Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: MonGooSe - 03.11.2013, 18:17:23
-
mitä perävälityksiä näissä yleensä on? ja onko ostettavissa jostain…
-
3.15 (vain -84), 3.31 (84-93), 3.54, 3.73, 3.91
-
2.65 olis ihanteellinen mun rojektiin mutta eipä taida olla saannissa sellaista tähän perään...
-
Tai sitten pitää ettiä/tyytyä 3.31 tai 3.54 eikös ne sovi zf jatkeeksi hyvin...
-
Tai sitten pitää ettiä/tyytyä 3.31 tai 3.54 eikös ne sovi zf jatkeeksi hyvin...
Jep.
-
Mikäs se välitys on jos 100km/h kiertää 3500rpm?
Allekirjotuksen kärry eli zf laatikkona.
-
Mikäs se välitys on jos 100km/h kiertää 3500rpm?
Allekirjotuksen kärry eli zf laatikkona.
Kolmos vaihteella?
-
Kolmos vaihteella?
D asennossa, laatikko zf4hp22.
-
Paljos kierroksia kolmosella?
-
No entäs paljonko on kierroksia satasessa 3.31 tai 3.54 perällä ja zf s5d-320z laatikolla?
-
Tuossa, kuten lie kaikissa muissakin bemarin ZF:ssä, on suora vitonen. Eli helppo käyttää perus kierroslaskureita. Jos oletetaan rengaskooksi 205/55/16, on satasessa kierroksia 3.54 perällä noin 2980. 3.31:llä 200rpm vähemmän.
-
195/65/15,suora vitoin ja 110km/h ni kierrokset siin 3200 paikkeil 3,73 välityksel.
-
Joo suora vitonenhan näissä on. Tuossa edellisessä projektissa (st mersu) niin mulla oli 2,65 perä ja vastaavanlainen zf laatikko niin satasessa oli noin 2100rpm. Nykyisessä raaserissa on tämä volvon isoperä mutta ei oikeen lämmitä jos satasessa ollaan 3000rpm kohdilla…
Mitäs onkos kellään tietoa mitä hiacen perämurikoissa on välitykset?
-
No joo eipä ollu toiskastakaan sen kummempia mitä nyt äkkiseltään löysin…
Tuli sellainen asia mieleen että onko kukaan tehny lerppuperästä jäykkää??? :idiot2: Vai pitääkö pistää norttihuuleen ja sorvilaulamaan, ei näin äkkiseltään ajateltuna kovin pikku juttu muttei mahdotonkaan
-
No joo eipä ollu toiskastakaan sen kummempia mitä nyt äkkiseltään löysin…
Tuli sellainen asia mieleen että onko kukaan tehny lerppuperästä jäykkää??? :idiot2: Vai pitääkö pistää norttihuuleen ja sorvilaulamaan, ei näin äkkiseltään ajateltuna kovin pikku juttu muttei mahdotonkaan
Kaveri meinasi tehdä, mutta katsastusmies sanoi njet. Mukamas turvallisuutta huonontava ratkaisu.
-
Ei varmaankaan turvallisuuden vuoksi kieltänyt vaan kun laki kieltää akselityypin (jäykkä, erillinen) muuttamisen.
-
Ei varmaankaan turvallisuuden vuoksi kieltänyt vaan kun laki kieltää akselityypin (jäykkä, erillinen) muuttamisen.
Vaan liittyisikö kuitenkin turvallisuuteen, koska jäykän saa muuttaa erillisjousitetuksi ;)
-
eihän täällä pykälien luvatussa maassa saa tehdä mitään! mutta sekin vähän riippuu kuinka hyvin sen teet :pomo:
sopiisko muuten jonkun muun perämurikan sisuskalut 1031 sisään että sais lähelle 2.65 välitystä?
-
Lainaus käyttäjältä: havock - 03.11.2013, 19:49:41
Mikäs se välitys on jos 100km/h kiertää 3500rpm?
Allekirjotuksen kärry eli zf laatikkona.
Kolmos vaihteella?
No tulipa ulkoiltua ja kokeiltua eli kolmosella kiertää n. 3500-3600 mittarin näyttäessä n. 100km/h
Kickki vaijeri tosin tuli säädettyä tuossa välissä, mahdollisesti suht oikeisiin arvoihin.
-
havock: vaikuttaisi vahvasti siltä että ylivaihde ei kytkeydy
-
Mitäs onkos kellään tietoa mitä hiacen perämurikoissa on välitykset?
Mun tietääkseni ne on jossain 4,5 paikkeilla.. Siis ainakin noiden vanhempien haisujen perät. Uusimmissa voi olla vähän harvempia, mutta noita alle 3 välitteisiä periä ei oikein pakuista löydy.
-
havock: vaikuttaisi vahvasti siltä että ylivaihde ei kytkeydy
Juu aiemmin oli vaijerin säätö pielessä, pikkusen sitten ulkomaan sivuilta kattelin ja säädin.
Nyt oli kolmosella se 3500-3600 paikkeilla ja D:lle kun pisti tippui n. 2600rpm ja mittarin mukaan oli sen 100km/h.
No saimpa laskettua (http://www.jarvisua.com/kr/viritys.shtml) että 4.3 olisi perä eli hyvinkin tiheä?
-
Mun tietääkseni ne on jossain 4,5 paikkeilla.. Siis ainakin noiden vanhempien haisujen perät. Uusimmissa voi olla vähän harvempia, mutta noita alle 3 välitteisiä periä ei oikein pakuista löydy.
Joo aika tiheitä tuntui olevan... amerikan mantereella oli nyt jotain 8 tuuman välityksiä saatavana että taidan unohtaa hiaken yms perät. Täytyy kehitellä jotain omaa tuotantoa
-
No saimpa laskettua (http://www.jarvisua.com/kr/viritys.shtml) että 4.3 olisi perä eli hyvinkin tiheä?
Tietääkseni 4,1 on tihein mitä noihin on tehtaalla laitettu.
-
Tietääkseni 4,1 on tihein mitä noihin on tehtaalla laitettu.
Saattaa olla etten osannut käyttää laskuria.
Kokeilin uudestaan:
0.525m renkaan halkaisija (15"x3,5 siis renkaat 15" 205 ja profiilia ei muista)
3600rpm
1 välitys
100km/h
T: 3,57 perävälitys
Sittenhän tuo saattaakin olla 3,54 välitys?
-
Saattaa olla etten osannut käyttää laskuria.
Kokeilin uudestaan:
0.525m renkaan halkaisija (15"x3,5 siis renkaat 15" 205 ja profiilia ei muista)
3600rpm
1 välitys
100km/h
T: 3,57 perävälitys
Sittenhän tuo saattaakin olla 3,54 välitys?
Renkaan profiili vaikuttaa kokonaisvälityssuhteeseen.
Pitää myös huomioida mittarivirheet ja turbiinin luisto, jos ei turbiinilukkomallia.
-
Luistaa se turbiini lukittunakin. Muistaakseni jotain 3% luokkaa
-
Luistaa se turbiini lukittunakin. Muistaakseni jotain 3% luokkaa
Ei merkitystä, jos mittarivirhe 10%.
-
Ei kierrä mitenkään noin paljoa satasessa 3,54 perällä, jopa 185/65R15 renkailla on suoralla välityksellä vain kolme tonnia taulussa ja nuo on todennäköisesti kehältään suuremmat. Kyllä se siltä 4,1 välitykseltä enemmän kuulostaa.
-
Ahtamattomassa automaattissa jossa ilmaistointi, tavataan usein 4,1 välitystä
-
mikähän välitys on perässä kun kartaania pyöritin 10 kierrosta niin rengas pyöri 5 kierrosta ja noin kymmenen minuuttia päälle ? onkohan harvemmasta vaiko tiheästä päästä ? ite näitä osaa laskea.
-
3.91
-
kiitos. eli vissiin tiheästä päästä ? auto on 240 .84. 1.9 k. m45. mikä on tihein tässä mallissa ?
-
kiitos. eli vissiin tiheästä päästä ? auto on 240 .84. 1.9 k. m45. mikä on tihein tässä mallissa ?
Tihein vuonna -84 juuri 3.91.
-
joo se saattaa olla hyväkin. vasta työn alla auto, pitäisi tulla viritetty vapari. eipähän kolmosella lopu vissiin vääntö kun kakkoselta nakkaa. saa sit nähä. tarviiko laatikkoon laittaa 2.5 rattaita, siis m47 jos 5 tilalle.
-
3.15 (vain -84), 3.31 (84-93), 3.54, 3.73, 3.91
Kuinka hyvin tämä sääntö pitää paikkaansa?
Onko samat välitykset olleet 1031 ja 1030 periin tarjolla?
Tiedän että ei mene ristiin 1030 ja 1031 välitykset.
Hyvä arvaus tai tieto mikä välitys löytyy -81 240 GL B19A+M45?
-
Volvo lisävarusteet ja varaosa -luettelossa vuodelta 1990 on merkittynä seuraavat välitykset seuraaviin periin:
M30/1030:
5,38
4,88
4,56
4,10
3,91
3,73
3,54
M31/1031:
4,10
3,91
3,73
3,54
3,31
3,15
-
Hyvä arvaus tai tieto mikä välitys löytyy -81 240 GL B19A+M45?
1030 3,91 on hyvä arvaus
-
1031 lautaspyörästä löytyy vain numero 38-7. Mikä mahtaisi olla välitys?
Eli onk nää ihan hampaiden lukumääriä? Täsmäis lautaspyörään.
Edit2: Tarkemmin mitattuna kyseessä taitaakin olla 1030 5.38 välityksellä.
-
1031 lautaspyörästä löytyy vain numero 38-7. Mikä mahtaisi olla välitys?
Eli onk nää ihan hampaiden lukumääriä? Täsmäis lautaspyörään.
Edit2: Tarkemmin mitattuna kyseessä taitaakin olla 1030 5.38 välityksellä.
Ihan laskettuna tuo 38 / 7 = 5,42
-
Ihan laskettuna tuo 38 / 7 = 5,42
Näin kyllä, oletin että tuo 5.38 on "virallinen" ilmoitus.
-
Onko kukaan tilannut rockautosta ring&pininon settiä 1030 perään sieltä saa satasella uuden välityksen esim:
https://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=4956564&cc=1287367&jsn=513