Samppasport  Futurez

Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC

  • 40 Vastauksia
  • 25962 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
« Vastaus #15 : 28.12.2011, 09:02:42 »
Jos vertaa niin miksei vertaa saman tien tehokkaimpaan vertailumalliin, jos joskus tekee vielä tehoja nostattavia näkyviä muutoksia.

Siksi, että silloin tarvitaan autosta penkkilappu ja todistus , että auto rakenteeltaan vastaa tehokkainta mallia. Jos muutoskatsastaa vakiolle D24TIC:lle, niin ei tarvita mitään ihme lappuja ja voihan sitä sitten jälkikäteen viritellä. Tuskin se myöhemmin enää kauheasti ketään konttorilla kiinnostaa. Lopputulos ihan yhtä laillinen, kun jokainen vähänkään viritetty vähäpäästöinen auto.

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
« Vastaus #16 : 28.12.2011, 11:02:26 »
B19ETIC ei kelpaa vertailumalliksi, koska sitä ei ole virallisesti koskaan ollut olemassa, vaikka jenkeissä myyty.
Tästä on kohta 10v väännetty, tehokkain vertailumalli on 155hv B21et, eli tehoraja on 186hv.
 Ei lue ei, mutta tolla kaikkein YKSINKERTAISINTA todistaa, koska ei ne volvoliikkeessäkään osaa arpoa mitä varusteita jonkun autoyksilöön on laitettu, kun volvolla ei sillä DL, GL tjsp. lätkällä oo ollu hirveesti vaikutusta, sitä on tehtaalla laitettu mitä on hyllyssä ollut.

Ourait, no tuo 186hv riittää jo tuohon laatikkoon kovinki.. :D se on sen verran lähellä jo 200hp, että loput voi sitten ruuvata kotona.

Mutta eikös nimenomaan olla kerrottu, ettei volvo enää kirjota tommosta lappua? kyllähän ne merkkihuollossa näkee valmistenumerosta, tai katsomalla ne "tärkeimmät"; jarrut, tukivarret, puslat yms. Eihän varsinaisilla varusteilla ole mtn väliä...onko siinä autossa ohjaustehostin vai ei...? kyllä sekin löytyy meikäläisen vulvasta. Volvo 240 Diesel -88 GL. Eikös tossa tehokkaimmassa mallissa pitäs olla ne girling-jarrut? vai onko ne kaikissa samat vakiona? Mulla tietääkseni ainaki eessä on ne..ne on merkkihuollossa viimeks laitettu. Taakse on laitettu hiljattain..ne tuskin on.. :D

Siis onko tuo lappu maksanu aikoinaan 1000 € vai markkaa? Aattelin vaan, ettei ainakaan merkkiliikkeessä tunnin vilkuilu ja kuittaus oo noin kallista.. :D penkityskään ei maksa ku 50-150€, riippuen vetojen määrästä. Edellyttää tietenkin että ite vastaa säädöistä.

Voihan sen rekata volvo D24Tdicin tehoille, mutta jos sen saa 100-200€ hoidettua niin, että se vastaa 186hp niin kyllä se ehkä sitten joskus tulevaa ostajaa kiinnostaa enemmän..erittäin harvinainen yhdistelmä.. volvo 240 orkkisdiesel (aika harvinainen) + laillisesti 186hp takapyöriltä + 20hp laittomasti = vielä harvinaisempi -> kiinnostaa volvo miestä :D tai eihä tuo ny harvinainen oo viel mutta ei niitä hirveesti oo myynnissä ainakaan järkihinnalla ja kohtuullisilla kilometreillä..

Ja onhan se kivempi ettei kokoajan sinivuokot kysele ku auto kiihtyy paremmin ku niitten mondeo ja papereissa lukee 122hv.. :D
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

kowalski

  • Vieras
Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
« Vastaus #17 : 28.12.2011, 11:38:24 »
Jos muutoskatsastaa vakiolle D24TIC:lle, niin ei tarvita mitään ihme lappuja ja voihan sitä sitten jälkikäteen viritellä.

Jos moottoriin tehdään toimenpide, joka nostaa tehoa alkuperäisestä on alusta päivitettävä vähintään yhtä tehokkaasta mallista kuin mitattu teho. Tämä taas vaatii sitä todistelua.
Tässä ketjussa puhutaan 122hp koneesta, joten vertailtavan mallin on oltava vähintään 122hp.

Ainoa malli johon voidaan lisätä 20% tehoa ilman muutoksia on mallisarjan tehokkain. 117hp mallin tehoa ei saa nostaa 20% ilman alustan muutoksia.

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
« Vastaus #18 : 28.12.2011, 11:47:00 »
Jos moottoriin tehdään toimenpide, joka nostaa tehoa alkuperäisestä on alusta päivitettävä vähintään yhtä tehokkaasta mallista kuin mitattu teho. Tämä taas vaatii sitä todistelua.
Tässä ketjussa puhutaan 122hp koneesta, joten vertailtavan mallin on oltava vähintään 122hp.

Ainoa malli johon voidaan lisätä 20% tehoa ilman muutoksia on mallisarjan tehokkain. 117hp mallin tehoa ei saa nostaa 20% ilman alustan muutoksia.

Tohdin olla eri mieltä. On alkuperäinen teho sitten mitä tahansa, se saa nousta 20% ilman muutoksia. Jos tehottominta autoa verrataan mallisarjan tehokkaimpaan, niin sitten pitää tehdä alustamuutoksia, jotta auto vastaa sitä tehokkainta mallia.

Esimerkiksi jos laiteaan 122hv D24, niin miksi auto pitäisi muuttaa vastaamaan 155hv B21ET mallia?

kowalski

  • Vieras
Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
« Vastaus #19 : 28.12.2011, 11:51:15 »
Tohdin olla eri mieltä. On alkuperäinen teho sitten mitä tahansa, se saa nousta 20% ilman muutoksia. Jos tehottominta autoa verrataan mallisarjan tehokkaimpaan, niin sitten pitää tehdä alustamuutoksia, jotta auto vastaa sitä tehokkainta mallia.

Aluksi olin itsekkin tuossa uskossa, mutta soitto konttorille ja lakitekstin luku niin homma selvisi.

Jos laitetaan 122hv D24 on alustan vastattava vähintään 122hv volvoa esim. B23E, mutta samalla vaivalla vertaa B21ET, jolloin teho saa tulevaisuudessa olla laillisesti sen 186hv.

Toki on mahdollisuus, että olen ymmärtänyt kaiken täysin väärin.
« Viimeksi muokattu: 28.12.2011, 11:58:02 kirjoittanut kowalski »

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
« Vastaus #20 : 28.12.2011, 11:59:22 »
Tohdin olla eri mieltä. On alkuperäinen teho sitten mitä tahansa, se saa nousta 20% ilman muutoksia. Jos tehottominta autoa verrataan mallisarjan tehokkaimpaan, niin sitten pitää tehdä alustamuutoksia, jotta auto vastaa sitä tehokkainta mallia.

Esimerkiksi jos laiteaan 122hv D24, niin miksi auto pitäisi muuttaa vastaamaan 155hv B21ET mallia?

Trafi/ake sanoo sivuillaan näin:
"  Ahtimen asennuksen lisäksi, myös auton alusta tulee muuttaa vastaamaan ahtimen tuomaa lisätehoa: Toisin sanottuna jarrut, voimansiirto sekä akselistot on vaihdettava jos tehon lisäys sen edellyttää.

      Esimerkki

      Mallisarja käsittää 1.6 l (70 kW), 2.0 l (85 kW) sekä 2.2 l (120 kW) versiot.

      Kun 1.6 l moottoriin asennetaan turboahdin ja teho nousee 80 kW:iin, tulee alusta muuttaa vastaamaan 2.0 l mallin alustaa. Jos teho nousee 100 kW:iin tulee alusta muuttaa vastaamaan 2.2 l mallia. Tällöin teho saa olla enintään 120 kW + 20%.

      Jarrujen on oltava lukkiutumattomat, jos ne ovat esim. 2.0 l ja 2.2 l malleissa vakiona. Jos auton osia joudutaan vaihtamaan 35% tai sen yli, tulee auto esittää kanta-auton tarkastukseen ennen muutostöiden aloittamista. Alustan osien vaihtotarve voidaan selvittää esim. merkkiliikkeen antamalla varaosavertailulla."

Eli mielestäni tässä sanotaan selkeästi että auton tulee vastata alustaltaan aina yhtä tehokasta tai tehokkaampaa mallia. Tämä siis kun on kyseessä ahtimen asennus tai moottorin vaihto.

Vapaastihengittävää moottoriahan saa kyllä virittää melko vapaasti, ilman alustamuutoksia, vaikka kyseessä olisi se mallisarjan pienitehoisin.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

kowalski

  • Vieras
Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
« Vastaus #21 : 28.12.2011, 12:05:34 »
Eli mielestäni tässä sanotaan selkeästi että auton tulee vastata alustaltaan aina yhtä tehokasta tai tehokkaampaa mallia.

Juuri näin minä sen ymmärsin.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
« Vastaus #22 : 28.12.2011, 14:56:10 »
Siis onko tuo lappu maksanu aikoinaan 1000 € vai markkaa? Aattelin vaan, ettei ainakaan merkkiliikkeessä tunnin vilkuilu ja kuittaus oo noin kallista.. :D penkityskään ei maksa ku 50-150€, riippuen vetojen määrästä. Edellyttää tietenkin että ite vastaa säädöistä.
Volvon lappu, maksaa 50eur + 13e postiennakkokirjekuluja.

Jos laitetaan 122hv D24 on alustan vastattava vähintään 122hv volvoa esim. B23E, mutta samalla vaivalla vertaa B21ET, jolloin teho saa tulevaisuudessa olla laillisesti sen 186hv.
Niin, paitsi että jos nostat tehoa ekan muutoskatsastuksen jälkeen, vaikka alusta vastaa 186hv, niin nostaessa leiman jälkeen 122hv->160hv, joudut taas muutoskatsastamaan joka tapauksessa jos haluat oikeesti laillisesti tehdä.

Mutta miksi tehdä vaikeimman kautta? Toki jokainen saa tehä miten tykkää, ite olin sen verran laiska ja saamaton, että päätin tehdä helpoiten, ahdin+välijäähdytin koneeseen->volvolappu tilaten->penkkiin->konttorille.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

kowalski

  • Vieras
Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
« Vastaus #23 : 28.12.2011, 16:34:32 »
Niin, paitsi että jos nostat tehoa ekan muutoskatsastuksen jälkeen, vaikka alusta vastaa 186hv, niin nostaessa leiman jälkeen 122hv->160hv, joudut taas muutoskatsastamaan joka tapauksessa jos haluat oikeesti laillisesti tehdä.

Mutta miksi tehdä vaikeimman kautta? Toki jokainen saa tehä miten tykkää, ite olin sen verran laiska ja saamaton, että päätin tehdä helpoiten, ahdin+välijäähdytin koneeseen->volvolappu tilaten->penkkiin->konttorille.

Totta joutuu muutoskatsastamaan uudestaan, mutta alustan vastaavuus on jo todistettu joten riittää pelkkä penkkilappu.

Samaa reseptiä käytin itsekkin=laiska ja saamaton

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
« Vastaus #24 : 28.12.2011, 18:11:31 »
Juuri näin minä sen ymmärsin.

Minä en, mutta eihän sillä ole mitään merkitystä ;)

Heippa :hello:

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
« Vastaus #25 : 28.12.2011, 18:56:18 »
Tohdin olla eri mieltä. On alkuperäinen teho sitten mitä tahansa, se saa nousta 20% ilman muutoksia.

Pakko kysyä, onko tälle sinun väitteellesi jotain perusteluita?
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
« Vastaus #26 : 28.12.2011, 19:18:18 »
Kokeillaan pysyä aiheessa vaihteeksi, siivottu.

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6345
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
« Vastaus #27 : 28.12.2011, 19:21:21 »
Pakko kysyä, onko tälle sinun väitteellesi jotain perusteluita?

Amazonin kohdalla D24TIC:n ainoa probleema oli paino, eikä teho tai tilavuus.


Lisäksi tuosta sinun esimerkistäkin se käy ilmi. Jos ahdetaan tehoton moottori, niin ei sitä autoa kuitenkaan tarvii muuttaa vastaamaan sitä kaikkein tehokkainta mallia, koska teho ei niin suureksi nouse. Ja jos auto muutetaan vastaan tehokkainta mallia, niin teho saa siltin nousta vielä 20%, eli miksei teho saisi nousta vakiosta sitä 20%.

Otetaan esimerkki, jos tuo aiemmin mainittu 117hv vinokone sattuisikin olemaan 240:n tehokkain moottori, niin saisi siihen silloinkin laittaa 122hv D24TIC:n. Painohan siinä nousee, joten jouset tarvii varmaan vaihtaa, mutta alunperinhän tässä topikissa oli ideana muuttaa D24:lla oleva auto D24TIC:ksi.
« Viimeksi muokattu: 28.12.2011, 19:42:12 kirjoittanut Kulmamies »

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
« Vastaus #28 : 28.12.2011, 20:36:00 »
Volvon lappu, maksaa 50eur + 13e postiennakkokirjekuluja.
Niin, paitsi että jos nostat tehoa ekan muutoskatsastuksen jälkeen, vaikka alusta vastaa 186hv, niin nostaessa leiman jälkeen 122hv->160hv, joudut taas muutoskatsastamaan joka tapauksessa jos haluat oikeesti laillisesti tehdä.

Mutta miksi tehdä vaikeimman kautta? Toki jokainen saa tehä miten tykkää, ite olin sen verran laiska ja saamaton, että päätin tehdä helpoiten, ahdin+välijäähdytin koneeseen->volvolappu tilaten->penkkiin->konttorille.

Mitä kautta kannattaa asia hoitaa? Jos haluaa tarkistaa ensin et mihin oma alusta riittää ja sitten jos ei riitä 186hp asti niin tehdä mahdolliset muutokset? Miten tuommosessa tilanteessa tulee toimia? muutenhan se on vaan lappu käteen, penkkiin ja konttorille.

Hoidetaanko tuo asia merkkiliikkeen kautta vai ihan suoraan kirjeitse?
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
« Vastaus #29 : 28.12.2011, 20:54:32 »
Amazonin kohdalla D24TIC:n ainoa probleema oli paino, eikä teho tai tilavuus.


Niin, oma väitteeni koski siis sitä voidaanko noita "lisäprosentteja" soveltaa myös muihin kuin mallisarjan suurimpaan/tehokkaimpaan vertailtaessa, joten tähän en osaa sanoa mitään kun en tunne tapausta. Amazonin eri moottorivaihtoehdoista mulla ei ole mitään tietoa.

Lisäksi tuosta sinun esimerkistäkin se käy ilmi. Jos ahdetaan tehoton moottori, niin ei sitä autoa kuitenkaan tarvii muuttaa vastaamaan sitä kaikkein tehokkainta mallia, koska teho ei niin suureksi nouse. Ja jos auto muutetaan vastaan tehokkainta mallia, niin teho saa siltin nousta vielä 20%, eli miksei teho saisi nousta vakiosta sitä 20%.

Niin, siis ei tarvitse muuttaa vastaamaan aina tehokkainta mallia, tässä olet täysin oikeassa. Tarkoitinkin että sen on vastattava vähintään saman tehoista mallia. d24tic tapauksessa siis olisi etsittävä vertailumalli jossa on 122hv tai enemmän, ja auton on vastattava sitä. Tehokkainta mallia vertailuautona käytettäessähän teho saa nousta sen 20%, siitä ei olekaan epäilystä, mutta jos vertailuautona ei ole se tehokkain malli vaan joku laiskempi, niin asia ei välttämättä olekaan sama.

Luin nyt vielä tarkat pykälät tuolta: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

Tuossa aikaisemmin lainaamassani tarfin esimerkkitapauksessahan teho ei kasva yli 20% (70kw->80kw), mutta silti sanotaan että on muutettava vastaamaan 85kw mallia. Eli tämän mukaan 20% sääntöä ei voisi soveltaa kuin vasta mallisarjan tehokkaimpaan/sitä vastaamaan muutetuun autoon.

Pykälissä taas sanotaan seuraavaa:

"2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:

a) auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet vastaavat vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna;

b) blaalbaa

c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;

d) blaablaa"

Otin nyt nuo tilavuutta ja painoa koskevat pois, koska periaate on niissä sama. Mutta näissä siis puhutaan aina tehokkaimmasta, suurimmasta ja painavimmasta vertailumoottorista.

Missään ei sanota että alkuperäisen moottorin (tai muun kuin tehokkaimman vertailumoottorin) tehoa saisi kasvattaa max 20%.

Jos katsastusmies sen hyväksyy niin hyvä niin. Mutta itse en ole vielä nähnyt missään faktoja joista selviäisi että noin saisi tehdä. Tosin täysin suoraanhan missään ei niin kielletäkään tekemästä, mutta niin se on mielestäni tulkittavissa noista teksteistä. Sanamuodot tosin on hiukan epäselvät. Ei ehkä ihmekään että molempia tulkintoja on esiintynyt konttoreilla.


Tähän vääntöön liittymättä lisätään ohimennen huomionarvoinen seikka, että ahdettassa jälkikääteen d24 tai asennettaessa itse ahdettu/muutettu moottori, tarvitaan aina se teholappu. (paitsi jos saa jonkun lausunnon että d24 ahdettuna vastaa täysin d24t(ic):tä, jolloin periaatteessa pitäisi onnistua ilman teholappua, tosin tulkinnanvaraista)
Asennettaessa alkuperäinen d24t tai d24tic moottori tehoihin vaikuttavien osiensa kera, teholappua ei tarvita, vaan moottorin teho on 122hv.


Otetaan esimerkki, jos tuo aiemmin mainittu 117hv vinokone sattuisikin olemaan 240:n tehokkain moottori, niin saisi siihen silloinkin laittaa 122hv D24TIC:n. Painohan siinä nousee, joten jouset tarvii varmaan vaihtaa, mutta alunperinhän tässä topikissa oli ideana muuttaa D24:lla oleva auto D24TIC:ksi.

Pointtina siis ei ollutkaan se, saako tuon d24tic:n asentaa, vaan se millä koneella varustettua lankkua auton pitää vastata, eli käytännössä mitä sen täytyy todistaa vastaavan.


EDIT: Tuossahan siis puhuttiin moottorin vaihdosta, mutta sama pätee, tästä syystä:
4. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.
« Viimeksi muokattu: 28.12.2011, 21:09:09 kirjoittanut J_Lanttola »
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

 

Elekma  Autoracing