Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: PROMO1 - 20.02.2012, 15:11:38

Otsikko: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: PROMO1 - 20.02.2012, 15:11:38
onko Volvon 5 sylinterisiä kampiakseleita painoitettu ns. 0-painoon, eli ilman laskettuja painoja kiertokangen kauloilla. Audin 5 mukisia koneita on painoitettu molemmilla tavoilla. Onko tietoa miten Ruotsissa tehty kyseiset painoitukset?
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: ZuluR - 20.02.2012, 15:34:20
Oma kampi tasapainoitettiin vastapainoilla.

Kanattaa kysyä muutamista paikoista ja kuunnella mitä se tuumaa.
"No lähetä se tänne... niin katotaan, eiköhän me se saada tasapainoitettua" paikat kannatta jättää väliin!

Ne pajat jotka tasapainoittaa v8 kampit osaa luutavasti tuon homman paremmin.
Laitoin vaakalle.
männän+ renkaat.
veivi+pultit
+ männättappi.
+ liukuLaakerit.

Ja ilmoitin jokaisen painon erikseen kun lähetin tasapainoitettavaksi.

Siinä on se mitä tiedän asiasta.

pro tip:
(jos meinaat tasapainoittaa niin katso nyt että kyseessä on 01-> mallinen kevytkampi).
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: eke - 20.02.2012, 17:40:37
Hyvä ammattitaito ja huippu tasapainotuskonekone löytyy....

http://www.racersplace.fi/home.php

tietävät myös  5-pyttysen akselit miten pitää tehdä

Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: connyl - 20.02.2012, 19:53:04
Hyvä ammattitaito ja huippu tasapainotuskonekone löytyy....

http://www.racersplace.fi/home.php

tietävät myös  5-pyttysen akselit miten pitää tehdä
Sportti Auto Kyrössä tekee kans.
Huom. Kaikki liikkuvat romut + vauhtipyörä ja kytkin mukaan tasapainotukseen, sitten saada vast niin kuin pitäisi. ;)

Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: järviin - 20.02.2012, 20:01:53
Sportti Auto Kyrössä tekee kans.
Huom. Kaikki liikkuvat romut + vauhtipyörä ja kytkin mukaan tasapainotukseen, sitten saada vast niin kuin pitäisi. ;)
Aivan. Itse en ainakaan luota tuohon omaan 0,1 gramman tarkkuudella näyttävään puntariin riittävästi.
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: PROMO1 - 20.02.2012, 20:14:46
Hyvä ammattitaito ja huippu tasapainotuskonekone löytyy....

http://www.racersplace.fi/home.php

tietävät myös  5-pyttysen akselit miten pitää tehdä

halusinkin tietää onko 0-painoitettuja akseleita kellään käytössä tai sorvattuja/kevennettyjä?
Tuossa juttua TWR BTCC Volvon akselin painotuksesta: http://www.tuev-sued.de/uploads/images/1134986792924297891703/08_smith_e.pdf
Siinä pääteltiin että "täysillä" vastapainoilla varustettu akseli antaa pienemmät värähtelyt ja sitä kautta suuremman tehon=> eli ei kannata sorvailla vastapainoja (jos tuota lontoota oikein ymmärsin).
Tässä firmassahan pyöritetään koko alakertaa painotuskoneessa, Näin ei vissiin kukaan suomessa tee??
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: ZuluR - 20.02.2012, 20:41:32
Sportti Auto Kyrössä tekee kans.
Huom. Kaikki liikkuvat romut + vauhtipyörä ja kytkin mukaan tasapainotukseen, sitten saada vast niin kuin pitäisi. ;)

Tuohon kampi + vauhtipyörä tasapainoitukseen löytyy 2 koulua.

Halvempi on tasapainoittaa ne yhdessä (1 työvaihe).

Mulla nuo tasapainotettiin erikseen.

eli kampi

ja sitten vauhtipyörä ja painelevy.

Se hyöty siinä on että jos jokus joutuu vaihtamaan vauhtipyörän tai painelevyn niin kampi saa jäädä koneeseen, ja v-pyöra ja asetelman tasapainoitus riittää.

Mutta hyvä neuvo..
vauhtipyörä ja paineasetelma mukaan mutta itse suosittelisin että niitä ei tasapainotteaisi kampiakselin kanssa.
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: PROMO1 - 20.02.2012, 22:45:55
Ilmeisesti kovin monelta painottajalta ei löydy 5 kpl kevyitä painoja, kun nuo v8:lle tarkoitetut ovat liian painavia (ja leveitä). Se on aika epätarkkaa tuo painojen kanssa painottaminen, Kiertokangen ylä/alapään punnitus ei ole niin helppoa miltä kuulostaa. Sitten tulee vielä vaakojen epätarkkuudet, öljyn määrän arviointi, painojen sijainti kaulalla (pitäisi saada ihan keskelle, jos 0,5mm sivussa vaikuttaa)... Vaikuttaa tuo Englannin poikien metodi aika hyvältä ja niillä on joku tarkka menetelmä kiertokangen painojen mittaukseen??? No pitää koittaa tehdä painot mahdollisimman tarkasti, niin eiköhän homma siitä lähde liikkeelle. 8)
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: PROMO1 - 22.02.2012, 10:06:20
pro tip:
(jos meinaat tasapainoittaa niin katso nyt että kyseessä on 01-> mallinen kevytkampi).

