Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Aiheen aloitti: Morjenz - 28.02.2012, 11:06:39
-
Suosittelen sitä lämpöpeltiä ihan jo tuon laturinkin takia. Näyttää olevan samassa paikassa kun mullakin.
Juuh, lämpöpellillä kokeillaan, tuskimpa tällä ikinä ajetaan radalla 20 kierrosta kaasu pohjassa :) Millaisia ratkaisuja olette 200:sarjalaisiin tehneet, että konehuone pysyisi viileämpänä?
-
Juuh, lämpöpellillä kokeillaan, tuskimpa tällä ikinä ajetaan radalla 20 kierrosta kaasu pohjassa :)
Millaisia ratkaisuja olette 200:sarjalaisiin tehneet, että konehuone pysyisi viileämpänä?
O0
En tiedä miten itse konehuone omassa lämpiää mutta jos flektin pitää käsin päällä niin kyllä moottorin lämmöt pysyy jopa liian alhaisena ihan kaupunkiköröttelyssä. Kovemmissa vauhdeissa omassa ei ole ollut mitään ongelmia. Konepeltiä ei ole nostettu takareunasta.
-
O0
En tiedä miten itse konehuone omassa lämpiää mutta jos flektin pitää käsin päällä niin kyllä moottorin lämmöt pysyy jopa liian alhaisena ihan kaupunkiköröttelyssä. Kovemmissa vauhdeissa omassa ei ole ollut mitään ongelmia. Konepeltiä ei ole nostettu takareunasta.
Konepellin nosto takareunasta vaan sotkee virtauksia ja nostaa konehuoneen lämpötilaa, lämpöhän pitäisi saada johdettua alas kohti kardaanitunnelia...
-
Konepellin nosto takareunasta vaan sotkee virtauksia ja nostaa konehuoneen lämpötilaa, lämpöhän pitäisi saada johdettua alas kohti kardaanitunnelia...
Onko tuosta olemassa mitattua faktaa? Tarvii ite ens kesänä mitata. Mulla ei ainakaan ole konehuoneessa "virtauksia" sen kummemmin mihinkään suuntaan ja samaan aikaan kaikkialle, kun ei tuolla ole mitään ohjureitakaan tjms. Eli maskista sisään ja sinne ulos mistä ulos pääsee. Eri asia jos olisi panssareita ja diffuusoreita auton alla, mutta en usko, että perus lankussa on sen kummemmin ajateltu mihin se ilma menee.. Kunhan menee. Imu auton alla voi tietysti hieman asiaan vaikuttaa, mutta en usko, että kauheita vaikutuksia pienellä pellin nostolla ole. Ihan siis omia mutuiluja, jotka täytyy mitata ens kesänä.
-
Tuon konepellin takareunan noston voi jokainen kokeilla itse teippaamalla naruja yms yms kevyttä ilmavirran mukana liehuvaa siihen konepellin takareunaan ja ei muuta ku baanalle. Voin lyödä vetoa että syntyy imu konehuoneesen päin.
Hieno rojekti Morolla! Hyvä että olet jaksanut ahertaa näinkin pitkälle eikä ole jäänyt unholaan koko auto.
-
Kyllä se konepellin takareunan nostaminen saa ilman kääntymään tuulilasin edestä konehuoneeseen. Näinhän toimii myös jenkkiautojen isot pahkascoopit jotka ovat auki taaksepäin tuulilasia vasten.
-
Itse vaan heitin aiemman postauksen loppuun että kun ei ole ollut lämpöongelmia niin ei ole tarttenut kokeilla tuota konepellin nostamista takareunasta. Että se siitä. :)
-
Ilma poistuu konehuoneesta parhaiten ku tekee reijän konepellin keskiosaan ja sen reijän etupuolelle jotain lippaa ohjaan ilmaa yläviistoon... tai en minä tiiä, isot pojat vaan puhu :P
-
Ajon aikana auton alla tuppaa lymyämään alipainetta joka kyllä kiskoo lämmöt moottoritilasta. Tosta ysisatkusta joskus tutkailin noita lämmön siirtymisiä ja yllätyin. Mittareita saa muutamalla eurolla tarvikeliikkeistä. Auton alle etupuskurin ja etupalkin väliin joku pohjamuovi tms. levy.
-
Kyllä se konepellin takareunan nostaminen saa ilman kääntymään tuulilasin edestä konehuoneeseen. Näinhän toimii myös jenkkiautojen isot pahkascoopit jotka ovat auki taaksepäin tuulilasia vasten.
Totta puhut. Googlelta voi kysyä lisätietoja ilmiöstä haulla "Cowl Induction".
-
Kyllä se konepellin takareunan nostaminen saa ilman kääntymään tuulilasin edestä konehuoneeseen. Näinhän toimii myös jenkkiautojen isot pahkascoopit jotka ovat auki taaksepäin tuulilasia vasten.
Eli onko ilmiö siis hyvä vai huono? Jos jenkeissä oikein tuohon pyritään niin voisi päätellä, että ilmiö on toivottu ja pitäisi myös edesauttaa jäähtymistä.. ?
Tietysti kun katsoo kovimpia ralliautoja vanhoilta ajoilta tähän päivään niin ei niillä kyllä pellit ylhäällä ole ja niihin autoihin on upotettu rahaa ja kehitysytötä, joten tuskin sitäkään asiaa on jätetty testaamatta. Olisi kiva tietää onko pellin takareunan nostamisesta kuitenkin konkreettista haittaa..
-
Eli onko ilmiö siis hyvä vai huono? Jos jenkeissä oikein tuohon pyritään niin voisi päätellä, että ilmiö on toivottu ja pitäisi myös edesauttaa jäähtymistä.. ?
Tietysti kun katsoo kovimpia ralliautoja vanhoilta ajoilta tähän päivään niin ei niillä kyllä pellit ylhäällä ole ja niihin autoihin on upotettu rahaa ja kehitysytötä, joten tuskin sitäkään asiaa on jätetty testaamatta. Olisi kiva tietää onko pellin takareunan nostamisesta kuitenkin konkreettista haittaa..
Tuohan se konehuoneeseen varmasti lisää viileetä ilmaa ja painaa samalla lämmintä ilmaa konehuoneesta alas? En tiiä, en oo insinööri. Jenkeissä tuossa taitaa olla ideana lähinnä syöttää ilmaa koneen päällä olevalla kaasarille/kaasareille.
-
Konepellin nosto takareunasta vaan sotkee virtauksia ja nostaa konehuoneen lämpötilaa, lämpöhän pitäisi saada johdettua alas kohti kardaanitunnelia...
Tuo on kyllä kakkaa. Ajon aikan tuulilasin eteen muodostuu korkeapainetasku, joka työntää kylmmää ilmaa konehuoneeseen jäähdyttäen konehuoneessa vallitsevaa lämpötilaa.
-
Tuo on kyllä kakkaa. Ajon aikan tuulilasin eteen muodostuu korkeapainetasku, joka työntää kylmmää ilmaa konehuoneeseen jäähdyttäen konehuoneessa vallitsevaa lämpötilaa.
Eli toimiiko tuo ny sitte nii, että ilma tulee sisään konepellin molemmista päistä ja poistuu auton alle?