RallyBaron  Samppasport

TAK: Volvo 960 T6 Twincharger

  • 447 Vastauksia
  • 145174 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6
« Vastaus #300 : 27.01.2020, 12:36:03 »
Tietysti myös apulaitteet uudelleen järjestelemällä ja laturin vaihtamalla pienempään saisi tilaa kivasti.
Mut on siinäkin oma hommansa ja laturilta jos vaatii enemmän kuin 60A, on vaihtoehdot tosi hintavia tai edelleen isoja ulkomitoiltaan.

Näin toki, mutta halusin ihan tarkotuksella pitää remmin erillään apulaitteista/muista moottorin alkuperäisistä systeemeistä. Jos vaikka käy niin ettei tätä kesällä saakaan mitenkään toimimaan halutulla lailla niin remmi hihnapyörineen ja telineineen vaan irti ja ajellaan pelkällä turbolla sitten  :)
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #301 : 03.03.2020, 00:52:06 »
Hieman taas edistytty. Kesä kuitenkin tekee tuloaan pelottavan nopeasti. Nyt on ainakin kaikki purettu pois.

Viime viikonloppuna tiputin takakelkan alas ja aloitin purkamiseen ja osien kunnon tutkimisen. Nyt tuosta puretusta kelkasta ja hitsatusta kelkasta pitäisi kasata yksi ''uusi'' ehjä. Hajonneet puslat tilasin Skandixilta ja tulivat alle viikossa. Mukana myös parit pultit ja prikat. Tässä kohtaa vaihtelen vaan rikkinäiset uusiin enkä mieti vielä polypuslia. Niitä kun on tuohon multilinkiin ilmeisen huonosti saatavilla, eivätkä monet puslat muutenkaan ole mitään ihan ns. yleismallisia. Perän osalta olin yhteydessä entiseen omistajaan ja käydyn keskustelun perusteella pitäydyn tällä erää vaan pelkässä öljynvaihdossa enkä sen kummemmin suunnittele lukon kiristämistä jne. Takakelkan kasaamiseen on nyt osat kasassa, vielä kun olisi aikaakin. Jossakin välissä olisi mielenkiintoista myös tutkia tuon multilinkin napoja että onko sinne mahdollista saada toisia takasatuloita. Ahdasta kyllä on.











Öljynpaluisiin tulivat työkalut vihdoin ebaystä, eli 20,5 mm poranterä ja m22x1,5 kierretappi. Ainakin alumiiniin vaikuttivat ihan toimivilta, mitä muutaman koepalan tein ennen öljynpaluuseen koskemista. Kairasin tuon takimmaisen ö-paluun hetimiten tuolle an12-m22x1,5 -adapterille ja operaatio oli varsin vaivaton. Enää pitäisi päättää yrittääkö tuota etuimmaista paluuta saada käyttöön vai ei. Nyt kairattu takimmainen on aika pahasti suoraan pakosarjan alla, ja vaikka korkeuseroa ahtimen keskiöön on aika lailla, tulee matkalle pakostikin melkoinen mutka. An12-adapterin sisähalkaisija oli karkeasti 16 mm joka ei kuitenkaan vielä ole aivan tuon Holsetin speksin mukainen 19 mm. Pinta-aloissa ero vielä toki korostuu. Etuimmaisessa on vaan se perhanan öljyruiskun kotelo edessä aika tehokkaasti. Katsotaan kuinka käy. Kunhan nyt ei vaan tulvisi enää ensi kesänä. Tekisi siitäkin syystä ottaa tuo etuimmainen jotenkin käyttöön että se olisi sitten käyttövalmis jos tähän vaikka eksähtäisi joskus toinenkin etana moottorin pakokaasuista pyörimään.   
« Viimeksi muokattu: 03.03.2020, 12:00:54 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #302 : 03.03.2020, 11:11:19 »
Uretaaneja saa Puolasta https://mpbs.pl/
Retroturbo saattaa myydä samoja ja Classicswede myy jotain.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #303 : 03.03.2020, 13:12:33 »
Uretaaneja saa Puolasta https://mpbs.pl/
Retroturbo saattaa myydä samoja ja Classicswede myy jotain.

Tuon MBPS:n tiesinkin kyllä. Miltään isommalta virmalta ei taida kyllä saada. Ei siinä, varmaan olisivat sieltäkin ihan laadukkaita.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #304 : 03.03.2020, 18:05:07 »
Strongflex on myös yksi hyvä, paljon parempi laatuista kuin powerflex vaikka olevinaan parasta (ainakin hinnat on).
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa Jopas_Jotakin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 717
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #305 : 07.03.2020, 13:22:46 »
On kyllä hieno proggis...

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #306 : 08.03.2020, 16:27:43 »
ÖP-linjan sain aikaiseksi ja vähän muutakin viikonloppuna.





Pienen tuumailun ja mittailun ja harkinnan jälkeen kairasin tuohon etuimmaiseen myös saman m22x1,5 jengan. Aavistuksen kun kairasi vinoon niin kierteeseen sai kierrettyä tuollaisen putkipalan jossa on vastaava ulkokierre. Ja pitihän sille lähimmälle öljyruiskun kotelon pultinkannallekin hieman hienosäätöviilaakin näyttää. Mutta ei paljon  ::)  ÖP-linjasta tuli sitten tuollainen, AN12-koossa. Tuon kokoisella letkulla ja liittimillä ei enää montaa milliä liikaa tilaa jää vesiputken ympäristöön. Nyt on jo öljypohjakin takaisin paikoillaan ja liittimiä hakiessa Autoracingilta tarttui mukaan myös Mocalin termostaatillinen öljynjäähdyttimen lähtöryöstölaippa. Viime kesänä kävivät öljyt sen verta kuumina ajoittain että oli parempi hakea moinen. Pitää vielä mittailla ja sovitella että mihin ja minkä kokoinen jäähdytinkenno tuonne keulaan mahtuu ja ostella sitten loput letkut ja liittimet sen mukaan.

Takakelkkaan vaihdoin muutamat uudet puslat ja tein tältä erää viimeiset hitsaukset. Tältä erää sen takia, että kelkan yläpuolisko on vetänyt hitsatessa etuimmaisia (rungon) kiinnityspisteitä noin sentin sisäänpäin, eikä kelkan ylä- ja alapuolet yhteen kiinnittävistä pulteista mene enää paikoilleen kuin noin puolet. Alapuolisko on siis mitoissaan, kun siihen ei ole juuri tarvinnut koskea, mutta yläpuolisko taas ei ole. Seuraavaksi menee kelkan yläpuoliskon vastahitsattuja saumoja sen verran rälläkän alle että kelkan puoliskot saadaan väännettyä kohdikkain ja pultattua kiinni. Sitten hitsataan yläpuoliskoa uudelleen ja toivotaan ettei vetelisi yhtä pahasti. Mutta jos kaikki menee nyt nappiin niin ensi viikonloppuna paketti saattaisi jopa olla kokonaisena kasassa. Kardaanin lyhennykseen tarvittavat mitatkin on jo olemassa ja nimim. Joden pitäisi irroitella omasta autostaan morkulan ja kardaanin väliin tarvittava muutoslaippa jotta muutamat puuttuvat mitat saa otettua ja koneistettua/koneistutettua toisen samanmoisen. Näiden kanssa voisi kardinaaliakselin viedäkin jo lyhennykseen.

Moottorin ja vaihdelaatikon asentelen paikoilleen sitten kun taka-akseli on asennettu. Vaihdelaatikkoon vaihdoin kytkinakselin stefan ja toivotaan että sillä tokenisi vuoto. Alempi stefa/tulppa ei näyttänyt vuotaneen mutta stefa oli hiukan märkä alalaidastaan ja kytkinkopan sisällä oli purettaesssa öljyä. Kuitenkin koneen pääty ja päätystefa olivat kuivia.

Vielä pitäisi laittaa takatolpat ja isommat suuttimet tilaukseen, mutta eiköhän tällä vielä kesällä ajeta. Vanhat 870cc ruutat kerkesin jo myymään kun totesin että voisivat olla aika naftit E85:llä kesällä. Seuraavaksi sellaista 1300-1700cc ruuttaa asennukseen niin ei hetkeen lopu kakku vaikka isompaa turboakin joskus vielä sovittelisi kylkeen. Suuttimien vaihto on sen verta nopea operaatio etten hirveämmin jaksa antaa sille painoarvoa saako isoilla ruutilla tyhjäkäyntiä hyväksi katsastusta varten. Jos raatilaisilla on hyviä kokemuksia (tai miksei huonojakin) tietyistä/yleisesti isoista suuttimista ja toiminnasta bensalla/E85:llä niin saa kertoa  :)  Kiinalaisia ruuttia en tähän laita, sen verta kriittiset osat ovat kuitenkin mielestäni.

« Viimeksi muokattu: 08.03.2020, 17:01:00 kirjoittanut HenkkaJ »
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #307 : 08.03.2020, 20:09:05 »
Mulla on Racetronixin 1680cc:t vitoskoneessa E85:llä. Päästöistä meni läpi niillä, hc jotain 500, mutta katittomassa se on okei. Silloin oli aika reilusti overlappia vakionokilla. Myöhemmin säädin overlapin pienemmälle ja en enää saanut lambda 1 säädettyä tyhjäkäyntiä, sammui jos yritti laihentaa. Alipainealueen sai silti säädettyä niin laihalle kuin tahtoi, mutta aika tarkat säädöistä. Laitoin loppukesästä pienemmät suuttimet noiden kaveriksi alakierroksille. Varmaan MS3:sella saattaisi olla helpommat säätää kuin MS2:lla.

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #308 : 09.03.2020, 11:18:27 »
Mulla on Racetronixin 1680cc:t vitoskoneessa E85:llä. Päästöistä meni läpi niillä, hc jotain 500, mutta katittomassa se on okei. Silloin oli aika reilusti overlappia vakionokilla. Myöhemmin säädin overlapin pienemmälle ja en enää saanut lambda 1 säädettyä tyhjäkäyntiä, sammui jos yritti laihentaa. Alipainealueen sai silti säädettyä niin laihalle kuin tahtoi, mutta aika tarkat säädöistä. Laitoin loppukesästä pienemmät suuttimet noiden kaveriksi alakierroksille. Varmaan MS3:sella saattaisi olla helpommat säätää kuin MS2:lla.

Niin, isojen suuttimien kanssa yleisesti kai tulee se ongelma ensimmäisenä vastaan ettei tyhjäkäyntiä saa tasaiseksi tai päästöiltään katsastuskelpoiseksi. 1700cc Bosch EV14 kaasusuuttimet ovat pyörineet mielessä, mutta mahtaakohan niin isoilla sitten saada enää tyhjäkäyntiä kuntoon vai meneekö suutintenvaihtohommiksi katsastukseen? MS3 lienee itsessään kyllä sellainen pönttö että osaa säätää aukioloaikaa tarpeeksi tarkasti mutta pystyykö noinkin iso suutin enää vastaamaan tähän tarkkuuteen  ::)  Siinähän se kysymys on.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7556
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #309 : 09.03.2020, 14:09:52 »
Sekventaalina menee aika isotkin suuttimet. Englantilaisessa 1200cc suuttimet oli jo aiemminkin kahdessa pankissa ja E85 kanssa sai vaivatta joutokäynnin kohdalleen. CO tainnut olla 0,7 paikkeilla ilman isompaa säätöä, vaikka voisi olla rikkaammallakin. Eikä ole edes EV14.
« Viimeksi muokattu: 09.03.2020, 14:11:43 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa kiroileva_fossiili

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 288
  • 242 '84, 744 '86
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #310 : 10.03.2020, 00:50:47 »
Niin, isojen suuttimien kanssa yleisesti kai tulee se ongelma ensimmäisenä vastaan ettei tyhjäkäyntiä saa tasaiseksi tai päästöiltään katsastuskelpoiseksi. 1700cc Bosch EV14 kaasusuuttimet ovat pyörineet mielessä, mutta mahtaakohan niin isoilla sitten saada enää tyhjäkäyntiä kuntoon vai meneekö suutintenvaihtohommiksi katsastukseen? MS3 lienee itsessään kyllä sellainen pönttö että osaa säätää aukioloaikaa tarpeeksi tarkasti mutta pystyykö noinkin iso suutin enää vastaamaan tähän tarkkuuteen  ::)  Siinähän se kysymys on.
Joskus olen törmännyt väitteeseen, että noissa 1700cc kaasusuuttimissa olisi joku ongelma, että tuotto muuttuu paljon polttoaineen lämpötilan mukana. Kaikkihan tuntuvat käyttävänkin niitä 2200cc CNG suuttimia ennemmin, niissä ei ilmeisesti sitä ongelmaa ole. Kuulemma 2200cc:t ovat helpot säätääkin niin suuriksi, mutta eivät sovi bensiinikäyttöön, vain viinalle. Molempien näiden EV14 CNG suuttimien kanssa taitaa olla yhteinen ongelma, että ne saattavat ruostua jumiin, jos niihin jättää viinat seisomaan liian pitkäksi aikaa.

Poissa -Hans

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • ReRT
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #311 : 10.03.2020, 13:34:51 »
Joskus olen törmännyt väitteeseen, että noissa 1700cc kaasusuuttimissa olisi joku ongelma, että tuotto muuttuu paljon polttoaineen lämpötilan mukana. Kaikkihan tuntuvat käyttävänkin niitä 2200cc CNG suuttimia ennemmin, niissä ei ilmeisesti sitä ongelmaa ole. Kuulemma 2200cc:t ovat helpot säätääkin niin suuriksi, mutta eivät sovi bensiinikäyttöön, vain viinalle. Molempien näiden EV14 CNG suuttimien kanssa taitaa olla yhteinen ongelma, että ne saattavat ruostua jumiin, jos niihin jättää viinat seisomaan liian pitkäksi aikaa.
Tämä pitää paikkaansa ainakin oman ja muutaman kaverin kokemuksella, lämpimällä aineella säädetty pyörii rikkaalla kylmällä aineella ja toisinpäin. Tämä siis vain 1700cc ev14 kaasusuuttimien kanssa, 2200cc ei ole ollut ongelmia ainakaan itsellä eikä kavereilla. Tosin ei saa jättää hyllyyn seisomaan viinat sisällä vaan on ehdottomasti tyhjennettävä jos irrottaa suuttimet autosta. Itsellä ollut e85 käytössä, bensalla ei kokemusta, mutta eivät muiden kokemuksien mukaan toimi. Siitä toi ev14 on hyvä suutin, koska on tuotto on lineaarinen myös pienellä aukioloajalla, joten saa säädettyä tyhjäkäynninkin kohtuu hyvin vaikka olisi suuretkin suuttimet.

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #312 : 10.03.2020, 16:23:36 »
Tämä pitää paikkaansa ainakin oman ja muutaman kaverin kokemuksella, lämpimällä aineella säädetty pyörii rikkaalla kylmällä aineella ja toisinpäin. Tämä siis vain 1700cc ev14 kaasusuuttimien kanssa, 2200cc ei ole ollut ongelmia ainakaan itsellä eikä kavereilla. Tosin ei saa jättää hyllyyn seisomaan viinat sisällä vaan on ehdottomasti tyhjennettävä jos irrottaa suuttimet autosta. Itsellä ollut e85 käytössä, bensalla ei kokemusta, mutta eivät muiden kokemuksien mukaan toimi. Siitä toi ev14 on hyvä suutin, koska on tuotto on lineaarinen myös pienellä aukioloajalla, joten saa säädettyä tyhjäkäynninkin kohtuu hyvin vaikka olisi suuretkin suuttimet.

Noniin - tämä vahvistikin nämä omat epäilyni ja kuulemani huhupuheet. Mikä lie sitten mahtaakaan olla syynä kun on kuitenkin saman EV14-sarjan suutin. Mutta ne kannattanee siis tältä erää unohtaa. 2200cc ovat kyllä jo melkoisen kokoiset mutta jos viinalla toimivat ja tuotto on lineearinen pienilläkin aukioloilla niin eihän niissä sitten mitään. 
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa HenkkaJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 329
  • TAK ry
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #313 : 15.03.2020, 00:39:23 »
Suutinjuttuja olen pähkäillyt ja pähkäillyt eikä tuohon 1300-1800 -väliin tunnu kyllä kovin hyvin mitään maltillisen hintaisia suuttimia löytyä. Jossei muuta niin sitten nuo 2200cc EV14 tilaukseen vaan. Ne ovat ainakin paljon käytettyjä ja koeteltuja E85:lla. Eivätkä ainakaan lopu kesken  ::)

Perämuutos on vihdoinkin valmis. Ajoitellen meinasi jo usko loppua tuon kanssa mutta kasassa se nyt viimein on.



Muutaman sauman avasin ja hitsasin uudelleen kelkan ollessa paremmin pultattu kasaan eikä tuo vetely enää ollut ihan yhtä pahaa. Lopulta sai kaikki ylä- ja alakehikon väliset kiinnityspultit paikoilleen melko vaivattomasti. Vetoakseleihin vaihdoin ulkopäiden suojakumit ja täytin rasvalla samalla. Olivat hieman kuivan olosen tunnustellessa ja avatessa rasvaakaan ei mitenkään liikaa ollut. Sisäpäiden kumit oli selkeästi vaihdettu joskus ja niveletkin tuntuivat paremmilta kuin ulkopäiden.

Jos nyt aloittaisin alusta niin tekisin kyllä monta asiaa aika eri lailla. Toki tuo saatiin maaliin tuollaisenaankin, mutta näin jälkikäteen ajateltuna olisi ollut ehkä jopa järkevämpää rakentaa ihan ensimmäiseksi nelijalkainen jigi joka pitää nuo runkoon tulevat kiinnityspisteet kohdallaan. Tämän jälkeen lähes koko yläkehikon keskiosan olisi voinut rauhassa rälläköidä kappaleiksi, niin että olisi jäänyt vaan nuo ''päädyt'' jäljelle, esimerkiksi noista kahdesta pystysuuntaisesta vahvikerivasta ulospäin. Sitten vaan murikan ympärille alumiinista hitsaten kiinnikekehto, tämän mitoittaminen niin että sujahtaisi tuohon päätypalojen väliin hiukan naftisti ja sitten hitsaten kiinni. Kun kiinnikekehdon olisi tehnyt alunperin murikan ympärille niin a) kiinnityspisteet olisi saanut tehtyä just eikä melkein ja b) tekeminen ylipäätään olisi ollut helpompaa kuin palojen hitsaaminen tuohon alkuperäiseen kelkkaan ja sitten vasta kiinnitysreikien paikkojen arvailu.

Tavallaan työmäärä olisi ollut ehkäpä suurempi mutta tällä olisi lopulta tehnyt sen tehtävän työn itselleen helpommaksi. Juuri tuo yläosan vetelykin johtunee siitä että leikkelin tuota auki niin että puoliskot olivat toisissaan kiinni ainoastaan takana alhaalla olevalla poikittaisella palalla (jossa on nuo kaksi kiinnityspulttia) ja luulen että tässä kohtaa hitsatessa on yläosa vetänyt hieman banaaniksi. Mutta tehty mikä tehty. Toivotaan pitkää ikää. Tulevina viikonloppuina perä auton alle ja sitten pääseekin taas mielekkäämpien hommien kimppuun.

Ahtoputkea pitäisi tilata mekaanisen ahtimen putkitukseen ja turbon omaan ilmanottoon pitäisi keksiä jokin isohko yksisuuntaventtiili. Ahtoputkea saa ahtoputkikaupasta mutta mistään en oikein ole löytänyt sopivaa, edes aihioksi sopivaa, isoa yksisuuntaventtiiliä. Lopulta varmaan joutuu taas tigiä heiluttelemaan ja ite näpräilemään sellaisen kasaan. Koneistamo varmaan sellaisen tekisi kyllä myös, jos toimittaisi vaan kuvat. Mutta tuollaisen mittatilauspalikan teettäminen tuskin on mitään liian halpaa hommaa. Jotakin mallikuvia ja hahmotelmia piirtelin jo itselleni referenssiksi NX:llä.
TAK: Teekkarien Autokerho ry
''Jos tuosta ei tule tallikieltoa niin on se saatanan kumma.''

Projekti: Volvo 960 T6 Twincharger

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 549
  • www.vrcf.fi
Vs: TAK: Volvo 960 T6 Twincharger
« Vastaus #314 : 15.03.2020, 12:38:16 »
Nuo 2200cc suuttimet on oikea valinta jos meinaa vain viinalla ajaa. Tuossa omassa vinokoneessa ei mitään ongelmaa päästöissä tai tyhjäkäynnissä noilla. Nyt jos ostaisin suuttimia, niin saisivat olla vielä reilusti isommat. Nuo omat ostin ebaysta vuosia sitten. Tulivat muistaakseni Virosta. Taisivat maksaa n.60€/kpl ja ovat toimineet moitteetta.
« Viimeksi muokattu: 15.03.2020, 12:39:57 kirjoittanut pete881 »

 

Carcom Oy  Ateho