Kulkukoira  Proturbo

Jonzen 144 -74 de luxe"HESSU"

  • 833 Vastauksia
  • 150958 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jonze

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2058
    • jonze_photos
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe"HESSU"
« Vastaus #555 : 05.06.2020, 07:44:54 »
Eli, jos sinulle ei ole ollut läpät/akselit irti niin siellä on vanhat akselitiivisteet, jotka varmasti ovat kovettuneet ja sieltä tulee ilmaa väärästä paikasta -> nostaa tyhjäkäyntiä.

Tiivisteet on uudet. Ne saa vaihdettua vaikka läppä paikallaan. Nehän painetaan ulkopuolelta siihen uraansa. Ja ei vuoda sieltä juuresta, ainakaan brake cleanerill kun sieltä suhauttelee.

Ja korkea tyhjäkäynti johtuu enää siitä ettei toinen läppä sulkeudu kunnolla
« Viimeksi muokattu: 05.06.2020, 07:49:09 kirjoittanut jonze »
Volvo s40 D3 classic 2011
Bmw 118 m-sport 2013
Mersu clk 230 kompressor -98 avo
Insta @jonze_photos

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1762
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe"HESSU"
« Vastaus #556 : 05.06.2020, 08:03:39 »
Ok, hyvä.
Entiset: 142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 -92, 245 GL -80 Ruumisauto, V40 T4 -99 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nykyiset: AMAZON 2D B20E -70, Chevrolet C10 Silverado -78, 262C Bertone -78.

Poissa Kenoviiva

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 159
  • www.vrcf.fi
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe"HESSU"
« Vastaus #557 : 05.06.2020, 09:06:35 »
Joo, koetin itsekin vielä katsella uudemman mallin "kupin" eroa vanhaan ja niiden löydösten perusteella on oikea mallia.

Liittämiäsi kuvia katsellessa pisti silmään eroavaisuudet kaasuvivuston ollessa kytkettynä vs. ollessa irti. Vasemmanpuoleisessa kuvassa kuulapäätangot ovat irti, jolloin läppäakseleihin liitetyt vivut eivät ole "samassa asennossa". Oikean puolen vipu on paljon ylempänä.
Kuulapäätankojen ollessa kiinni, vivut ovat melko tasalla.

Riippuen siitä, missä vaiheessa olet projektikuvat ottanut, mutta jos ne ovat noin nyt, niin minusta tankojen perussäätö menee pieleen. Omiin silmiiini kuvan tankojen setuppi tarkoittaa sitä, että oikeanpuolimmaisen (etummaisen) kaasarin läppä on vasempaan (takimmaiseen) kaasariin auki monta astetta enemmän. Ja kun taempi kaasari on tyhjäkäyntiasennossa, niin etummainen jää tangon päkityksen takia auki.

Läppäakselin vipujen asentojen ollessa eri kulmissa toisiinsa nähden, siinä tulee vielä pieni "cosinivirhe" peliin jolloin läpät eivät kierry yhtä paljon kasupoljinta painettaessa, koska läppiä työntävien tankojen vipukulmat ovat erilaiset. Etumaisen kaasarin läppä aukeaa suhteessa enemmän kaasunpolkimen painalluksen alkuvaiheessa, paljon pidemmälle kaasua painettaessa taempi alkaa kiriin gäppiä kiinni.


 

Alla kökkö kuvaelma vipusuhteiden vaikutuksesta ko. tapauksessa. Liikevoima/määrä tulee kuvan vihreiden tankojen suunnassa ylhäältä alaspäin. Punainen viiva kuvastaa läppäakselissa olevaa kuulapäistä vivunnysää. Keltainen viivoitus kuvastaa vipuvarren pituuden muutosta tangon työntökulman vaihtuessa. Mitä pidempi vipuvarsi, sitä pienempi liike läpällä.

145 -70, 240 -89, V70 -99

Poissa jonze

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2058
    • jonze_photos
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe"HESSU"
« Vastaus #558 : 05.06.2020, 09:15:39 »
Joo, koetin itsekin vielä katsella uudemman mallin "kupin" eroa vanhaan ja niiden löydösten perusteella on oikea mallia.

Liittämiäsi kuvia katsellessa pisti silmään eroavaisuudet kaasuvivuston ollessa kytkettynä vs. ollessa irti. Vasemmanpuoleisessa kuvassa kuulapäätangot ovat irti, jolloin läppäakseleihin liitetyt vivut eivät ole "samassa asennossa". Oikean puolen vipu on paljon ylempänä.
Kuulapäätankojen ollessa kiinni, vivut ovat melko tasalla.

Riippuen siitä, missä vaiheessa olet projektikuvat ottanut, mutta jos ne ovat noin nyt, niin minusta tankojen perussäätö menee pieleen. Omiin silmiiini kuvan tankojen setuppi tarkoittaa sitä, että oikeanpuolimmaisen (etummaisen) kaasarin läppä on vasempaan (takimmaiseen) kaasariin auki monta astetta enemmän. Ja kun taempi kaasari on tyhjäkäyntiasennossa, niin etummainen jää tangon päkityksen takia auki.

Läppäakselin vipujen asentojen ollessa eri kulmissa toisiinsa nähden, siinä tulee vielä pieni "cosinivirhe" peliin jolloin läpät eivät kierry yhtä paljon kasupoljinta painettaessa, koska läppiä työntävien tankojen vipukulmat ovat erilaiset. Etumaisen kaasarin läppä aukeaa suhteessa enemmän kaasunpolkimen painalluksen alkuvaiheessa, paljon pidemmälle kaasua painettaessa taempi alkaa kiriin gäppiä kiinni.


 

Alla kökkö kuvaelma vipusuhteiden vaikutuksesta ko. tapauksessa. Liikevoima/määrä tulee kuvan vihreiden tankojen suunnassa ylhäältä alaspäin. Punainen viiva kuvastaa läppäakselissa olevaa kuulapäistä vivunnysää. Keltainen viivoitus kuvastaa vipuvarren pituuden muutosta tangon työntökulman vaihtuessa. Mitä pidempi vipuvarsi, sitä pienempi liike läpällä.


Tangon yläpäät ovat samalla korkeudella kiinni. Tangon pituus säätyi sen mukaan missä vaiheessa alkoi tanko kääntämään läppä akselia. On säädelty vaikka ja miten noita ja vaihdettu tankoja keskenään mutta ei tämä tyhjäkäynti ongelma noista johtunut. Aluksi epäilin sitäkin.

Nyt kun joudun odottelemaan jousia niin aloin tekemään tukevampaa kiinnitystä noihin. Eli säädöt menee siltä osin uusiksi vielä
Volvo s40 D3 classic 2011
Bmw 118 m-sport 2013
Mersu clk 230 kompressor -98 avo
Insta @jonze_photos

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6329
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe"HESSU"
« Vastaus #559 : 05.06.2020, 10:04:18 »
Onko nuo jouset varmasti oikein asennettu? Kuvasta näyttää, että ainakin taaemman kaasarin jousi olisi väärin. Jousen molemmat päät näyttäisivät olevan saman vivun takana. Kiertyykö jousi kireämmälle, kun painaa kaasua?

Poissa jonze

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2058
    • jonze_photos
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe"HESSU"
« Vastaus #560 : 05.06.2020, 11:43:21 »
Onko nuo jouset varmasti oikein asennettu? Kuvasta näyttää, että ainakin taaemman kaasarin jousi olisi väärin. Jousen molemmat päät näyttäisivät olevan saman vivun takana. Kiertyykö jousi kireämmälle, kun painaa kaasua?

Kyllä ne on oikein. Tarkastettu irti olevista kaasareista  :) en tiedä mitä kuvaa tarkoitat, mutta siis kyllä jousi kiristyy. Toinen pää on tyhjäkäynti ruuvin takana ja toinen tietysti tuossa vivussa
Volvo s40 D3 classic 2011
Bmw 118 m-sport 2013
Mersu clk 230 kompressor -98 avo
Insta @jonze_photos

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6329
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe"HESSU"
« Vastaus #561 : 05.06.2020, 13:15:33 »
Kyllä ne on oikein. Tarkastettu irti olevista kaasareista  :) en tiedä mitä kuvaa tarkoitat, mutta siis kyllä jousi kiristyy. Toinen pää on tyhjäkäynti ruuvin takana ja toinen tietysti tuossa vivussa

Juu ok sitten  O0 Mä näen omiani ;D

Poissa jonze

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2058
    • jonze_photos
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe"HESSU"
« Vastaus #562 : 05.06.2020, 13:31:52 »
Juu ok sitten  O0 Mä näen omiani ;D

Kuvat voi vähän hämää  ;) ja kun niitäkin on tähän topicciin useampi ilmaantunut  :D

Täytyy sanoa jo tässä vaihees iso kiitos kaikille jotka on tätä jaksanut lukea ja antanut vinkkejä. Yksin oisin iha kusessa  :P
Volvo s40 D3 classic 2011
Bmw 118 m-sport 2013
Mersu clk 230 kompressor -98 avo
Insta @jonze_photos

Poissa jonze

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2058
    • jonze_photos
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe"HESSU"
« Vastaus #563 : 07.06.2020, 08:59:00 »
Jatketaas taas tätä sekoilua.

Tässä odotellessa purin tuon jumivan kaasarin. Vaihdoin akselinkin kokeeksi toisesta kaasarista, vaihdoin kokeeksi myös läpän toisesta kaasarista. Totesin että samalta tuntuvat molemmat. Kokeilin keskittää vielä kerran sen alkuperäisen läpän ja ehkä se jopa parani. Vaihdoin vielä jousen toiseen varmuuden vuoksi.

Kaasari takaisin autoon ja testaamaan että oliko vaikutusta. Ja olihan sillä, enää ei jumittanut läppä.

Ajattelin että nyt on mun päivä kun sain tyhjäkäynnin laskettua normaaliin 800-900 kierrokseen. Sain jopa kaasarit synkattua samaan tahtiin. Ja olihan muuten homma saada säätöihin, 1/10 osa kierrosta tyhjä käynti ruuvia kun kääns niin kierroksey pomppaa 1000 ylöspäin :idiot2: Laitoin kaasu vivustot kiinni ja edelleen toimi kuin unelma. Tässä vaiheessa siirsin kaikki työkalut pois ja kasasin putsarit paikalleen ja auto käyntiin.

Tässä tulos
https://jonze.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20144/Kaasarin%20s%C3%A4%C3%A4d%C3%B6t/VID_20200607_084459491.mp4

Välillä kierrokset jää reiluun 1200 ja välillä laskee alle 1000  :idiot2: ennen putsareita ei moista vikaa ollut. Vivustotkaan tähän ei vaikuttanut.

Noh käyn nyt vielä heittää parempaa lenkkia että näkee miten toimii. Ja edelleenkään seoksista ei ole tietoa, tuo männän nostelu ihan utopinen toimenpide näille kaasareille.
Volvo s40 D3 classic 2011
Bmw 118 m-sport 2013
Mersu clk 230 kompressor -98 avo
Insta @jonze_photos

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6329
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe"HESSU"
« Vastaus #564 : 07.06.2020, 09:29:16 »
Mielenkiintoinen juttu. Pystyykö konehuoneen puolelta tekemään mitään havaintoja, kun kiekkamittarin putoaa noin selkeästi alas 1200-->800? Oletko esimerkiksi kokeillut vääntää läppiä käsin kiinni päin, kun kierrokset on korkealla? Siis suoraan läppäakselista, eikä vaan vivustosta?

Toinen seikka, eli jos kokeilee vaihteella himmata korkeaa tyhjäkäyntiä, niin jääkö tyhjäkäynti normaalille tasolle, vai nouseeko takaisin ylös? Jos pysyy alhaalla, niin silloin liian aikainen sytkäennakko, voisi olla yksi syy  ???

