Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Nettiauto.com / Blocket.se...ym

  • 1302 Vastauksia
  • 175281 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Paikalla laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5143
  • Take the straight way, its the hardest
Vs: Nettiauto.com / Blocket.se...ym
« Vastaus #585 : 25.03.2022, 13:32:35 »
Niih ja se lukitus turbiinille 3 ja 4 vaihteella tuntuu hyvin kiihdyttäessä + saadaan joka vaihteella normaali moottorijarrutus mitä ei D asennossa tule.
Siis kepin kun vetäsee man puolelle, on kuin läppävaihteet ratissa mutta on kepissä.
Tökkii eteenpäin niin menee isompaa ja nyppäys taaksepäin niin putoaa vaihdetta pienemmälle.
D asennossa mittaristossa vain D, man puolella näkyy valittu vaihde numerolla.

Jos tätä tässä nyt kysyttiin..?  :buck2:
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1877
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Nettiauto.com / Blocket.se...ym
« Vastaus #586 : 25.03.2022, 18:11:51 »
Jaa... Mä kuvittelin että geartronic nimen takana olisi oikeasti jotain erilaista tekniikkaa, mutta siis normi automaatti?

Paikalla laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5143
  • Take the straight way, its the hardest
Vs: Nettiauto.com / Blocket.se...ym
« Vastaus #587 : 25.03.2022, 18:34:47 »
No sanotaan että ei se normi ole kun voi käyttää niinkuin manuaalia.

Ite se pitää kokeilla niin ymmärtää eron.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa tuomaril

  • Valvoja
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2920
Vs: Nettiauto.com / Blocket.se...ym
« Vastaus #588 : 25.03.2022, 19:42:01 »
Teknisesti se on ihan normaali automaatti. Pienoinen ero on venttiilipöydässä verrattuna vaihteistoon, jossa Geartronic -toimintoa ei ole.

Poissa NNH

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 261
  • www.vrcf.fi
Vs: Nettiauto.com / Blocket.se...ym
« Vastaus #589 : 25.03.2022, 19:52:52 »
Jaa... Mä kuvittelin että geartronic nimen takana olisi oikeasti jotain erilaista tekniikkaa, mutta siis normi automaatti?

Perusautomaatti:



Vaihdekaavio PRND43L

Geartronic:




Vaihdekaavio PRND ja D:n vasemmalla puolella manuaaliasento, eteen vaihtaa isommalle ja taakse pienemmälle vaihteelle. Molemmissa on myös W-painike, jolla kytketään talvitila, joka helpottaa liikkeellelähtöä liukkaalla. Nelivedon ja DSTC:n kanssa W-tilalle ei ollut juuri käyttöä, liikkeelle pääsi riittävän hyvin ilmankin.

Uudemman korimallin (S80 2007->, V70/XC70 2008->) geartroniceissa manuaaliasento on oikealla puolella ja W-painike puuttuu (eikä tavallista automaattia ollut käsittääkseni enää lainkaan tarjolla):



Uudemman korimallin T6- ja D5-malleissa vaihdevivun laittaminen manuaaliasentoon kytkee S- eli sporttimoodin, jolloin vaihteisto vaihtaa isommalle vasta selvästi suuremmalla kierrosluvulla kuin D-asennossa (jos siis ei vaihda vaihteita itse vaihdevipua liikuttamalla). Muiden bensakoneiden, dieseleiden ja V60-hybridien ominaisuuksiin kyseinen S-asento ei kuulu.

Vaihteisto oli vm. 2006-2007 V70/XC70 osalta ja vm. 2006-2009 S60:n osalta 185 hv D5-malleissa sekä facelift R-malleissa on 6-vaihteinen TF-80SC, ja 163 hv D5-malleissa, kaikissa nuhapumppu-dieseleissä sekä kaikissa bensamalleissa paitsi facelift-R:issä 5-vaihteinen AW55-50/51SN. XC90:n osalta wanhoissa T6-malleissa oli 4-vaihteinen GM:n 4T65EV/GT.

Esimerkiksi vuosimallin 2006 S60- ja V70-hinnastojen lisävarusteluettelossa geartronic on maksanut 2900€. Samanikäisessä XC70:ssä geartronic on ollut valinnainen lisävaruste ilman lisähintaa, ja melkein kaikki automaattivaihteiset XC70:t ovat geartronicilla.

Jos ajat autolla niin kuin suurin osa kuskeista oletettavasti ajaa suurimman osan ajasta, ei ole paljonkaan väliä, onko vaihteisto geartronic vai tavallinen automaatti, koska käytät joka tapauksessa vain asentoja P, R ja D. Jos auto on varustettu jollain järkeväntehoisella moottorilla (turbolliset bensamoottorit ja D5), niin oman kokemukseni perusteella manuaaliasennon käytölle ei ole tarvetta käytännössä koskaan, vaan auto kiihtyy ohitustilanteissa ym. ihan riittävän ripeästi painamalla kaasun pohjaan. XC70 2.5T:n kohdalla en muista käyttäneeni manuaaliasentoa käytännössä koskaan, ja 163 hv XC70 D5:n kohdalla ainoa tilanne, jossa sitä käytin, oli se, jos jouduin ajamaan pidempiä matkoja tasan 60 km/h nopeudella, koska vaihteisto jostain syystä ei vaihtanut oletuksena vitoselle, vaikka jaksoi tasamaalla ja loivissa ylämäissäkin vetää sillä ihan hyvin, vaan jatkoi nelosella. V70 T6:n, V60 D6-hybridin ja XC70 D5:n (215 hv) osalta manuaaliasennon käyttötarvetta en kokenut käytännössä ikinä.

Ainoa tilanne, jossa osaan kuvitella geartronicin manuaalitilalle jotain lisäarvoa, on turboton bensakone tai tehottomimmat dieselit (100 hv D tai 136 hv 2.4D), jotka varmaankin kiihtyisivät (suhteellisesti) ripeämmin manuaalitilaa käyttämällä. Vuosimallit 2000-2007 ovat kuitenkin nykyisin käytettyinä sen verran halpoja ja tarjontaa on paljon, että en keksi mitään järkevää syytä hankkia muuta dieseliä kuin D5:n tai bensakoneista turbollisen version. Mahdollinen poikkeus voisi olla kaasukäyttöinen BiFuel, joka jostain käsittämättömästä syystä oli modattu tehottomimmasta, turbottomasta bensakoneesta. Automaatti-BiFuelit tuntuvat kuitenkin olevan aika harvinaisia, enkä muista nähneeni yhtään alkuperäistä P2-mallisukupolven BiFuelia geartronicilla.
« Viimeksi muokattu: 25.03.2022, 20:02:45 kirjoittanut NNH »
Nykyinen: Land Rover Discovery 4 HSE SDV6 '16
Edelliset: XC70 D5 AWD '12, V60 D6 AWD '14, V70 T6 AWD '08, XC70 D5 AWD '04, XC70 2.5T AWD '06.
Vikakoodinlukua Helsingissä tarjolla, kysele yksityisviestillä.

Paikalla laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5143
  • Take the straight way, its the hardest
Vs: Nettiauto.com / Blocket.se...ym
« Vastaus #590 : 25.03.2022, 23:04:32 »
Aika paljon niinkuin sanoit.
Kyllähän se normaaliasennossa kiihtyy yleensä riittävän hyvin ja sitä tarvetta ehkä vapareille mutta kyllä se ahdettu 300 hp vermes ainakin mulla kiihtyy paremmin myös sillä man asennolla, eikä tarvi survoa kickdownille joka ei muuten ole käytössä man asennossa.

Siinä on sekin etu että vaikka olis sääri suorana niin saat itse valta vaihtokohdan eikä aina mennä sinne punarajalle, voi käyttää esim vain sitä parhaan väännön aluetta. S*

Jos man puolella unohtaa vaikka 5 vaihteen päälle hiljennettäessä niin kyllä se osaa pudotella vaihteita pienemmälle, ei se risteykseen tule vitosella ja sammu siihen. :D

Tää menee kohta väännöks, tuohan on ihan mieltymyskysymys joten jätänpä tän osaltani tähän, eiköhän tuo periaate jo ole tässäkin käyty nyt läpi.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1877
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Nettiauto.com / Blocket.se...ym
« Vastaus #591 : 29.03.2022, 10:59:14 »
Tuli tietopläjäys laatikoista. Mä kyllä menasin että se geartronic ei ole esim kaksoiskytkin, vaan "normaali" automaattivaihteisto.

Tuossa xc60:ssä mä laitan manuaalipuolelle jos ajaa maantietä 80km/h nopeudella, koska se luistattaa kokoajaan turbiinilukkoa muuten. Sitten kun sen unohtaa päälle, niin hidastuksessa se pudottaa aina kolmoselle asti, mutta siitä se ei kyllä poistu, eli mitään sporttimoodia tuossa ei aktivoidu vaikka D5 luukussa lukeekin.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12510
Vs: Nettiauto.com / Blocket.se...ym
« Vastaus #592 : 29.03.2022, 11:57:36 »
Tuli tietopläjäys laatikoista. Mä kyllä menasin että se geartronic ei ole esim kaksoiskytkin, vaan "normaali" automaattivaihteisto.

Tuossa xc60:ssä mä laitan manuaalipuolelle jos ajaa maantietä 80km/h nopeudella, koska se luistattaa kokoajaan turbiinilukkoa muuten. Sitten kun sen unohtaa päälle, niin hidastuksessa se pudottaa aina kolmoselle asti, mutta siitä se ei kyllä poistu, eli mitään sporttimoodia tuossa ei aktivoidu vaikka D5 luukussa lukeekin.
Vanhemmissa D5 malleissa ei ole sport moodia. Se taisi tulla dieseliin vasta tyyliin 2012 tienoilla.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4112
Vs: Nettiauto.com / Blocket.se...ym
« Vastaus #593 : 07.04.2022, 17:14:19 »
2011 XC60 D3 AWD tuli näyttöön S niinkuin Sport-mode kun käänti kepin manuaalille.

Paikalla laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5143
  • Take the straight way, its the hardest
Vs: Nettiauto.com / Blocket.se...ym
« Vastaus #594 : 08.04.2022, 10:04:04 »
Oliks tää jo täällä taas...
https://www.auto1.fi/volvo/850/109449
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa gearbox

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: Nettiauto.com / Blocket.se...ym
« Vastaus #595 : 08.04.2022, 12:17:51 »

Paikalla laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5143
  • Take the straight way, its the hardest
Vs: Nettiauto.com / Blocket.se...ym
« Vastaus #596 : 08.04.2022, 14:21:00 »
Niih ja vielä tarvikeantennilla. :D
Keräilyarvohan tuolla on ja erikoiskilpi.
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1628
  • It's Hip To Be Square
Vs: Nettiauto.com / Blocket.se...ym
« Vastaus #597 : 09.04.2022, 14:36:39 »
Tämmöstähän varmasti joku tarvitsee...

https://m.nettiauto.com/volkswagen/golf/12750300
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: Nettiauto.com / Blocket.se...ym
« Vastaus #598 : 10.04.2022, 19:33:47 »
Komea Executive. Penkeissäkin säätöä sinne ja tänne.

https://www.nettiauto.com/volvo/s80/12784533

Poissa Gazza

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 540
  • www.vrcf.fi
Vs: Nettiauto.com / Blocket.se...ym
« Vastaus #599 : 10.04.2022, 22:00:32 »
Komea Executive. Penkeissäkin säätöä sinne ja tänne.

https://www.nettiauto.com/volvo/s80/12784533

Nätti on! S*

 

Proturbo  Autodiagnoosi