, ja lämpötilat ovat sen seurauksena nousseet merkittävästi.

Mutta jokainen tekee onalle autolleen mitä parhaaksi näkee.
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2903
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #200 : 19.06.2020, 11:38:39 »
Aivan varmasti se laatikko pahoittaakin mielensä viileämmistä olosuhteista. :D Eiköhän tämä ole nyt kanssasi loppuunkäsitelty.

Vinkkejä kaivataan edelleen, että miten tuon lisäjäähdyttimen toteuttaisi tarkemmin...? Liekö tuo T6:sen vaihteistojäähdytin helpompi/fiksumpi ratkaisu kuin "aftermarket" jäähdytin?  :idiot2:

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2903
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #201 : 21.06.2020, 23:08:32 »
Muutama kuva Loviisan suunnalta ja yksi Mäntän kirkon edestä. :D Mittaristo ei ole nyt oikutellut, joten liekö ollut vain tilapäinen mielenhäiriö. Ihan kiitettävästi tullut ajeltua tässä nyt, 3kk aikana mittariin tullut vajaa 10 000km. ::)





Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2903
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #202 : 24.06.2020, 04:02:31 »
Noniin, menihän tässä taas peräti viikko (1400km) siitä edellisesä viasta, kun se polttoainemittari sekoili. Noh, tänään päätti käynnistyksen jälkeen välittömästi pamauttaa "ajonvakautus vaatii huollon" -ilmoituksen. :D Lukasin vikakoodit ja ohjauspyörän asentotunnistin siellä ilmoitti olemassaolostaan (SAS-000E). Yritin sitten nollata vikakoodin aikani kuluksi, mutta se pamahti samantien takaisin. Auto oli tässä vaiheessa vielä käynnissä. Seuraavan käynnistyksen yhteydessä pamahti sitten ajotietokoneeseen "ajonvakautus tilapäisesti pois", mutta kun ajamaan lähti, niin ilmoitus hävisi ja vikakoodi myös.  ??? Kävin sitten pyörittelemässä rattia kentällä huolella laidasta laitaan, enkä saanut vikaa toistumaan. 400km ajoin vielä illan/yön aikana muutaman startin kera eikä mitään vikaa.

Liekö ollut vain...
- tilapäinen mielenhäiriö, joka korjaantui uudelleenkäynnistyksellä
- mahdollisesti käynnistyksen yhteydessä alhaalla käyneen akun jännitteen aiheuttama vika. Tähän en usko, koska akku on isoin AGM mitä konttiin mahtui ja se on täydessä varauksessa jatkuvan matka-ajon sekä akkulaturin jäjiltä.
- voiko auton elektroniikkaa sekoittaa auton korkea sisälämpötila, kun aurinko tuota pihalla grillaa...
- tai sitten se todennäköisin vaihtoehto: Asentotunnistin on tulossa tiensä päähän, tiedossa on, että näitäKIN näistä menee.

Seuraillaan tilannetta... :facepalm:

Tuohon viikon takaiseen polttoainemittarisekoiluun vielä: Varsinainen mittariston juotosvika on poissuljettu vaihtoehto ilmeisesti. Kaverilta petti saman ikäisestä Volvosta mittariston juotokset, alkuoireet oli juurikin polttoainemittarin kuoleminen ennen mittariston täydellistä sekoamista. Erona vain se, että kaverillani ajotietokone näytti silti oikean lukeman "XXX kilometriä tankkaamatta" kohdassa. Omalla kohdallani ajotietokone sanoi "--- kilometriä tankkaamatta", eli se kuvitteli myöskin tankin olevan tyhjä. Mitään vikakoodeja tämä episodi ei jättänyt mihinkään. Jos tähän joku tahtoo heittää arvauksiaan, niin siitä vain. Oma paras arvaukseni on se, että REM-yksikkö oli tilapäisesti tiltissä, eikös se sen polttoainemäärän välitä eteenpäin...No, pääasia että vika ei ole palannut.

Kaikkeni teen, että auto olisi kunnossa, mutta kokoajan jotain pientä ilmenee. :idiot2:

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2903
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #203 : 25.06.2020, 21:49:38 »
Ei toistaiseksi ole uusiutunut tuo ratin asentoanturin vika. ::) Hiukan tuli siistittyä moottoritilaa, niin ei näytä ihan niin psssshhhhkaselta.


Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6028
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #204 : 25.06.2020, 22:07:12 »
Uskalsitko ihan painepesurilla? Itse pesin d5:n moottoritilan sillä viimeksi 2 vuotta sitten. Nyt alkais olla taas pesukunnossa.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2903
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #205 : 25.06.2020, 22:15:51 »
Mulla ei hermot kestä ampua moottoritilaa painepesurilla. :D Eikä edes puutarhaletkulla. Märkä rätti, ämpärissä vettä ja pesuaine. Tuo oli resepti. ::)

Poissa Duke

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2164
  • Näillä mennään
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #206 : 25.06.2020, 22:29:13 »
Itse aina laittanu kovaa liukkaria ja kuumalla vedellä painepesurilla. Ikinä ei oo nikotellu.
Lada 1200 L-86: Kesä auto
Volvo v70 D5-05 :käyttis
Volvo v70 D4-14:käyttis
Ford Escort Xr3i - 87:kesä auto

Paikalla TJA

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1043
  • www.vrcf.fi
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #207 : 26.06.2020, 10:55:09 »
Itse aina laittanu kovaa liukkaria ja kuumalla vedellä painepesurilla. Ikinä ei oo nikotellu.

Ite ruiskinut eka hiilivetyä, sit vaahdottimella esim motox tehopesu, vaikutus, brushilla pahimmat kohdat ja kunnon huuhtelu. Paineilmalla kuivaus ja loput moottorin omalla lämmöllä. Muoveille hoitoaineet samalla. Ei ongelmia.

Poissa pitkäkatto960

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 26
  • www.vrcf.fi
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #208 : 27.06.2020, 21:49:22 »
Tervehdys! Täällä suht tuore Xc70 omistaja, kolmas pattikylki ja viides Volvo putkeen mutta eka automaatti.

Kävin viikolla vetelemässä vaunua helteessä ja olin kans automaattiöljyn lämmöistä hieman huolissani. En ole tutkinut onko autossani lisäjäähyä, koukku on jälkiasenteinen ja auto on suomeen uutena myyty.

Mikäs olisi konstina saada noita lämpötiloja ajotietokoneen näytölle?

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2903
Vs: Tuomarilin XC70 D5 (Lapin tuliainen)
« Vastaus #209 : 27.06.2020, 23:23:11 »
Tuskin siellä on lisäjäähyä laatikolle. Nuo lootalämmöt saa CFE Plus nimisellä OBD-palikalla näkymään ajotietokoneen näytölle. Tässä linkki siihen. Onhan tuo vajaa 200€ suolainen hinta, mutta itse olen ollut ainakin vajaan vuoden käytön jälkeen erittäin tyytyväinen. Saa samalla monia muita tietoja näkyviin sekä kaikkia pieniä toimintoja autoon.

https://www.swedesolutions.com/cfe-capabilities/

 

RallyBaron  Samppasport