Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Kaldonia1 - 25.02.2024, 09:46:48

Otsikko: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 25.02.2024, 09:46:48
Ajojen vähennyttyä olen hakenut bensa Volvoa, lähinnä V70 tai S80. Haen automaattia ja ilman turboa. Hyviä, säännöllisesti huollettuja on yllättävän vähän myynnissä. Vuosimallit 2006-2007 taitavat tulla kyseeseen, koska niissä on Volvon oma viisipyttyinen bensamoottori.

Nykyinen autoni on täydellisellä huoltokirjalla varustettu V70 D3 vm. 2011, jolla on ajettu vain 294 tkm. Oikeasti loistopeli, mutta ajojen muututtua lyhyeksi kyläajoksi ja satunnaisiksi pitemmiksi reissuiksi voi olla dieselin pito turhaa. Nämä ajatukset heräsivät, kun ulkomittari näytti jo kuukausia sitten -32-34 Celsiusta. Diesel tahtoo olla viileä ajopeli, vaikka webasto pelaakin.

Onko järkee vaihtaa hyvä, toimiva ja kaikinpuolin miellyttävä auto 5-6 vuotta vanhempaan malliin? Ainakin kunnon puhelintoiminnon ja muita hienouksia häviän. Mitä muuta? Voitan todennäköisesti äkimmin lämpiävän menopelin. Mutta kannattaako?

Omasta mielestäni V70 mk3 on oikein hyvä ajaa. Vaikka mk2 on jämäkämpi, ehkä.
Otsikko: Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
Kirjoitti: mheguli - 25.02.2024, 11:10:54
Jos turbokone olis vaihtoehto, niin 2,5t -koneella kolmoskoppasia olis jonkin verran. Yksi vaihtoehto voisi olla S40/V50 2,4 l vaparikoneella. Tietysti sisätiloiltaan ne ovat pieniä verrattuna V70:iin, mutta ajettavuus monessa suhteessa parempi.

Esim
https://beta.nettiauto.com/volvo/s40/13897263

https://beta.nettiauto.com/volvo/v50/14117233

Ja onhan myös S60 yksi vaihtoehto. Esim
https://beta.nettiauto.com/volvo/s60/14083640
https://beta.nettiauto.com/volvo/s60/14123952
Otsikko: Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 25.02.2024, 12:41:31
Kiitos vinkeistä.

Noita S40, S60 ja V50 vaihtoehtoja en ole oikeastaan harkinnut - ainakaan vielä. Jostain syystä pidän V70 ja S80 malleja aidompina Volvoina kuin noita pienempinumeroisia. Saa nähdä mihin tässä päätyy.

Haen siis lämmintä ja kestävää bensa-Volvoa kohtalaisella kulutuksella. Sen vuoksi bensaturbot eivät tule kysymykseen.  8)
Otsikko: Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
Kirjoitti: Mustalaatikko - 25.02.2024, 12:48:03
Kohtalaisella kulutuksella isoja bensa-volvoja on vain hybridit, vapari vie saman kuin turbo rauhallisella ajotyylillä. Manuaalilaatikolla säästää litran. Jatkuva auton vaihto on kaikkein kalleinta
Otsikko: Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
Kirjoitti: Ande92 - 25.02.2024, 13:05:03
Voin kompata Mustalaatikkoa. Taloudellisesti järkevin vaihtoehto on pitää tuo nykyinen autosi.

Vuoden 2005 s80 2.4 aut. vaparibensa söi itselläni 9,7l/100km ominstukseni aikana. Tankattu kulutus vaihteli 6,2-13l/100km välillä. Turbollinen malli olisi varmasti syöny n. 0,5l/100km enemmän, mutta varmasti huomattavasti mielekkäämpi yhdistelmä niin väännön, kun voiman suhteen.

Harvassa bensamallissa on webasto, joka luulisi ainakin pakkasella olevan mieluisa lisävaruste. Myös kaikki vanhemmat bensakoneet varmasti syö 2-3l/100km enemmän, kun tämän hetkinen autosi. Tuolla kulutuserolla kuittaantuu dieselvero melko nopeasti.

Jos tuo nykyinen menopeli vaikuttaa pakkasella kylmältä, niin koitappa vaihteiston vesiletkuun asentaa termostaatti, laittaa webasto aut. asentoon ja pahvia keulalle. Luulisi noilla toimenpiteillä koppi pysyvän lämpösenä  8)
Otsikko: Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 25.02.2024, 13:40:57

Aivan! Samaa pohdin itsekin.

Siis tätä: "Jos tuo nykyinen menopeli vaikuttaa pakkasella kylmältä, niin koitappa vaihteiston vesiletkuun asentaa termostaatti, laittaa webasto aut. asentoon ja pahvia keulalle. Luulisi noilla toimenpiteillä koppi pysyvän lämpösenä"  8)

Olen menossa tulevalla viikolla tutun, epävirallisen mutta loistavan Volvo-korjaajan luokse ja kysellä tuota termostaatin laittamista.

Sinisellä EIVÄT suostuneet moista edes harkitsemaan, kun asiaa toissaviikolla kyselin. Ei löytynyt edes moista termostaattia. Mistä sen siis mahtaisi löytää? Siis juuri oikeanlaisen.

Muuten V70 D3 on mainio: kesällä 5,6-5,7 l/100 km ja talvella ajosta ja webaston käytöstä riippuen 6,3-6,7 litraa. Ovat tietokoneen ilmoittamia lukemia, mutta ovat aikalailla suuntaa-antavia.
Otsikko: Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
Kirjoitti: laatikkovika - 25.02.2024, 13:50:28
Meillä on ollut harmina S40 T5. Kone toimii mutta muuten noi kaikki pikkuvolvot on melko hirveitä.
Alusta ja pellit.
S60 hyvä mutta ei tuolla 140hp koneella. Haukkaa bensaa ihan kuin luulis olevan tehokkaampikin mutta ei vaan mee...
On mulla S80 vaparikin ollut ja myin pois kun löysin hyvän S60 T5.
S80 tuntui vaan liian suurelta kun yksin ajelee, eikä sekään mikään ohjus ollut vaikka oli 170hp versio.

Ei se turbo syö sen enempää ellei sitä käske, matka-ajossa varsin siedettävillä lukemilla pääsee.

Kyllähän nuo kaikki on lämpösiä kunnossa ollessaan. Pikkuvolvoista jäi kiroamatta sähköjen loistelias suunnittelu.:peetu: jos niissä mainitaan pari pientä ruostekohtaa niin peli on jo menetetty. O0

Jos ei turbo kelpaa niin sitten se V70 tai S80 vaparina, p2.
Otsikko: Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
Kirjoitti: Ande92 - 25.02.2024, 14:04:41
Sinisellä EIVÄT suostuneet moista edes harkitsemaan, kun asiaa toissaviikolla kyselin. Ei löytynyt edes moista termostaattia. Mistä sen siis mahtaisi löytää? Siis juuri oikeanlaisen.

Tuo termostaatti  mitä porukka täällä asentelee ei ole Volvon OE-osa, jonka takia eivät lähde sitä virittämään paikoilleen. Saa tuohon orkkis termarinki vaihteistolle, mutta sen asentamiselle tulee äkkiä 200-300€ hintaa, ku osan lisäksi menee letkujakin uusiksi (https://usparts.volvocars.com/p/Volvo__/Automatic-Transmission-Oil-Cooler-Thermostat/42832536/31293739.html)

Näitä tuohon laatikon vesiletkuun on viritelty:
https://www.jussinmaki.net/varaosakauppa/termostaatti-audi-vw/p/7902-97004/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA5-uuBhDzARIsAAa21T_jNKbiYKDerYDbe3z4fpqb9BBl01-ISwXVVWdyOZMd0P3YLeH_ZugaAuTxEALw_wcB

https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/termostaatti_80_c-p-600388-0

Lisäksi 22mm vesiletkua 0,5m, muutama 90 asteen kulma ja letkukiristin Puuoilosta, niin niillä pärjää.
Otsikko: Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
Kirjoitti: mheguli - 25.02.2024, 14:07:41
Kiitos vinkeistä.

Noita S40, S60 ja V50 vaihtoehtoja en ole oikeastaan harkinnut - ainakaan vielä. Jostain syystä pidän V70 ja S80 malleja aidompina Volvoina kuin noita pienempinumeroisia. Saa nähdä mihin tässä päätyy.

Haen siis lämmintä ja kestävää bensa-Volvoa kohtalaisella kulutuksella. Sen vuoksi bensaturbot eivät tule kysymykseen.  8)

S60 on hyvin pitkälti sama auto kuin V70 tai S80. Takapenkistä ja -kontista huomaa, että S60 on noin 20 cm lyhyempi kuin S80. Tekniikan puolesta ei oo mitään syytä karsastaa S60:iä verrattuna S80/V70:iin.

Auton vaihto on tosiaan aina kallista. Ajelet D3:n loppuun ja siirryt sitten täyssähköön?
Otsikko: Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 25.02.2024, 14:09:55
Tuo termostaatti ei ole Volvon OE-osa, jonla takia eivät lähde sitä virittämään paikoilleen. Saa tuohon orkkis termarinki vaihteistolle, mutta sen asentamiselle tulee äkkiä 200-300€ hintaa, ku osan lisäksi menee letkujakin uusiksi

Näitä tuohon laatikon vesiletkuun on viritelty:
https://www.jussinmaki.net/varaosakauppa/termostaatti-audi-vw/p/7902-97004/?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA5-uuBhDzARIsAAa21T_jNKbiYKDerYDbe3z4fpqb9BBl01-ISwXVVWdyOZMd0P3YLeH_ZugaAuTxEALw_wcB

https://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/fin/termostaatti_80_c-p-600388-0

Lisäksi 22mm vesiletkua 0,5m, muutama 90 asteen kulma ja letkukiristin Puuoilosta, niin niillä pärjää.

Kiitos.

Onko isokin homma ammattimaiselle autonasentajalle? Olen sellaisen luokse menossa kysekemään autoni seuraavaa öljynvaihtoa.

Ei kai tuo viritys aiheuta mitään ongelmia automaattilaatikolle? Siis pakkaskeleissä tai helteissä ajettaessa?
Otsikko: Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
Kirjoitti: Ande92 - 25.02.2024, 15:05:16
Vaatii vain tiedon, että minne asennetaan ja mitenpäi, silloin varmasti onnistuu asennus jokaiselta kyläsepältä.

