Autoracing  KL-varaosat

Customen styling 360

  • 426 Vastauksia
  • 142564 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Customen styling 360
« : 06.12.2011, 21:41:06 »
Lisää pikkuvolvon värkkäystä. Jossain vaiheessa aloin katseleen merkkikohtasta foorumia, törmäsin tähän aiheeseen http://www.volvo300mania.com/forum-uk/viewtopic.php?f=13&t=11013 ja
 http://www.volvo300mania.com/forum-uk/viewtopic.php?f=2&t=7540&start=30 Se oli sitten samantien menoa ja GLT Saloon tuli uniin ja mielikuviin aina. Aloin nyt sitten värkkään "replica" muotteja korisarjalle kun pakkosaada. Nyt sitten kukaan ei tule enään ilmottaan että multa löytys, pistetäänkö tulemaan? Koska ilmotuksia on jätetty ja kyselty on :nohnoh Ja katso linkit niin tiedät mitä tässä ollaan yrittämässä, ettei tarvi tulla huuteleen ei mitään tuninkikorisarjoja!

n. 8 tuntia on nyt värkätty ja karkeaa muotoa on jo takalippaan saatu. Vielä saa muovata kauan että saadaan näyttään Volvon omalta, ja sitten pitäisi vielä saada ihan siloseksi että saadaan muotti otettua josta voi valmistaa mielinmäärin uusia lippoja. Nyt näyttää vielä kuin miltäkin drifterilipalta mutta muovaus jatkuu. Vielä saa urtsia poistaa koko alareunan matkalta ja suoristaa kylkiä ja perää.



Katso täältä lisää eri kuvakulmista: http://s950.photobucket.com/upload/albums/Customer_9/?location=Korisarjaa+kolmisataseen

Ja mulla kysymyksiäkin ois:

-Fusellahan taisi olla omassaan kyseinen korisarja? Onko se alkuperäsesti muovia vai lasikuitua?
-Kärkkäsellä näytti olevan "yleishartsia(venemuovi)" ei oikeen ottanu selvää voiko sillä nyt ihan hyvin alkaa laminoimaan :idiot2:
-Samassa paikassa oli TOPCOATTIA muttei GELCOATTIA, miten tuo on erilaista, topcoatti varmaan kuivuu kokonaan? gelcoattia tuntuvat käyttävän näissä hommissa, eli sitä tieten vaan hommaileen ettei aattelekkaan mitään topcoattia? Jos on esim muotti tehtynä niin tuo gelocattihan tulee irrotusvahojen ja irrotusaineen päälle sinne muottiin, ja sitten siihen aletaan laminoimaan niin sillä saadaan se sileä pinta spoileriin ilman paklailuja jos muotti on kunnolla tehty. Topcoatti ei tieten tuohon käy?
« Viimeksi muokattu: 02.04.2016, 22:06:39 kirjoittanut Customer »

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: Korisarja 300:seen
« Vastaus #1 : 06.12.2011, 21:55:11 »
Eikös Topgoat oo se aine mitä vedetään esim. veneen sisäpuolelle? Vai mitenkäseoli ;D Mutta tsemiä rojektiin  :hello:
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Korisarja 300:seen
« Vastaus #2 : 06.12.2011, 22:23:22 »
Katos, tuota en ole ajatellutkaan että tekis niinku sierrapojat ja vetäis uretaanit ja siihen kuiduttais mahd. alkuperäistävastaavan.

Eli lasikuituhan on periaatteessa 3 komponentistä koostuvaa. Tarvitset kuitumattoa, sitä on eri paksuista 0,1-0,2-0,4-0,6mm noin yleisesti, ja puhutaan "satasesta, kakssatasesta, nelisatasasesta ja kuussatasesta". 0,6mm ei käytetä muualla kun suoralla pinnalla, 0,1-0,2mm menee sit esim noissa nurkissa. 0,2mm on hyvä tuollaiseen. Tarvitset 4-8 kerrosta yhteensä.

