Peltihän ei olis yksin vaan siinä olis verhoilut päällä, mikä merkkaakin sitten paljon.
Jep, kattoverhoilun vaikutus aiemmin mainitsemaani kaikuun ja koettuun äänimaailmaan on iso. Ohut kattoverhoilu ei itsessään eristä paljoa ja pelti on eristeenä huomattavasti laminoitua lasia heikompi. Kovin melu autossa ei tule katon kautta. Puhutaan kahdesta asiasta ääneneristävyydestä ja äänenvaimennuksesta.
Paljas kova pinta heijastaa äänen takaisin, oli pinta lasi tai pelti. Paljas vs. verhoiltu pinta, desibelimäärä ei nouse, mutta ympäristöstä tulee kaiun takia epämiellyttävämpi. Isoin ero omassa äänieristys/-vaimennusprojektissa tuli, kun katon ja kattoverhoilun väliin laitettiin ääntä imevää materiaalia ja kaiku väheni huomattavasti. Mittarilla eroa ei nähnyt, ainakaan mun käytössä olleilla mittareilla, mutta korvat tykkäsi.
Toki lasikattoon liittyy aina tiivisteitä ja ulkopinta ei ole tasainen ja ne varmasti vaikuttaa jonkun verran, mutta havaitseeko eroa käytännössä. Ehkä suuressa maailmassa tämäkin on mitattu, vaikkei valmistajat lukuja julkaise.
Laminoidut sivulasit on korvan vieressä ja sen puolesta vaikutuksen pitäisi olla huomattava verrattuna tavalliseen karkaistuun lasiin. Laminoinnilla saadaan parhaillaan (rakennuspuolella) 5 db ero ääneneristävyyteen vs. 1 lasi ja laminoitu on huomattavasti eristävämpi kuin 2 saman paksuista erillistä lasia. Jos en ihan väärin muista, 6mm laminoitu eristi paremmin kuin yksi 8 mm - eroa en enää muista.