Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Jopas_Jotakin - 26.09.2018, 10:46:08

Otsikko: Paras nokka, 6500rpm t03/4, tai gt35, turbokone b21et.
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 26.09.2018, 10:46:08
Niin, mikä nokka antaisi huipputehot tuolla 6500rpm alueella, tarkoitus olisi käyttää ennemmin vähän pienempiä ahtoja ja vähän enemmän kierroksia vs. isot ahdot ja vähän vähemmän kierroksia.

Kg-trimmingillä olis kg2t ja gt6
IPD:llä olisi se 109328 - Billet HD Turbo
Yks vaihtoehto olis hiotuttaa A-nokasta, mikäli A-nokka on se parempi malli, jossa on enemmän nostoa (kyllä, A-nokkia on kahdenlaisia, soitin juuri virtaselle ja kysyin A-nokan tekemistä turbokoneeseen, jossa max teho 6500 rpm kohdalla, ja hän sanoi, että jos mulla on se isonostoisempi ja yleisempi nokka, niin onnistuu, jos taas on se matalanostoisempi nokka, niin ei onnistu)
Sitten olisi classic swedesiltä: B23/230 stage 4 camshaft fast road NA or Race Turbo 8) 8) 8)

Onko tuo gt6 se volvon dtm auton nokkaprofiili, vai mikä se on ja sopisiko se tuohon käyttöön?

Niin, ja tarviiko tuohon 6500rpm:ään noilla nokilla kireämpiää venttiilinjousia, jos tarvii, niin mitkä olisi hyvät, esim. classic swedesiltä saa 46kg venttiilinjouset 70:llä punnalla, KG:llähän olisi sitten tuplajousia, mutta sopiiko ne vakiokannessa oleviin jousen aluslautasiin?

Mittasin a-nokan ja se on sitä parempaa, yleisempää mallia.
Otsikko: Vs: Paras nokka, 6500rpm t03/4, tai gt35, turbokone b21et.
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 26.09.2018, 18:00:02
Sen verran vielä, että gt35 tulee tällaisen pakosarjan päälle, ja putki on alusta loppuun kolmituumainen, vai pitäisikö downpipe tehä 3,5in. putkesta?
(https://img.aijaa.com/b/00840/14619757.jpg)

Pitäisi olla ihan hyvä, olen jopa harkinnut gt45:sta, mutta se vaatisi jo niin paljon enemmän, 16v kantta, betonia lohkoon jne jne, niin mennään joko gt35:lla tai isolla t3/4:lla

Kannen pakokanavat näyttää varsin hyviltä verrattuna siihen mitä ne oli, kun kannen ostin.

(https://img.aijaa.com/b/00027/14619765.jpg)
Otsikko: Vs: Paras nokka, 6500rpm t03/4, tai gt35, turbokone b21et.
Kirjoitti: Jambo - 26.09.2018, 18:26:33
Tolla pakosarjalla joudut sit kannen puoleisen laipan kääntämään jos haluat eteen-ylös paikalle ahtimen.

Joku reilu 300hv jos oli tavoite niin en näkis tarvetta 3.5" rännille.
Otsikko: Vs: Paras nokka, 6500rpm t03/4, tai gt35, turbokone b21et.
Kirjoitti: Lankku - 26.09.2018, 20:28:27
Vakiot venttiilijouset toimii hyvin noilla kierroksilla ainakin vakionokilla. Vakioista vaikka A, K, V, VX tai VX3 riittää isompiinkin tehoihin.

Ja 3" putkisto riittää hyvin ja jää vielä varaakin.
Otsikko: Vs: Paras nokka, 6500rpm t03/4, tai gt35, turbokone b21et.
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 27.09.2018, 03:06:03
Taidan joko hiotuttaa a-nokasta jyrkemmän, tai ostan kg-trimmingiltä KG2T Turbo -nokan, ihan vaan sen takia, jos tulee joskus laitettua portattu 531:nen isoilla venttiileillä ja gt45:nen ahdin... :) 8)
Otsikko: Vs: Paras nokka, 6500rpm t03/4, tai gt35, turbokone b21et.
Kirjoitti: Wompatti - 27.09.2018, 07:15:46
Jos sulla on A nokka niin aja sillä. mikä pakopesä ja potkurikoot tuollaisessa gt35:ssa on? Jos ahdin ei tuuttaa varattua niin A-nokalla yllät helposti noille tehoille ja max teho tulee ylhäällä. Nostoa tietysti vähemmän kuin monessa muussa nokassa ja senkin takia joudut pyörittämään ylemmäs jos meinaa tehoa saada, ja ei käyntiäänikään ole kovin räyhäkäs. Mutta toimii ja vetää ihan laajasti jos koneessa puristussuhde asiallinen, menee päästöistä läpi ilman mitään kikkailuja jne.

