RallyBaron  Samppasport

940 -98, valojen sähköongelma

  • 4 Vastauksia
  • 898 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mihax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
940 -98, valojen sähköongelma
« : 16.12.2019, 16:17:36 »
Nyt tuli niin mystinen valo-ongelma, etten olis uskonut ellen olis itse nähnyt. Valoja ei saa sammutettua muuten kuin ottamalla akun napa irti.

Valot toimivat nyt näin auto sammutettuna ja virta-avain pois lukosta:
Valokytkin 0-asennossa: ajovalot ja parkit palavat, välillä myös turvavöiden merkkivalo vilkkuu
Valokytkin parkkiasennossa: parkit palavat
Valokytkin 1-asennossa: parkit palavat (ehkä aavistuksen himmeämmin kuin parkkiasennossa)

Ensin epäilin valokytkintä, virtalukon pohjaa ja valojen valvontarelettä. Vaikka poistan kaikki nuo osat, parkit palavat edelleen. Vaikka otan valojen sulakkeet pois, parkit vain jatkavat palamistaan. Tai no oikean puolen parkki sammui jollain kombinaatiolla. Jos irrotan C2-pistokkeet vasen parkki sammuu.

Mun oletus on, että jossain auton sisällä on johtojen kuoret menneet rikki ja johdot osuvat yhteen. Minulla on käytettävissä Volvo Wiring Diagrams 940 1995, mutta -98:ssa näyttää olevan pieniä eroja -95 verrattuna.

Onko kellään arvausta missä vika voisi olla? Löytyykö mistään -98 kytkentäkaavioita?

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 940 -98, valojen sähköongelma
« Vastaus #1 : 16.12.2019, 16:23:09 »
niin siis se valojen peltikuorinen k-rele on myös vaihdettu?onko autossa vetokoukku?
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Tucci

  • Vieras
Vs: 940 -98, valojen sähköongelma
« Vastaus #2 : 16.12.2019, 16:51:43 »
.....
« Viimeksi muokattu: 16.12.2019, 17:33:39 kirjoittanut Tucci »

Poissa Mihax

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 5
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 -98, valojen sähköongelma
« Vastaus #3 : 16.12.2019, 17:23:54 »
Ongelma ratkesikin yllättävän helposti. Irroitin sulakkeita yksi kerrallaan. Sulake nr. 3 sammutti parkit, kun valokytkin oli 1-asennossa.

Sulake 3 on sähkösäätöisille penkeille ja vetokoukulle. Mulla ei ole sähköpenkkejä, mutta kyllä, autossa on vetokoukku. Irroitin seuraavaksi takakontin alta pistokkeen, jolla valitaan meneekö vetokoukun pistokkeelle jatkuva 12v vai sumuvalot ja vika poistui. Eli oikosulku on vetokoukun pistokkeen sisällä.

Pitää vielä vaihtaa vetokoukun pistoke, niin kaiken pitäisi toimia kuten kuuluukin.

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: 940 -98, valojen sähköongelma
« Vastaus #4 : 16.12.2019, 17:58:33 »
Ongelma ratkesikin yllättävän helposti. Irroitin sulakkeita yksi kerrallaan. Sulake nr. 3 sammutti parkit, kun valokytkin oli 1-asennossa.

Sulake 3 on sähkösäätöisille penkeille ja vetokoukulle. Mulla ei ole sähköpenkkejä, mutta kyllä, autossa on vetokoukku. Irroitin seuraavaksi takakontin alta pistokkeen, jolla valitaan meneekö vetokoukun pistokkeelle jatkuva 12v vai sumuvalot ja vika poistui. Eli oikosulku on vetokoukun pistokkeen sisällä.

Pitää vielä vaihtaa vetokoukun pistoke, niin kaiken pitäisi toimia kuten kuuluukin.
hyvin yleinen juttu!
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

 

Proturbo  Autodiagnoosi