Proturbo  Autodiagnoosi

1031 perän murikasta poskilaakerit irti

  • 11 Vastauksia
  • 4030 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Väpsy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
1031 perän murikasta poskilaakerit irti
« : 17.10.2017, 18:01:51 »
Olisin vaihtamassa avoimen perän tilalle g80 lukkoa, mutta laakerien irrotus välityksestä tuottaa tuskaa. Laakerin ja murikan rako on niin pieni ettei kunnon ulosvetäjä mahdu, pienellä taas ei saa kunnolla vedettyä. Rako on 3mm ja tein sinne sopivan "kauluksen" jotta pääser prässillä painamaan, mutta 3mm levy antaa periksi vaikka hitsasin vahviketta levyyn. Kuumia taas ei oikein voi antaa kun pitäisi laakeri käyttää uuden murikan kanssa. Itselle ei tule muuta mieleen kuin rikkia murikka laakerin sisältä, ja lukosta taas laakeri päältä, mutta kuinka muut on näitä irrotellu, jos tulisi joku ahaa elämys ennenkuin laitan laikan laulamaan ja yritän epätoivoisesti saada laakerin puhtaaksi hiontapölystä ennen asennusta...

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 1031 perän murikasta poskilaakerit irti
« Vastaus #1 : 17.10.2017, 18:14:05 »
Osta suosiolla uudet laakerit, rälläköit vanhat rikki ja otat vanhat shimmit uusien laakereiden kaveriksi. Toiminut neljässä perässä jo, eikä heitä yhtään hammaskosketus (kaikki -588 torsen periä, mutta eiköhän muutkin ole yhtä mittatarkkoja).

Laakereihin on joku volvon special tool, mutta en ole sellaista käsiini saanut ja helpommalla ostanut uudet lakrut.  :)
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Väpsy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 1031 perän murikasta poskilaakerit irti
« Vastaus #2 : 17.10.2017, 18:33:45 »
Jotain tän suuntasta toivoinkin, meinas palaa hihat  nykyisten kanssa  :). Yritin tehdä spesiaali-tuulia, lopputuloksena paljon hukattua aikaa, vääntyny työkalu, laakeri hymyillen istumassa paikallaan ja kytevät hermosäikeet. Sitten heräsi uusi kysymys, löytyykö uudet laakerit ihan laakerikaupasta, vai mistä ootte hommannu?

Poissa Jambo

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2380
  • Vikakoodin lukua iCarsoftilla ja Delphillä
Vs: 1031 perän murikasta poskilaakerit irti
« Vastaus #3 : 17.10.2017, 18:36:02 »
Lautamäeltä saa ainakin hyvin nopiasti perän osia
Käyttiksenä - VW Caddy 1.6TDI '13
Pyhä lehmä - 740 B6284T/M90 '87
Ugly Duckling - 242 B230FT/GS6-37 '80
Winterbeater - 740 B5234T/GS6-37 ' 88 - Myyty

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7578
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: 1031 perän murikasta poskilaakerit irti
« Vastaus #4 : 17.10.2017, 19:08:26 »
Poskilaakereille on olemassa oma ulosvetimensä, ei kannata rakennella. Kaksi puolikuunmallista palaa vedetään pulteilla yhteen laakerin alle ja niitä vedetään joko tavallisella 2-leukaisella ulosvetimellä tai sitten omalla vetimellään. Ei ole itelle tullut hommattua työkalua, aina lainannut. Senkin kanssa oltava tarkkana, että puolikuut ovat kunnolla paikallaan, muuten rullia pitävä kehä ottaa itseensä. Yhtään uutta laakeriakaan en ole vielä tullut ostaneeksi.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: 1031 perän murikasta poskilaakerit irti
« Vastaus #5 : 17.10.2017, 19:34:17 »
Poskilaakereille on olemassa oma ulosvetimensä, ei kannata rakennella. Kaksi puolikuunmallista palaa vedetään pulteilla yhteen laakerin alle ja niitä vedetään joko tavallisella 2-leukaisella ulosvetimellä tai sitten omalla vetimellään. Ei ole itelle tullut hommattua työkalua, aina lainannut. Senkin kanssa oltava tarkkana, että puolikuut ovat kunnolla paikallaan, muuten rullia pitävä kehä ottaa itseensä. Yhtään uutta laakeriakaan en ole vielä tullut ostaneeksi.

Totta kai jos työkalun saa, jos ei saa lainaksi niin sitten vähän asia toinen.  :D

Laakerit on ihan normaaleita, foorumilla jossain oli se koko. En nyt äkkiseltään löytänyt laakerin numeroa sähköpostista...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Väpsy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 1031 perän murikasta poskilaakerit irti
« Vastaus #6 : 17.10.2017, 21:15:53 »
Tein 3mm kirkkaasta U:n muotosen palan, mikä istu tarkkaan akselille, ja sen päälle 8mm u-palkista hiukan isommalla U:lla varustetun palasen niin että mahtu just laakerin päälle, ja ne hitsaten yhteen. Murikka jäi "roikkuun" laakerinkaulasta siihen 3mm kaulukseen, ja murikasta prässillä painaen olin varma että lähtee. Paskanmarjat, se pieni 3mm kaulus vaan anto periks, pitäs olla jotain kovempaa työkaluterästä tms. Aattelin tehdä ulosvetäjän itelle, löytys jatkossa hyllystä jos sattuu tarviin, mutta osu tyhjä arpa :). Täytyy ettiä tähän hätään uudet laakerit, ja jatkoo ajatellen kattoo löytyskö jostain tehdastekonen vedin hyllyyn.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108

Poissa Väpsy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 88
  • www.vrcf.fi
Vs: 1031 perän murikasta poskilaakerit irti
« Vastaus #8 : 17.10.2017, 22:46:20 »
Vastaavan näköstä pakettia just kattelin motonetista, vois toimia ainakin välttävästi. Täytys mennä hypiateleen että näkis onko liian "järeä" toi terävä reuna vai mahtusko laakerin ja murikan väliin.

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1469
  • www.vrcf.fi
Vs: 1031 perän murikasta poskilaakerit irti
« Vastaus #9 : 17.10.2017, 22:56:23 »
Mulla on käytössä ikivanha hiottu kaksjalkanen vedin. Mulla on tapana vielä puristaa leukojen ympäri ettei pääsee lipsuu. Nuo lähtee aina, minäkään ikinä uusia laakereita ostanu (turhaa hifistelyä  ;))

Poissa perttijt

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 81
  • www.vrcf.fi
Vs: 1031 perän murikasta poskilaakerit irti
« Vastaus #10 : 18.10.2017, 07:47:38 »
https://toolfin.com/laakerin-ulosvetotyokalusarja.html
Lähtiskö tolla?

Just tuon näköisellä setillä oon muutamat poskilaakerit irrotellu. Shimmien ulkoreunoihin on tullut irrottaessä pientä jälkeä, mutta laakerit on lähteneet ehjinä. Ja shimmitkin on saanut fiksattua dremelillä.
Auto saa olla mitä tahansa merkkiä, kunhan se on takavetoinen ja Ruotsissa tehty.

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 1031 perän murikasta poskilaakerit irti
« Vastaus #11 : 18.10.2017, 08:15:25 »
Mulla on käytössä ikivanha hiottu kaksjalkanen vedin. Mulla on tapana vielä puristaa leukojen ympäri ettei pääsee lipsuu. Nuo lähtee aina, minäkään ikinä uusia laakereita ostanu (turhaa hifistelyä  ;))
Komppaan. Perus vahva kaks leukanen ja ruuvipenkki, kevyesti lämpöä liukastamaan ja aina on lähteneet. Muutaman noita irrotellut ja asentanut. Kuvakin vois olla mutta en ala nyt ehtimään.
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

 

Futurez  Kulkukoira