Kulkukoira  Proturbo

Autotalleissa tapahtuu

  • 9166 Vastauksia
  • 2102663 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1617
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #8475 : 29.10.2019, 12:15:53 »
Romusta otin kesämaskin ja hyttysverkon pois ja tilalle melkein umpinainen talvimaski, alaosa jäi vielä auki, sillekin omansa.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #8476 : 29.10.2019, 15:58:10 »
Tuli talli siivottua (siirreltyä romut vain eri paikkaan tielle) ja pestyä lattia.

On se **ttu kun pitää aina niin kiireellä tehdä, että lopulta on lihalaatikollinen työkaluja, sekä viiden-kuuden remontin roskat ja paskat pitkin lattioita. :buck2: Paskoja vehkeitä.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6017
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #8477 : 30.10.2019, 22:24:24 »
Otin varapeilistä d5:een onnistuneesti lasin näillä ohjeilla https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=45841.0, näyttää olevan siinä brittipeilissä myös lämmityselementti mitä kaipasin kun oma peili ei enää lämpiä. Abikot oli tiukemmassa kuin se peililasi.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4644
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #8478 : 01.11.2019, 20:37:29 »
Tuli tuossa viikolla ostettua corolla kun halvalla sai :idiot2: no nyt piti sitten öljynvaihto tehdä ja samalla tuli laitettua lisää valoa keulaan.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6017
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #8479 : 02.11.2019, 16:24:26 »
Hiacesta otin jäähdytysnesteet ulos, ärsyttävä pohjamuovi kun alavesiletkun mahtuu sen kolosta irroittamaan mutta ei mun kouralla kiinnittämään. Volvossa on sivistynyt hana. Sitten kaivoin ilmanputsarin irti saadakseni reittiä räjähtäneeseen lohkolämmittimen vastukseen, siitä lähtenyt purppura vuoto näkyy myös sisälokarin kautta
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8908
  • Teiden tukko
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #8480 : 02.11.2019, 20:49:28 »
Hiljainen topic, laitetaas ylös hieman omia puuhia...

Kohteena allekirjoituksen mk2 V70 AWD, mittarissa 283 970km. Hieman taustaa, mitä tapahtui... Muistaakseni 11.6.2019 tiistai, ripeä lähtö risteyksestä 10-tielle ja jostain etuosasta autoa kuului voimakas pamaus/rusahdus. Tämän jälkeen parkkipaikalla kurkin etupäätä renkaat käännettynä, että olisiko jotain näkyvää syytä. Ei ollut. Myöhemmin tuolla viikolla tuli mieleen kokeilla hiekalla, että vetääkö kaikki renkaat. Ei vetänyt. :facepalm: Diagnoosi alkoi olla aika selvä, booriholkki sileänä ja pahimmassa tapauksessa myös kulmavaihteen akseli.

Juhannusviikolla tilasin kulmavaihteeseen öljyt ja booriholkin asennussarjan Hämeenlinnan Autosalvasta. Juhannus lauantaina auto talliin nosturille ja purkaen kulmavaihde irti. Vaihdelaatikosta laskettiin öljyt ulos, kun osa meinasi tulla syliin holkin liikahdettua. Vaihdelaatikon ja kulmavaihteen öljynvaihdosta oli reilu 120tkm ja oli kyllä umpimustaa litkua mitä molemmista tuli ulos. Heti kulmavaihteen irrottua oli selvää, että holkki oli sileänä. Pienen taistelun jälkeen holkki lähti irti ja sitä myöten selvisi, että myös kulmavaihteen akseli oli sileä. Tässä vaiheessa aikaa on kaksi viikkoa kesäloman alkuun.

Maanantaina 24.6 tinkaamaan kulmavaihteen hintaa Autosalpaan ja sitä ennen puhelua ja sähköpostia Nurmon Autopisteelle. Voittajaksi selviytyi jälkimmäinen ja kulmavaihde lähti maanantai-iltapäivänä kohti Seinäjokea. Autosalvasta tilasin 4 litran kannun vaihteistoöljyä ja kardaanin pultit kulmavaihteen päähän (oli muljattu kannat aiemmin huollossa). Kun kulmavaihde oli remontissa, niin sillä aikaa putsasin vaihdelaatikon boorin (joka oli jo alkanut kulumaan) ja vaihdoin asennussarjan mukana tulleet akselitiivisteet ja O-renkaan paikoilleen. Isommalle akselitiivisteelle tein 2,5" eli 76,1mm putkesta ja vanhasta booriholkista asennustyökalun. Akselitiivisteen halkaisija on 75mm, joten putkea täytyi hieman kaventaa. Putki oli 2mm seinämällä ja mittaukset osoittivat, että putken ja holkin väliin jää 6mm puolellensa tyhjää. 8kpl 6mm vedettyä akseli 40mm pätkinä ja keskitys oli valmis. Pienillä hefteillä putken ylälaitaan kiinni, niin pysyvät oikeilla paikoilla.

Kulmavaihde saapui tiistaina 2.7 remontista ja autoon se asennettiin 4.7 torstaiaamuna. Tänään perjantaina 5.7 vaihdoin vielä moottorin ylätuen, kun sellainen uudella puslalla kunnostettu oli hyllyssä valmiina. Täytyisi hommata uretaanipusla, kun vain saisi aikaiseksi.

Että semmosta... Seuraavaksi sitten kytkin ja vauhtipyörä vaihtoon.  :crazy2: Nyt ei rahkeet riittänyt samalla kertaa tehdä...

Hieman on taas askarreltu välillä 25-27.10.2019. Iso kiitos JoonasH:lle. -H-

Kohteena (taas) allekirjoituksen V70, mittarissa 291 540km. Tällä kertaa vaihdettiin kaksoismassavauhtipyörä, kytkinlevy, asetelma, hydraulinen painelaakeri, kampiakselin stefa, vaihdelaatikkoon kytkinakselin stefa ja vasemman vetoakselin stefa. Lisäksi booriholkki ja vaihdelaatikon akseli pestiin liuottimella puhtaaksi ja väliin laitettiin kovinta laakeriliimaa mitä kaupasta löytyi. Edellinen liimaus keskikovalla laakeriliimalla oli pitänyt holkin paikoillaan vaikka boorirasva kulkeutui liiman sekaan. Nyt on kova usko, että booriholkki pysyy paikoillaan eikä kuluta vaihdelaatikon booreja.

Auto ei tullut valmiiksi viikonlopun aikana, kun paljon meni aikaa kytkimen ilmaamiseen. Ei ilmaantunut alipainepumpulla. Lopulta ratkaisu löytyi apteekista ostetusta lääkeruiskusta, jolla jarrunestettä painettiin kytkimen ilmausnipasta säiliöön päin.

Koeajolla selvisi (talvirenkaat vaihtui remontin yhteydessä alle) että epämääräinen ravistaminen jäi vanhan vauhtipyörän myötä tallin lattialle. Myös aiemmin ilmennyt nykiminen moottorijarrulta kaasulle siirryttäessä jäi pois. Vauhtipyörä oli aivan loppu. Jousia oli vielä vähän jäljellä, mutta tyhjää oli keskikohdan ympärillä. Lisäksi päittäisvälystä oli tuntuvasti. Kytkin irrottaa nyt huomattavan paljon alempana. Talvi aikaa ajaa uudet osat sisään, keväällä taas laitetaan asuntovaunu koukkuun kiinni... S*
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa jen

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4624
  • OHO! tuli vähän äkkiä......
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #8481 : 02.11.2019, 21:38:32 »
noin tehtiin aikanaan jo 900 sarjalaisten kanssa että nestettä alhaalta ylös jos muu ei auta,mutta kyllä täytyy sanoo että tämänpäivän kytkimet on ihan paskaa massapyörineen,kytkin vaihdetaan jo alle 300tkm ja mitä se maksaa tänäpäivänä kaikkineen,ennen mentiin 240sellä d24 se noin 500tkm (taksi) ja homma oli helppo ja halpa mutta kaikki muuttuu...tietysti myös käyttäjästä kiinni.
« Viimeksi muokattu: 02.11.2019, 21:40:52 kirjoittanut jen »
mikään ei ole niin lopullista kuin väliaikainen!

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #8482 : 02.11.2019, 21:45:31 »
Kesäkontti laitettu talvisäilytyskuntoon. Tallissa se on seissyt pestynä jo pari viikkoa, mutta pesin ja rasvasin vielä coilit, irroitin akun ja heitin talvipyörät alle. Saa kesävanteet pesuun ja tarvittatessa auton tallista ulos ja takaisin sisään talvellakin.
Tavikonttiin vaihdoin soittimen, jotta saa spoitifyn toimimaan siinäkin.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8908
  • Teiden tukko
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #8483 : 02.11.2019, 22:17:09 »
noin tehtiin aikanaan jo 900 sarjalaisten kanssa että nestettä alhaalta ylös jos muu ei auta,mutta kyllä täytyy sanoo että tämänpäivän kytkimet on ihan paskaa massapyörineen,kytkin vaihdetaan jo alle 300tkm ja mitä se maksaa tänäpäivänä kaikkineen,ennen mentiin 240sellä d24 se noin 500tkm (taksi) ja homma oli helppo ja halpa mutta kaikki muuttuu...tietysti myös käyttäjästä kiinni.

Ensimmäinen kerta omalla kohdalla, kun piti ilmata väärään suuntaan. Ysin pääsylinterin vaihto ilmaantui nipasta laskemalla perinteiseen tapaan.

Kytkimessä ei varsinaisesti ollut mitään vikaa. Levyssä oli vielä pintaa eikä se ollut luistanut ajossa. Kaksoismassa on yksi perkeleen keksintö rakenteensa takia, mutta se vaikuttaa niin paljon ajettavuuteen ja mahdollisesti moottorin ja vaihteiston mekaaniseen kestävyyteen. Kova vauhtipyörä ei tullut kyseeseen. Eiköhän auto vaihdu ennemmin kuin tuo on uudestaan vaihtokunnossa.

Kyllähän pelkästään osille tuli hintaa ihan tuntuvasti. Kaikki stefat ja vaihteistoöljyn olisi voinut jättää vaihtamatta, mutta kun auto tehdään/huolletaan omaan käyttöön, niin se tehdään huolella. Omalla kohdalla ajo sijoittuu hyvin pitkälti kaupunkiin. Voimansiirtoa ei helpota yhtään asuntovaunun vetäminen. Vaunua on vedetty seitenkymppisellä ainakin 12tkm.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6017
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #8484 : 03.11.2019, 18:15:07 »
Aika ähellys oli tuo ruuvikiristeisen defa-vastuksen vaihto lohkoon, toivottavasti nyt toimii eikä vuoda, ettei tarvii sikailla sinne lisää tiivistystä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa injector

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2420
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #8485 : 05.11.2019, 00:07:27 »
Noissa mitä tuli pojan autoon on 4300k. Aika vaalealle näytti valo noissa. Tulihan valoa jonkin verran lisää edellisiin verrattuna. Vanhojen polttimoiden iästä ei ole tietoa.
Omaan autoon tulee vielä samanlaiset. Omassa autossa on viisi vuotta olleet Philipsit ja alkaa valoteho olla varmaan puolet siitä mitä pitäis olla.

Tuossa tuli naapurissa käytyä ja sieltä tarttui matkaan 5000K Ledo merkkiset polttimot. Halvallahan nyt ei tunnetusti laatua saa, yhdessä polttimossa värivika, enempi vihree kuin valkoinen + valokuviota nämä ei antannut

Sen verta jyrpiinnyin hipasin paikalliseen kivijalkakauppaan sieltä Philips X-tremeVision gen2 polttimot. Kieltämättä vähä kirpaisi  :buck2:
Onpahan selkeä valokuvia ja noilla näkee oikeesti  8)
Alkuperäiset mitkä tässä oli Philips Visionit. Ulkomailta toki tulossa vielä ne yhdet, suosiolla jätän hyllyyn varapolttimoiksi  :D
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6017
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #8486 : 11.11.2019, 20:35:56 »
Mulla hajos liitin tupakansytyttimen 4-porttisesta jakajasta, niin tein semmoisen kokeilun että laitoin takapenkkiläisten tupakansytyttimen piuhoihin kiinni V70:ssa bilteman erotusreleen sulakkeen kanssa jakamaan sitä 12v virtaa sille 12v-jakajalle. Tässä on se kiva ominaisuus että 2 dashcamia ja peruutuskameran näyttö ei turhaan räpsy startissa vaan käynnistyvät siististi vasta kun auton jo iäkäs laturi on kunnolla pyörimässä ja lisäksi kuitenkin kuorma vetää releen alas heti kun auto sammuu eli kamerat sammuu myös.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa jonze

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2064
    • jonze_photos
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #8487 : 12.11.2019, 08:32:15 »
Lomalla firman pakuun pinnoitetta. Samalla sisäputsi ja yhden lisävalon vaito ehjään


Volvo s40 D3 classic 2011
Bmw 118 m-sport 2013
Mersu clk 230 kompressor -98 avo
Insta @jonze_photos

Poissa Juho_

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1070
  • vapari
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #8488 : 12.11.2019, 08:53:06 »
Hiacesta otin jäähdytysnesteet ulos, ärsyttävä pohjamuovi kun alavesiletkun mahtuu sen kolosta irroittamaan mutta ei mun kouralla kiinnittämään. Volvossa on sivistynyt hana. Sitten kaivoin ilmanputsarin irti saadakseni reittiä räjähtäneeseen lohkolämmittimen vastukseen, siitä lähtenyt purppura vuoto näkyy myös sisälokarin kautta
Miten vanha hiace kyseessä?
Vähänkää tuoreemmissa on ainakin syylärissä jonkunlainen hana.
Kuskin puolella, pitäis yltää myös yläkautta mikäli oikein muistan.

Se vastuksen korjaussarja on kyllä kiva laittaa.
Ainoastaan se voi mennä pieleen et kiristää väärään asentoon et jääkin vastuksen "päälle" kantamaan ettei ota ollenkaan lohkoon kiinni -> nesteet ulos. :P
 Muuten aika tukevan oloinen ja o-rengas itessään ei kyl tuu iha heti vuotamaa kun ei vastus enää pääse ulostautumaan lohkosta.

Uuskeulaseen paljo hankalampi ym. operaatio kyllä.
Kuten moni muukin toimenpide...
Instagram | YouTube
Volvo 960 -91 | B6304S+ZF 260Z
Volvo V40 -00 | B4204T5+M56 - 1.7bar TD04HL-18T

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6017
Vs: Autotalleissa tapahtuu
« Vastaus #8489 : 12.11.2019, 09:59:58 »
Miten vanha hiace kyseessä?
Vähänkää tuoreemmissa on ainakin syylärissä jonkunlainen hana.
Kuskin puolella, pitäis yltää myös yläkautta mikäli oikein muistan.

Se vastuksen korjaussarja on kyllä kiva laittaa.
Ainoastaan se voi mennä pieleen et kiristää väärään asentoon et jääkin vastuksen "päälle" kantamaan ettei ota ollenkaan lohkoon kiinni -> nesteet ulos. :P
 Muuten aika tukevan oloinen ja o-rengas itessään ei kyl tuu iha heti vuotamaa kun ei vastus enää pääse ulostautumaan lohkosta.

Uuskeulaseen paljo hankalampi ym. operaatio kyllä.
Kuten moni muukin toimenpide...

2006-malli (d4d). Jos löydän siitä hanan se kyllä helpottaa hommaa, kiitos siitä. Epäilen kyllä että kun merkkihuollossa laittavat tohon vastukseen rtv-silikoonia tms. huhun mukaan niin minäkin vielä siihen sorrun.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Proturbo  Autodiagnoosi