Ja kun kyselit toisessa topicissa että mihin asti B21 osia voi pyörittää niin tasapainotettuna vastaava B23 vakio M kangilla ja männillä ja akselilla pyöriterään liki 8000rpm. Vaikka kanki  mäntä setti painaa muistaakseni 1624gr eli jäätävän paljon, silti kattila pysynyt kasassa erinomaisesti.
Otsikko: Vs: Paras nokka, 6500rpm t03/4, tai gt35, turbokone b21et.
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 27.09.2018, 12:20:26
Soitin tutulle moottorikoneistajalle, joka on muuten voittanut joinakin vuosina moottoripyörien kiihdytyskilpailuja.
10€ maksaa tehdä monikulmaseeti 38mm pakoventtiilille, tuleeko kanteen tehdä jotain muokkailuja tuon takia, kun pakoventtiilin reuna tulee lähemmäs palotilan reunaa. Otanko vingulla semmosen kaltevan muokkaukseen siten että kannen tasossa palotilan reuna on vaikka 4-5mm kauempana venttiilistä.

Tässä tietoja gt35:sta:

Bearing Cooled Type: Oil Cooled
Compressor H/W(inducer): A/R.70-56.6
Turbine H/W(exducer): A/R.63-56
Thrust bearing: 360
Turbine Flange Type: T3 Flange
Down pipe flange type: V BAND -79MM

Jostain kierosta syystä haluan että kone kiertää 7000rpm ja tuottaa vielä tehojakin tuolla kierrosluvulla. Tosin max tehot sais olla 6500rpm kohdalla ja olis hyvä jos ahdot alkas olemaan plussalla jossain 3500rpm:ssä.
Kampiakseli ja vauhtipyörä tullaan tasapainottamaan yhdessä. Koneistajan mukaan tuossa tasapainotuksessa ei männät ja kanget tee mitään, vaan ne pitää erikseen painottaa, niin kuin olen tehnytkin hioin kiertokanget samanpainoisiksi ja mittasin erikseen sekä ylä että alapään, samoten männät on 0.1g tarkkuudella samanpainoiset.

Mietityttää vaan, että pitäisikö ottaa isompi pakopesä???
Otsikko: Kg-trimmingin 38mm pakoset? Lisäksi venajousista + nokista kysymys.
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 28.09.2018, 10:11:40
Mulla on tässä lähiaikoina menossa kansi koneistamolle, ja pakoventtiilit vaihdetaan 38mm versioihin, jotka ostan kg-timmingiltä, onko ne rst-venat, ja jos on niin täytyykö ohjainta kalvaa jonku satkun väljemmäksi, koska rosteri laajenee voimakkaammin ku tavallinen teräs.

Toinen kysymys venttiilijousista, kun rakennan moottoria joka kiertää sinne 7 tonnin hujakoille, ehkä 6500rpm:n asti, niin meneekö se vielä niillä volvon paksuimmilla venttiilijousilla vai joutuuko ostaan kireämmät jouset, ja jos joutuu niin mistä sais edukkaasti niitä.

Sitten vielä nokka-akselista, suunnittelin kg-trimmingin k2gt:tä, mutta taidan päätyä halvempaan, hiottuun ratkaisuun, kysyisinkin firmoja jotka tekee noita, täyttöhitsaustakin saatetaan vaatia. Vaikkakin virtanen sanoi, että se saa A-nokasta tehtyä semmoisen, joka antaa max tehonsa 6500rpm paikkeilla, mutta sillon perusympyrää joudutaan pienentämään rajusti, jolloin venttiilien säätö menee aika hankalaksi, voi vaatia lash capseja, joihin en luota, lisäksi hitsattuun nokkaan saisi valita vapaammin profiilin, ainut mitä ei voi muuttaa olisi sitten nokkakulma, mutta sehän on A-nokassa turbokäyttöön sopiva. Elikäs jos kehtaisitte antaa joitain firmoja, jotka noita nokkia tekee niin olisin kiitollinen.

Kiitos jo etukäteen.

Otsikko: Vs: Kg-trimmingin 38mm pakoset? Lisäksi venajousista + nokista kysymys.
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 28.09.2018, 11:32:35
Löysinkin jo tekijän, joka meinas täyttämällä tehä mulle gr.a t5 profiililla nokan.
Katoin, niin tehoalue oli 4000-7500 rpm. Oliskohan tuo liian kireä alakerran hiluille, vauhtipyörä ja kampiakseli kuitenkin tasapainotetaan.
Ahtimeksi gt35, tällä pakosarjalla, en käytäkään sitä obx:n sarjaa mitä suunnittelin vaan ajattelin tilata tällaisen, kestää sitten jos kestää.

(https://img.aijaa.com/b/00330/14620316.jpg)

Turboksi gt30, Compressor H/W(inducer): A/R.70-56.6, Turbine H/W(exducer): A/R.63-56, 79mm downpipen lähdöllä.
Otsikko: Vs: Kg-trimmingin 38mm pakoset? Lisäksi venajousista + nokista kysymys.
Kirjoitti: Wompatti - 28.09.2018, 11:56:19
Kyllä nokan tekijä todennäköisesti osaa sanoa että millaiset jousipaineet keppi vaatii ja mihin saakka milläkin jousella voi kierrättää. Myös aiotulla ahtopaineella on merkityksensä jousia valittaessa.....Ja varmaan hän tietää että voiko hänen muokkaamalla profiililla käyttää vakioita nostinkuppeja ja säätöpaloja. Voi olla että nokkaprofiili ei edes anna myöden käyttää vakio-osia vaan vaatii lashcapit ja jäykät kupit joissa koko pinta-ala on käytössä.

Joidenkin rst venttiilien varsi ei ole rst, joidenkin on. Jos ohjurit on väljät niin ei k-linerit ole varmasti pahasta. Kannen tekijä varmasti osaa kertoa että mitä pitää tehdä.
Otsikko: Vs: Kg-trimmingin 38mm pakoset? Lisäksi venajousista + nokista kysymys.
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 28.09.2018, 12:57:42
SOitin itse kg-timmingille ja kysyin ei ole rst jouset.
Nokantekijöitäkin löysin jo pari, yks meinas tehä täyttöhitsaamalla ja pinnoittamalla mulle t5 gr.a nokan vaikka l-nokasta. Nokka pinnoitettiin tämän jälkeen.

En tiedä uskaltaakotuohon luottaa, toisaalta siinä ei kuulemma tarvittas lash cappeja ja normipainimetkin kävisi joten sieltä suunnalta tulis säästöä.

Kyllä se sano että kyllä niillä nokilla on arkiautossa, ei siis racing peleissä ajettu vaivatta kymmeniä tuhansia kilometrejä.
Tuossa gr.a t5 nokassa olisi hyvää loivemmat rampit myöskin.

Kannen teko alkaa ens tiistaina kun soitin tutulle jolla on kannen oikaisuun sopiva jyrsin, on tehnyt sillä kymmeniä kansia ja osaa hommansaa.
Otsikko: Vs: Paras nokka, 6500rpm t03/4, tai gt35, turbokone b21et.
Kirjoitti: filth - 28.09.2018, 22:46:39
Ylipitkät venttilit joiden pituudella säädät välykset tontille ja sitten omilla paloilla loppu hipostelu. Tarkasti mittas ja laskee välykset niin voivat koneistamolla ajaa mittojen mukaan viimeset säätöpalat jos ei sopivia satu olemaan.. ei tarvii lashcappeja laittas ja ei tarvii pelätä niiden pettämistä  ::)
Otsikko: Vs: Paras nokka, 6500rpm t03/4, tai gt35, turbokone b21et.
Kirjoitti: Jambo - 28.09.2018, 23:14:23
Ei käy 8 naulaseen kanteen 16 venasen pakosarja  ::)
Noi Kiinan rosterisarjat on muutenkin vähän niinjanäin. Ennemmin vaikka oma tekele migillä roiskien jos saan suoraan sanoa. Kaikkein paras olis ajatuksen kanssa ja just omaan autoon tehty sarja...

Tottakai täälläkin pyörii ansioituneita virittäjiä, on turbo- ja kansivelhoa. Mutta kai koneistamon sepillä, nokan tekijällä on jotain näkemystä näihin kysymyksiin miten itse tekisivät kyseisistä osista...
Otsikko: Vs: Paras nokka, 6500rpm t03/4, tai gt35, turbokone b21et.
Kirjoitti: pete881 - 28.09.2018, 23:34:30
Miksi tehdä noin vaikeaa, jos tavoitteet on kohtuullisen matalalla. Ilmeisesti ahtimeksi tulossa kiinan gt35? Ite laittaisin nokaksi vaikka vx3, tai joku muu näistä hyväksi todetuista Volvon nokista. 530 riittänee myös hyvin vakiokunnossa noihin tavoitteisiin, mitä tuolla ahtimella saa.
Otsikko: Vs: Paras nokka, 6500rpm t03/4, tai gt35, turbokone b21et.
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 29.09.2018, 05:57:42
Ei käy 8 naulaseen kanteen 16 venasen pakosarja  ::)
Noi Kiinan rosterisarjat on muutenkin vähän niinjanäin. Ennemmin vaikka oma tekele migillä roiskien jos saan suoraan sanoa. Kaikkein paras olis ajatuksen kanssa ja just omaan autoon tehty sarja...

Tottakai täälläkin pyörii ansioituneita virittäjiä, on turbo- ja kansivelhoa. Mutta kai koneistamon sepillä, nokan tekijällä on jotain näkemystä näihin kysymyksiin miten itse tekisivät kyseisistä osista...

Olipa hyvä kun huomasit, kun ebayssa oli vaan että b230 header, joten käytän sitä obx:ää mikä oli tossa ylempänä ja käännätän laipan, jolloin turbo tulee eteen ja ylös.
Otsikko: Vs: Paras nokka, 6500rpm t03/4, tai gt35, turbokone b21et.
Kirjoitti: reve - 29.09.2018, 22:33:58
Joskus muinoin B21ET, 405 siistittynä vakiovenoilla, K-nokka, keiteleen koneen kuplan venajouset ja HX40 antoi about neljäsataa heppaa @7200rpm. Tais mennä matalan 12 vartilla ja 188 km/h loppunopeutta. Paremmalla kytkimellä/lähdöllä ois ajanu koneen puolesta kevyesti ykstoistasia.

Siinä sulle toimiva resepti joka täyttänee tavoitteen.. Vakiosta poikkeavia osia moottorissa pakosarja, venajouset, cooleri ja ahdin. Pysyy oikeilla säädöillä kasassa vaikka miten rääkkäis ja pelaa kuin junan vessa.
Otsikko: Vs: Paras nokka, 6500rpm t03/4, tai gt35, turbokone b21et.
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 01.10.2018, 10:29:13
Kannen virittelyllä ja kireämmällä nokalla ja näillä on se tarkoitus, jos joskus haluaa lisää tehoa, niin ei kansi/nokka tule heti vastaan.
Otsikko: Vs: Paras nokka, 6500rpm t03/4, tai gt35, turbokone b21et.
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 01.10.2018, 13:06:24
t5 on h-nokan rampeilla, hiukan isommalla nostolla ja nokkakulma on hiukan eri.
Se onnistuu hitsillä hionnalla ja pinnoitteella.
Ja voi käyttää vakio venttiilikoneistoa, kuulemma volvossa jos käyttää turbossa lash cappeja, niin ne voi irrota, en tiedä miten se turbo siihen vaikuttaa, mutta niin se sano.
Otsikko: Kuinka pitkälle riittää isommat vakiojouset vinokoneessa?
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 03.10.2018, 10:40:26
Niin, vinokoneissahan on ainakin kahta eri jousen kokoa, 8-venttiilisissä siis. Kuinkahan pitkälle riittää uudet vakiojouset, jos laitan h-nokan ja kierrätän 7200rpm:n konetta, niin toimiiko. Nyt olisi h-akseli kiikarissa, tai siis hiottu h, eri nokkakulmalla, turbokäytölle modattu.
Otsikko: Vs: Kuinka pitkälle riittää isommat vakiojouset vinokoneessa?
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 03.10.2018, 11:50:11
Tämän voi poiistaa, tilasin jo scatin jouset, retainerit ja kiilat.
Samalla rupesin miettimään, että tilatakko 2mm isommat imuvenat, kun kerta pakosetkin suurennettiin, tästä saatava hyöty olisi lähinnä venttiilikoneiston vakioitumisen, koska pakovenat on 112mm pitkät, niin olisihan se hyvä jos imuventtiilitkin olisi yhtä pitkät, nokantekijän kanssa ollaan mietitty että hiotaan mulle h:n profiilit hiukan eri nokkakulmalla, hän tuumasi, että kiertää kepeästi rajoittimeen, eli 7500rpm asti.
Otsikko: Vs: Paras nokka, 6500rpm t03/4, tai gt35, turbokone b21et.
Kirjoitti: Lays - 03.10.2018, 19:46:32
Mitä järkeä poistaa, kun joku etsii joskus kuitenkin samaa tietoa
Otsikko: Vs: Paras nokka, 6500rpm t03/4, tai gt35, turbokone b21et.
Kirjoitti: Jopas_Jotakin - 05.10.2018, 13:14:54
Olet kyllä ihan oikeassa, onkohan kellään muulla ollut kohtuu isolla ahtimella ja H-akselilla autoa?
Semmoinen tuohon nyt tulee eli h-profiili pienin muutoksin ja kiinaGarret gt3582r isolla pakopesällä, niin ei mee 7 krpm tahdissakaan tukkoon a/r on pakopuolella 1.06 ja imupuolella vain 0.50, ahdin toimii mulla varmaan just niin kuin olen suunnitellutkin.

Paitsi nyt on vähän isommalla ar suhteella oleva ahdin kiikarissa tuossa jossa on iso ar turbiinissa on harmittavan pieni ar kompuralla, nyt on tähtäimessä 0.70/0.68, luultavasti ei tuokaan vedä pakopesää tukkoon vielä kolmensadan pollen kieppeillä.