Sitten maton lisäksi on hartsi, ja siihen tarvitaan kovetetta 1% luokkaa jotta se kovettuu, kovetteen määrää lisätään kylmemmässä käyttölämpötilassa 3% asti kun ollaan 0ºc nurkilla ja lämpöilmapuhallin tekee kuivattamiselle ihmeitä.

Eli eka hartsia tuohon uretaanin päälle, sit matto, sit hartsia, mattoa, hartsia kunnes on tarpeeks vahva. Lopuksi päälle TOPCOAT, ei topgoat (=huippuvuohi ;)). Gelcoat on sama kun topcoat, vaan että siinä EI ole vahaa/parafiinia seassa kuten topcoatissa on 5% jotta topcoat ei läpäisisi kosteutta kuten gelcoat tekee.

Itse tein omaan raaseriin etuhiekkapellin (puskurin alla oleva) lasikuidusta, ostin uuden hiekkapellin, vahasin sen, siihen päälle topcoat, hartsia ja lasikuitumattoa 5 kerrosta, annoin kuivua ja irrotin.  VVahasin muotin sisältä reilusti, ja sit taas topcoatia, hartsia ja mattoa ja kuivasin ja irrtotin, ni parissa tunnissa mulla oli uus kuitunen etuhelma.

Olen itekkin yrittäny saada etu ja takahelmoja käsiini (sivuhelmat löytyy), mutta ei oo onnistunu. Alkuperäiset ovat lasikuitua.

Seuraan innolla, päivitä topiccia tiheään!

Olisin vaikka mitä maksanut jotta olisin saanut lainata tai ostaa korisarjan (olin jopa ostamassa koko hiivatin auton sentakia), mutta ei ei ei, kaikki korisarjat ja autot on kiven alla. >:(
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa napo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • b21et 240
Vs: Korisarja 300:seen
« Vastaus #3 : 06.12.2011, 22:24:00 »
Topcoat on muuten samaa tavaraa kuin gelcot, mutta se sisältää parafiinia jolloin se ei sovellu muottipintaan gc:n sijasta.

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Korisarja 300:seen
« Vastaus #4 : 06.12.2011, 22:26:09 »
Ja mulla kysymyksiäkin ois:

-Fusellahan taisi olla omassaan kyseinen korisarja? Onko se alkuperäsesti muovia vai lasikuitua?

Keula- ja takapala ainakin on lasikuitua. En muista sivupaloista, kun ne ovat taas varastossa eivätkä tällä hetkellä autossa kiinni, mutta voin tarkastaa tuon torstaina.
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Korisarja 300:seen
« Vastaus #5 : 06.12.2011, 22:32:45 »
Eli tässä ei siis mennä metsään materiaalin kannalta.

Tuota hartsiahan ei suoraapäätä saa pistää urtsin päälle kun urtsi lähtee karkuun hartsia.

Olisko sitten niin että tuo GEL siihen muottivaiheeseen ja kuten sjs oli tehnyt TOP sitten siihen varsinaiseen spoileriin jos se ei kerta vettäkään päästä läpitte, vois olla hyvä maalipinnan alla silti? Eikös se maali laiteta siihen GEL/TOP pinnotuksen päälle sitten lopuksi? Eikai siihen tule sitten enään kun pohjamaali ja maali ja lakka?

Voin mää sullekkin sjs setin tehdä jos tämä homma vaan lähtee toimimaan :)

Poissa Lurvio

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • Ihme säätäjä
Vs: Korisarja 300:seen
« Vastaus #6 : 06.12.2011, 23:10:08 »
Pikkunen huomio noihin lasikuituihin liittyen, niissä puhutaan painosta grammoina per neliömetri. Edellä onkin tuosta hartsista jo tärkeimmät, venemuovi on polyesterihartsia eli sitä halvinta tavaraa. Kovetteen määrät on tuotekohtaisia, polyesterillä normaalisti se 1-3%, epokseilla jopa 50%.  Sen kanssa pitää muistaa, että styroksi ja finnfoam sulaa sen hartsin alta, tuo uretaani vissiin kestää, itse en ole kokeillu sitä.

Itse vetäisin tuon uretaanin päälle ekana jonkun kodinsisustus(halvan) pakkelin, jolla hakis valmiimman pinnan Kuituakin voi laittaa, jos tarttee jäykistää tuota plugia. Jos paikallaan pystyy muotin tekemään niin ei oo välttämäti tarpeen. Topcoatilla tehdään siihen plugiin viimenen pinta.

Irrotusvahan päälle vedetään gelcoat (käytännössä sävytettyä hartsia, normi hartsi pitäs käydä) annetaan kovettua hieman ja sitten kuitua perään, kevyttä mattoa muistaakseni suositellaan ensimmäiseen kerrokseen. Kuitukerroksien määrää voi vähän säästää kun laittaa jäykisteitä muotin pintaan, katuharjan varsia yms sopivaa.

Itellä kokemus on paremmin venepuolelta, mutta aineet ja tekniikat on samoja.
Lurvio

Edit: Eli sen topcoatin päälle ei voi laminoida, ei pysy vahan takia kiinni. Samoin pitäs saada koko osa aina tehtyä valmiiks ennenkuin hartsi on täysin kuiva, muuten pitää hioa ja/tai pestä pinta asetonilla ennen seuraavaa kerrosta.
« Viimeksi muokattu: 06.12.2011, 23:16:46 kirjoittanut Lurvio »
Kulkineena S60 AWD -03
240 DL -87 (entinen)

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Korisarja 300:seen
« Vastaus #7 : 07.12.2011, 21:36:45 »
Jatkuu; kartturinpuoli on aikalailla muodossaan. Tuota alareunaa pitää vielä ainakin työstää lisää.


http://s950.photobucket.com/albums/ad343/Customer_9/Korisarjaa%20kolmisataseen/

Poissa kauppine

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 357
  • www.vrcf.fi
Vs: Korisarja 300:seen
« Vastaus #8 : 09.12.2011, 13:50:49 »
Odotan mielenkiinnolla minkälainen tästä tulee, koska oli jo ennestää aika pirun komee. Toivottavasti tulee entistä hienompi sianpää.  ;)

Poissa Terppa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 70
  • www.vrcf.fi
Vs: Korisarja 300:seen
« Vastaus #9 : 09.12.2011, 14:44:33 »
ihan heräs mielenkiinto, että onko nuo muotit ihan normaalia rakennus uretaania vai ihan pelkästään tähän hommaan kehiteltyä? ::)

p.s. tulee kyllä komee ;)
940 2.3T -95, 360 2.0T -90 Megasquirt & projekt. 242 2.3T -79 Megasquirt...yms.

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Korisarja 300:seen
« Vastaus #10 : 09.12.2011, 16:42:12 »
Kiitokset kaikille kiinnostuksesta :hg:

Tuo uretaani on ihan perus "saumamassaa" eli perusrakennusuretaania.

Tänään vielä kaveripiirin "pikkujouluhin" huomenna hieroon lisää muotoa lippaan :) Kovasti vaan miettinyt että jättäskö tuon lipan nuin hiukan rajummaksi kuin nyt on kartturinpuolella vai tekiskö ihan vakiota mahollisimman lähelle matkivan. Nuo sivuhelmat oon hyväksynyt täysin ja ne on pikkusen vakiota rajummalla muotoilulla.

Poissa puppet

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1997
  • Näpräilijä
Vs: Korisarja 300:seen
« Vastaus #11 : 09.12.2011, 19:44:12 »
Älähän liian aikaisin aloita niin ei tule liian radikaaleja muotoja  ;D

Hyvältä näyttää edelleen   :)
240 B230FT, 940 FB, V90 D4 AWD inscription

Poissa Customer

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1198
Vs: Korisarja 300:seen
« Vastaus #12 : 10.12.2011, 22:00:07 »
Alkaa olla nyt päämuodot selvillä. Toiseen kulmaan ja takaosan yläpäähän piti pistää vielä lisätäytettä mutta muuten. Otin korkeudesta vielä n. 12mm pois. Se on nyt aika lailla kuvia vastaava, mutta tuon viisto alaosa on nyt koko lipan matkalta hiukka rajumpi mitä kuvien mukaan. Mutta ehkä se jääkin kun sivuhelmatkin on hiukan rajummat.



http://s950.photobucket.com/albums/ad343/Customer_9/Korisarjaa%20kolmisataseen/

Poissa injector

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2417
  • Tulevaisuuden Johtaja
Vs: Korisarja 300:seen 10.12
« Vastaus #13 : 10.12.2011, 22:20:21 »
Thyylikäs 3satku!
Tälläisiä ihmisiä kyllä tarvittas lisää maailmaan, jotka valmistas muotin/muotteja ja alkasivat muillekkin immeisille lippoja vääntelee  P>  Kysyntää varmana lyötyy valmiille lippoille
940SE Pappakulta, 945 Turbo Sportwagon, 945 Turbo Lumivalkee Ja Sävsjö Euroline 5.6 CT -95

Poissa patera

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: Korisarja 300:seen
« Vastaus #14 : 10.12.2011, 22:54:57 »
Pikkunen huomio noihin lasikuituihin liittyen, niissä puhutaan painosta grammoina per neliömetri. Edellä onkin tuosta hartsista jo tärkeimmät, venemuovi on polyesterihartsia eli sitä halvinta tavaraa. Kovetteen määrät on tuotekohtaisia, polyesterillä normaalisti se 1-3%, epokseilla jopa 50%.  Sen kanssa pitää muistaa, että styroksi ja finnfoam sulaa sen hartsin alta, tuo uretaani vissiin kestää, itse en ole kokeillu sitä.

Itse vetäisin tuon uretaanin päälle ekana jonkun kodinsisustus(halvan) pakkelin, jolla hakis valmiimman pinnan Kuituakin voi laittaa, jos tarttee jäykistää tuota plugia. Jos paikallaan pystyy muotin tekemään niin ei oo välttämäti tarpeen. Topcoatilla tehdään siihen plugiin viimenen pinta.

Irrotusvahan päälle vedetään gelcoat (käytännössä sävytettyä hartsia, normi hartsi pitäs käydä) annetaan kovettua hieman ja sitten kuitua perään, kevyttä mattoa muistaakseni suositellaan ensimmäiseen kerrokseen. Kuitukerroksien määrää voi vähän säästää kun laittaa jäykisteitä muotin pintaan, katuharjan varsia yms sopivaa.

Itellä kokemus on paremmin venepuolelta, mutta aineet ja tekniikat on samoja.
Lurvio

Edit: Eli sen topcoatin päälle ei voi laminoida, ei pysy vahan takia kiinni. Samoin pitäs saada koko osa aina tehtyä valmiiks ennenkuin hartsi on täysin kuiva, muuten pitää hioa ja/tai pestä pinta asetonilla ennen seuraavaa kerrosta.
Mulla oli näköjään mutuna tehtynä lankun tuuliohjaimen teossa hiukan krouvit otteet, mut kyllä se uretaani-sydämellä kuiteski suht hyvin mallissaan pysyi.... kuhan jaksais tuon viimestelyhionnan ja paklauksen ihan tappiin asti vain tehdä.... ;D
Uusiksteossa noudatan sit tarkoin ym ohjetta....  ;)
Mut mielenkiintoinen prokkis, seurantaan meni  O0
440 1991 museoon menossa
240 Lankku-paku

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron