Ateho  Elekma

B230FK / FT max kesto (tietoa / esimerkkejä)

  • 82 Vastauksia
  • 60597 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hegeh

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1875
  • -Team Karvavako Racing- porukan pornmestari
    • Team Karvavako Racing
Vs: B230FK / FT max kesto (tietoa / esimerkkejä)
« Vastaus #60 : 24.09.2014, 12:22:00 »
Noista B19ET. Tehtaalta takomännät. Saa varmasti enemmän tehoa kuin B21ET:stä, josta männänrengasvälit alkavat pettää 400 hv tienoilla viimeistään.
Entäs se lohkon kesto? Eikös b19ssa sylinteriseinämä ollut heikko kohta vai oliko se vasta jos porataan ylikokoon? Mihin tahansa saa ne takoromut.
Volvo 740 T5 käyttis
Volvo 940 B230FT neljäs evoluutio
"Kaikki tuntee apinan, vaan apina ei tunne ketään"

Paikalla RikuPit

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: B230FK / FT max kesto (tietoa / esimerkkejä)
« Vastaus #61 : 09.08.2022, 02:23:21 »
Löytyi sopivalla otsikolla valmiiksi joten kysellääs täällä.
Uskaltaako vakio b230fk alakerta + koskematon 530 kansi yhdistelmällä nostaa puristusta? 98 tankissa ja ahdot siellä baarin luokkaa ehkä pikkasen nostetaankin vielä.
Onko 9.0 jo liikaa nakuriskin kannalta?
Paljonko vakiokorkuisesta kannesta pystyy turvallisesti pyyhkiä ja tarvinneeko tässä vaiheessa jo säädettävän nokkapyörän jotta saa jakopään merkit jälleen kohdilleen?

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5073
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: B230FK / FT max kesto (tietoa / esimerkkejä)
« Vastaus #62 : 09.08.2022, 08:34:08 »
Vakio moottorinohjaus ja ahdin ja jos on niin mikä nokka?
Oon itse kaivanut vakiokokoonpanolla ja T nokalla semmosen 215 hp, penkeissä tietenkin on eroja mutta on tuon muutkin tehneet.
A nokasta en tykänny kun sillä häipyi se ristikoita murskaava alavääntö. :D eikä tehoissa ole merkittävää eroa.

Oma tuntuma olis että ei kannata nostaa vaikka olis sitten mitkä lastut kiinni. Jos sytkälastukin on niin lopputulos voipi olla vaan vähemmän tehoa kun syttyä pudotetaan.
Ahtojen nosto tuosta särkee vaan paikat kun ei pikkumitsusta mee kaasut läpi. Se on muuten kiva ropina kun naku alkaa. :buck2:

On korkeammalla rutullakin ajettu mutta kestääkö ahtoja niin paljoa jne.
« Viimeksi muokattu: 09.08.2022, 08:55:55 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Paikalla RikuPit

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: B230FK / FT max kesto (tietoa / esimerkkejä)
« Vastaus #63 : 10.08.2022, 02:24:10 »
Vakio palikoita on kaikki paitsi nokka on A. Penkissä irtosi 196hp. Luulisin silti että vakio suuttimilla ja 13c saisi enemmän vielä kaivettua irti, mutta on se varmaa viisaampaa ettei tuolta puristuksista lähde niitä kaivamaan. Toimii kyllä niin pirun hyvin muuten. Tuossa vaan kesällä huomasin kun rajapaineventtiilin levitessä ahdot pääsi karkuun. Ihmettelin kun kulki nii perhanasti ja kun ahtomittariin vilkasin näytti 1,5-1,6bar ja kiloon se oli ollut säädettynä. Mulla ei vielä laajakaistaa ole mutta varmasti käynyt laihalla noilla baareilla ja näillä lastuilla, mutta tästä heräsikin ajatus että jos rakentais 3" imm niin riittäs kartat pidemmälle, voisikohan vielä vakio 337cc suuttimillakin ajella esim. 1,2-1,3ahdoilla. Tarvii toki uuden bensalastun.
« Viimeksi muokattu: 10.08.2022, 02:26:51 kirjoittanut RikuPit »

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5073
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: B230FK / FT max kesto (tietoa / esimerkkejä)
« Vastaus #64 : 10.08.2022, 09:43:48 »
Minä en ota tuohon mitään kantaa jos ahdin pysyy alkuperäisenä.
Eikö siihen halvalla löytyis joku 15g tai 16t?
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa Notn4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
Vs: B230FK / FT max kesto (tietoa / esimerkkejä)
« Vastaus #65 : 10.08.2022, 15:55:30 »
Oma vakio FK kävi aiemman omistajan toimesta penkissä, silloin rajoittavaksi tekijäksi nimettiin suuttimet, 205hp ja 0.9bar.

Tuosta mulla ei mitään todisteita, ostotilanteessa vain kerrottua juttua.

En kyllä itse lähtisi vakio mitsulla hakemaan mitään sen kummosempia numeroita, pulttaa sinne jonkun isomman kuten 15g tjsp. jos haluaa enempi, samalla ne suuttimet vaihtoon.

Tällähän ei sit ollut mitään FT/FK max kestojen kanssa tekemistä, nämähän kyllä kestää varsin hyvin tämä ruottinmaan maatilarengin viritykset eli isoin TD04HL mitsu, ärrä sumut, 3" immu ja lastut.

Paikalla RikuPit

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: B230FK / FT max kesto (tietoa / esimerkkejä)
« Vastaus #66 : 10.08.2022, 20:43:20 »
Nojuu, kukin tekee tyylillään. Ajattelin kuitenkin vielä niin kauan kun tuo lähes ilmaiseksi saatu 13c puhkuu, kiusoitella sitä vähän koska mulla ei ole ainakaan vielä aikomuksena ottaa mitään hurjia lukemia. Tulee muutenkin ehkä kokeiltua joitakin asioita jotka moni muu on skipannut suosiolla.

Ja sillä mä tätä otsikkoa lähinnä lainasin koska kyllä se kannen laskeminen ja nakuriski menee yhtälailla mekaaniselle puolellekin kun tuonne turbo-osioonin. Kiitos vastanneille!

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B230FK / FT max kesto (tietoa / esimerkkejä)
« Vastaus #67 : 10.08.2022, 23:20:08 »
Kestää se nakuttamatta 9.7 purkalla ts. F männillä 1.5bar ysikasilla jos säädöt on OK ja ahdin semmonen että pakopaine ei ole tolkuton, ts ei pikkumitsulla. Nakutusriski näissä on yllättävän pieni kunhan pakopuoli hengittää yhtään, ja tuo turbon puristussuhde on aivan naurettavan matala vakion romppeilla.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Paikalla RikuPit

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: B230FK / FT max kesto (tietoa / esimerkkejä)
« Vastaus #68 : 11.08.2022, 00:41:33 »
Kestää se nakuttamatta 9.7 purkalla ts. F männillä 1.5bar ysikasilla jos säädöt on OK ja ahdin semmonen että pakopaine ei ole tolkuton, ts ei pikkumitsulla. Nakutusriski näissä on yllättävän pieni kunhan pakopuoli hengittää yhtään, ja tuo turbon puristussuhde on aivan naurettavan matala vakion romppeilla.

Tulisikohan toimiva kokoonpano F männillä ja 531 kannella. F männät nostaa paineet tuonne 9,7 ja 531 laskee niitä takasin päin vrt. 530 jos koskematon.
« Viimeksi muokattu: 11.08.2022, 01:18:37 kirjoittanut RikuPit »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: B230FK / FT max kesto (tietoa / esimerkkejä)
« Vastaus #69 : 11.08.2022, 23:05:14 »
Tulee. Sen nimi on B230FB.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Paikalla RikuPit

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: B230FK / FT max kesto (tietoa / esimerkkejä)
« Vastaus #70 : 12.08.2022, 10:18:25 »
Tulee. Sen nimi on B230FB.

Ahdettunakin hyvä? Lueskelin niin 531 kannella ja F männillä puristuksiksi tulisi 9,3. Pitäs siis kestää baarin paineet vielä hyvin tai 1,2bar ennenkuin tulee naku. Kokeilemalla selviää ;D

Poissa Notn4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
Vs: B230FK / FT max kesto (tietoa / esimerkkejä)
« Vastaus #71 : 12.08.2022, 12:58:35 »
Kun tuohon nakuu vaikuttaa edelleenkin muutkin asiat kuin puristukset ja ahdot, mm. pakopaine, löpön laatu sekä määrä ja sytkä ennakko.

Se joka ropisee barin paineilla pikkumitsulla ja vakio sumuilla saattaa imasta 1.5bar kevyesti jos pakosarja, turbo sekä suuttimet mitoitettu ja säädetty oikein, wiinalla varmaan viel enempi pelivaraa.

Mutta ilmeisesti kysymys oli kestääkö FB tyylinen kokoonpano ahtamista vakio 13c mitsulla ja FT/FK suuttimilla, ja toki onnistumis mahdollisuudet kasvaa matalemmilla puristuksilla niin taisit jos vastata siihen itse, kokeilemalla se selviää.

En vain näe suurta järkeä purkaa koko moottoria ja ryhtyä mäntien sekä 531 kannen asennushommiin mihin kuitenkin palaa euroja ihan kohtuu määrä, sitten pultata se vakio FT sarja mitsuineen kylkeen, kun hieman avarrettu vakio pakosarja, isommat sumut ja parempi ahdin, vaikka olisikin vain käytetty isompi mitsu, maksaisi vähemmän ja tuottaisi enemmän tehoa  ::)

Toki jokainen omalla tyylillään, tylsäähän tämä olisi jos jokainen ajaisi samalla setupilla ja ehkä tässä ei olekkaan tavoite saata mahdollisimman monta pollea per euro vaan selvittää se 13c ja vakiosumujen absoluuttinen raja  :)

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: B230FK / FT max kesto (tietoa / esimerkkejä)
« Vastaus #72 : 12.08.2022, 15:09:51 »
vaan selvittää se 13c ja vakiosumujen absoluuttinen raja  :)

Sanoisin vahvalla mutulla, että 220 hv. Tämän verran irtosi reilu 13 vuotta sitten, kun oli päivitetty perinteisen reiät ilmanputsarikoteloon, vaihdettu alucooleri ja parannettu putkistoa (vakio takapönttö ahdistaa yllättävän paljon).

15g ja vakio sumut kombolla pääsee jonkin verran pidemmälle, mutta kauanko se kone sitten kestäisi sitä todella laihalla ajamista olisi vain ajan kysymys.
« Viimeksi muokattu: 12.08.2022, 15:13:06 kirjoittanut JuHaU »

Poissa jumo

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 142
  • www.vrcf.fi
Vs: B230FK / FT max kesto (tietoa / esimerkkejä)
« Vastaus #73 : 12.08.2022, 17:20:08 »
Toisaalta ymmärrän halun pysyä "perusvirissä", kun sen pikkuahtimen ja suutinten rajan kun ylittää niin joutuu aika lailla laittamaan euroja. Oma vuoden stoori "Lyytin" kanssa on mennyt abt. : Ostettaessa oli 16t , vakiosuuttimet ja n. 0,6 bar ahtoja, eli varmaan se FT koneen vakioteho 165 heppaa ? Eli joku on jo sovitustyön etuvedon ahtimelle tehnyt, ei mennyt siihen rahaa.

No toki sen 16t potentiaalin halusin ottaa, eli isot suuttimet, 3" IMM ja lastut,pakoputkisto ja ahdot reiluun kiloon " Hei, täähän heräilee".
Jaa, kytkin ei pidä, pottapyörä, levy ja SRE, ei oo halpaa. Alucooleri koska vakio ilmeisesti ahdistaa ja olisi ollut vain ajan kysymys koska menee. Nyt päivitin 19t kylmäpään ahtimeen ja kai se nyt alkaa olla aikalailla se mitä helposti on pois otettavissa tehoja. Kaikki lähes bolt-on kamaa tähän asti eikä isoja, kalliita kustomhommia.

Tästä eteenpäin tehoissa sitten menisikin oikeestaan kaikki uusiksi ja rahan meno olisi huimaa.

Rahaa meni tuohonkin jo mutta potkii melko erilailla nyt ja nyt sitten tarttis torsenia perään.
V60 D3AWD -20, S60 2003, 940 -96 B230FK, 19T 3"IMM, 668Dekat ja lastut + 1.2bar
Youtube:Tuusannuuska

Paikalla RikuPit

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 106
  • www.vrcf.fi
Vs: B230FK / FT max kesto (tietoa / esimerkkejä)
« Vastaus #74 : 12.08.2022, 23:30:53 »
Hyviä pointteja kaikilta  O0
Ei ole ongelma koneen purku ja F mäntien ja kannen jälkeen konehan on valmis järkevämällekin setupille esim se 16t ja isommat sumut jolloinka saa alakerrasta ja kannesta hyötyykin enemmän. Muiden kokemuksien perusteella isommalla mahdollisella mitsulla ja hyvällä vakiosarjalla pääsee niilläkin jo reilusti yli 300hepan jos kaikki natsaa joten en ymmärrä miksi se 35holsetti sinne pitää laittaa eteenylös pakosarjalla ja kalliilla erillisellä hukkiksella ja sitten penkitetään 280hp  ;D on kai ne kestävämpiä silti.
« Viimeksi muokattu: 12.08.2022, 23:32:53 kirjoittanut RikuPit »

 

KL-varaosat  Race.fi