Futurez  Kulkukoira

Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.

  • 45 Vastauksia
  • 19987 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
« Vastaus #30 : 01.03.2012, 22:11:14 »
Diudi! Timolla ei väännöllä ollut merkitystä kun todisti vastaavuudet 186hepalle noilla muilla keinoilla kun volvolapulla.
MUTTA jos sinä käytät tilaamasi Volvolapun, niin viimeistään trafista pomppaa takaisin jos vertaavat penkkilappua ja todistusta että vääntöähän on enemmän mitä maahantuoja sallii, joten päättelvät että vääntö nousee "liian merkittävästi" tjsp.

Miksei voi tehä helposti ja muutoskatsastaa niin mopona että varmasti menee rajoihin, niin ei tarvitse spekuloida?

Volvolappu + teholappu riittää, volvolappu todistaa kaiken mitä timo todisti muuten ja teholappu kertoo että ollaan rajoissa. Toki vielä pitää todistaa että mitkä osat on autossa, jos penkki tulos on yli 110kw "eivaadi muutoksia" -rajan.

Ja sitte semmosen huhun kuulin naapuri konttorilta, että hukkaportissa pitäs olla joku sinetti sit ku on penkitetty..?
TORNARI. Penkittäjä merkitsee penkkilappuu, runkonumeron + omien tietojensa lisäksi välijäähdyttimen speksit sekä ahtopaineen tai vaihtoehtoisesti käytetään ahtopaineen piirtoa lapulle, mutta jokatapauksessa tämä riittää. Katsastusmiehen on helppo rykästä vähän hätäsemmin konttoorin pihassa ja todeta ettei ahtopaine nouse yli.

242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
« Vastaus #31 : 01.03.2012, 22:15:21 »
Diudi! Timolla ei väännöllä ollut merkitystä kun todisti vastaavuudet 186hepalle noilla muilla keinoilla kun volvolapulla.
MUTTA jos sinä käytät tilaamasi Volvolapun, niin viimeistään trafista pomppaa takaisin jos vertaavat penkkilappua ja todistusta että vääntöähän on enemmän mitä maahantuoja sallii, joten päättelvät että vääntö nousee "liian merkittävästi" tjsp.

Miksei voi tehä helposti ja muutoskatsastaa niin mopona että varmasti menee rajoihin, niin ei tarvitse spekuloida?

Volvolappu + teholappu riittää, volvolappu todistaa kaiken mitä timo todisti muuten ja teholappu kertoo että ollaan rajoissa. Toki vielä pitää todistaa että mitkä osat on autossa, jos penkki tulos on yli 110kw "eivaadi muutoksia" -rajan.
TORNARI. Penkittäjä merkitsee penkkilappuu, runkonumeron + omien tietojensa lisäksi välijäähdyttimen speksit sekä ahtopaineen tai vaihtoehtoisesti käytetään ahtopaineen piirtoa lapulle, mutta jokatapauksessa tämä riittää. Katsastusmiehen on helppo rykästä vähän hätäsemmin konttoorin pihassa ja todeta ettei ahtopaine nouse yli.

No riittäiskö sitte konttorille pelkkä teholappu 110kw tehoihin? Koska jos näytän volvolappua 110kw tehojen takia, vääntö ei saa olla ku 218Nm. Eli jos katsastan "mopona" niin miten saan 110kw papereihin ja vääntöä vaikka +300Nm? Volvolappuahan en sillon voi käyttää?

Mietin vain sitä, että saanko sen n. 180hp tosta autosta sillee, ettei vääntömomentti nouse yli 275..? Niin sitte vois kotona ruuvata perussyötön niin, että heppoja on se 200 ja vääntöä +350nm. Tosin ei tossa muuten oo mtn järkee, ellei sitte jätetä merkkaamatta vääntöä papereihin. Ei mulla ainakaa oo koskaan ollu missään autossa vääntömomenttia otteessa.
« Viimeksi muokattu: 01.03.2012, 22:23:37 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
« Vastaus #32 : 02.03.2012, 08:10:42 »
Sillä ei ole merkitystä vaikka tuo "vääntöraja" ylittyisikin, koska väännölle ei ole sitä +20% sääntöä.
Ja auto, joka muutoskatsastettiin tolla lapulla, jossa tehot oli alle 110kw ja vääntö ylitti reilusti tuon 218Nm ei todellakaan pompannut mitään trafilta takaisin taikka tullut takaisin kutsua katsastukseen.
« Viimeksi muokattu: 02.03.2012, 11:01:50 kirjoittanut Hermann »
citikka

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
« Vastaus #33 : 02.03.2012, 08:36:59 »
Sillä ei ole merkitystä vaikka tuo "vääntöraja" ylittyisikin, koska väännölle ei ole sitä +20% sääntöä.
Ja auto, joka muutoskatsastettiin tolla lapulla, jossa tehot oli 109,5kw ja vääntö ylitti reilusti tuon 218Nm ei todellakaan pompannut mitään trafilta takaisin taikka tullut takaisin kutsua katsastukseen.

Oukei..no mustaki on vähän kummallista, että dieselille pätis jotku tommoset säännöt..lähes mahdottomuus saada 110kw ja 218Nm vääntöä.. :D ku periaatteessa toi volvolappu on turha muutenki, nimittäin trafilla ei ole sääntöä vääntömomentin nostamisesta.

Mut soitan katsurille kohta ja kysyn ensin et voinko katsastaa auton ilman volvolappua ja jos voin niin mitä se siihen tarttee. Sillon ei ainakaan tuu väännöt vastaan, koska mennään täysin Trafin säännöillä.. :D
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
« Vastaus #34 : 02.03.2012, 09:04:41 »
nimittäin trafilla ei ole sääntöä vääntömomentin nostamisesta.

Naulan kantaan.
citikka

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
« Vastaus #35 : 02.03.2012, 09:14:50 »
Naulan kantaan.

Soitin katastukseen ja onnistuu ihan pelkällä varaosaluettelolla ja teholapulla toi 186hp. Turhaa hommasin Volvo lapun.. >:(
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Brick

  • Mr John Doe
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 651
Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
« Vastaus #36 : 02.03.2012, 11:00:15 »
Soitin katastukseen ja onnistuu ihan pelkällä varaosaluettelolla ja teholapulla toi 186hp. Turhaa hommasin Volvo lapun.. >:(

Mistäs moisen varaosaluettelon sait?
citikka

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
« Vastaus #37 : 02.03.2012, 12:28:50 »
Mistäs moisen varaosaluettelon sait?

En vielä mistään, teen niinku SanttuM teki. Haen konttorilta semmosen valmiin tyhjän taulukon ja sitte marssin vaan autovaraosiin siihe kylälle (siis ihan tarvikeliikkeeseen) ja käsken niitten kattoo varaosaluettelosta turbomallia ja mun dieseliä vastaavat jarrujen, jousituksen ja voimansiirron osat. Sitte ne mitä puuttuu, hommaan siihen tai tilaan sieltä (esim. iskarit) ja sitte marssin teholapun kans konttorille ku auto on valmis ja penkitetty. Näin se kuulemma onnistu, kysyin konttorilta.
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Jomppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 60
  • FH Power
Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
« Vastaus #38 : 12.03.2012, 21:49:23 »
Mahtaako vm81 244 orkkis turboa täytyä muutos katsastaa jos vaihtaa hipo hipo pakosarjan ja alu coolerin...samaten mietityttää madallus sarja josta ei oo mitn todistusta,mutta sellä edellinenkin omistaja on lankun leimannut.... otteessa ei ole mainittu tehoa olleenkan?
volvo 244 tic,242tic,vw golf g60 + pari takatuuppari turbo skodaa mettäs ja vara osa 245 ms tic..... :)

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
« Vastaus #39 : 14.04.2012, 11:49:39 »
mielestäni riittää pelkkä eroavaisuus todistus moottoreista jos esim. vaihdetaan 2.0-->2.3 16V moottoriin (pitäis saada volvolta) ja lisäksi auto pitää muuten vastata tuota 2.3 16V tekniikalla olevaa.
Mutta jos tuo moottori ahdetaan niin silloin menee omavalmiste moottorina ellei tuota 16V moottoria ole ahdettuna valmistettu (volvon koneista hieman hataraa tietoa :) ) ja silloin teholappu ja tehot saa kasvaa mallisarjan tehokkaimmasta 25% ja taas auton pitää vastata mallisarjan tehokkainta josta volvolla voidaan kirjoittaa mallieroavaisuus dokumentti.
Eli tarvittavat paperi ovat mallieroavaisuusdokumentti ja teholappu (jos kyseistä moottoria ei ahdettuna ole valmistettu), ilmeisesti uudemmissa autoissa vaaditaan jotain kuitteja vaihdetuista osista mutta näistä ei ole enempää tietoa, oma auto kun on -76 niin osien alkuperä saattaa olla hieman huono selvittää :) mutta kaverin piikkikeula taunuksen muutoskatsastuksessa kelpasi kun kirjoitti lappuun OMA VARASTO.

Tämä siis oma käsitys aiheesta.
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa exclusive

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1009
  • www.vrcf.fi
Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
« Vastaus #40 : 14.04.2012, 12:01:55 »
Mahtaako vm81 244 orkkis turboa täytyä muutos katsastaa jos vaihtaa hipo hipo pakosarjan ja alu coolerin...samaten mietityttää madallus sarja josta ei oo mitn todistusta,mutta sellä edellinenkin omistaja on lankun leimannut.... otteessa ei ole mainittu tehoa olleenkan?
voisin väittää ettei tarvitse, kaverilla on vm -97 femma saab jossa on ahdin vaihdettu isompaan ja paineita nostettu 0.5-->1.8bar, putkisto turbolta taakse tehty itte ja inssi ei sanonut mitään, tossa omassa 9000 on 450x300x76 cooleri keulalla ja inssi ei sanonut muuta kun että pistätkö puskurin paikoilleen :) lisäksi kävin kysymässä konttorilta että saanko tehä saabiini uuden pakosarjan ja lisäksi vaihtaa garret T25 ahtimen td05 mitsuun niin katsuri sanoi hymyissä suin että jos ei muutos vaaraksi itselle ja muille :D
ei noin vanhassa autossa tarvita alusta tuv-lappuja eikä muutoskatsastusta, eriasia 20 vuotta uudemmissa autoissa.
Volvo 940 -94 2.4 TDic -käyttöauto- /// Volvo 240 -83 -projekti- ///  Nissan micra b19+m45 -jm- /// volvo 360 b200+m47 -jm- /// opel corsa 2.0 16V -jm-

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
« Vastaus #41 : 14.04.2012, 12:17:01 »
Se, että yksi inssi puhuu puutaheinää ei tee vähäpäästöisen muuttamisesta laillista.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Tero.N

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
« Vastaus #42 : 14.04.2012, 19:28:56 »
Noihin tehorajoihin liittyen niin löytyyköhän mistään riittävän luotettavat tiedot välijäähdytetystä B21FT koneesta? Amerikan maalla kun -84 loppuvuoden ja -85 vuosimallin B21FT koneiset turbot ovat olleet välijäähdytettyjä jo tehtaalta lähtien ja tehoa 162hv, jenkkimallit kelpaa täälläkin vertailukohteeksi kunhan vaan on jotain dokumenttia millä todistaa mallin olemassaolo. Ennenkuin joku sanoo että mitä väliä onko otteessa 186hv vai 194hv niin on sillä sen verran väliä että tuo 194hv mahdollistaisi mm. BMW:n M50B25 koneen ilman mitään kikkailuja.
2 x Passat 3BG, VW Kupla -73

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
« Vastaus #43 : 14.04.2012, 19:59:21 »
Netissä pyörii vihreekantinen missä on B21FTib. Koitan etsiä


Löytyi:


http://www.k-jet.org/files/greenbooks/TP30685-2_b21ft_intercooler.pdf
« Viimeksi muokattu: 14.04.2012, 20:05:12 kirjoittanut The_OttoB »
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8908
  • Teiden tukko
Vs: Muutoskatsastuksessa käytetyt todisteet.
« Vastaus #44 : 21.04.2012, 07:02:17 »
ja silloin teholappu ja tehot saa kasvaa mallisarjan tehokkaimmasta 25% ja taas auton pitää vastata mallisarjan tehokkainta josta volvolla voidaan kirjoittaa mallieroavaisuus dokumentti.

Onko tuo teho-pykälä muuttunut hiljattain?  ??? Ennen se oli 20%...


EDIT: Ja on edelleen 20%.
« Viimeksi muokattu: 21.04.2012, 07:09:23 kirjoittanut Turbo 242 »
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

 

Kulkukoira  Proturbo