Jos pyörreläpät sekoilisi niin se tuntuisi isojen kierrosten alentuneena tehona. Tuo, että tekee ongelmaa lämpösenä, vois liittyä liian tiuhaan puhtaaksipolttoon eli käynnistää sen aina kun kone on tarpeeksi lämmin. Mutta ei se normaalisti alenna vääntöä juurikaan. Mutta EGR voisi silti olla syyllinen. Jos se on ohjelmallisesti poistettu niin toimilaite on siellä edelleen. Jos se tai ohjainlaite on rikki niin se saattaisi avata EGR:n täysin auki vaikka pyyntö on kiinni. Mulla oli joskus EGR-ohjainvika harmaakoppasessa ja EGR oli koko ajan täysin auki. Meinas sammua risteyksiin matalilla kierroksilla ja kulutus oli huomattavasti normaalia suurempi. Livedata kertoo. Huomaa, että datassa EGR:n pyyntiarvo on käänteinen mitattuun asentoon. Eli pyynti 10% näkyy mitattu 90%. tjsp. Jos pyynti 0% niin mitattu 100%.
Niin onhan siellä vielä se kaasuläppä ennen EGR:ää mutta se on kai sammuttamista varten. Niistähän on mennyt rattaita ja pitävät sitten ikävää ääntä.