Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

2 1/2 vaihde volvoon

  • 29 Vastauksia
  • 22212 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JanneT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 9
  • www.vrcf.fi
Vs: 2 1/2 vaihde volvoon
« Vastaus #15 : 25.09.2013, 12:38:27 »
Valmiin välitetyn laatikon hinta on semmoinen ettei halpikseen viitsi semmoista hankkia.
Parashan se olisi, mutta auton hinta kolminkertaistuu :pomo:

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3438
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: 2 1/2 vaihde volvoon
« Vastaus #16 : 25.09.2013, 13:15:43 »
En lähtisi maksamaan satoja euroja pelkistä välityksistä koska M47 on

1. 4,03
2. 2,16
3. 1,37
4. 1,00
5. 0,82

Ja M90 on

1. 3,54
2. 2,05
3. 1,38
4. 1,00
5. 0,81

...jos kävi niin hyvä tuuri että sattui M90H ja silloinkin ero on lähinnä marginaalinen. Jos sattuikin M90L niin se on

1. 3,91
2. 2,20
3. 1,38
4. 1,00
5. 0,81

ja ero M47 verrattuna kutistui olemattomiin, hyytyy itseasiassa kakkoselta kolmoselle pahemmin. Toki M90 on muuten parempi laatikko mutta ei sen paremmuutta välityksillä voi perustella.
Mulle on sitten vissiin sattunut juuri  M90H kun ero oli käyttömukavuudessa kuin yöllä ja päivällä kun vaihdoin M47 --> M90.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: 2 1/2 vaihde volvoon
« Vastaus #17 : 25.09.2013, 13:17:01 »
Valmiin välitetyn laatikon hinta on semmoinen ettei halpikseen viitsi semmoista hankkia.
Parashan se olisi, mutta auton hinta kolminkertaistuu :pomo:

Eikö se perävälitys olisi kuitenkin kestävempi ratkaisu kuin ylivaihteen kanssa pelaaminen? Ja budjetissakaan ei ole suurta eroa, toki työtä reilusti enemmän.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 2 1/2 vaihde volvoon
« Vastaus #18 : 25.09.2013, 14:00:30 »
Ei kai nyt sentään nelosen tilalle saa puolikasta?
No tarkemmin miettien ei onnaa kun ei voima kulje sivuakselin kautta :-[ Kuplan toosassa onnistuu tuokin.

Perävälityskään ei ole ratkaisu aina. Tiuhalla perällä ykkönen on turhan lyhyt ja silti kakkosen ja kolmosen väli iso (tarpeeksi tiuhalla perällä ei ykköstä enää tarvitse mutta se taas maksaa enemmän kuin välitetty aski). Jos pystyy käyttämään sorvia ja hitsaamaan niin sovitus kolmosen rattaiden tilalle onnistuu itsetehdekin. Pitää vain luottaa, että saa laatikon purettua ja kasattua oikein :D Helpoiten puolikkaan laitto onnistuu M47:n vitosen tilalle.

Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Sittana

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: 2 1/2 vaihde volvoon
« Vastaus #19 : 16.10.2013, 21:32:31 »
No tarkemmin miettien ei onnaa kun ei voima kulje sivuakselin kautta :-[ Kuplan toosassa onnistuu tuokin.

Perävälityskään ei ole ratkaisu aina. Tiuhalla perällä ykkönen on turhan lyhyt ja silti kakkosen ja kolmosen väli iso (tarpeeksi tiuhalla perällä ei ykköstä enää tarvitse mutta se taas maksaa enemmän kuin välitetty aski). Jos pystyy käyttämään sorvia ja hitsaamaan niin sovitus kolmosen rattaiden tilalle onnistuu itsetehdekin. Pitää vain luottaa, että saa laatikon purettua ja kasattua oikein :D Helpoiten puolikkaan laitto onnistuu M47:n vitosen tilalle.

Mulla oli fordin laatikossa 2.5 vitosen paikalla ja oli hyvä vaihtoehto, kun oli oma kolmonenkin käytössä. Teräskepillä oli helppo käyttää, kun vaihdekeppi ei ollut kuin soppakauha.

Poissa Jonesi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: 2 1/2 vaihde volvoon
« Vastaus #20 : 12.12.2013, 21:20:13 »
Onhan noita puokkilootia tehty siellä ja täällä. Volvon laatikko aika yksinkertane, mutta on siinä omat juttusa kuitenki. Ja ne hammaspyörät ei ole mitään paskarautaa = normi sorvinterällä turha etes unelmoija niitä työstävänsä.  ::) Luultavasti alle 300e löytää uuen valmiin laatikon.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1873
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: 2 1/2 vaihde volvoon
« Vastaus #21 : 12.12.2013, 21:34:58 »
Kun tuo loikkari hajoaa, niin eikös siltä häviä vaan se loikkari, suora pysyy ehjänä? Jossain peltoautossa on tuskin kovin vakavaa jos se loikkari ei toimi. Pitää vaan huolen ettei käytä sitä ykkösellä ja eikä turhaan yritä rääkätä sitä muutenkaan matalilla nopeuksilla, niin eiköhän se nyt jonkinaikaa sinnittele.

