Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC

  • 40 Vastauksia
  • 25955 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
« Vastaus #30 : 28.12.2011, 21:16:40 »
240:sen maksimiteho muutoskatsastuksessa on B21FTic tehot.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
« Vastaus #31 : 28.12.2011, 21:56:52 »

Pykälissä taas sanotaan seuraavaa:

"2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa


Tuossa sanotaan aivan selvästi että, saa vaihtaa vertailumoottoria (valitse haluttu koko) isomman jne moottorin.



taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen.

Ja tässä taas tulee lupa ylittää tehtaan suurimmat arvot


Tiedän että konttoreilla ja Trafillakin on käytäntö (joskus) toinen, mutta laki on yksiselitteinen.
« Viimeksi muokattu: 28.12.2011, 22:02:07 kirjoittanut The_OttoB »
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

kowalski

  • Vieras
Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
« Vastaus #32 : 28.12.2011, 22:25:42 »
Mitä kautta kannattaa asia hoitaa? Jos haluaa tarkistaa ensin et mihin oma alusta riittää ja sitten jos ei riitä 186hp asti niin tehdä mahdolliset muutokset? Miten tuommosessa tilanteessa tulee toimia? muutenhan se on vaan lappu käteen, penkkiin ja konttorille.

Hoidetaanko tuo asia merkkiliikkeen kautta vai ihan suoraan kirjeitse?

Sinun tapauksessa MINÄ laittaisin tuon lapun http://www.lintsi.info/wx/volvo/turbo/turbolupa.jpg mukaiset "parhaat" osat kiinni ja tolla lapulla todistaisin, että volvon mukaan 200srj. volvon alusta pystyy käsittelemään max. 220hp, jolloin tämän alustan on oltava silloin myös mallisarjan tehokkaimman alusta. Volvon käsikirjasta sitten näyttää, että B21ET on tehokkain malli. Silloin max tehot on 155x1,2=186hv.
Ja otteeseen vielä merkintä, että alusta vastaa mallisarjan tehokkainta niin voit tulevaisuudessa halutessasi laittaa vaikka mersun OM606 185hv koneen sinne pelkästään teholapulla ja uudella muutokatsastus maksulla.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
« Vastaus #33 : 28.12.2011, 22:42:38 »
Tuossa sanotaan aivan selvästi että saa vaihtaa vertailumoottoria (valitse haluttu koko) isomman jne moottorin.

En halua olla kivipää, mutta ei siinä kyllä sanota.
Lainaamassasi tekstinkohdassa sanotaan: "jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa"
Eli siinä sanotaan aivan selvästi että saa vaihtaa ALKUPERÄISTÄ suuremman, tehokkaaman, jne, jos se on kyseiseen mallisarjaan tarkoitettu, eli ns vertailumoottori.
Tässä kohtaa siis käsitellään vain mallisarjan omat moottorit.

Ja tässä taas tulee lupa ylittää tehtaan suurimmat arvot

Kyllä, kun kyseessä on mallisarjan mahtavin. Tuosta on leikattu se täsmentävä osa pois, alunperinhän tuo jatkuu siis näin:

"taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:
c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;"

Eli sanotaan siis että saa asentaa vertailumoottoreita suuremman moottorin jos teho ei kasva yli 20% tehokkaimmasta mallista.
Missään ei siis mainita että muuta kuin mallisarjan tehokkainta saisi kasvattaa tehoiltaan tuon 20%.
Ainoa kohta jossa tuo 20% mainitaan on tuo loppuosa jossa 20% lasketaan tehokkaimmasta versiosta.

Tiedän että konttoreilla ja Trafillakin on käytäntö (joskus) toinen, mutta laki on yksiselitteinen.

Ymmärrän pointtisi, laki on laki, mutta kuten huomaat, tässä tapauksessa on monta tapaa tulkita lakia. Missään ei sanota että mallisarjan pienintä moottoria voisi ahtaa 20% lisätehoihin, mutta silti sen sinä ja kulmamies niin tulkitsette.
Ei ole tarkoitus siis henkilökohtaisesti hyökätä ketään vastaan, vaan selvittää perustelut tuolle tulkinnalle ja tuoda faktoja pöytään.

Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
« Vastaus #34 : 28.12.2011, 23:13:01 »
OttoB, Kulmamies ja muut näihin asioihin perehtyneet rakentelijat tämän jo tietävätkin, mutta selvennetään vielä niillekkin, jotka eivät mahdollisesti tätä tienneet, että katsastusmiehen hyväksyntähän ei vielä tee muutoskatsastuksesta lopullisen pätevää, vaan mahdollisissa väärin perustein hyväksytyissä muutoskatsastuksissahan trafin on mahdollista ottaa asia tarkasteluun ja mahdollisesti evätä muutos jäkikäteen, jos se ei heidän mielestään täytä määräyksiä. Trafin sisäisestä hierarkiasta minulla ei ole tarkempaa tietoa, eli en tiedä mikä on menettelytapa sellaisissa tapauksissa jos joku trafin virkailija on näyttänyt vihreää valoa muutokselle mutta toinen virkailija kokee muutoksen lainvastaiseksi. Jokatapauksessa siis lakipykälät kannattaa lukea myös itse.

Asiahan olisi yksiselitteinen jos 5 § kohdassa 2 lukisi näin:
"2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita 20% tehokkaamman, 20% painavamman tai iskutilavuudeltaan 25% suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:"

Muttakun nuo prosentit on mainittu vasta noissa tarkentavissa osissa, yhdistettynä aina suurimpaan, painavimpaan ja tehokkaimpaan.

Sehän on jo selvillä että mallisarjaan kuuluvan moottorin saa asentaa. Eli kun puhutaan esim mallisarjaan kuuluvaa tehokkaammasta moottorista, niin kun jätetään kaikki asiaan kuulumaton pois (kuten mallisarjaan kuuluvat moottorit), menee kohdan 2 teksti näin:

2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:

a) auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet vastaavat vertailumoottorilla varustettua autoa, mahdollinen vakiovarusteena oleva lukkiutumaton jarrujärjestelmä mukaan luettuna;

c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna

Kunnioitan kyllä kokeneempien rakentajien näkemyksiä, mutta mielestäni laki on tässä kohtaa yksiselitteinen, eli "lisäprosentit" koskevat vain mallisarjan tehokkainta, suurinta ja painavinta. Itse olin aiemmin myös sitä mieltä että se koskee myös mallisarjan pienempiä, mutta nyt luettuani lakipykälät riittävän moneen kertaan ajatuksen kanssa muutin mieltäni.
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
« Vastaus #35 : 29.12.2011, 00:10:44 »
Minusta se lakikohta tarkoittaa että se vertailumoottorin tulee olla yleiseen liikenteeseen tarkoitettu.


Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka(tämä jonka-sana viittaa vertailumoottoriin) auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa....

Eihän tässä ole enään päätä eikä häntää jos mallisarjan sisäiset moottorit on taas oma lukunsa. Ajatelkaa nyt stadilaisjärjellä.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
« Vastaus #36 : 29.12.2011, 13:20:49 »
Minusta se lakikohta tarkoittaa että se vertailumoottorin tulee olla yleiseen liikenteeseen tarkoitettu.

Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka(tämä jonka-sana viittaa vertailumoottoriin) auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa....


Niin, siis tarkoittaa selvällä suomen kielellä että mallisarjan omia moottoreita saa vaihdella vapaasti keskenään, jos ne on tieliikenteeseen tarkoitettuja.
Vertailumoottorilla siis tarkoitetaan niitä mallisarjan omia moottoreita. Jos autoon vaihdetaan joku eri kuin mallisarjan oma moottori, niin teho saa kasvaa 20% tehokkaimmasta. Vertailumoottorina voidaan käyttää siis vain tieliikeenteeseen tarkoitettuja moottoreita. Uusi moottorihan voi olla vaikka itse tehty, sitä ei kiellä mikään.

Eihän tässä ole enään päätä eikä häntää jos mallisarjan sisäiset moottorit on taas oma lukunsa. Ajatelkaa nyt stadilaisjärjellä.

Tottakai mallisarjan omat moottorit on oma lukunsa, siinä mielessä että tuossa laissa selvästi ensin kerrotaan että auton omaan mallisarjaan kuuluvia mottoreita saa vaihtaa keskenään, mikä on mielestäni aika selkeää ja järkeenkäypää. Sitten tarkennetaan että saa vaihtaa myös mallisarjaan kuulumattoman moottorin, kunhan teho, paino yms ei yli kasva 20/25% tehokkaimmasta/painavammasta tai suurimmasta.

Stadilaisjärkeä ei ole tänne asti jaettu muttei sitä olisi oikein sopinukaan, kun meillon sitä toista sorttia.
« Viimeksi muokattu: 29.12.2011, 13:38:11 kirjoittanut J_Lanttola »
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
« Vastaus #37 : 29.12.2011, 19:51:15 »
Sinun tapauksessa MINÄ laittaisin tuon lapun http://www.lintsi.info/wx/volvo/turbo/turbolupa.jpg mukaiset "parhaat" osat kiinni ja tolla lapulla todistaisin, että volvon mukaan 200srj. volvon alusta pystyy käsittelemään max. 220hp, jolloin tämän alustan on oltava silloin myös mallisarjan tehokkaimman alusta. Volvon käsikirjasta sitten näyttää, että B21ET on tehokkain malli. Silloin max tehot on 155x1,2=186hv.
Ja otteeseen vielä merkintä, että alusta vastaa mallisarjan tehokkainta niin voit tulevaisuudessa halutessasi laittaa vaikka mersun OM606 185hv koneen sinne pelkästään teholapulla ja uudella muutokatsastus maksulla.

Jos nyt kuitenki HALUAN saada oman tollasen lapun niin mistä minä semmoisen saan?? Toiminko merkkihuollon kautta vai laitanko itse jonkun pyynnön kirjeitse / verkossa..??
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
« Vastaus #38 : 29.12.2011, 20:07:54 »
Jos nyt kuitenki HALUAN saada oman tollasen lapun niin mistä minä semmoisen saan?? Toiminko merkkihuollon kautta vai laitanko itse jonkun pyynnön kirjeitse / verkossa..??
Volvo-Autoon tarvii soitella, siellä on joku ukko joka noita piirtelee, en ny muista enää nimeä/numeroa hälle.
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa ekkoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
« Vastaus #39 : 07.02.2012, 18:01:45 »
Joo eli pitää soittaa tonne volvoautoon ja kysästä vieläkö sieltä saa nuita lappuja. Merkkihuollossa heitä ei kiinnostanut hevon***** vertaa ruveta millekkään. Katsastuskonttorilla kyllä rupesivat penkomaan vanhoja lappuja josko heillä joku olisi moisen muutoskatsastuksen tehnyt mutta ei ollu ku jotain foordin yms. lappuja. Noh 240 on taas vapaastihengittävä ja käyn katsastamassa tuossa keväällä sellaisenaan, sitten myöhemmin muutoskatsastan turbolle ja iclle kuhan saa laput jolla voi todistaa alustan olevan saman..
Kiitos vastauksista!  :)
2kpl Volvo Amazon -70
Volvo 240 TDIC
Volvo 740 TD jäärata-autona
Volvo 760 B28E Volvo 760 B230et

Poissa ekkoo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 240 D24 muutoskatsastus -> D24TIC
« Vastaus #40 : 16.02.2012, 17:44:58 »
Noniin sai viimeinkin Marco Gustafssonin kiinni ja aiko laittaa ens viikolla laput tulemaan :) Eli keväällä sitten penkittämään ja muutoskatsastamaan  :pomo:
2kpl Volvo Amazon -70
Volvo 240 TDIC
Volvo 740 TD jäärata-autona
Volvo 760 B28E Volvo 760 B230et

 

Ateho  Elekma