Ateho  Elekma

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 518781 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1410 : 13.09.2019, 17:21:37 »
Ja jousittamaton massa sekä hitausmomentti huomattavasti pienemmät.
Se on totta tietysti. Liekö tuolla haettu mahdollisimman hyvää rullaavuutta, mutta huono sitten kiihdytyksissä tai rata-ajossa. Toki i3 ei paras rata-auto olekaan :D Karmassahan oli aikanaan valtaisat renkaat, mutta niissä oli leveyttäkin esim takana rengaskoko 255/35R22.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8953
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1411 : 10.10.2019, 21:44:12 »
Sähköautoilla kotiloa vetämässä: https://electrek.co/2019/10/08/tesla-model-x-mercedes-benz-eqc-audi-e-tron-camper-trailer-towing-test/

Näkyy menevän 300 km kertalatauksella 1160 kg vaunu perässä. Äkkiä laskien ei häviä 60L tankilliselle polttikselle joka kuulemma vie 20L sataselle kun oikein vedetään. Vetokykyähän noissa testin autoissa olis 1800-2267 kg.

Huomiona maaston mäkisyys ei niinkään vaikuta rangeen, koska alamäissä saa nousuun käytettyä energiaa takaisin.

"The Norwegian EV association concluded that all 3 vehicles are great for towing a trailer"

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1412 : 12.10.2019, 14:32:22 »
Itse olin jo tuominnut Teslat vanhanaikaisiksi, mutta toi TOK:in linkkaama testi osoittaa päinvastaista - mitä noin reilusti parempaa Teslalla on kuin MB:llä? Audi on jo huomattavan kaukana..

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1413 : 12.10.2019, 16:14:07 »
Itse olin jo tuominnut Teslat vanhanaikaisiksi, mutta toi TOK:in linkkaama testi osoittaa päinvastaista - mitä noin reilusti parempaa Teslalla on kuin MB:llä? Audi on jo huomattavan kaukana..
Oliko kilpailijoilla erilainen moottoritekniikka. Ainakin joskus luin juttua Teslan ja muiden moottorityypeistä, jolloin Teslassa oli induktiomoottorit ja muissa jotkut muut. Porschella on myös Taycanissa eri tyyppiset moottorit kuin Teslalla, koska Teslan moottoreissa lämpöongelmat korostuvat nopeasti kun käytetään tehoa. Porsche halusi, että voidaan kiihdyttää vaikka sen 20 kertaa 0-200 km/h eikä tule lämpöongelmia.

https://jalopnik.com/an-extremely-detailed-look-at-the-porsche-taycans-engin-1837802533


« Viimeksi muokattu: 12.10.2019, 16:22:34 kirjoittanut Leo »
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1414 : 12.10.2019, 16:52:22 »
Oliko kilpailijoilla erilainen moottoritekniikka. Ainakin joskus luin juttua Teslan ja muiden moottorityypeistä, jolloin Teslassa oli induktiomoottorit ja muissa jotkut muut. Porschella on myös Taycanissa eri tyyppiset moottorit kuin Teslalla, koska Teslan moottoreissa lämpöongelmat korostuvat nopeasti kun käytetään tehoa. Porsche halusi, että voidaan kiihdyttää vaikka sen 20 kertaa 0-200 km/h eikä tule lämpöongelmia.

https://jalopnik.com/an-extremely-detailed-look-at-the-porsche-taycans-engin-1837802533

(Kuva poistettu lainauksesta.)
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Mikä kertoo ehkä omalla tavalla laadusta, kuinka kovaa sitä voi käyttää.

Bensa possuissakin, launch controllia voit käyttää vaikka 200 kertaa putkeen ilman ongelmia ja takuu säilyy.
Bemarissa 8 kerta tuhoaa takuun, GTR nissani yleensä hajoaa ja niissä oli aluksi takuu aikana kielto käyttää sitä.  ::)

https://www.youtube.com/watch?v=A5DRCTW-Q7o

Tesla kävi nurburgringillä, proto autolla. Hinurin lavalla lähti radalta. Ei sekään hidas ollut.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12490
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1415 : 12.10.2019, 18:38:18 »
Oliko kilpailijoilla erilainen moottoritekniikka. Ainakin joskus luin juttua Teslan ja muiden moottorityypeistä, jolloin Teslassa oli induktiomoottorit ja muissa jotkut muut. Porschella on myös Taycanissa eri tyyppiset moottorit kuin Teslalla, koska Teslan moottoreissa lämpöongelmat korostuvat nopeasti kun käytetään tehoa. Porsche halusi, että voidaan kiihdyttää vaikka sen 20 kertaa 0-200 km/h eikä tule lämpöongelmia.

https://jalopnik.com/an-extremely-detailed-look-at-the-porsche-taycans-engin-1837802533

(Kuva poistettu lainauksesta.)
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Taisi olla että Porschessa käytetään korkeampaa jännitettä. Oliko tuplat verrattuna Teslaan. Sen takia ei ole samanlaista lämpöongelmaa kuin Teslassa.

Tuo lataus nopeus video oli hyvin tehty ja kertoi kyllä siitä että Tesla on siihen panostanut.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1416 : 12.10.2019, 18:55:25 »
Taisi olla että Porschessa käytetään korkeampaa jännitettä. Oliko tuplat verrattuna Teslaan. Sen takia ei ole samanlaista lämpöongelmaa kuin Teslassa.

Tuo lataus nopeus video oli hyvin tehty ja kertoi kyllä siitä että Tesla on siihen panostanut.
Toki se vaikuttaa. On myös eri tekniikalla moottorit. Mutta onhan noiden hintakin toki eri.
Mielenkiintoista on nähdä vertailu sitten kun Tesla Roadster laitetaan Lotus Evijan kanssa viivalle.


Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1417 : 12.10.2019, 19:02:40 »
Aivan kuin maaliongelmat ei olis tarpeeksi niin jotain muistiongelmiakin voi ilmetä Teslaan: https://insideevs.com/news/376037/tesla-mcu-emmc-memory-issue/
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1418 : 12.10.2019, 19:56:21 »
Mikä kertoo ehkä omalla tavalla laadusta, kuinka kovaa sitä voi käyttää.

Minulle ei ole olennaista, että voinko tehdä 1-vai 100 perättäistä täyskaasukiihdytystä, enemmän kiinnostaa syy mitä niin erikoista Teslalla on, että se pärjää kulutuksessa noin isolla erolla. Isompi Tesla hakkaa uudemman ja pienemmän Audin etronin selkeästi - jutun mukaan audi vie 27% enemmän sähköä.. Tuossa suhteessa laadulla on jo enemmän merkitystä. Mainittu Possu ei ollut tuossa vertailussa..

Ilmeisesti noita täyskaasu kiihdytyksiä Teslakin kestää, kun isoja otsikoita...

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1419 : 12.10.2019, 22:37:42 »
Niin.... Minua kiinnostaa lähinnä,
- kuinka monta isofix kiinnitystä autossa on
- kuinka monta juomakoria mahtuu peräluukkuun
- kuinka se selviää hirvikolaritestistä
- kuinka pitkälle pääsee - 20 asteen pakkasesssa
- miten auto käyttäytyy talvisessa ajossa, joita tehdään esim. TM:n testeissä

Luulisin, että nelivetoinen versio on järkevä tänne meidän talveen. Muuten, kyllä tuon Teslan kiihtyvyys riittää suomen teille. Oli yllättävän terävä lähtö.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1420 : 13.10.2019, 12:57:29 »
Minulle ei ole olennaista, että voinko tehdä 1-vai 100 perättäistä täyskaasukiihdytystä, enemmän kiinnostaa syy mitä niin erikoista Teslalla on, että se pärjää kulutuksessa noin isolla erolla. Isompi Tesla hakkaa uudemman ja pienemmän Audin etronin selkeästi - jutun mukaan audi vie 27% enemmän sähköä.. Tuossa suhteessa laadulla on jo enemmän merkitystä. Mainittu Possu ei ollut tuossa vertailussa..

Ilmeisesti noita täyskaasu kiihdytyksiä Teslakin kestää, kun isoja otsikoita...

Lähinnä se laatu on se olenainen juttu ton hintasissa autoissa. Teslassa kun se on... Noh onhan se.

Niin.... Minua kiinnostaa lähinnä,
- miten auto käyttäytyy talvisessa ajossa, joita tehdään esim. TM:n testeissä

Takapotku Teslassa ei voi (talvi) liukkailla käyttää sitä jarrutusenergian talteenottoa, on äkkiä kaiteessa. Tiedän kaksi henkilöä kenellä näin käynyt.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1421 : 13.10.2019, 13:47:43 »
Noi on jo tässä topikissa läpikäytyjä juttuja, onko mitään viisautta, mistä noin iso ero taloudellisuudessa johtuu? MB ja Audin tapauksessa ei ainakaan voi väittää, etteikö mahdollisuuksia olisi..

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1422 : 13.10.2019, 13:49:57 »
Onko kenelläkään käsitystä mikä Audin e-tronin huolloissa maksaa niin pirusti? Asiakas väitti että audilla eka vai toka huolto olis ollu 1500€ luokkaa...?
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1423 : 13.10.2019, 15:13:18 »
Noi on jo tässä topikissa läpikäytyjä juttuja, onko mitään viisautta, mistä noin iso ero taloudellisuudessa johtuu? MB ja Audin tapauksessa ei ainakaan voi väittää, etteikö mahdollisuuksia olisi..

Teslan moottorithan ovat todella hyviä, jonka lisäksi niillä taitaa olla jokin ratkaiseva patentti jemmassaan, jolla saavat jonkinverran tuota hyötysuhde-etua, kun muut eivät voi samaa hyväksi todettua teknistä ratkaisua käyttää.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1424 : 17.10.2019, 22:04:12 »

 

Futurez  Kulkukoira