Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Hegeh - 29.09.2013, 00:27:47

Otsikko: Kansipahvikeskustelua virimoottorissa - jaettu projektikeskustelusta
Kirjoitti: Hegeh - 29.09.2013, 00:27:47
Elring ja tarvikekansipultit? Welcome to the club. Elä viittäsataa noilla. Jotkut olkoot erimieltä.
Otsikko: Vs: Kampipahvikeskustelua virimoottorissa - jaettu projektikeskustelusta
Kirjoitti: ässäarpa - 29.09.2013, 00:33:20
Elring ja tarvikekansipultit? Welcome to the club. Elä viittäsataa noilla. Jotkut olkoot erimieltä.

Nojoo.. Komp. ;)
Otsikko: Vs: Kampipahvikeskustelua virimoottorissa - jaettu projektikeskustelusta
Kirjoitti: 144 - 29.09.2013, 10:02:20
Elring ja tarvikekansipultit? Welcome to the club. Elä viittäsataa noilla. Jotkut olkoot erimieltä.

Kestää kuule heittämällä seitsemättä sataa hevosta. Nakutusta ei yhtään. Tosin meillä on ollut liimattuna kupariliimalla. Jopa Motonetin nimetön ohkasilla liekkirenkailla ollut pahvi ilman liimaa käytetyillä tarvikepulteilla kesti viitisensataa heppaa viitisentoista lähtöä. Oli kyllä liikkunut ja liekkirenkaat jo aika lähellä vesikanavia.
Otsikko: Vs: Kampipahvikeskustelua virimoottorissa - jaettu projektikeskustelusta
Kirjoitti: JuHaU - 29.09.2013, 10:27:17
Nakutusta ei yhtään.
Tässä taitaa olla se totuus. Eli naku tappaa koneen. Ei ne käytetytkään kannenpultit ihan pikkupaineesta antaudu.
Otsikko: Vs: Kampipahvikeskustelua virimoottorissa - jaettu projektikeskustelusta
Kirjoitti: Jaakko - 29.09.2013, 13:58:53
Tässä taitaa olla se totuus. Eli naku tappaa koneen. Ei ne käytetytkään kannenpultit ihan pikkupaineesta antaudu.

Mulla ~10e kannentiiviste ja roskiksesta kerätyt käytetyt kannenpultit. Hienosti toimii, tosin hevosvoimia on alle 500 ja ahdotkin on ajoviimapaineet ( 1.4bar).
Otsikko: Vs: Kampipahvikeskustelua virimoottorissa - jaettu projektikeskustelusta
Kirjoitti: Hegeh - 29.09.2013, 14:10:27
Tarkoitan sitä että ei se paska pahvi tee autuaaksi. En usko nakuttaneen 1,1bar paineella kun reintzin pahvilla päästiin 5tkm. Glaserin pahvilla yksi veto penkissä samalla paineella. Ja kun paffi meni, meni veivikin. Mutta oikein kiva jos muilla kestää.
Otsikko: Vs: Kampipahvikeskustelua virimoottorissa - jaettu projektikeskustelusta
Kirjoitti: migl - 29.09.2013, 22:23:00
No tosiaan noi kansipultit on vielä kysymysmerkki ja saa palautettua. Otin ne vaan samaan settiin, kun tiskillä kävin. Valmistajaa en nyt muista. Kyselen niistä huomenna, mutta oon tossa yheltä luotettavalta taholta kyselly noista kansipahveista joka 144:sen kanssa samalla talliila pyörii. Lisäks yks toinenkin kaveri joka 242:sta rakentelee sano että pahvi kyllä kestää jos kestää. Elring on ainakin mulle kerrottujen kertomusten mukaan parhaimpia massapahveja.

Kyllä yhellä kaverilla superimersussa oli esim Victor Reinzin massapahvi about 400 hevosen koneessa ja 2 kesää ajo samalla pahvilla, eikä ollu pahassa kunnossa kun otti koneen nyt talveksi levälleen. Ahtopaineita sen +2 täys rähinä päällä. Plaanas vaan molemmat tasopinnat ennen pahvin laittoa ja oiskohan just kupariliimaa vielä sihen perään laittanu. Ihan kesällä käyttöautona ja kumia polttelee sillontällön. Ei ajele varttia tai muutakaan.

Vähän vissiin nääkin hommat tähtien asennoista yms kiinni..? Se kestää jos kestää. Jos ei kestä, niin sitte vaan homma uusiks. 

E: Korjailin vähän tekstiä lukukelposemmaksi :D

E2: Unohtu tosiaan kysyä, että mitkä pultit kannattaa alakerrasta vaihtaa?

E3: http://www.nettiauto.com/volvo/940/5914790#frmMdlLgn <--- Meikäläisen vanha ysilankku. Olishan tostaku ollu toki kiva tehä jotain suurempaa, mutta viime talvena mulla oli talviliukurina 740:nen ja toi 940 työn alla, niin ihastuin kovin 740:seen ja tässä ollaan.. :D Harmittaa vaan, kun annoin noi Mim Juventus vanteet yms ja sain todella paskan turbodiesel mersun tilalle.. ;D
Otsikko: Vs: Kampipahvikeskustelua virimoottorissa - jaettu projektikeskustelusta
Kirjoitti: migl - 30.09.2013, 23:01:37
Noniin. Kansipultit oli merkkiä Payen vai Payem. Anyway kuulemma on hyvät..? Onkos muut niillä pulteilla tirvassu kannen kiinni?

Ainiin! Sain järkättyä tallin Volvolle ja kohta pääsee kunnolla touhuamaan! ;) Moottorin kasaaan kotitallissa kun se sinne on levitettykin. Laakereita venatessa.

Siniseltä tiskiltä soiteltiin mulle tänään alkuperäsistä alakerran tiivisteistä ja ei kuulemma ole saatavilla kun koko moottorin tiivistesarja + 300e... Alakerran lätyt ois ollu muistaakseni 126e, kun se jostain kataloogista selaili.. Tietääkö kukaan saako noita alakerran alkup. tiivistesarjoja mistään. Varmaan tosta länsinaapurista ainakin..
Otsikko: Vs: Kampipahvikeskustelua virimoottorissa - jaettu projektikeskustelusta
Kirjoitti: Hegeh - 01.10.2013, 09:41:37
Vakio pahvilla olen ajanut kovempaa vartilla kuin kovinkaan moni muu täällä, eli aivan paska puhetta että ei kestä.  Edellisellä koneella 500-550hv 50-60 dynovetoa 50 varttilähtöä ja kone on edelleen kasassa ilman avaamatta.

Päin Vi..ua säädetyllä koneella saa pahvin rikki, laita pelti tiiviste niin saat rikki vähän muutakin.

Aikoinaan B23 lohko helppas 0.10mm kieroksi 400hv konversiolla, nakutti väärän paljeraon ja puristussuhteen takia. Vakiopahveja meni 2kpl, mäntiä 2kpl ja tosiaan lohko.  Varmaan olisi peltitiiviste pelastanut tämän koneen.

Vakio pahvilla ajoin tänä kesänä 221km/h loppuja vartilla. Koneen purun jälkeen voi sanoa että pahvi oli täysin virheetön. Käytössä oli reilu 600hv.

Jos pelkää pahvin kestävyyttä voi hifistellä dekkitasoon hitsilangalle paikan. Avuksi VHT kupari liima ja jos plaanailee pintoja niin toivoo koneistamosta karkean plaanausjäljen.

Ja tosiaan viimeisimmät kansitiivisteet maksoi alle 10€ kpl 

Oman kokemuksen mukaan noissa moottoreissa on niin monta juttua jotka vaikuttaa kestävyyteen että pahvi tiiviste on hyvä sulake ja helppo vaihtaa. Eli jos pahvi menee, jotain on metsässä. Teholla se pahvi ei mene.
 
Ai niin ja tämän vuoden kone oli kasassa roskiksesta löydetyillä vanhoilla orkkis pulteilla.
Asia kunnossa. Silti ihmetyttää kun 5tkm edellinen pahvi kesti radalla käynnit ja rääkkäykset mukaanlukien, mutta sitten tää glaser yhden vedon penkissä samoilla "säädöillä". Tavallaan ei ees sitä yhtä vetoa. Ja tasopinnat suorat. Itse en ainakaan huonoon merkkiin enää koske jos massatiivistettä käytän. Ja kun kyse ei siis ollut mistään tiivisteen sulamisesta vaan siitä että sieltä puuttu se 15-20cm pala :D Mutta joo ei kenenkään tartte herneitä vedellä nokkaan, ikävältä tuntuu semmonen. Kukin tekee tyylillään. Omassa laitan ns kynsipaffin.

ps. Ei se naulannu kyllä sen Aromaankaan korvan mukaan.
Otsikko: Vs: Kampipahvikeskustelua virimoottorissa - jaettu projektikeskustelusta
Kirjoitti: boost - 01.10.2013, 10:15:59
Itse olen käyttänyt vain Goeze ja Elring pahveja.

Tinakoneissa Victor Reinz
Otsikko: Vs: Kampipahvikeskustelua virimoottorissa - jaettu projektikeskustelusta
Kirjoitti: 144 - 01.10.2013, 17:26:16
Itse en ainakaan huonoon merkkiin enää koske jos massatiivistettä käytän.

Joo, tota en itsekkään suosittele, mut punakoneeseen Goeze ja Elring ovat erinomaisia laadultaan.

Sillä Glaserin pahvilla ilman liimaa ajoin 215 loppuja vartilla ja se oli kyllä soikeareikäinen ja melkein vesitilassa. Tosin se on muutenkin ihan korppu verrattuna noihin yllämainittuihin joiden kanssa ei ole ongelmaa ikuna ollut, tosin yleensä on kupariliimalla liimattukkin. Ton piti olla vaan tilapäinen viiden lähdön ajaks ni ei liimattu. Sit tosiaan viidentoista vedon jälkeen oli jo hyvin lähellä ettei ollu pettäny.

Mut joo kukin tekee tyylillään, ei vaan kannata huudella Elringiä huonoksi merkiksi ainakaan punakoneeseen.
Otsikko: Vs: Kampipahvikeskustelua virimoottorissa - jaettu projektikeskustelusta
Kirjoitti: Hegeh - 01.10.2013, 18:25:24
Joo siispä kyllähän elring kestikin kovaa käyttöä 5tkm. Victor reinz kesti naulausta puolestaan niin hyvin että suli jotain muuta, mutta joo puolestani tämä tästä :)
Otsikko: Vs: Kampipahvikeskustelua virimoottorissa - jaettu projektikeskustelusta
Kirjoitti: 144 - 01.10.2013, 22:31:06
Tarkoitan sitä että ei se paska pahvi tee autuaaksi. En usko nakuttaneen 1,1bar paineella kun reintzin pahvilla päästiin 5tkm. Glaserin pahvilla yksi veto penkissä samalla paineella. Ja kun paffi meni, meni veivikin. Mutta oikein kiva jos muilla kestää.
Joo siispä kyllähän elring kestikin kovaa käyttöä 5tkm. Victor reinz kesti naulausta puolestaan niin hyvin että suli jotain muuta, mutta joo puolestani tämä tästä :)

?
Otsikko: Vs: Kampipahvikeskustelua virimoottorissa - jaettu projektikeskustelusta
Kirjoitti: Hegeh - 01.10.2013, 23:34:56
?
Joo nyt meni reinzit ja elringit sekasin. Siis pentassa oli reinz ja elring taasen viimeisimmässä. Ennen penkkiä kuitenkin vaihtui glaser! nyt tästä ei tämän enempää sitten enää, my bad :D

Edit. Sori Migl tästä spämmäyksestä, lupaan parantaa tapani :D
Otsikko: Vs: Kampipahvikeskustelua virimoottorissa - jaettu projektikeskustelusta
Kirjoitti: miikel - 02.10.2013, 19:00:22
Kukin pitää moottorissa sulakkeena jos niin tahtoo.
Ps: kansipahvi kirjoitettu kampipahvi otsikossa.
Otsikko: Vs: Kansipahvikeskustelua virimoottorissa - jaettu projektikeskustelusta
Kirjoitti: mikkeki - 04.10.2013, 17:57:14
Pahvi on joissain tapauksissa kuulemma hyvä sulake vs täystuho.

Ite olen ajellut ihan vakiopaffilla, sekä vakiopulteilla ja näin aion jatkossakin tehdä. Kyseessä ihan perus tinanelonen jossa jotain litratehoakin on ja vedot on olleet aina mallia pitkät.

Jos paffit porsii niin ensisijaisesti ettisin syytä säädöistä/ tasopinnoista/ mekaniikasta, sen enempää ihmettelemättä itse pahvin valmistajaa.
Otsikko: Vs: Kansipahvikeskustelua virimoottorissa - jaettu projektikeskustelusta
Kirjoitti: Hegeh - 04.10.2013, 18:29:54
Pahvi on joissain tapauksissa kuulemma hyvä sulake vs täystuho.

Ite olen ajellut ihan vakiopaffilla, sekä vakiopulteilla ja näin aion jatkossakin tehdä. Kyseessä ihan perus tinanelonen jossa jotain litratehoakin on ja vedot on olleet aina mallia pitkät.

Jos paffit porsii niin ensisijaisesti ettisin syytä säädöistä/ tasopinnoista/ mekaniikasta, sen enempää ihmettelemättä itse pahvin valmistajaa.
Vasta-ajetut tasot, uusi pahvi, käytetyt pultit. Ja ekaan kunnon vetoon porsii. Samat säädöt ja paine kuin botniaringillä oli. Ja kuten totesin, niin penkissä ei nakuttanut.

Jankkaamiseks menee mutta pentasta petti taasen ykkösen mäntä victor reinzin pahvia ennen. Aina ei pelasta. Mutta toki peltitiiviste ei anna ollenkaan anteeksi.
Otsikko: Vs: Kansipahvikeskustelua virimoottorissa - jaettu projektikeskustelusta
Kirjoitti: mikkeki - 04.10.2013, 18:37:28
Lainaus
käytetyt pultit.
Oisko toi tossa, et venähtäneet jolloin momentti väärä uudelleen kasauksessa
Otsikko: Vs: Kansipahvikeskustelua virimoottorissa - jaettu projektikeskustelusta
Kirjoitti: Hegeh - 04.10.2013, 18:43:36
Oisko toi tossa, et venähtäneet jolloin momentti väärä uudelleen kasauksessa
Itse aiemmin sitä ehdottelin, muttei kukaan uskonut vaikka kuvaa näytin venyneistä pulteista :D mutta tuo glaserin pahvin valmistusjälki oli jotain ihan hirvittävää, osasyynä sekin.
Otsikko: Vs: Kansipahvikeskustelua virimoottorissa - jaettu projektikeskustelusta
Kirjoitti: estate - 04.10.2013, 21:37:18
Jeesus eiku se olikin Elvis, jonka sain siniseltä oli täyttä kuraa. Vaparissa (puristussuhde 12,8:1) ensimmäinen startti ja puolen minuutin käytön jälkeen oli nesteet pytyissä >:( Samassa koneessa Victor Reinz ja Elring ovat kestäneet, vaikka on käynyt jonkin verran kuumanakin (~120°C) joskus ja kasattu aina vanhoilla pulteilla. Kerran pullahti Reintzistä liekkirengas vesikanavaan kun oli vähän julmat puristussuhteet (16:1), ennakkoakin saattoi olla hivenen liikaa ja lämmöt huiteli 130 asteessa (mutta oli möyhyä) :D
Otsikko: Vs: Kansipahvikeskustelua virimoottorissa - jaettu projektikeskustelusta
Kirjoitti: Hegeh - 05.10.2013, 01:57:06
Jeesus eiku se olikin Elvis, jonka sain siniseltä oli täyttä kuraa. Vaparissa (puristussuhde 12,8:1) ensimmäinen startti ja puolen minuutin käytön jälkeen oli nesteet pytyissä >:( Samassa koneessa Victor Reinz ja Elring ovat kestäneet, vaikka on käynyt jonkin verran kuumanakin (~120°C) joskus ja kasattu aina vanhoilla pulteilla. Kerran pullahti Reintzistä liekkirengas vesikanavaan kun oli vähän julmat puristussuhteet (16:1), ennakkoakin saattoi olla hivenen liikaa ja lämmöt huiteli 130 asteessa (mutta oli möyhyä) :D
Anteeks mutta mitä vit**a elvis?! Eikö se oo jo kuollu? Has left the building ja sitä rataa? :D joo mutta got the point on niissä eroa, muutakin kuin hinta.
Otsikko: Vs: Kansipahvikeskustelua virimoottorissa - jaettu projektikeskustelusta
Kirjoitti: samperi50 - 26.11.2013, 20:27:46
Elringin massatiiviste ja spm:n pinnapultit vinokoneessa.
Mihin momenttiin pitäisi kiristää ton pahvin kanssa?
Ohjeet sanoo 130Nm rasvattuna, kuulostaa aika isolta ainakin omasta mielestä.
Otsikko: Vs: Kansipahvikeskustelua virimoottorissa - jaettu projektikeskustelusta
Kirjoitti: Rikuk - 19.11.2018, 15:50:26
Kysellääs vähän kun en löytänyt oikeen kunnon faktaa.

Motonetistä tuli b230 yläpään tiivistesatsi, merkiltään professional parts sweden.

Tuo kannentiiviste mietityttää, onko kellään kokemusta ahdetussa vinokkaassa, vai hommaanko tilalle paremman pahvin ja heitän sarjassa olevan menemään.
Otsikko: Vs: Kansipahvikeskustelua virimoottorissa - jaettu projektikeskustelusta
Kirjoitti: Jambo - 19.11.2018, 17:06:50
Professional Parts Swedenin osat on järkiään ollut niin paskalaatusia että noin kriittisen tiivisteen hakisin jonkun laadukkaaman tilalle. Vaikka se Victor Reinz tai Elring.

Kerran kävin Motonetistä yhden PPS:n pahvin hakemassa "myyntiautoon" ja myyjä varoitteli että näistä on tullut todella paljon reklamaatioita.
Otsikko: Vs: Kansipahvikeskustelua virimoottorissa - jaettu projektikeskustelusta
Kirjoitti: Rikuk - 19.11.2018, 18:03:42
Professional Parts Swedenin osat on järkiään ollut niin paskalaatusia että noin kriittisen tiivisteen hakisin jonkun laadukkaaman tilalle. Vaikka se Victor Reinz tai Elring.

Kerran kävin Motonetistä yhden PPS:n pahvin hakemassa "myyntiautoon" ja myyjä varoitteli että näistä on tullut todella paljon reklamaatioita.

Arvelinkin että on susi kun liekkirenkaat esimerkiksi todella köykäiset. Reinzin pahvin tilasin sitten kuitenkin.

Vähän ohi aiheen mutta tekeekö lopuilla tiivisteillä mitään, vai lähettää koko sarja pois?
Otsikko: Vs: Kansipahvikeskustelua virimoottorissa - jaettu projektikeskustelusta
Kirjoitti: Acke - 19.11.2018, 18:58:21
Vähän ohi aiheen mutta tekeekö lopuilla tiivisteillä mitään, vai lähettää koko sarja pois?
Laittaisin parempilaatuisia niihin paikkoihin, mihin ei välttämättä halua vaihtaa uudestaan ihan heti. Osa niistä PPS sarjan tiivisteistä on toiminut ihan ok vaparissa.
Otsikko: Vs: Kansipahvikeskustelua virimoottorissa - jaettu projektikeskustelusta
Kirjoitti: sjs - 23.11.2018, 23:29:18
Itte oon omiin ahdettuihin 16v pentoihin laittanut goetzen, elring, reinz tai glaserin pahvit. Pahvit kestäneet hyvin 2bar rääkkiä, tosin vedot ei oo pitkiä, eikä nakuta ja ajetaan E85. PPS tiivisteitä en oo uskaltanut kanteen laittaa, ei ole häävin näköinen.

Jos tasopinnat on kunnossa, tasaiset (EI JYRSINJÄLKIÄ vaikka mukama pitävät massapahvin paikallaan) ja PUHTAAT, eli EI RASVAA!!! niin kestää vaikka ja mitä KUNHAN PULTIT kunnossa ja kiristetty JUST OIKEIN. Ohjekirja neuvoo muistaakseni 20->50Nm + 90ast. Kiristän 10-20-50nm+90ast ja tsekkaan aina et pultit ei oo venyneet. Yhtään pahvia ei oo 13v aikana mennyt. Kerran kansi 0,5mm kieroks ku ruikkas nesteet ulos vedossa ja kerran reikä mäntään ku suutin jumasi (pahvi säilyi).

PPS osat on kyl vähän kuraa, käy vakio vaparikoneisiin, mutta jo 0,5bar alkaa mietityttämään turboissa. Imu ja pakosarjojen tiivisteetkään eikä venakopankaan oo kauhean häävit. 16v pakotiivareita meni yhtenä kesänä 3kpl veneestä!!! Tiivisteet about 6mm vahvuisia, siis pakoaukosta ulkotilaan, paksuus jotain 2mm. Pentan vakiotiivari on pahvinen about 4mm paksu ja reilu 10mm pakotilasta ulospäin.
Otsikko: Vs: Kansipahvikeskustelua virimoottorissa - jaettu projektikeskustelusta
Kirjoitti: AnteroL - 12.12.2018, 12:29:12
Onko minkälaisia kokemuksia PPS pahveista b19 ja b200 koneissa? Itsellä on nyt tässä vierekkäin reinzin ja pps pahvit. Pps pahvi on ihan siistin näköinen ja liekkirenkaat on leveemmät kuin reinzin pahvissa. Edellinen reinzin pahvi oli jo alkanu antamaan periksi muttei ollu vielä vesitiloissa asti. Joten kumpi nyt kannattais laittaa kiinni? Reinz joka on ihan hyvä ”merkki” pahvi vai lähteä kokeilemaan pps pahvia jossa ois kuitenki leveämmät liekkirenkaat? :idiot2:

(https://i.ibb.co/7rMysKN/78-E48623-2-E31-4735-B291-E58238273-AE4.jpg) (https://ibb.co/7rMysKN)