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: 2 1/2 vaihde volvoon
« Vastaus #22 : 13.12.2013, 09:52:00 »
Saattaa käydä niinkin, että se ylivaihde alkaa luistamaan ja sitten ei pääse eteenpäin millään pykälällä. Mulla oli kilpurin aihiossa pilattu ylivaihde kytkemällä käyttöön joka vaihteella, luisti niin pahasti että ei meinannut lähteä edes liikkeelle (ja ei luistanut kytkin), tallin luiskaa ei pääsyt ylös ollenkaan.

M90 on yhtä huono välityksiltään, muuta hyvää siinä ei ole verrattuna M4x laatikkoon kuin parempi tehonkesto. Hitaampi vaihtaa, kolmonen paskoo, kalliita.

Sellholmin M47000 laatikon välitykset:
1. 2,19
2. 1,51
3. 1,21
4. 1,00
5. 0,87
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: 2 1/2 vaihde volvoon
« Vastaus #23 : 13.12.2013, 19:55:15 »
hammaspyörät ei ole mitään paskarautaa = normi sorvinterällä turha etes unelmoija niitä työstävänsä.  ::)

Tämä tuli huomattua kun katkaisin rälläpyörällä yhden kytkinakselin.
Ammaterästä
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: 2 1/2 vaihde volvoon
« Vastaus #24 : 19.01.2014, 00:16:17 »
Kyselisin neuvoa puolikkaan laatikon tekoon. Eli M45 ja puolikkaat rattaat löytyy mutta niiden yhdistäminen on hiukan hatarassa tiedossa :)
Laatikko siis tulossa tuohon kilpuriin, ja varmasti jokainen tietää miten vapari takaveto puutuu 3 vaihteella.
Myös rauman lähistöltä laatikon tekijät saavat ilmottautua :)

Kiitos jo etukäteen
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa Sittana

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: 2 1/2 vaihde volvoon
« Vastaus #25 : 27.01.2014, 07:37:08 »
Kyselisin neuvoa puolikkaan laatikon tekoon. Eli M45 ja puolikkaat rattaat löytyy mutta niiden yhdistäminen on hiukan hatarassa tiedossa :)
Laatikko siis tulossa tuohon kilpuriin, ja varmasti jokainen tietää miten vapari takaveto puutuu 3 vaihteella.
Myös rauman lähistöltä laatikon tekijät saavat ilmottautua :)

Kiitos jo etukäteen

Kiinnostas kans tietää, kun koneistus mahdollisuus olis kaverin kautta..

Poissa hx40

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: 2 1/2 vaihde volvoon
« Vastaus #26 : 27.01.2014, 10:28:58 »
vanhat hampaat karkeella nauhalla nauhahioma koneessa pois ja sit sorvissa viimestely,sovitteesta olen kuullut montaa eri versiota mutta useimmat sanovat ettei lämpö tms sovitetta kannattas jättää juuri ollenkaan kehän ja keskiön väliin.ja migillä kestäneet kehät parhaiten kiinni.

Poissa Jonesi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 68
  • www.vrcf.fi
Vs: 2 1/2 vaihde volvoon
« Vastaus #27 : 07.03.2014, 23:49:13 »
Tuosta puolikkaan teosta, et jos hypätään sen laatikon purkamisen yli ja rattaat on käsissä. JOS on olemassa semmone sorvinterä mikä pystyy niihin hampaisiin, niin antaa palaa.  :D Mutta itellä on ainaki kaikki terät hajonnu, ennemmin tai myöhemmin. Rälläkän hiomalaikalla hampaat huit helevettiin ja sitte sorviin. Tarkasti kellottaa suoraan. Tässähän pitää ottaa sit seki huomioon, että sivuakselilta pitää irrottaa tai sorvata pois ensiövälityksen ratas, muuten sitä puolikkaan hammaskehää ei saa sinne akselille. Ja yleensä nuo uudet hammaskehät on karkasuvaiheessa vähä menny soikeeksi, ottaa mitatessa se huomioon. Ite oon muutaman satasen jättäny rymppiä. Akseli tms pakkaseen ja uus hammaskehä laakerilämmittimellä sataan asteeseen. :) Sorvissa tarkistaa, ettei oo heittoa. Hitsaaminen kannattaa tehä pätkissä, ettei se uus hammaskehä kuumu liikaa ja "päästy" sen takia. Ite oon puikolla hitsannu, pysyy paremmin.

Osimoilleen noin.  ::)

Poissa visa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 155
Vs: 2 1/2 vaihde volvoon
« Vastaus #28 : 13.03.2014, 19:19:25 »
itsellä oli hetken aikaa juuri katkaisialla suoraan kytkettynä eli 8 vaihdetta tyyliin... kyllä se ainakin 2000km kesti kuhan ei 1 tai 2 vaihteella laittanut ylivaihdetta 1 ja 2 vaihteella ylivaihde luisti ja tästäkin voi päätellä, että miksi sitä ei ole noin tehty toimimaan :)

Poissa tikkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
Vs: 2 1/2 vaihde volvoon
« Vastaus #29 : 06.07.2014, 22:01:47 »
Varmaan halvin välitetty lodju löytyy bemarista.. kytkinkopan hitsuuttaa jne. Ja käy pykälä.. eli pikku getrakista on kyse..
740 M50B25

 

RallyBaron  Samppasport