Eipä itselläni tuo ole millään tavalla haitannut, hieman hitaampaa lämpenee laatikko ainoastaan. Ts. Pidempää menee, että vaihteisto käyttää turbiinilukkoa pakkasella.
Otsikko: Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
Kirjoitti: tuomaril - 25.02.2024, 15:26:04
Ehkä kaikista fiksuin ja turvallisin vaihtoehto olisi pitää nykyinen autosi, käytetyn auton ostaminen on aina "sika säkissä" -tyylinen tilanne, eikä kuntoa voi täysin tietää ennenkuin se osuu omalle kohdalle. Jos nykyinen Volvosi on sinulle jo kauttaaltaan tuttu, niin ehkä itse pitäisin sen, jollei sitten aidosti tee mieli vaihtaa autoa. Tunnetusti näitä autovalintojahan ei aina tehdä vain järkiperustein. :D Mitä tulee noihin bensaturboihin, niin jos satut hyvän turbollisen mallin löytämään, niin mitään syytä välttää turbollista mallia, ei ole. Kuten muut on sanonut, niin noi turbobensat on huomattavasti mielekkäämpiä ajaa kuin vaparit. Bensaa menee yhtä paljon, mutta se turbo liikkuu aivan eri tavalla tarvittaessa.

Painotan tähän alkuun, että minulla ei ole mitään kokemusta tuon jälkiasenteisen vaihteistotermarin osalta, mutta omaan korvaan tuo viritelmä kuulostaa siltä, että sillä yritetään paikata jotain muuta vikaa. Varsinkin, jos Webastoa hurruttaa surutta, niin todella vaikea uskoa, että auto olisi oikein toimiessaan kylmä. Onko perusasiat varmistettu, eli jäähdytysnesteen lämpötila nousee sinne minne pitääkin, eli termostaatti on kunnossa? Sisäkenno ei ole tukossa? Toki itselläni on yhden pykälän vanhempi D5, joten asia ei ole täysin vertailukelpoinen, mutta tuohon minun autoon on asennettu vaihteistolle lisäjäähdytin, joka kyllä varastaa moottorilta/vaihteistolta runsaasti lämpöä ja silti ei tarvitse todellakaan palella, vaan lämpöä riittää yllin kyllin. Jos vertaan omaa autoani vaikkapa emännän S60:seen (bensavapari), niin lämmöntuotto on aivan yhtä hyvää ja jos puhutaan lämpenemisestä tyhjäkäynnillä, niin kyllä lisälämmittimen kanssa huutava D5 lämpenee jopa nopeammin kuin bensakone yksinään.
Otsikko: Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
Kirjoitti: laatikkovika - 25.02.2024, 16:16:53
Kallistuuko tää nyt loppujen lopuksi siihen että haluat nopeammin lämpiävän auton?
Pidä sitten vanha ja teetä siihen noita termaritemppuja.

Omat auton vaihdot on olleet sellaisia päähänpistoja ja nuorempana halus räplätä ja autot lähti multa paljon parempina kuin tuli.
Menetelmä oli että uuden etsintä ja osto, sitten vasta vanha myyntiin. Yhtäkään ei ole tarvinnu myydä kuin 1-2kk kun ajoittaa sen alkukesään.
Otsikko: Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 25.02.2024, 16:45:10
Kallistuuko tää nyt loppujen lopuksi siihen että haluat nopeammin lämpiävän auton?
Pidä sitten vanha ja teetä siihen noita termaritemppuja.

Haen lyhyehköön ajoon nopeammin lämpenevää autoa, jolla voi huoletta ajaa noita pätkäajoja.

Nyt joutuu vahtimaan iltojeni valon ja aamujeni auringon ajoja, että onko tarpeeksi tullut ajettua eli yhtä kauan kun on webastoa hehkutettu jne. Se tympii. Ja pahasti, vaikka on ylläpitolaturi.

Niin. Miten nuo termaritemput ovat kelvollisia? Tuomaril tuntuu niitä epäilevän.

Olen tosiaan menossa virallisen autokorjaajan luokse autoani näyttämään ja oikeasta termostaatista kyselemään. Lisäksi tietysti nyt utelen kovasti tuosta "termaritempusta", joka lienee suht yleinen näissä vm. 2011 D3 moottoreissa.

Tiettävästi uudemmissa Volvon D3 tai D4 ym. automaattivaihteistoissa olisi tuo ylimääräinen (?!) termostaatti estämässä nesteiden liian aikaista kiertoa automaattilaatikossa. Onko näin?
Otsikko: Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
Kirjoitti: tuomaril - 25.02.2024, 17:00:32
Kyllä, vuotta kahta nuoremmissa on tuo termostaatti isketty sinne vaihteistoon jo tehtaalta. Jos jaksat roikottaa autoa ahkeraan ylläpitolaturissa, niin akun varaus ei tule olemaan ongelma, vaikka kuinka antaisit Webaston huutaa ja ajaisit pätkäajoa, toki muut mahdolliset ongelmat pätkäajosta johtuen voivat ilmaantua jossain vaiheessa. Tarkempaa ajoprofiiliasi tuntematta, uskoisin että sillä pääsee jo pitkälle jos muutaman sadan kilometrin välein hurautat jonkun 30-45min maantiesession, että DPF saa varmasti poltettua itsensä puhtaaksi tarvittaessa. Toki se bensamoottori olisi optimaalisempi tuollaiseen ajoon.

En jotenkin jaksa uskoa, että tuo vaihteiston väliin tuleva termostaatti tekee tässä tapauksessa tilannetta merkittävästi paremmaksi. Kyllähän se moottori silloin lämpenee hiukan nopeammin, mutta ero on varmaan aika marginaalinen, jos lisälämmitinkin huutaa jo valmiiksi.
Otsikko: Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
Kirjoitti: Ande92 - 25.02.2024, 18:23:22
Menee hieman offtopiciksi, mutta menköön.

Itselläni tosiaan on kokemusta tuosta harmaakantisesta D5 vuoden 2007 s80 keulila ja samoten tästä uudemmasta vuoden 2011 D5.

Tuo vanha harmaakantinen lämpesi pitkällä matkalla 84c lämpötilaan ilman keulapahveja ~15c pakkasella. Keulapahvien kanssa moottorin lämpötila nousi pitkillä matkoilla aina 90c ainakin ainakin ~25c pakkasiin asti missä tuli tuolla autolla ajeltua.

Tää uudempi D5:nen ei meinaa keulapahveillakaan lämmetä yli 70c lämpötilaan, kun pakkasta on ~15c. Kun tuon termostaatin on asentanut, niin moottorin lämpötilan saa nousemaan tuonne 80c paikkeille, vaikka pakkasta olisi ~25c. Sisätilaankin puhaltuu huomattavasti lämpöisempää ilmaa, kun vertaa 70c ja 80c moottorin lämpötiloja.

Tuo uudempi ei edes pitkällä (300km) maantierupeamassa saanu lämpötiloja 90c, kun pakkasta oli -25c ja keula ummessa.

Päätermostaattikin on tähän vaidettu, eikä lämpökameralla kuvattuna näyttäisi vuotavan lämpöä syylärille. Toisin sanoen päätermarissa en usko olevan syypää, vain hieman hölmösti toteutettu jäähdytysjärjestelmä.
Otsikko: Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
Kirjoitti: Mustalaatikko - 25.02.2024, 22:04:37
Laskureita kannattaa sit kanssa käyttää eli käydä vaihtoehdot läpi
-paljonko polttoainekulut vuodessa nykyisillä kilometreillä olisi
-paljonko verot ja vakuutukset
-paljonko rengaskulut
-paljonko huoltokulut varsinkin jos teettää kaiken
-autoa ostaessa itse lähden siitä että menee 1-2 tonnia fiksaamiseen kunhan ostaessa on sen verran osto-osaamista että välttää pommin jossa piilevä myyjän tietämä paha vika ostamisen. Parhaiten fiksausrahaa pienenee jos tekee niinkuin minä tein eli ostaa auton johon käy nykyisen pyörät  :) Muuten käytetyn mukana tulee aina surkeat renkaat ja tärisevät vanteen.

Parasta noissa p2-volvoissa on kestävä tekniikka ja kori ja niiden viat tunnetaan hyvin ja osataan korjata, mutta niin vanhoja autojahan ne on että mätiä ja muuten vikaisia yksilöitä löytyy myös. Ominaisuudet perusajossa monella tavalla voi kilpailla nykyautojen kanssa, mutta polttoainekulutus ei. Mutta jos kilsat on alle 20 000 vuodessa niin kulutuksella ei ole rahallisesti hirveästi väliä, jos esim. huollot on halpoja. Itse huoltaen nämä voi olla edullisia pitää.
Otsikko: Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
Kirjoitti: anssi68 - 25.02.2024, 22:31:29
Laskureita kannattaa sit kanssa käyttää eli käydä vaihtoehdot läpi
-paljonko polttoainekulut vuodessa nykyisillä kilometreillä olisi
-paljonko verot ja vakuutukset
-paljonko rengaskulut
-paljonko huoltokulut varsinkin jos teettää kaiken
-autoa ostaessa itse lähden siitä että menee 1-2 tonnia fiksaamiseen kunhan ostaessa on sen verran osto-osaamista että välttää pommin jossa piilevä myyjän tietämä paha vika ostamisen. Parhaiten fiksausrahaa pienenee jos tekee niinkuin minä tein eli ostaa auton johon käy nykyisen pyörät  :) Muuten käytetyn mukana tulee aina surkeat renkaat ja tärisevät vanteen.

Parasta noissa p2-volvoissa on kestävä tekniikka ja kori ja niiden viat tunnetaan hyvin ja osataan korjata, mutta niin vanhoja autojahan ne on että mätiä ja muuten vikaisia yksilöitä löytyy myös. Ominaisuudet perusajossa monella tavalla voi kilpailla nykyautojen kanssa, mutta polttoainekulutus ei. Mutta jos kilsat on alle 20 000 vuodessa niin kulutuksella ei ole rahallisesti hirveästi väliä, jos esim. huollot on halpoja. Itse huoltaen nämä voi olla edullisia pitää.

Nämä kannattaa käydä läpi ajatuksella ja miettiä siltä kannalta että siinä on aina oma riskinsä kun lähtee vaihtamaan vanhempaan.
Jos taloudellinen auto pitää löytyä niin vanhempi bensa-Volvo sitä tuskin on..
Otsikko: Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
Kirjoitti: laatikkovika - 26.02.2024, 08:47:51
Eikös se tavallaan ole edullinen kun eihän ne maksa paljon mitään.
Ellei liikkeeseen erehdy meneen. :2funny:
Otsikko: Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
Kirjoitti: Ribbe - 26.02.2024, 09:54:49
Parasta noissa p2-volvoissa on kestävä tekniikka ja kori ja niiden viat tunnetaan hyvin ja osataan korjata, mutta niin vanhoja autojahan ne on että mätiä ja muuten vikaisia yksilöitä löytyy myös. Ominaisuudet perusajossa monella tavalla voi kilpailla nykyautojen kanssa, mutta polttoainekulutus ei. Mutta jos kilsat on alle 20 000 vuodessa niin kulutuksella ei ole rahallisesti hirveästi väliä, jos esim. huollot on halpoja. Itse huoltaen nämä voi olla edullisia pitää.
Aika paljon on on korroosiota ollut P2-korisissakin. Mitä siis itse nähnyt noita.

Suurin ongelma kun ostaa +10v ikäistä autoa. Yhtään ei tiedä mitä sille on tehty taikka jätetty tekemättä. Itse ostin aikoinaan 199tkm ajetun 2007 S80 volvon. 3v aikana rahaa paloi 10t€ vaikka pistettiin tarvikeosaakin. Ja oli vain kuluvaa osaa.
Otsikko: Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
Kirjoitti: Mustalaatikko - 26.02.2024, 13:30:37
Sanoisin että jos on isoja autoja, jotka ruostuu vähemmän kuin p2 ja p80-volvot alustasta, niin saa kertoa! Audilla taitaa olla alumiinista tehtyjä koreja A8:ssa.
Otsikko: Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
Kirjoitti: laatikkovika - 26.02.2024, 14:07:07
P3  :uglystupid2: p1 ei oo iso mutta  :facepalm: nojoo, kevyttä kenttähuumoria.
Kyllä p2 on näistä lujin. Saa olla eri mieltä mutta sitten on väärässä. ;)
Otsikko: Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
Kirjoitti: Orvismies - 26.02.2024, 15:39:59
Tuohan  vähän riippuu... Itse vaihdoin (välttyäkseni lopulliselta konkurssilta ) erään hieman uudemman kalliita murheita tuuttaavan  Korean dieselin . Olis ollut aika kallis pitää takuiden jo mentyä aiemmin  umpeen. Syynä myös se kun yksityishenkilöautoilun kokonaiskilometrit  vähenivät luokkaan n. 14 000 km/v.

Autoksi tuli vm 2004 S80 2.4 manuaali. En hinaa asuntovaunua  ja tällä yksilöllä oli takanaan iso setti isoja pakollisia huoltoja koko elinajastaan. Hyvät renkaat mukana ja pyöränsuuntauksetkin kunnossa.
Murheita ei ole ollut kuin 1 pissapojan pumppumoottori. Sellainen Fordeissakin käytetty parinkympin muovitoosa. Niin joo ja viidenkympin hintainen kytkinpolkimen asentoanturi.

Itselläni ehkä on ollut tuuria, mutta yllätyksiä ei ole tullut. Koiranluut ja sen sellaiset vaihtelee itsekin ja osat edullisia. Katsoo nyt, mitä seuraavat 3 vuotta tuovat kohdallani eteen. Jos hinaisin esim asuntovaunua, en kyllä tuolla bensavehkeellä siihen lähtisi. Siihen juttuun löytyy asuntoauto.

Kollegoilla tuntuu noiden uusimpien Volvojen kanssa olevan enemmän säätöä, mutta ei tämä mun ikuisesti voi kestää. Ostin yksityiseltä ja hankintahintaa tuolla ei paljoa ollut.
(https://i.ibb.co/3vJhPdH/IMG-20211016-134923.jpg) (https://ibb.co/3vJhPdH)
Otsikko: Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
Kirjoitti: laatikkovika - 26.02.2024, 16:14:37
Kytkinpolkimen asentoanturia meillä on italiantuonti herjannut monta vuotta mutta ei vaikuta mihkään kun autossa ei ole edes vakionopeuden säädintä.
Oottekos semmosta nähneetkään? Ikkunat on sentäs sähköllä. :D
Mopoturbo 2.0T S60.
Otsikko: Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
Kirjoitti: Harmaalaatikko - 27.02.2024, 09:22:06
P3  :uglystupid2: p1 ei oo iso mutta  :facepalm: nojoo, kevyttä kenttähuumoria.
Kyllä p2 on näistä lujin. Saa olla eri mieltä mutta sitten on väärässä. ;)

Ei p1 pieni ole ja paljon ajavat kilometrejä niilläkin. P2 ehkä omalla kohdalla mieleisin malli.

Riippuu miten autosta on huolehdittu.
Otsikko: Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
Kirjoitti: Ribbe - 27.02.2024, 09:45:16
Ei p1 pieni ole ja paljon ajavat kilometrejä niilläkin. P2 ehkä omalla kohdalla mieleisin malli.

Riippuu miten autosta on huolehdittu.
Hyvät P2 koriset alkaa olla hakusessa
Otsikko: Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
Kirjoitti: Harmaalaatikko - 27.02.2024, 10:10:08
Hyvät P2 koriset alkaa olla hakusessa

Kyllä nekin ruostuu mut mielestäni autoteollisuuden helmi kunhan on pidetty huolta.
Otsikko: Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
Kirjoitti: Mustalaatikko - 27.02.2024, 11:41:24
Tän kokoluokan autoja 20+ vuotta vanhoina ja 400tkm ajettuna tai enemmän en ole muita uskaltanut ostaa, johtuuko se sitten harrastuneisuudesta vai onko vaihtoehdot oikeasti vähiasä
Otsikko: Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 28.02.2024, 11:48:02

Kunnolliset 170-hevosvoimaiset bensavaparit ovat vähissä. Niitä ei V70 mallisina meinaa löytyä lainkaan.

Toki nelivetoja ja turbollisia teiniräpellyksiä tai muita lastutettuja tai alaslaskettuja kammotuksia löytyy. Originaali, noin 200-250 tkm ajettu kakkoskopan automaatti saattaa (Huom! - saattaa) olla kerrassaan hyvä auto vielä vuosia.

Näin siperialaisten pakkasten lauhduttua enin into bensavapariin voi laantua. Mutta jos hyviä, huollettuja on tiedossa, niin a vot! Ruvetaan katselemaan ja kokeilemaan.  8) 8)
Otsikko: Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
Kirjoitti: Mustalaatikko - 28.02.2024, 12:47:33
p2-korisissa bensa-140hp on sama auto eri ohjelmalla kuin 170hp, eli softamuutoksella saa nuo 30hp lisää. Automaattivaihteisena joka tapauksessa aika laiska auto.

Liikaa en tunnetun pajan virityksiä pelkää, mulla on 409tkm ajetussa D5:ssä lähes koko ikänsä ollut softia. Mitään ongelmia ei ole aiheuttaneet jos ei laske viime kesän ahtoletkun ja välijäähdyttimen uusimista, sellaisia vikoja näillä kilsoilla on vakiosoftillakin.
Otsikko: Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 28.02.2024, 16:57:03
p2-korisissa bensa-140hp on sama auto eri ohjelmalla kuin 170hp, eli softamuutoksella saa nuo 30hp lisää. Automaattivaihteisena joka tapauksessa aika laiska auto.

Liikaa en tunnetun pajan virityksiä pelkää, mulla on 409tkm ajetussa D5:ssä lähes koko ikänsä ollut softia. Mitään ongelmia ei ole aiheuttaneet jos ei laske viime kesän ahtoletkun ja välijäähdyttimen uusimista, sellaisia vikoja näillä kilsoilla on vakiosoftillakin.

Hmm. Pidät 170 hp bensavaparia aika laiskana. Voi olla.

Mulla oli ennen V70 vm. 2006 tai 2007 bensavapari 170 hp ja pidin sitä kohtalaisen mukavana ajaa. Sitten kun koeajoin nykyisen vm. 2011 D3 mallisen veeseitenkymppisen, niin koin ahaa -elämyksen: mikä tykki! Tosiaan. Turbodiesel antaa rivakat kyydit 163 hp:n voimalla. Vääntö lienee parasta.

Mutta minne on kiire? Olen pian 64-vuotias sydänvaivainen, KYSistä bakteerisankollisen saanut ukonkoppura.  :'(
Otsikko: Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
Kirjoitti: HammerDown - 28.02.2024, 17:16:47
Hmm. Pidät 170 hp bensavaparia aika laiskana. Voi olla.

Mulla oli ennen V70 vm. 2006 tai 2007 bensavapari 170 hp ja pidin sitä kohtalaisen mukavana ajaa. Sitten kun koeajoin nykyisen vm. 2011 D3 mallisen veeseitenkymppisen, niin koin ahaa -elämyksen: mikä tykki! Tosiaan. Turbodiesel antaa rivakat kyydit 163 hp:n voimalla. Vääntö lienee parasta.

Eijjoo hirveesti vertailukohtia näiden transvolvojen voimanlähteistä, mutta mitä piti joskus työnantajan 170 hv vaparilla ajaa, niin onhan se kokoonsa ja huipputehoonsa nähden ominaisuuksiltaan melko köppänen kone.

Eihän siinä, jos semmosesta tykkää, mutta oma valinta olisi ihan sen perusteella ehdottomasti ahdettu ja mieluiten vaihtoehtoisella polttoaineella.
Otsikko: Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
Kirjoitti: laatikkovika - 28.02.2024, 20:40:25
Kokeilepas automaattina 140hp. :) koipi ulos ja potkiin lisää vauhtia.
Tosin jos tuon 170 hp haluaa mitenkään liikkuvan niin täytyy vetää kovaa ja korkeelta. Huipputehot vasta jossain 5900rpm.
Otsikko: Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 29.02.2024, 09:58:44
Kokeilepas automaattina 140hp. :) koipi ulos ja potkiin lisää vauhtia.
Tosin jos tuon 170 hp haluaa mitenkään liikkuvan niin täytyy vetää kovaa ja korkeelta. Huipputehot vasta jossain 5900rpm.

Vai semmoista.

Entä kuinka on tuo bensaturbon kesto? Entä nelivedon? Eikö kummassakin ole riskinä ja ihan toteutuneena hirmuiset lisäkulut etuvetoon ja bensavapariin verrattuna?

Katselin justiinsa joku päivä bensa-Volvoja ja huomasin, että noita täällä niin kehuttuja bensaturboja ei juuri ole vähänkään enemmän ajettuina. Eli eivätkö ne kestä? Vai eikö omistajilla ole varaa ajaa niillä hirmuisen kulutuksen takia ja siksi ovat Volvoiksi kohtalaisen vähän ajettuja?!  8)
Otsikko: Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
Kirjoitti: TJA - 29.02.2024, 10:02:49
Eihän tuollainen bensaturbo nyt mikään bensarosvo ole, verrattuna vapariin. Ei se turbo meinaa että sitä pitäisi polkea kokoajan. Ainakaan normaalissa käytössä, toki jonkun mielestä tuollainen on ylikylien raketti..
Otsikko: Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
Kirjoitti: HammerDown - 29.02.2024, 10:35:29
Ei se turbo meinaa että sitä pitäisi polkea kokoajan. Ainakaan normaalissa käytössä, toki jonkun mielestä tuollainen on ylikylien raketti..

Ehkäpä voisi sanoa, että sitä ei tarvitse polkea kokoajan...
Otsikko: Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
Kirjoitti: Turbo 242 - 29.02.2024, 11:26:21
Vai semmoista.

Entä kuinka on tuo bensaturbon kesto? Entä nelivedon? Eikö kummassakin ole riskinä ja ihan toteutuneena hirmuiset lisäkulut etuvetoon ja bensavapariin verrattuna?

Katselin justiinsa joku päivä bensa-Volvoja ja huomasin, että noita täällä niin kehuttuja bensaturboja ei juuri ole vähänkään enemmän ajettuina. Eli eivätkö ne kestä? Vai eikö omistajilla ole varaa ajaa niillä hirmuisen kulutuksen takia ja siksi ovat Volvoiksi kohtalaisen vähän ajettuja?!  8)

Kaikissa nyky dieseleissä on pakokaasuahdin, aivan kuten bensaturboissakin. Miksi olet uskaltanut ostaa ahdetun dieselin?

Nelivetoista on turha ostaa jos pelkää lisäkuluja. Aina kun autossa on enemmän tekniikkaa, on hajoavia osia. Jokainen varmasti ymmärtää tämän. Jo sähkölasit on ylimääräistä tekniikkaa. Automaattivaihteisessa on laatikko riskinä, manuaalivaihteisessa kytkin ja kaksoismassa vauhtipyörä. Eli parempi jättää autolla ajaminen muille.  ::)

Oma -05 P2 2.5T AWD manuaali V70 (eli mk2) lähti seuraavalle kun mittarissa oli 319 000 km. Itse tein siihen kytkin + vauhtipyöräremontin à 900€ ja kulmavaihderemontin à 1000€. Kyllähän tuolle 5-mukiselle maistui bensa tai viina, mutta eipä tuo nykyinen -15 V60 D4 AWD aut. ilmaiseksi kulje.  ::)
Otsikko: Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
Kirjoitti: Ribbe - 29.02.2024, 11:38:16
Kaikissa nyky dieseleissä on pakokaasuahdin, aivan kuten bensaturboissakin. Miksi olet uskaltanut ostaa ahdetun dieselin?

Nelivetoista on turha ostaa jos pelkää lisäkuluja. Aina kun autossa on enemmän tekniikkaa, on hajoavia osia. Jokainen varmasti ymmärtää tämän. Jo sähkölasit on ylimääräistä tekniikkaa. Automaattivaihteisessa on laatikko riskinä, manuaalivaihteisessa kytkin ja kaksoismassa vauhtipyörä. Eli parempi jättää autolla ajaminen muille.  ::)

Oma -05 P2 2.5T AWD manuaali V70 (eli mk2) lähti seuraavalle kun mittarissa oli 319 000 km. Itse tein siihen kytkin + vauhtipyöräremontin à 900€ ja kulmavaihderemontin à 1000€. Kyllähän tuolle 5-mukiselle maistui bensa tai viina, mutta eipä tuo nykyinen -15 V60 D4 AWD aut. ilmaiseksi kulje.  ::)
Tuossa on hyvä pointti. Automaatti turbodiesel on yhtä kallis huollattaa kuin bensaturbo automaattilaatikolla. Volvon nelivetoon joutuu remppaa tehdä ehkä noin kerran 200tkm. Vaikka silloin menisi se tonni niin onko se paljoa pitkässä juoksussa.
Otsikko: Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
Kirjoitti: Turbo 242 - 29.02.2024, 11:58:09
Tuossa on hyvä pointti. Automaatti turbodiesel on yhtä kallis huollattaa kuin bensaturbo automaattilaatikolla. Volvon nelivetoon joutuu remppaa tehdä ehkä noin kerran 200tkm. Vaikka silloin menisi se tonni niin onko se paljoa pitkässä juoksussa.

Loppupään 5-sylinterisissä ja.kaikissa(?) VEA-dieseleissä on vielä kaksi pakokaasuahdinta.  :buck2:
Otsikko: Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
Kirjoitti: laatikkovika - 29.02.2024, 12:16:39

Katselin justiinsa joku päivä bensa-Volvoja ja huomasin, että noita täällä niin kehuttuja bensaturboja ei juuri ole vähänkään enemmän ajettuina. Eli eivätkö ne kestä? Vai eikö omistajilla ole varaa ajaa niillä hirmuisen kulutuksen takia ja siksi ovat Volvoiksi kohtalaisen vähän ajettuja?!  8)
Ei niitä paljoa ole myynnissä, syy ei ole etteikö kestä vaan se että kukaan ei hyvästä halua luopua.
Mullakin on kaikenaikaa haku päällä lupaavista yksilöistä. Reilu viikko sitten yks pääsi livahtaan käsistä kun oli tullut just myyntiin ja joku oli jo tulossa katsomaan kun itse olin vasta lähtökuopissa. Sinnehän se sitten lähti...

Jotkut taas ei osaa tai pitäiskö sanoa että osaavat liian hyvin hinnoitella sellaiset jotka heti vaatii pientä laittoa. Niinkuin esim jakopää, hammastanko. Tai sitten katsastusta jäljellä pari viikkoa.
Mun mielestä tyhmää alkaa myymään melkein leima ummessa olevaa.
Paria olen kysynyt ja sanonut että leimaa se niin tuun katsomaan. Kaupanteko loppunut siihen.

Ai niin. Omalla ohjelmoidulla T5 ajettu nyt noin 502000km avaamatta. Ohan sekin jo jotain. Just hain päästöt ja läpi meni.
Otsikko: Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
Kirjoitti: Ribbe - 29.02.2024, 12:19:50
Loppupään 5-sylinterisissä ja.kaikissa(?) VEA-dieseleissä on vielä kaksi pakokaasuahdinta.  :buck2:
VVEA dieseleissä on joissakin vielä kahden turbon lisäksi "paineilma-akku" (powerpulse). Etuveto D3 taitaa olla yhdellä ahtimella
Otsikko: Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
Kirjoitti: Mustalaatikko - 29.02.2024, 12:59:33
Jos miettii onko auto sopivan tehokas, kannattaa koeajaa noita eri malleja kunnes löytää sopivan ja sopivasta sitten montaa yksilöä että löytää ehjän
Otsikko: Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
Kirjoitti: Kaldonia1 - 01.03.2024, 16:20:47
 8) Nyt uuden bensavaparin haikailu päättyy tällä erää.  8)

Kävin tänään (pe 1.3.) tutun oikean autokorjaajan luona öljynvaihdossa. Samalla hän mittaili ja totesi, että moottorin lämmöt ovat pielessä eli liian alhaiset. Sovittiin seuraavalle kerralle termostaatin vaihto. Hienoa! Volvolta tilasin originaalin 140,- euron hintaan.

Samalla autokorjaamokaverini sanoi, että nykyistä dieseliäni ei kannata hävittää. Ilmeisesti siis ajelen pätkä- ja muut ajot topakalla D3-mallin dieselillä vielä vuosia.

Tämä autonasentaja ei vielä tässä vaiheessa suositellut ylimääräistä termostaattia vaihteiston jäähdytykseen. Lupasi asiaa selvittää.

Nyt on kevyt olo kun vika selvisi.
Otsikko: Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
Kirjoitti: D`Artagnan - 01.03.2024, 20:07:17
Hieno  O0 homma. Pikkujutusta oli loppujen lopuksi kyse.
Edullista autoilua verrattuna uudempien sähkövikoihin.
Otsikko: Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
Kirjoitti: Ribbe - 04.03.2024, 08:54:20
Edullista autoilua verrattuna uudempien sähkövikoihin.
Jännä kun kohta 30 vuotta puhuttu uudempien autojen sähkövioista ::)
Otsikko: Vs: Paluu vanhaan - järkee vai ei?
Kirjoitti: Scraab - 04.03.2024, 09:22:24
Jännä kun kohta 30 vuotta puhuttu uudempien autojen sähkövioista ::)
Sanos muuta. Oma S70 on jo melkein kaksi kertaa jättänyt tielle sähkövian takia. Ensin pysähtyi postilaatikolle, mutta jaksoi sitten pihaan asti, kun laturi poksahti ja virta hiipui. Toisen kerran stoppi tuli MAFfin antauduttua. Johdon irrottamalla olisi selvinnyt kotiin, mutta silloin turvauduin tiepalveluun. Yhteistä taivalta pian neljännesvuosisata ja puoli miljoonaa kilometriä.

Jännityksellä odotan, mitä S90 vielä tarjoaa. Ensimmäiset viisi vuotta ovat menneet ainakin sangen huolettomasti, rekkarivalot ja penkin lämmitin -sähkövikojahan nuo :).

Toista oli ennen, vanhoina, hyvinä aikoina. Räntäsateessa tosin kaasutin jäätyi ja jos Capri näki illalla läntisellä taivaankannella sadepilven, käynnistystä oli turha seuraavana aamuna yrittää ilman CRC-kylpyä virranjakajalle :). Eikä saksalainen Kadett ollut sen kummoisempi.