Jos Englannin miehiä uskoo, niin pitäisi käyttää painavinta akselia? Vai onko jollakin päinvastaisia kokemuksia?? 
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: ZuluR - 22.02.2012, 10:22:58
pro tip:
(jos meinaat tasapainoittaa niin katso nyt että kyseessä on 01-> mallinen kevytkampi).

Jos Englannin miehiä uskoo, niin pitäisi käyttää painavinta akselia? Vai onko jollakin päinvastaisia kokemuksia??

Jos tehoa ja kierossherkyyttä haluaa niin 5kg kevyempi kampi on 5kg vähemmän pyörivää massaa.

Ja jos katsoo niitä koneita naapurimaassa jossa on paljon tehoa ja muutoksia niin kevytkampi on enemmän sääntö kuin poikkeus.

Ajatteli lähinä että jos meinaa satsata rahaa tasapinoitukseen niin miksi ei heti satsaisi parhaseen mahdolliseen niin että saisi kunnon koneen heti kerralla rakennettua.

Kevytkampi löytyy esim Leif Hermassonin 1140hv 1050nm koneesta joten tehonkestävyydestä ei ole kyse.

Jos on tasapainotuksen näkökulmasta parempi käyttää raskampaa kampia, sitä en osaa kommentoida.

tässä kuva kevytkampiakselista.
(http://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/569233_pezozt.jpg)

Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: PROMO1 - 22.02.2012, 10:48:40
Siis nimenomaan tehon kannalta painavempi akseli parempi, tasapainoitus aivan se ja sama!! Ja tasapainoituksessa suurin muutos oli laakerikuormiin  5000 rpm kohdilla!
 En usko että tuommoisessa 1000hv moottorissa akslin keveydellä on suurtakaan merkitystä kierrosherkkyyteen, kun voima tulee kuitenkin laakista ulos. Akselissa massa on suhteellisen pienellä kehällä verrattuna esim. vauhtipyörään. Korkealle kiertävissä 4 sylinterisissä koneissa on kyllä havaittu huomattaviakin tehon kasvuja 4 limppuinen akseli <=> 8 limppuinen, pelkällä akselin vaihdolla. Eli tuokin puoltaisi sitä painavampaa akselia.
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: Keme - 23.02.2012, 20:03:00
Korkealle kiertävissä 4 sylinterisissä koneissa on kyllä havaittu huomattaviakin tehon kasvuja 4 limppuinen akseli <=> 8 limppuinen, pelkällä akselin vaihdolla. Eli tuokin puoltaisi sitä painavampaa akselia.

Mitenkäs tossa menee sitten kg/hp suhde? Paljonko 10 kilon lisäys kampuran painoon tuo tehoa?
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: ZuluR - 23.02.2012, 20:56:20
tuohon painoon...

Fysiikka ja järki sanoo suraavan:
Jos sinulla on kaksi käsin pyröitetävää hiomakiveä.
toinen painaa 25kg ja toinen 20kg.
kumman saat kiihdytettya nopeammpin! vaikkapa 120rpm nopeuuteen.

Ja kumpi vie enemmän energiaa sinulta jotta saavutat tuon vaihdon.

Painavempi pyörii kauemmin kun ei enää lisää siihen liikeenergiaa, mutta autossa tämä ominaisuus ei ole niin hyödyllinen kun jarrulla pääasiallisesti hidastetaan autoa.

Eli jos moottori tuotta tietyn tehon niin kevyemmän kampiakselin ansiosta kone ottaa herkemmpin kierroksia... tai saat enemmän tehoa pyörille kun sitä ei käytetä kampiakselin massan kiihdyttämiseen.

sitten tuo vitosturbon kevytkampiakseli.
Se on billettityyppinen ellei jopa billetti.

Vanhasta en onsaa sanoa mitä se on mutta se on enemmän "sinnepäin tehty". Ja enemmän valetun näköinen.
tuo vanha ja painavempi on


Omat kokemukseni kevytkampista on seuraavat:
"mootorinjarrusta" katosi paljon :D
Vähän jyrkempi alämäki niin auto jopa pahimassa tapauksessa kiihtyy.. (mainittakoon että: koneessa on kaikki pyörivät osat kevenetty yhteensä: -6 -7kg)

eli jos meinaa norjassa ajaa missä on paljon ylä ja alamäkia ja jarrut voi ylikuumentua missä suositellan moottorijarrun käyttöä. Niin siellä en missän tapauksessa suosittele että moottoriin vaihdetaan kevytkampia ilman tuplamassavauhtipyörää :D
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: järviin - 23.02.2012, 21:02:32
Painavampi kompensoi paremmin vääntövärähtelyä.
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: PROMO1 - 23.02.2012, 21:10:33
sitä tuo tehon lisäys johtuneekin!
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: ZuluR - 23.02.2012, 21:31:33
Painavampi kompensoi paremmin vääntövärähtelyä.

Pitää paikkansa.
Enemmän massa vaimentaa värähtelyjä.

Eli Massavaimennin.

Voimmeko sittä tästä päätellä että saadakseen lisä tehoa koneesta on lisäätävä massa.

Ei muuta kun naaprimaahan tilaus että saisi tuosta asekäyttöuraanista tehty kampiakselin.
Painaisi varmaan jotain 100kg luokkaa...
ja se sitten koneseen...  ::)
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: järviin - 23.02.2012, 21:38:20
Pitää paikkansa.
Enemmän massa vaimentaa värähtelyjä.

Eli Massavaimennin.

Voimmeko sittä tästä päätellä että saadakseen lisä tehoa koneesta on lisäätävä massa.

Ei muuta kun naaprimaahan tilaus että saisi tuosta asekäyttöuraanista tehty kampiakselin.
Painaisi varmaan jotain 100kg luokkaa...
ja se sitten koneseen...  ::)
Järki kaikessa. *nuqquun->
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: ZuluR - 23.02.2012, 21:39:53
siitäkevytkampiakselista sen verran vielä. (kun kerran faktoja ja tietojani olen yrittänyt jakaa)

Se on muodoltaan "aerodynaamisempi" kun tuo vanha.
Sen päätelmän teki "pacmanracing" moootripaja ruotsissa.
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: järviin - 23.02.2012, 21:44:35
siitäkevytkampiakselista sen verran vielä. (kun kerran faktoja ja tietojani olen yrittänyt jakaa)

Se on muodoltaan "aerodynaamisempi" kun tuo vanha.
Sen päätelmän teki "pacmanracing" moootripaja ruotsissa.
Muistan ne ajat kun 100A Datsunin kampuraa kiillotettiin lisätehon toivossa. :)
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: Keme - 23.02.2012, 22:41:52
Järki kaikessa. *nuqquun->

Missäs se optimitehon kohta on kampuran painossa? Olisiko tälle joku paino-teho-funktio jossain? Ilmeisesti jossain vaiheessa funktiota paino ei enää lisääkkään tehoa? Vai olenko väärässä?
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: järviin - 23.02.2012, 22:45:16
Missäs se optimitehon kohta on kampuran painossa? Olisiko tälle joku paino-teho-funktio jossain? Ilmeisesti jossain vaiheessa funktiota paino ei enää lisääkkään tehoa? Vai olenko väärässä?
Olet täysin oikeassa.
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: Ribbe - 23.02.2012, 23:19:51
Itse en näistä vitosien kampiakseleista tiedä, mutta TWR:llä sen verran meriittejä koneiden laitosta, varsinkin kisakireiden vapari koneiden rakentamisesta että jotain tietävät kampiakseleista :). Kai niillä oli joku syy sille että eivät keventäneet akselia? Tietääkö joku olisiko BTCC sarjan säännöt kieltäny?
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: BuuBBa - 24.02.2012, 09:54:41
Se on billettityyppinen ellei jopa billetti.

Ja mikäköhän on "billettityyppinen"?

Jos joltain tuollainen löytyy tallista, niin saahan sen testattua, että mikä on ollut valmistustapa..
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: mista - 24.02.2012, 10:10:03
Ja mikäköhän on "billettityyppinen"?

Jos joltain tuollainen löytyy tallista, niin saahan sen testattua, että mikä on ollut valmistustapa..

Jos billetti on yhdestä aihiosta tosiaan koneistettu niin mikä on billettityyppinen? Melkein yhdestä aihiosta koneistettu?
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: BuuBBa - 24.02.2012, 10:24:09
Jos billetti on yhdestä aihiosta tosiaan koneistettu niin mikä on billettityyppinen? Melkein yhdestä aihiosta koneistettu?

 :D


Tuosta kuvasta sanoisin, että valu olisi kyseessä, mutta aivan varmaksi en voi sanoa. Muutama lisäkuva auttais tunnistamista tai parhaiten tietäisi, kun sais käsiin..
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: Veksi - 24.02.2012, 11:24:15
tässä kuva kevytkampiakselista.
(http://www1.garaget.org/gallery/archive/81566/569233_pezozt.jpg)

Vitos pytyn kammen posket paljastavat kappaleen valamalla valmistetuksi
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: pukema - 24.02.2012, 12:50:54
Leveä sauma näkyy kampiakselissa niin eikös se ole silloin taottu. Vanhempi malli myös taottu ja siinä on koneistettua pintaa enemmän kuin uudemmassa niin vanhempi on lähempänä billettiä jos haluaa asian niin ilmaista  :D

E: mä oon vaihtanu kampiakselin vanhemman mallisesta kevyempään uudenpaan ja mitään eroa en huomannu.  :P
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: mikkeki - 24.02.2012, 19:44:06
Joo,

en ite ainakaan ressais tuon kammen painon kanssa tai tehonlisäys/menetys asioiden kanssa jollei targetti max. rpm:lle ole jossain +10krpm.
Silloin varmaankin on jo perusteltua miettiä tosissaan massoja ja niiden värinöitä.

Valukamaa kai noi kaikki orkkis kammet lienee...

Sit noista svedujen hypetyksistä/ väittämistä painojen suhteen...
väittivät et tinanelosessakin on kevyempi kampi vm. 2001 alkaen, no eipä ainakaan painossa ole suomalaisessa vaa'assa mitään eroa 98 tai 02 vuosimallien välillä.
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: pukema - 24.02.2012, 20:33:10
...
Valukamaa kai noi kaikki orkkis kammet lienee...

Sit noista svedujen hypetyksistä/ väittämistä painojen suhteen...
väittivät et tinanelosessakin on kevyempi kampi vm. 2001 alkaen, no eipä ainakaan painossa ole suomalaisessa vaa'assa mitään eroa 98 tai 02 vuosimallien välillä.
Tarkistin vielä vihreäkantisista ja tinalohkoissa on takokampiakselit. Valamalla tehdyissä on huomattavasti kapeampi sauma kuin takomalla valmistetuissa. Vastapainot on selvästi erilaiset vanhan mallisessa ja "kevyessä" kampiakselissa niin ne pystyy erottamaan ilman puntariakin.

Kutosiin ilmesty kevyemmät kammet  -98 kun  S80 ilmestyi. Vitosiin sitten noin 2001, vapareihin ja matalapaine turboihin ehkä ennen kuin T5:een. Ruotsissa kevyet kampiakselit on muodissa ja sellainen löytyykin parista/muutamasta 1000+hv vitosesta.
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: Kulmamies - 24.02.2012, 20:38:01
Pitää kuitenkin huomioida, että valettuja ne taottujen akseleiden aihiotkin on. Valetuksi ei myöskään pidä mieltää sellaista haurasta, hyvin hiilipitosta "hellanrengasta", vaan kyseessä on valuteräs.
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: ZuluR - 25.02.2012, 18:57:59
Sit noista svedujen hypetyksistä/ väittämistä painojen suhteen...
väittivät et tinanelosessakin on kevyempi kampi vm. 2001 alkaen, no eipä ainakaan painossa ole suomalaisessa vaa'assa mitään eroa 98 tai 02 vuosimallien välillä.

Voitiko laittaa moottorikoodit mistä noi kampiakselit oli mitä käytit vaakalla.
ja jotain faktoja painosta.
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: ZuluR - 25.02.2012, 20:11:21
Löysin kuvan vanhasta (painavempi vanhamallisesta) kampiakselistani.
B5234t4 -96
(http://i116.photobucket.com/albums/o28/ZuluR/100_3471.jpg)

Ja tässä uudenmallien.
(http://i116.photobucket.com/albums/o28/ZuluR/01%20%20crank/100_3232.jpg)
(http://i116.photobucket.com/albums/o28/ZuluR/01%20%20crank/100_3227.jpg)
(http://i116.photobucket.com/albums/o28/ZuluR/01%20%20crank/100_3226.jpg)
(http://i116.photobucket.com/albums/o28/ZuluR/01%20%20crank/100_3225.jpg)

Painot on kevyemmässä huomattavasti enemän "työstettyjä" kun ja painoit eivät ole "kolmiomuotoisia" kuten vanhassa.


Ja random "hyötytieto".

Ja sitten kun laakereita tilaa kampiakselille tarvitset nämä tiedot jotta saat oikeankokoiset laakerit.

Vauhtipyöräan takana löytyy lohkosta nämä kirjaimet.
(http://i116.photobucket.com/albums/o28/ZuluR/01%20%20crank/vevaxel.jpg)
Ja kampiakselista nämä..
(http://i116.photobucket.com/albums/o28/ZuluR/01%20%20crank/vevaxellttvev.jpg)
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: mikkeki - 25.02.2012, 20:17:59
Lainaus
Voitiko laittaa moottorikoodit mistä noi kampiakselit oli mitä käytit vaakalla.
ja jotain faktoja painosta.
B4194T ja B4204T5
itellä ei ole painoja, connyl saattais olla tallessa, kun sille meni aikanaan multa toi uudempi kampi tuohon vanhempaan mosaan.
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: ZuluR - 25.02.2012, 21:21:42
Sit noista svedujen hypetyksistä/ väittämistä painojen suhteen...
väittivät et tinanelosessakin on kevyempi kampi vm. 2001 alkaen, no eipä ainakaan painossa ole suomalaisessa vaa'assa mitään eroa 98 tai 02 vuosimallien välillä.

"Svedut" eli ruotsalaiset osaavat hommansa yhtä hyvin kun suomalaiset.
Ruostin foorumeilla löytyy kans ihmisiä jotka "laukoavat" faktoja miten tahansa..
Niitä pitää vain osata varoa niin kyllä sieltä hyviä vinkkejä löytyy.

B4194T ja B4204T5
itellä ei ole painoja, connyl saattais olla tallessa, kun sille meni aikanaan multa toi uudempi kampi tuohon vanhempaan mosaan.

Jaa kovasti pystytään kyllä kehumaan että on sama paino.. mutta fakta puuttuu. WTF!
Ja sitten vielä puhut neipyttisten kampiakseleista... topicissä missä puhutaan 5-pyttyisten kampiakseleistä?
(haluatko aiheuttaa sekannusta vai mikä on tässä homman nimi... trollausta? )
En onsaa sanoa eikä minulla ole tietoja neloskoneiden kampien painoista. En ota niihin kantaa.

sen verran tiedän että neloskoneessa on 180 kulma kampiakselissa ja tämän takia esim kampikakkiontuuletusikkunat toimii näissä vähän paremmin kun vitoskoneessa.

vitoskoneessa on n. 72 asteen kulma ja tämän takia kampikammion tuuletusikkunat eivät hyödytä yhtä paljon kun viereisessä kammiossa on "paino" sotkemassa ilman/paineen virtausta.


Mitää tulee Sveduihin noin yleisesti

Omat tietoni ja suositukseni kevyemmästä 5-pyttisen kampiakselista ovat "sveduilta".
Ja tästä ei puhuta yhdestäainoasta autosta tai projektistä.

Mun kampiakseli on ostettu Leif Hermansson nimiseltä tyypiltä.
Kyseinen henkilö on töissä volvon mottorinkehitysosastolla.
Kyseinen henkilö on rankentanu ainakin 3 vitoskonetta jossa yli 600 hv.
josta yhdessä koneessa oli toi kuuluisat 1140hv.

Svedumaassa on tietääkseni 3 firmaa johon voit viedä koneesi ja "tilata" sen verran heppoja mitä haluat.
TM racing
Autotech
motornord.

Ja sitten pikkupuljut
Pacmanracing
Ja leif Hermasson motorsport.

Niitten rakentamissa koneissa jossa on enemmän ruutia kuin normaalisti niin löytyy melkein poikkeuuksetta tuo kevytkampiakseli.

Eli se siitä hypetyksestä.

(kaupassa lehtihyllyssä löytyy uusin BILSPORT... siinä on volvon vitoskoneen viriopas osa 3.)
osat 1 ja 2 on edellisissä lehdissä. mutta ne löytynee kirjastoista.

Virioppaan oli kirjoittanut Leif hermansson...
Mutta sehän on svedu ja sen kevytkampi suositus on vaan hypetystä...
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: JuHaU - 25.02.2012, 21:26:39
Jaa kovasti pystytään kyllä kehumaan että on sama paino.. mutta fakta puuttuu. WTF!
Ja sitten vielä puhut neipyttisten kampiakseleista... topicissä missä puhutaan 5-pyttyisten kampiakseleistä?
(haluatko aiheuttaa sekannusta vai mikä on tässä homman nimi... trollausta? )
En onsaa sanoa eikä minulla ole tietoja neloskoneiden kampien painoista. En ota niihin kantaa.

Nyt mietitään ensiksi, mitä kirjoitetaan. Mikkeki otti neloskoneen akselit esimerkiksi Ruotsalaisten faktoista ja sinä haukut trollaukseksi.

Kaveri joka ajaa 315 km/h maililla on varmaan ihan pikkusen kokemusta juttujensa takana.

Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: ZuluR - 25.02.2012, 21:46:47
Nyt mietitään ensiksi, mitä kirjoitetaan. Mikkeki otti neloskoneen akselit esimerkiksi Ruotsalaisten faktoista ja sinä haukut trollaukseksi.

Kaveri joka ajaa 315 km/h maililla on varmaan ihan pikkusen kokemusta juttujensa takana.

Ok :D ehkä vähän liian "intohimoisesti kirjoitettu".
(mikkein saavutuksia en vähättele tai ammu alas millään tavalla)

Jos kerran ottaa kantaa kampiakseleiden painoeroihin tai sen puutteseen.
Ja esittää kevytkampiakselin "hypetyksenä" olisi mukavaa jos vähän pohjustaisi faktoja.

eli reagoin vain siihen että jää mainitsematta että kommentit viittaavat neloskoneen kampiakseliin.

Jokainen saa päätellä minkä kampiakselin haluaa käyttää autossaan.
Minä kirjoitan ja yritän pohjustaa se fakta mikä minulla on.
Sen perusteella pystyy sitten lukija tekemään omia johtopäätöksiä.

Jos tässä topicissa on kommentteja jotka eivät edes koske aihetta mutta sitä ei mainita niin se ei aiheuttaa sekaannusta lukijaalle.
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: ZuluR - 25.02.2012, 22:32:54
Pientä pohdintaa/spekulaatiota kampiakseleista.

Tässä topicissa on tullut esille että painavempi kampi ei välttämättä olisi "paha asia".
Ja että sillä saisi enemmän tehoa koneesta kun massa vaimentaa väännön.

Onko se nyt niin että massa tarkoittaa kg mitä akseli painaa vai onko se kampiakselin tuottama keskipakoisvoima?

Jos katsotaan (kuvat sivu 3) vitoskoneen vanhanallista kampiakselia niin sen massa on ensimmäkseen painoissa jotka ovat kolmion muotoisia.

Ja sitten uudenmallista jossa massa on huomattavasti enemmän kampin "keskiöstä ulospäin"
tämä tulee siitä kun painot eivät ole v muotoisia vaan "keskiöstä ulospäin levenevä kolmio".
Eli tämä muoto siirtää painon/massa paikkaan jossa se tuottaa enemmän keskipakoisvoimaa.
Ja massa on myös "leveämällä alueella".

Eli on mahdollista että olisi moelammat kampiakselit tuottavat yhtä paljon kesskipakoisvoimaa. vaikka niissä on ei painot.

Kysymys: vaimentaako kampiakselin massa vai sen kesipakoisvoima väännönvärähtelyt?
(mutu: keskipakoisvoima).

Jos kerran neloskoneiden (x40 sarjan koneet) kevyt ja ja vanhamallisen kampiakselin painot ovat samoja.
Miten ne sitten eroaavat muodoltaan?
Onko uudenmallinen saannut periä nimen "kevyt" vitoskoneista koska se on muodoltaan samanlainen? vaikka se ei todellisuudessa välttämättä ole kevyempi.
Sama paino selittyisi sillä että neloskoneet saivat uuden metalliseoksen aiemmin kun vitoskoneet.
Yritin etsiä interwebsin syyvyyksistä jotain kuvia mutta toistaiseksi ei mitään kuvia mihin voisi luottaa :( joten kuvia näistä helpottaisi :D
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: The_OttoB - 25.02.2012, 22:43:54

Kysymys: vaimentaako kampiakselin massa vai sen kesipakoisvoima väännönvärähtelyt?
(mutu: keskipakoisvoima).

Vääntövärähtelyt vaimennetaan kaksoismassavauhtipyörällä ja värinänvaimentimella. Ne kampiakselin vastapainot ja niiden aiheuttamat voimat kompensoi männän ja kiertokangen aiheuttamat edestakaiset voimat.

Jos tätä nyt kysyttiin? 
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: ZuluR - 25.02.2012, 22:51:25
Vääntövärähtelyt vaimennetaan kaksoismassavauhtipyörällä ja värinänvaimentimella. Ne kampiakselin vastapainot ja niiden aiheuttamat voimat kompensoi männän ja kiertokangen aiheuttamat edestakaiset voimat.

Jos tätä nyt kysyttiin?

Kyllä tuota juuri kysyttin, kiitos.
Tästähän tulee oikein iso soppan nyt kun 1:sivulla kampiakselia sanottin vaimentavan väätnövärähtelyjä.
(vai onko mun muisti kokonaan pettäny :D)
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: 252R - 25.02.2012, 22:53:59
eihän ne ruotsalaiset tiijä yhtää mittää volvon koneen virityksestä, muuten vaan tehneet niitä jo sillon ku suomen volvoviritys oli tasolla "nostinpa paineita 240 turpo strömppään" jne...

sen sijaan suomessa on tietotaito huippua!! ihme on vaan ku näistäki asioista taistellaan koko ajan ja kummillaki foorumeilla vähätellään toisten osaamista ja tuloksia.
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: Ribbe - 25.02.2012, 23:36:52
eihän ne ruotsalaiset tiijä yhtää mittää volvon koneen virityksestä, muuten vaan tehneet niitä jo sillon ku suomen volvoviritys oli tasolla "nostinpa paineita 240 turpo strömppään" jne...

sen sijaan suomessa on tietotaito huippua!! ihme on vaan ku näistäki asioista taistellaan koko ajan ja kummillaki foorumeilla vähätellään toisten osaamista ja tuloksia.
Ekalla sivulla oli linkki dokumenttiin missä oli juttua Volvon BTCC koneesta jonka teki pikkupulju nimelta TWR ja heidän vapari koneesta saatiin paremmat tehot kun kampiakselia ei kevennetty. Onko muut virittäjät testanneet muuten samaa kokoonpanoa mutta vaihtaneet vain sitä akselia. ;). Mutta ei passaa vähätellä kyllä noita ruotsalaisten tekemistä. 1140hv vitoskoneesta on aikas miehekäsluku :)
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: järviin - 25.02.2012, 23:59:13
Kyllä tuota juuri kysyttin, kiitos.
Tästähän tulee oikein iso soppan nyt kun 1:sivulla kampiakselia sanottin vaimentavan väätnövärähtelyjä.
(vai onko mun muisti kokonaan pettäny :D)
Edelleen sanojeni takana.
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: ZuluR - 26.02.2012, 00:06:04
Ekalla sivulla oli linkki dokumenttiin missä oli juttua Volvon BTCC koneesta jonka teki pikkupulju nimelta TWR ja heidän vapari koneesta saatiin paremmat tehot kun kampiakselia ei kevennetty. Onko muut virittäjät testanneet muuten samaa kokoonpanoa mutta vaihtaneet vain sitä akselia. ;). Mutta ei passaa vähätellä kyllä noita ruotsalaisten tekemistä. 1140hv vitoskoneesta on aikas miehekäsluku :)

Tuo TWR:n BTCC kone (jos tarkoitat 850 sarjalainen) on aika miehekäs ja erikoinen kone.

Siitä on hyvin vähän tietoa miten so on rakennettu.
Sen minkä (muistista joten faktavirheiden mahdollisuus on olemassa)
poraus 83mm
tilavuus 2litraa
teho ~280 -300hv.
Kansi on sitten aihe joka on monella foorumilla naapurimaassa keskusteltu..
jotkut kehuvat että ovat nähneet sen mutta mitään kuvia "sisuksista" ei pahemmin löydy.

Volvon Ja TWR:n yhteistyö loppui kun Ford osti volvon.
mikä oli vuosi kun Ford osti volvon? muistaakseni 1998.

Ja 850 BTCC moottori kehitettiin kun ns. kevytkampiakselia ei ollut vielä olemassa.

Sitten vapari ja imukoneen erot noin yleisesti. (oman
Vapaari nimensä mukaisesti imee tarvitsemansa ilman itse cylinteriin.
Keskipakoisvoima auttaisi tässä varmaan kun alipaine luo vastusta.

Ahdettu kone taas saa "ilmaa tarjottimella" kun paine työntää ilman cyllinteriin eikä aiheuta vastusta yhtä paljon kun vapaarissa...

BTCC sarja myös rajoittaa paljon mitä mottorille saa ja ei saa tehdä. En ole perillä mitä kampiakselia koskevat säännöt sanovat. koska kaikki BTCC moottorisäännöt ovat minulle tuntemattomia.

Mutta lähetteni mukaan (pacmanracing) Volvon BTCC koneesta olisi muutoksilla mahdollista saada enemmän tehoja mutta säänntö mottorin rakenteesta rajoitavat tiettyjä ratkaisuja.
(mitä ratkaisuja ne on hän ei sanonnut  :( )

Onko tietoa käytääkö Polestar vanhamallista kampia tänä päivänä vai onko niillä uudenmallista käytössä?
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: ZuluR - 26.02.2012, 00:07:55
Edelleen sanojeni takana.

Tässä dokkari joka tukisi tietojasi  :)
http://www.bhjdynamics.com/downloads/pdf/tech/BHJDynamics_Damper_Info.pdf

toinen mielekkinntoinen asia mitä tästä löytyi oli materiaalin jäykkyys.
Mikä herättää kysymyksen.

Vanha vs. kevytkampi jäykkyys.

Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: Kisko - 26.02.2012, 01:21:49
Tuo TWR:n BTCC kone (jos tarkoitat 850 sarjalainen) on aika miehekäs ja erikoinen kone.

Siitä on hyvin vähän tietoa miten so on rakennettu.
Sen minkä (muistista joten faktavirheiden mahdollisuus on olemassa)
poraus 83mm
tilavuus 2litraa
teho ~280 -300hv.
Kansi on sitten aihe joka on monella foorumilla naapurimaassa keskusteltu..
jotkut kehuvat että ovat nähneet sen mutta mitään kuvia "sisuksista" ei pahemmin löydy.
Et oo tainnut nähdä tätä artikkelia? Tehua sanotaan muuten olevan 325 hevosvoimaa.
http://www.clubgti.com/downloads/Volvo_850_head.pdf (http://www.clubgti.com/downloads/Volvo_850_head.pdf)

Nerokasta sääntöjen tulkintaa, ei voi muuta sanoa...
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: ZuluR - 26.02.2012, 01:47:28
Et oo tainnut nähdä tätä artikkelia? Tehua sanotaan muuten olevan 325 hevosvoimaa.
http://www.clubgti.com/downloads/Volvo_850_head.pdf (http://www.clubgti.com/downloads/Volvo_850_head.pdf)

Nerokasta sääntöjen tulkintaa, ei voi muuta sanoa...

Kiitos.
:D
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: mikkeki - 26.02.2012, 09:53:56
Lainaus
"Svedut" eli ruotsalaiset osaavat hommansa yhtä hyvin kun suomalaiset.
Ruostin foorumeilla löytyy kans ihmisiä jotka "laukoavat" faktoja miten tahansa..
Niitä pitää vain osata varoa niin kyllä sieltä hyviä vinkkejä löytyy.
Jep,
tää juurikin oli munkin pointti.

Ei todellakaan ole tarkoitus trollata tai mitään muutakaan bs. laitella, laitoin vain yhden omakohtaisen esimerkin siitä, että jos uskoo kaiken mitä ruotsalaiset sanoo niin voipi mennä puihin.
Mitenkään mollaamatta sveduja niin näitä esimerkkejä löytyy useampia, mm. autotechillä eivät tiedä virinokka-akseleista sitäkään mitä täällä meillä kotimaassa.

Tätäkin foorumia monet lukee;
Eli sanoipa kuka mitä tahansa,
erään kaverin lausetta lainatakseni "mittaaminen kannatta aina"

Kyllä suomessa moottoriosaamista löytyy, ei se volvonkaan moottori ole sen kummempi kuin muutkaan. Täällä ei vaan ole kaupallistettu sitä.

No joo,
täsmennetään vielä, että tuo laittamani svedu ei sitten ole mikään haukkumanimi ruotsalaiselle jos sen joku semmoisena otti.

EDIT:
noita akselipainoja ei ittelläni ylhäällä ole, kuten ei myöskään ole muistakaan asioista, jotka tapahtuivat 5v. sitten. Kuten aiemmin totesin connylllä ne voi olla vielä jossain ylhäällä.
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: PROMO1 - 26.02.2012, 10:36:28
Pientä pohdintaa/spekulaatiota kampiakseleista.

Tässä topicissa on tullut esille että painavempi kampi ei välttämättä olisi "paha asia".
Ja että sillä saisi enemmän tehoa koneesta kun massa vaimentaa väännön.

Onko se nyt niin että massa tarkoittaa kg mitä akseli painaa vai onko se kampiakselin tuottama keskipakoisvoima?

Jos katsotaan (kuvat sivu 3) vitoskoneen vanhanallista kampiakselia niin sen massa on ensimmäkseen painoissa jotka ovat kolmion muotoisia.

Ja sitten uudenmallista jossa massa on huomattavasti enemmän kampin "keskiöstä ulospäin"
tämä tulee siitä kun painot eivät ole v muotoisia vaan "keskiöstä ulospäin levenevä kolmio".
Eli tämä muoto siirtää painon/massa paikkaan jossa se tuottaa enemmän keskipakoisvoimaa.
Ja massa on myös "leveämällä alueella".

Eli on mahdollista että olisi moelammat kampiakselit tuottavat yhtä paljon kesskipakoisvoimaa. vaikka niissä on ei painot.

Kysymys: vaimentaako kampiakselin massa vai sen kesipakoisvoima väännönvärähtelyt?
(mutu: keskipakoisvoima).

Jos kerran neloskoneiden (x40 sarjan koneet) kevyt ja ja vanhamallisen kampiakselin painot ovat samoja.
Miten ne sitten eroaavat muodoltaan?
Onko uudenmallinen saannut periä nimen "kevyt" vitoskoneista koska se on muodoltaan samanlainen? vaikka se ei todellisuudessa välttämättä ole kevyempi.
Sama paino selittyisi sillä että neloskoneet saivat uuden metalliseoksen aiemmin kun vitoskoneet.
Yritin etsiä interwebsin syyvyyksistä jotain kuvia mutta toistaiseksi ei mitään kuvia mihin voisi luottaa :( joten kuvia näistä helpottaisi :D

OK nyt tuntuu siltä että zuluR on osunut asian ytimeen kevyt akselin kanssa. Hain lainaan kevyt akselin ja vertailin vastapainoja (laskeskelin limmpujen painoja noin suurin piirtein) ja kyllä se on niinkuin zulur arveli=> vastapainot ovat liki samat vaikka kokonaispainossa on eroa (en tiedä paljonko kun ei ole niin isoa/tarkkaa vaakaa). Mielestäni kevyt akseli on kaikinpuolin parempi jos voi valita.

Luultavasti tehdas on halunnut säästää akselin painossa, kun kustannukset tulee tämmöisillä yksinkertaisilla kappaleilla suoraan €/kg, ja muotoillut akselin uudestaan.

En tiedä mitä eroa niissä on kierrosherkkyydessä, koska painolisä on vanhassa akselissa siinä keskiosassa (pienellä säteellä=> ei juuri vaikutusta esim. kierrosherkkyyteen). Mutta kevyempi on aina kevyempi!!!
 
Keskustelu välillä vähän ryöpsähti suomi-ruotsi maaottelu meininkiin :D mutta ei se mitään.

kiitoksia vastauksista.
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: ZuluR - 26.02.2012, 11:10:46
PROMO1:
Sisitko napattua ja laitettua tänne muutama kuvan akseleista?
kun hyviä kuvia tunutt olevan vähän "kiven alla".

Ja pystytkö sanomaan onko kampiakselit samasta materiaalista tehty?
Kiinnostaisi tietää onko kevyempi kampi valmistettu jäykemmästä seoksesta jne.

(ehkä vähän hankalaa päätellä).
mutta mittaamalla painon ja tilavuuden ja vertailemalla niitä niin voisi selvitä onko materiaali sama.

Jos mitään metallin seosanalysointi työkaluja ei ole saatavilla.
Näin sen periaatteessa voisi testata.. (mielestäni).
jos upottaa vanham kampiakselin (esim 25kg painonen). altaaseen jossa on vettä ja pinta nousee 2.5cm
tämä antaisi tietyn tilavuuden kampiakselille.

ja jos kevyempi kampi (esim 20kg).
nostaisi pintaa 2cm niin materiaali olisi sama.
ja jos nostaisi yli 2cm niin materiaali olisi kevyempi. ja kyseessä on eri seos.

-ZuluR
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: connyl - 26.02.2012, 18:21:57
B4194T ja B4204T5
itellä ei ole painoja, connyl saattais olla tallessa, kun sille meni aikanaan multa toi uudempi kampi tuohon vanhempaan mosaan.
Akselit olivat samanpainoiset, muistaakseni n. 18 kg
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: mortti - 28.02.2012, 13:48:24
Kutoskoneessa painoeroa on 3,1 kg uudemman hyväksi.
Pitää kyllä auto olla tip-top säädöissä jos meinaa että tuo painoero näkyy kellossa, jolla auton suorituskyky mitataan.

http://img.photobucket.com/albums/v205/morkula/IMG_2775.jpg

Siinä kuva kaveruksista.
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: usu - 28.02.2012, 14:01:57
Väliin muistutus kaikille:
Kun kirjoitatte jotain faktana, pitäkää huoli että se on teidän itse mittamaa/ toteamaa/testaamaa.

Kaikki loput on jostain muualta kuultua, jonka lähde on syytä mainita. Oli se sitten ruotsin kovimmalta faijalta tai suomen kovimmalta mutsilta kuultua.

Ei mulla muuta tähän väliin.

Ainiin vanha sanonta: Kaikki ei ole totta, mikä on internetissä ja tehot on ennenkin muuttunut kun autot ylittää meriä.
Otsikko: Vs: 5 sylinterisen kampiakselin tasapainotus
Kirjoitti: ZuluR - 14.04.2012, 21:13:22
Sain vanhan kampiakselini myytyä vihdoin.
(ei liity topicciin mutta taustatietona).

Ja pitihän sitä vihdoin käyttää puntarilla enne myyntiä.

-96 b5234t4 kampi.
25,75kg

Kevytkampiakseli: (mottori ja vuosimalli tuntematon).
22.55kg

Molemmat on mitattu samalla vaakalla.
Vaakana toimi postipakeettivaaka.

eli se 5 kilon painoero mitä kehuttu naapurimaassa jopa painetussa mediassa onmun mittaukseni mukaan.

3.2kg.