Poissa jonze

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2058
    • jonze_photos
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe"HESSU"
« Vastaus #565 : 07.06.2020, 10:48:53 »
Mielenkiintoinen juttu. Pystyykö konehuoneen puolelta tekemään mitään havaintoja, kun kiekkamittarin putoaa noin selkeästi alas 1200-->800? Oletko esimerkiksi kokeillut vääntää läppiä käsin kiinni päin, kun kierrokset on korkealla? Siis suoraan läppäakselista, eikä vaan vivustosta?

Toinen seikka, eli jos kokeilee vaihteella himmata korkeaa tyhjäkäyntiä, niin jääkö tyhjäkäynti normaalille tasolle, vai nouseeko takaisin ylös? Jos pysyy alhaalla, niin silloin liian aikainen sytkäennakko, voisi olla yksi syy  ???

Ei havaintoja konehuoneesta, eli mitään outoa ei näy.

Noilla säädöillä millä sai tyhjäkäynnin alas ja kaasarit synkkaan niin ei pysty ajaa tiellä. Alle 2500 kone nypyttää reilusti samoin kaasua painaessa. 3000 kohdal meno muuttuu normaaliksi. Sit kun säätää rikkaammalle niin käytös hieman paranee mutta tyhjäkäynti taas nousee
Volvo s40 D3 classic 2011
Bmw 118 m-sport 2013
Mersu clk 230 kompressor -98 avo
Insta @jonze_photos

Kankikari

  • Vieras
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe"HESSU"
« Vastaus #566 : 07.06.2020, 11:39:10 »
Itse näkisin että tuo kiekkamittari vaan sekoilee. Äänessä ei ainakaan videolla tapahdu mitään muutosta kun viisari putoo.

Yhen volvon ostanu käyntivikasena kun kiekkamittari pomppi omiaan. Päästömittauksessa näkee kierrokset ja paremmilla ajotuslampuilla.

Poissa jonze

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2058
    • jonze_photos
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe"HESSU"
« Vastaus #567 : 07.06.2020, 12:05:40 »
Nyt hävettää myöntää mut pakko on

Oli aika iso imuvuoto, tein uuden jalan vivustolle niin alkuperäisen kohdan ruuvin reiät. Toinen oli umpinainen mutta toinen meni läpi imusarjaan. Tukin sen ja nyt käy hyvin ajossakin ;D ;
Ja siis tämä vuoto tuli vasta eilen, sitä ei ole aiemmin ollut
« Viimeksi muokattu: 07.06.2020, 12:10:48 kirjoittanut jonze »
Volvo s40 D3 classic 2011
Bmw 118 m-sport 2013
Mersu clk 230 kompressor -98 avo
Insta @jonze_photos

Poissa B30A

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1051
  • www.vrcf.fi
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe"HESSU"
« Vastaus #568 : 07.06.2020, 13:23:04 »
 O0 O0

Vian ei tarvitse olla iso kun se on oikeassa paikassa.
RR P38A -97 4.x V8 CNG bi-fuel käyttöWC, RRC 3,9SE -90, Jaguar S-Type 3.0 Sport -01 RHD (UK), RR P38A -95 raato, Rover P6 2000TC -72 varaosiksi, Rover P6 3500Efi -72 "pikkuauto", Volvo V70 2,5tdi A -99 629tkm(nyt lentää manuaalina), Jaguar XJ-S V12 -89 "Kisu", Clean car, sick mind.

Poissa jonze

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2058
    • jonze_photos
Vs: Jonzen 144 -74 de luxe"HESSU"
« Vastaus #569 : 07.06.2020, 14:20:51 »
O0 O0

Vian ei tarvitse olla iso kun se on oikeassa paikassa.

Noniinpä, ja kun on vielä tyhmä korjaaja ni ei huomas tollasta  ;D ;D

"Pitkästä" aikaa oli mukava ajaa kun ei pätkiny tai röhiny  ;D
Volvo s40 D3 classic 2011
Bmw 118 m-sport 2013
Mersu clk 230 kompressor -98 avo
Insta @jonze_photos

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo