Samppasport  Futurez

Elektroniikka ja piensähkö

  • 444 Vastauksia
  • 152743 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #60 : 25.09.2011, 18:55:36 »
Laitetaan tänne jos joku osaisi vastata.

Onko olemassa yli 10w ledejä joita voi ajaa n.12v virralla???        Tarvisi alkaa väsäämään pimeisiin enduro iltoihin valoa, ja 10w led tuntuu jo mopolta.. 

Eli virtaa ei ole tarjolla kun tuo13-14v mitä pyörä työntää, ei ole akkuakaan, joku regulaattori kai väliin asennettava.


Ja saa suositella jotain hyvää puljua mistä noita kilkkeeitä löytäisi?

Poissa Jantunen

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 317
    • Sercap Huoltopalvelut Oy
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #61 : 25.09.2011, 20:55:23 »
Tässä on 12W ledi, jonka jännite alue on 3,6V...4,2V. Eli tarttet siihen vain jännitteen alentimen joka kestää tuon noin 3 amppeerin virran.

Ja se linkki:
http://www.dealextreme.com/p/ssc-p7-w724c0-bsypi-3-6v-4-2v-12w-led-emitter-bare-11809

Noilta sivuilta löytyy jos jonkinlaista lediä... sieltä vain selaamaan...
nyk. V70 vm.2003 D5 man xxxhv / 6xxnm
ex.   V70 vm.2004 D5 man
ex.   V70 vm.1998 D5252T

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #62 : 25.09.2011, 22:34:38 »
Se riippuu ihan driverista (ajuri). Eli ajuri on se palikka joka syöttää oikeaa jännitettä ja virtaa riippumatta mitä sisään tulee.
Tässä yksi esimerkki:
http://www.dealextreme.com/p/6-18v-3000ma-3-mode-circuit-board-for-xm-lt60-emitters-57779
- Current: 3000mA
- Voltage: 6-18V
- 3-Modes: high, low, fast strobe
- Designed for XM-LT60 emitters
Eli sisään voi tulla voltteja 6-18V mutta ulos tulee aina saman verran.

Omassa fillarissa on tälläinen http://www.dealextreme.com/p/3-6v-9v-800ma-regulated-ic-circuit-board-for-cree-and-ssc-leds-4-pack-3256
Akkuna 6V ja ulostulo virta on 800mA. Ledin puolesta kestäisi vaikka 2400mA mutta kaupungissa ajellessa en tarvitse enempää kun tämäkin häikäisee :)

Fillarifoorumilla on tästä aiheesta hyvin kattava keskustelu:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?25056-Tee-Se-Itse-valot

Mutta siis pähkinänkuoressa, ei niinkään väliä mikä ledi on vaan ajurista kiinni. Tietty valitset ensin ledin ja sitten vasta ajurin jonka arvot sopii ledillesi.
« Viimeksi muokattu: 25.09.2011, 22:41:48 kirjoittanut Huikkoster »
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #63 : 26.09.2011, 22:34:21 »
Laitetaan tänne jos joku osaisi vastata.

Onko olemassa yli 10w ledejä joita voi ajaa n.12v virralla???     

Siis jännitettä! eikä virtaa!  :nuhtelu
Jännitteen (U) yksikkö on voltti ja virran (I) Ampeeri.

Ledeillä on aina kynnysjännite, jonka alapuolella ne eivät toimi ja ledit vaativat toimiakseen virran rajoituksen, koska ei eivät ole resistiivisiä komponenttejä. Ledin käyttämä virta ei ole lineaarisessa suhteessa jännitteeseen.
Jolloin jollakin jännitealueella toimivat ledit sisältävät itsessään jonkin virran rajoitus menetelmän.

