Proturbo  Autodiagnoosi

Ongelmia soittimen ja vahvistimen kanssa

  • 5 Vastauksia
  • 3283 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -masaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Ongelmia soittimen ja vahvistimen kanssa
« : 27.05.2016, 13:49:02 »
Morjens!Mulla rupeaa järki lähtemään mun äänentoiston kanssa, vahvistimessa ( Spl audio 60.2 missä mulla on kytkettynä 2 kpl 5.25" kaiutinta ja 2 kpl 6" midibassoa) pitää olla gainit lähes täysillä että kuuluu edes kohtuullisella voimakkuudella musiikkia ja korkeita ääniä ei kuulu ollenkaan eli laulusta ei saa selvää kunnolla mutta jos kytken puhelimen suoraan vahvistimeen kiinni piuhalla niin silloin se soi niinkun pitääkin, laulu kuuluu kirkkaasti yms.

Auto Volvo 142 vm.71 eli itse olen vetänyt soittimelle johdot.

Ennen kuin laitoin kaiuttimet vahvistimen kautta niin oli semmoinen ongelma että auto sammuksissa kaiuttimet toimi täydellisesti mutta kun lähti ajamaan niin välillä kaiuttimet "poksui", tästä syystä yritin nyt kytkeä kaiuttimet vahvistimen kautta.

Kun lähti ajamaan niin saattoi toimia hyvin jonkin aikaa ja sitten ruveta paukkumaan.


Auto sammuksissa kuuluu taustakohinaa koska pitää olla gaini ja volyymit melkeen tapissa että kuulee jotakin.

Kun auton käynnistää niin kuuluu "naputusta" joka nopeutuu kierrosten mukaan, tämä vissiin johtuu laturista (?)

Soittimessa on kiinni kaksi tweeteriä, ne toimii normaalisti eikä "naputusta" kuulu mutta välillä "poksahtelee" mutta vain kun auto on käynnissä.

Olen koittanut:
Kahta eri soitinta, molemmat pioneereja. Mallia en muista mutta se mikä autossa on maksoi vähän reilu 100€ pari vuotta sitten, DEH-jotain-UB muistaakseni, ihan perus soitin.

Kahta eri rca-piuhaa, koitin vetää auton ulkopuolelta piuhan ettei varmasti ota häiriötä mistään mutta sama ongelma oli.

Olen vetänyt maakaapelin vahvistimen ja soittimen maadoituspisteiden väliin sekä maadoituspisteistä tottakai hiottu maalit pois.

Vetänyt soittimen päävirran eri paikasta, ei mitään vaikutusta.

Maadoittanut rca- piuhat soittimen runkoon siltä varalta jos olisi maafolio palanut, ei vaikutusta tälläkään.

Tuntuu siis että soitin ei anna tarpeeksi vahvaa signaalia vahvistimelle :/

Kiitos jo etukäteen, mulla rupeaa konstit loppumaan.
Volvo 142 '71

Poissa vee40td

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1297
  • V40
Vs: Ongelmia soittimen ja vahvistimen kanssa
« Vastaus #1 : 27.05.2016, 14:02:41 »
Eihän oo soittimesta RCA-lähtö asetuksista subilähtönä? Jos siinä moinen ominaisuus on.


Poissa -masaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Ongelmia soittimen ja vahvistimen kanssa
« Vastaus #2 : 27.05.2016, 15:45:16 »
En muistaakseni oo sellasta asetusta nähnyt, soittimen asetukset oon käyny monesti läpi sekä vahvarin oon kans säätänyt niin että pitäis korkeat äänet kuulua mahollisimman hyvin että ei siinä pitäis vika olla.

Vuosi taakseppäin mulla oli tää vahvari kiinni ja silloin ainakin auto sammuksissa toimi kaiuttimet niinkuin pitikin, samat johdot mulla on ollu autossa koko ajan sen jälkeenkin eli niihin en oo viime kesän jälkeen koskenut. ???
Volvo 142 '71

Poissa Mrop

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 882
  • www.vrcf.fi
    • volle.
Vs: Ongelmia soittimen ja vahvistimen kanssa
« Vastaus #3 : 29.05.2016, 10:14:36 »
Josnyt vähän sain rivien välistä luettua, niin ymmärtäisin et sun suurin ongelma lienee koko järjestelmässä :D

Soittimen takaa, diskantit hajoavat aikaa myöden, jos välissä ei oo jakosuotimia.
Poksumiset mitä luultavasti johtuu huonosta maadotuksesta, eli välillä tulee piikkejä läpi, mikä yleensä jää siihen jakosuotimen konkkaan.
Jakosuodin on pieni boksi, johon tulee soittimelta kaksi johtoa (+-) ja siitä haarautuu neljään (+- MID +-TW). Jakosuodin suotaa pois taajuuksia kaiuttimilta, eli diskantit toistaa korkeat jaa midit matalat.

SPL audio 60.2 (2-kanavainen?) ja siihen 4 kaiutinta, pakottaa vahvistimen 2ohmin kuormaan, mitä se ei välttämättä kestä.
Halpamerkkien vahvarien ominaisuuksiin kuuluu jumalaton liuta ongelmia, joista yleisimmät on häiriöäänet, kohinat ja tehottomuus. Halvoissa vahvistimissa ei näet ole juuri mitään signaali/kohina -suhdetta että signaalipuoli osaisi erotella sisääntulevasta signaalista erikseen musiikin ja taustakohinan joka ilmenee jatkuvana häiriöäänenä. Kaiken lisäksi yleinen trendi halpavahvareissa on, että 4ohmissa antaa esim 50w ja 2ohmissa antaa 25w, vaikka se pitäisi antaa enemmän 2ohmissa, mutta komponenttitasolla pääte on valmiiksi jo kuraa, niin ominaisuudet loppuvat kesken. Se mikä on kaikkein eniten perseestä halpavahvarien kanssa on se että mitään standardia ei ole eikä ole mitään tutkimuslaitosta joka testaisi pitääkö mikään asia vahvarin manuaalissa paikkansa. Päätteet käy TUV / CE -hyväksynnän etteivät ole vaarallisia käyttää eivätkä säteile liikaa ja sitten se on vapaasti myynnissä.

Miten korjata?
Ensiksi lähtisin varmistamaan sähköpuolta, eli välttäisin koriliitoksia näissä vanhoissa volvoissa. +- kaapelit suoraan akun +- johdoista vahvistimille ja soittimella yms.
Sitten konehuoneen puolelta koneen lisämaadotus ois ehdoton, vaikka laturin kiinnityskorvasta suoraan miinusnapaan. Tämä pitää huolen siitä, että laturi ei maadoitu enää korvakkeesta koneeseen ja koneen olemattomia maadotusjohtoja pitkin runkoon josta se vaeltaa joko suoraan vahvarin miinukseen tai toivottavasti etuakkuun (sähköllä on paha tapa mennä sinne mihin se pääsee helpoiten.

Lisämaadotukset konehuoneessa (laturi, kone, etuakku) pitäisi poistaa pahimmat räksytykset ja kierrosten mukaan menevät ujellukset.

Sitten pääte vaihtoon, sijoita se 100-150€ esim Rainbow dream 4:een, joka on 159e, jokaiselle 4:lle kanavalle omat lähdöt ja suodot ja varmistu, että kaiuttimet on joko päätteestä oikein suodetut tai passiivisten jakosuotimien takana. Tällöin kaiuttimet kestää, ei ala särisemään aikaamyöden ymsymsyms.

Piti vielä mainita tuosta gainista, eli 0,2V(AC) riittää siihen, että jokaisesta päätteestä saa maksimit ulos. Mankat antaa 2-4V ulos 3/4 -osa volumella maksimeista, eli onkohan sulla nyt sellanen tilanne, että et pysty laittaa tarpeeksi volyymia mankasta, kun disset huutaa jo helvetisti, koska mankka ei anna ulos jännitettä signaalitasolla tarpeeksi matalissa volyymitasoissa.

Poissa -masaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Ongelmia soittimen ja vahvistimen kanssa
« Vastaus #4 : 30.05.2016, 00:46:45 »
Kiitoksia mrop hyvästä vastauksesta, pitääpä tuota maadoituspuolta koittaa parannella tässä joskus kun on taas motivaatiota ja aikaa värkkäillä  :)

Ei asialla sinänsä hirveän kiire ole kun ei tuolla autossa meinaa musiikkia kuullakkaan 2.5" sidepipen takia  :D
Volvo 142 '71

Poissa taikuriz

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: Ongelmia soittimen ja vahvistimen kanssa
« Vastaus #5 : 24.07.2016, 22:17:31 »
Mulla oli vähän samantapanen vika omassa 240. Auto sammuksissa soi suht kovaa ja puhtaasti,mut sitku nykäs auton käyntiin ni hirmunen kohina ja naputus. Kävin kaikki johdot läpi,vedin paksummat maapiuhat joka paikkaan eikä auttanut. Sitku oli 5päivää hikoillu aamusta iltaan sen kanssa niin huvikseen kokeiltii vaihtaa soitin ja avot! Ei kuulu enään mitään ylimäärästä ja vehkeet rokkaa! Eli jos jostain vaan saat kokeilun verran lainaks ni koita vielä yhtä soitinta! :)

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy