Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: LekZA - 17.05.2017, 19:50:27

Otsikko: 1031 pinjonin krymppiholkki
Kirjoitti: LekZA - 17.05.2017, 19:50:27
Oliko se niin et jos käyttää vanhaa krymppi holkkia pinjonissa niin siihen piti laittaa shimmi levy myös? Kuinka iso shimmi?
Otsikko: Vs: 1031 pinjonin krymppiholkki
Kirjoitti: razori - 17.05.2017, 21:18:26
Kuinka iso shimmi?

Aika lailla tapauskohtaista. Kokeile ensin hammaskosketus jollakin kosketusvärillä niin sen jälkeen tietää tarviiko shimmailla
Otsikko: Vs: 1031 pinjonin krymppiholkki
Kirjoitti: Wompatti - 18.05.2017, 06:45:29
Jossakin vaiheessa tullut rassattua kymmeniä hiluxin ja land cruiserin murikoita ja perehdyttyä niiden sielunelämään, niissä myös rymppiholkki. Jos kasasin vanhalla holkilla niin taisin huitaista noin 5kympin shimmin väliin, sitä ohuemmat tahtoo mynttääntyä helposti. Jos ei kasatessa niin pienen käytön jälkeen. Joskus jos ei ollut shimmejä käsillä niin venytin holkkia naputtelemalla jonkin tuurnan päällä.

Jos välitys piti saada kestämään niin piti nähdä hiukan vaivaa ja simmata perä kohdalleen rymppiholkilla, sitten purkaa ja ottaa holkista mitta ja sorvata jäykkä holkki tilalle. Offroad on voimansiirron rasittavuuden osalta kuitenkin niin erilainen kuin matala-autoilussa, väännätetään pienellä välityksellä isoja renkaita äärimmäisen vaihtelevissa pito-olosuhteissa.

Pinjonin laakereiden esijännitystä ei pidä vetää liian kireäksi, jos tasauspyörästö on paikallaan kokoajan kun pelailee rymppiholkin ja shimmien kanssa niin ei välttämättä saa oikeata käsitystä laipasta pyörittelemällä. Ainakin toyotan oli manuaaleissa tarkat tiedot esijännitykselle ja mittaukseen oli tarkat arvot monellako newtonilla laippa piti lähteä pyörähtämään, varmasti danalaisiin löytyy vastaavat arvot. Näihin tulee hyvä näppituntuma ja kokemuksen kartuttua huomaa että tästä(kin) on tehty suotta suotta suotta rakettitiedettä.
Otsikko: Vs: 1031 pinjonin krymppiholkki
Kirjoitti: LekZA - 18.05.2017, 13:52:42
Jees kiitoksia vinkeistä!
Otsikko: Vs: 1031 pinjonin krymppiholkki
Kirjoitti: Juzi - 18.05.2017, 16:11:11
Muistelenko ihan väärin, että kaikissa volvon perissä ei olis tuota krymppi holkkia?
Otsikko: Vs: 1031 pinjonin krymppiholkki
Kirjoitti: Jambo - 18.05.2017, 19:23:56
Et muista väärin. Alfamerin opas kertoo että perässä on S-kirjain kuorissa mikäli akseli on krymppiholkilla varustettu. Ja joidenkin mutuilujen mukaan olis 200-sarjan akseleissa harvinaisempi kuin 7/90-sarjassa. Tästä ei ole mitään takeita...
Otsikko: Vs: 1031 pinjonin krymppiholkki
Kirjoitti: LekZA - 18.05.2017, 20:11:43
Mites muuten se on kun olen vaihtamassa välityksen/lukon ja siinä on krymppi holkki, mutta akseli mihin se tulee niin siinä pinjonissa oli vain sellainen paksu prikka niin kummalla se pitäisi sitten kasata?
Otsikko: Vs: 1031 pinjonin krymppiholkki
Kirjoitti: LekZA - 19.05.2017, 19:21:39
Mites muuten se on kun olen vaihtamassa välityksen/lukon ja siinä on krymppi holkki, mutta akseli mihin se tulee niin siinä pinjonissa oli vain sellainen paksu prikka niin kummalla se pitäisi sitten kasata?
tää selviskin, ne on joo hieman erinlaiset pinjoni krymppi holkillinen ja se missä ei ole krymppiä.. Prkl kalliita noi lakrut noihin :/