Jos haluat yksikertaisen systeemin, niin laita hehkulamppu. Varsinkaan, jollei elektroniikka ole tuttua.  :(

Pelkkien ledien kanssa joudut kikkailemaan virtalähteiden kanssa ja lampun optiikan keralla. Joten pyörää ei kannata keksiä uudelleen.
Esimerkiksi tälläinen http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=48-1004

Tai jos välttämättä haluat leikkiä ledien kanssa, niin ota ennenminkin ns. valmis ratkaisu.
Vaikka tälläinen.
http://www.dealextreme.com/p/5-5w-6700k-150-lumen-12000mcd-8-led-white-light-daytime-running-lamps-for-car-pair-dc-12-24v-65975
Tai tälläiset:
http://www.dealextreme.com/p/8w-6700k-90-lumen-8-led-white-daytime-running-lamps-for-car-pair-dc-12v-72013
tai tälläiset:
http://www.dealextreme.com/p/universal-white-28-led-day-driving-lights-for-car-dc-12v-pair-48388
http://www.dealextreme.com/p/high-powered-auxiliary-white-led-light-bulbs-black-shell-pair-41030
http://www.dealextreme.com/p/4w-7500k-180-lumen-8-led-white-light-daytime-running-lamps-for-car-pair-dc-12v-91247
http://www.dealextreme.com/p/10w-7000k-1200-lumen-10-led-white-light-daytime-running-lamps-for-car-pair-dc-12-24v-65974

Joka tapauksessa itse olisin hitusen varovainen omien odotusteni suhteen ledien kanssa. Kirkkaus voi olla pienempi tai suurempi kuin odotettu yms...   :-\


Ja tuo driver on virtalähde tai ohjain....    :juhau:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2023
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5751
  • www.vrcf.fi
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #64 : 26.09.2011, 22:45:56 »
Noh, itehän jouduin tekemään pyörän valoon muokkauksia kun 800mA virralla toimiva ledi häikäisi vastaantulijoita ::).
Kannattaa harkita myös xenonia ;)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Stobe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • S60 D5 -08
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #65 : 27.09.2011, 08:53:35 »
http://www.taskulamput.fi/tuote/otsavalaisin_lumilight_navigator_1400/

Mites tällänen valmis otsalamppu? Ei tarvis ruveta ite soveltamaan  :)
"No jos kokeillaan vielä vauhdin kanssa?"

Poissa Hutsi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 15
  • www.vrcf.fi
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #66 : 27.09.2011, 09:37:23 »
Täältä kun katsoo osia ja noilla CREE LEDeillähän noita pyöränvaloja on tehty. Tuolla fillarifoorumilta varmaan löytyy valmiita kyhäelmiä. Noilla daylight-valoilla ei kyllä valotehoa saa, joten eiköhän ne kannata unohtaa, jos oikeesti kaipaa valoa kansalle.

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #67 : 27.09.2011, 19:08:48 »


Juu, laitoin tänne piensähkö puolelle kun en heti saanut vastauksia huhuiluuni tuolla clubi puolella.
En mä ihan niin tampio ole, mitä viestistäni saa kuvan..  ;D


ELI: Pyörä on AKUTON enduropyörä, jossa on n.170w staattori. h4 palaa, mutta valo ei päätä huimaa.

Takavalokin on nykyään mallia led, ja parkkipoltin poistettu. Näillä on haettu max.määrää tehoa päävalolle. Valot palaa siis aina kun pyörä on käynnissä.

Kypärävalona olen pitänyt tälläistä:

http://www.taskulamput.fi/tuote/otsalamppu_navigator_pro_xm_l_edition/  hyvä valo, ainoat viat ovat patterin rajaama käyttöaika ja tehoa saisi olla tietysti lisää...

Nyt olisi tarkoitus asentaa pyörään ledivalo, joka ottaa voiman pyörästä, ja jota käytetään vain maastossa.
Ja tietysti järeimmät mahdolliset, jotka pyörä saa sytytettyä.

Tarkoitus olisi laittaa näitä 2, eriasteisilla linsseillä:

20w led

Ledit porata jäähdytyskampaan, linssit päälle ja menoksi.

Mielessä kävi myös tämän modaaminen järeämmillä tuikuilla:

http://www.taskulamput.fi/tuote/led_tyovalo_18w_flood_1380_lm/

Ja tiedän kyllä että valmiita ksenon ym. muita päteviä tuikkuja on hyllyt vääränään, nyt olisi tarkoitus tehdä itse, kun komponentit on oikeasti edullisia ja näpräily on kivaa! :)


Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #68 : 27.09.2011, 19:51:51 »
Täältä kun katsoo osia ja noilla CREE LEDeillähän noita pyöränvaloja on tehty. Tuolla fillarifoorumilta varmaan löytyy valmiita kyhäelmiä. Noilla daylight-valoilla ei kyllä valotehoa saa, joten eiköhän ne kannata unohtaa, jos oikeesti kaipaa valoa kansalle.

Kyllähän tämä taatusti riittää, jos lupaukset kirkkaudesta pitävät paikkaansa edes puoliksi.

Valon voimakkuudesta tästä.

Juu, laitoin tänne piensähkö puolelle kun en heti saanut vastauksia huhuiluuni tuolla clubi puolella.
En mä ihan niin tampio ole, mitä viestistäni saa kuvan..  ;D

En minä sinua ainakaan tampioksi olettanut tai pitänyt!  ;D

ELI: Pyörä on AKUTON enduropyörä, jossa on n.170w staattori. h4 palaa, mutta valo ei päätä huimaa.
Takavalokin on nykyään mallia led, ja parkkipoltin poistettu. Näillä on haettu max.määrää tehoa päävalolle. Valot palaa siis aina kun pyörä on käynnissä.
Jos H4 ei pala kirkkaasti tuollaisella tuotolla, niin se lienee maksimiteho maksimikierroksilla.


Nyt olisi tarkoitus asentaa pyörään ledivalo, joka ottaa voiman pyörästä, ja jota käytetään vain maastossa.
Ja tietysti järeimmät mahdolliset, jotka pyörä saa sytytettyä.
Tarkoitus olisi laittaa näitä 2, eriasteisilla linsseillä:
20w led
Ledit porata jäähdytyskampaan, linssit päälle ja menoksi.
Tuo ledi vaatiin jännitteen, eli virran rajoituksen. Pyöräsi todellinen huippujännite on 1,41 kertaa RMS arvo. Eli jos pyöräsi magneetto ei ole tasasuunnattu, niin jännite on 14V nimellisjännitteellä 19,7V, joka on tuolle ledille aivan liikaa ja se on lyhytikäinen. Ledit kun eivät ylivirtaa kestä oikeastaan ollenkaan.

Nimimerkillä vuosia sitten väsäilin tuollaisia ledivaloja kun valkoiset ledit olivat uusia. Ja on sitä muutakin tinailua yli puoli elämää tehty.  :hello:


Mielessä kävi myös tämän modaaminen järeämmillä tuikuilla:
http://www.taskulamput.fi/tuote/led_tyovalo_18w_flood_1380_lm/
Ja tiedän kyllä että valmiita ksenon ym. muita päteviä tuikkuja on hyllyt vääränään, nyt olisi tarkoitus tehdä itse, kun komponentit on oikeasti edullisia ja näpräily on kivaa! :)
No, tuollainen valaisin alkaa olla asiaa!   :D
Siinä on kaikki mitä tarvitset (käyttöjännitealue, ledien virran rajoitus, teho, riittävän leveä valokeila). Tietty se 24W versio on vieläin parempi.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #69 : 01.10.2011, 15:03:48 »
Xenon valot tuottavat enemmän valotehoa wattiakohden kuin ledit.

Eli jos sulla on nyt siinä H4 valaisin, niin heitä siihen xenon satsi tilalle.

Tosin jos se mopon dynamo tuottaa vaihtovirtaa, niin tarvitset siihen tasasuuntaimen, nyo xenonien ballastit eivät ksäittääkseni toimi kuin tasavirralla. Lisäksi voit tarvita kytkimen, koska xenon ottaa kovan virtapiikin sytyttäessä, jota mopo ei välttämtttä pysty tuottamaan kun sitä käynnistää.

Oletko muuten varma ettei sulla ole väärin kytketty se H4? Eli kytektty niin että lähi ja kaukovalolanka palavat kumpikin sarjassa?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #70 : 01.10.2011, 20:22:52 »
Xenon valot tuottavat enemmän valotehoa wattiakohden kuin ledit.
Totta!

Tosin jos se mopon dynamo tuottaa vaihtovirtaa, niin tarvitset siihen tasasuuntaimen, nyo xenonien ballastit eivät ksäittääkseni toimi kuin tasavirralla. Lisäksi voit tarvita kytkimen, koska xenon ottaa kovan virtapiikin sytyttäessä, jota mopo ei välttämtttä pysty tuottamaan kun sitä käynnistää.
Tasasuuntaus on helppo-nakki. :juhau:

Oletko muuten varma ettei sulla ole väärin kytketty se H4? Eli kytektty niin että lähi ja kaukovalolanka palavat kumpikin sarjassa?
Loistava pointti! En edes tajunnut, että kyseessä voisi olla ns. moka. Oletin (munausten äiti), että kaikki on kytketty oikein yms. mutta magneetosta ei irtoa enempää tehoa.   :-[

Assuming is mother of all fuckup's!   :nuhtelu


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #71 : 01.10.2011, 20:36:20 »
Tasavirtaa tulee etuvalolle. 

Ksenonin se jaksaa sytyttää, mutta kyseessä on maastopyörä, jolla kuljetaan melkein yhtä monta metriä kyljellään, kuin pystyssä...   :P



Ja mikä on ihanampaa kun kaatua pimeässä metsässä, pyörästä hajoaa valo, ja satuttaakin vaikka vähän itseään.. :buck2:


En oikein hokannut tuota h4:n kytkentä juttua??   Orggis etuvalon poltin:

 

Sille meni kolme johtoa, joista kytkin ensin maan h4:n kytkentäsokkeliin:



Sen jälkeen jäljelle jäävät piuhat arvalla, ja testasin että kirkkaampi palaa kun vaihtaa pitkät.

Mikä tuossa voisi mennä vikaan? :o


Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4423
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #72 : 02.10.2011, 00:34:54 »
Tasavirtaa tulee etuvalolle. 
Ksenonin se jaksaa sytyttää, mutta kyseessä on maastopyörä, jolla kuljetaan melkein yhtä monta metriä kyljellään, kuin pystyssä...   :P
Ja mikä on ihanampaa kun kaatua pimeässä metsässä, pyörästä hajoaa valo, ja satuttaakin vaikka vähän itseään.. :buck2:
En oikein hokannut tuota h4:n kytkentä juttua??   Orggis etuvalon poltin:
Sille meni kolme johtoa, joista kytkin ensin maan h4:n kytkentäsokkeliin:
Sen jälkeen jäljelle jäävät piuhat arvalla, ja testasin että kirkkaampi palaa kun vaihtaa pitkät.
Mikä tuossa voisi mennä vikaan? :o

Jos kytkentä on tehty oikein ja tuo polttimo on likikään tämä
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=43-1351

Niin magneettosi teho ei riitä isompaan.

Jolloin pitää miettiä mitä haluaa....
Akulla saisi tehtyä virityksiä ja silloin se ledi valo olisi poikaa mekaanisesti kestävämpänä (ei lasipolttimoa yms.).


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1868
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #73 : 03.10.2011, 09:46:38 »
Jos siinä on 170W "latausteho", niin ei 55W halogeeni pitäisi olla mikään ongelma.

TOisaalta jos sulla on siellä pitkät ja lyhkäset, niin kyllä silloin ainakin toinen valo pitäisi toimia oikein, vaikka karvat väärin olisivatkin. Itse polttimoa katselemalla kirkkaudessa ei kyllä pitäisi havaita mitään eroa, lyhkäsellä ja pitkällä, mutta lyhkäsellä hehkuu lanka jonka vieressä on se lautanen, pitkälanka on ilman lautasta.

Mun mielestä Xenonin hajoamistodennäköisyys ryskyssä ei ole juuri sen kummempi kuin halogeeninkaan. Ledi toki on todennäköisesti paremmin rytinöitä kestävä.

Poissa jvc2010

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: Elektroniikka ja piensähkö
« Vastaus #74 : 11.10.2011, 18:52:43 »
Olen asentamassa tarvikeperuutuskameraa tarvikenäyttöön ja kamera tarvitsee herätevirran jostain (normaalisti pakkivalopiuhasta).
Pakkivalopiuha kuuluu CAN-väylään joten se sulkee virran syötön jos havaitsee jonkun ylimääräisen kulutuksen johdossa joten siitä ei voi varastaa virtaa!
Kellään ratkaisua että kuvan saisi näyttöön pakki päällä?

Volvo S80 2011

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo