Kulkukoira  Proturbo

Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?

  • 412 Vastauksia
  • 124866 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #225 : 08.09.2016, 09:24:42 »
Sen mukaan menee, milloin mallisarja on tullut markkinoille. Eli -91 tai jotain...

Ei se nyt mallisarjan mukaan mene, muutenhan valmistajat voisivat pitää loputtomiin jotain mallisarjaa myynnissä ja sillä perusteella myydä jotain halpoja kaasarivehkeitä.

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
  • savua!
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #226 : 08.09.2016, 11:03:05 »
Euro3 on tullut uusiin mallisarjoihin tyyliin 1997 joulukuussa, ja kaikkiin autoihin (mallisarjat jota on alettu valmistaa 1997 tai aiemmin) joskus joulukuussa 2000. Kaikki 850:t on siis vielä euro2. Kuukausista en ole ihan varma mutta vuodet oli muistaakseni nuo.
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #227 : 08.09.2016, 13:33:41 »
Ei se nyt mallisarjan mukaan mene, muutenhan valmistajat voisivat pitää loputtomiin jotain mallisarjaa myynnissä ja sillä perusteella myydä jotain halpoja kaasarivehkeitä.

Tarkoitin lähinnä tätä kyseistä tapausta... ::)
142

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7576
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #228 : 17.09.2016, 21:52:59 »
Perjantaina tuli oltua mukana erään auton muutoskatsastuksessa ja tuli vastaan alkuvuodesta voimaan tullut sääntö melumittauksesta. Moottorimuutoksen yhteydessä pitää mitata melutaso paikallaan kierrättäen, samaan tyyliin kuin moottoriradoilla tehdään varikolla. 50cm etäisyydeltä 45 asteen kulmassa pakoputken ulostuloaukon päästä. Kolme mittausta ja katsastaja täyttää siitä mittauspöytäkirjan. Erilaisille moottoreille ja ajoneuvoille on eri määritelmiä mittauskierroksille sekä eri ikäisille autoille eri maksimimelut.

Hieman joutui rakentelemaan, koska raja -82 autolle on 98dB(A) ja jo joutokäynnillä oltiin lähellä ;D Kaksi pientä pönttöä, sivuputki ja reipas nokka eivät ole parhaita hiljentämään melua.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #229 : 19.09.2016, 20:48:48 »
Perjantaina tuli oltua mukana erään auton muutoskatsastuksessa ja tuli vastaan alkuvuodesta voimaan tullut sääntö melumittauksesta. Moottorimuutoksen yhteydessä pitää mitata melutaso paikallaan kierrättäen, samaan tyyliin kuin moottoriradoilla tehdään varikolla. 50cm etäisyydeltä 45 asteen kulmassa pakoputken ulostuloaukon päästä. Kolme mittausta ja katsastaja täyttää siitä mittauspöytäkirjan. Erilaisille moottoreille ja ajoneuvoille on eri määritelmiä mittauskierroksille sekä eri ikäisille autoille eri maksimimelut.

Hieman joutui rakentelemaan, koska raja -82 autolle on 98dB(A) ja jo joutokäynnillä oltiin lähellä ;D Kaksi pientä pönttöä, sivuputki ja reipas nokka eivät ole parhaita hiljentämään melua.

No johan menee tarkaksi.  :idiot2: Onko tästä muuten jotain Trafi:n pdf/fakta juttua?
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #231 : 19.09.2016, 21:12:39 »
Perjantaina tuli oltua mukana erään auton muutoskatsastuksessa ja tuli vastaan alkuvuodesta voimaan tullut sääntö melumittauksesta. Moottorimuutoksen yhteydessä pitää mitata melutaso paikallaan kierrättäen, samaan tyyliin kuin moottoriradoilla tehdään varikolla. 50cm etäisyydeltä 45 asteen kulmassa pakoputken ulostuloaukon päästä. Kolme mittausta ja katsastaja täyttää siitä mittauspöytäkirjan. Erilaisille moottoreille ja ajoneuvoille on eri määritelmiä mittauskierroksille sekä eri ikäisille autoille eri maksimimelut.

Hieman joutui rakentelemaan, koska raja -82 autolle on 98dB(A) ja jo joutokäynnillä oltiin lähellä ;D Kaksi pientä pönttöä, sivuputki ja reipas nokka eivät ole parhaita hiljentämään melua.
Vissiin se 3500rpm?

Toivottavasti tuosta löytyisi joku lakiin pohjautuva määräys, niin ei tarvitsisi arpoa. Toisaalta taas, jos nokan ajoituksen muuttuminen osuu juuri mittauskohtaan, menee vaikeaksi.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #232 : 11.10.2016, 19:50:53 »
Ainahan katsastukseen on "melut" kuuluneet, mutta tuo pöytäkirjamittaus ja hifistely on ehkä liikaa.

Tosin, ehkäpä ihan hyväkin vähän valvoa järjetöntä melua...
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #233 : 11.10.2016, 20:30:43 »
940 Classicin kohdalla tuli mitattua viime viikolla kun kävin muutoskatsastamassa.

Jengaa piti antaa n. 3400 rpm (2/3 maksimitehokierroista) ja antaa olla siellä hetken ja sitten päästä irti. Tämä 3 kertaa peräkkäin.

Inssi sanoi jotain että alle 91 ja heittämällä läpi. Ei kirjoittanut putkenmuutosta eikä meluarvoja papereihin.
142

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7576
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #235 : 23.10.2016, 23:23:27 »
Kysyin viikolla kahdelta eri konttorilta miten käy jos ottaa esimerkiksi S80 T6 koneen ja vaihtaa siihen 2,5l 170hv takavedon kannen. Muuten pysyy kone sellasenaan kuin onkin eli turboilla. Toinen konttori kysyi Trafilta ja toinen omasta teknisestä neuvonnastaan. Lopputulos sama, verrataan suoraan T6:een koska pysyy ahdettuna :(

Ja näistä konttoreista toinen ei ollut edes tietoinen aiemmin mainituista melumittausjutuista :D
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa anone

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
  • savua!
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #236 : 23.10.2016, 23:28:19 »
Mites sulla Lankku nuo T6:t olikaan kilvitetty kakssatasiin? Katsotaanko ne nyt jotenkin omavalmisteiksi ja tehot alemmiksi vai häh?
945 -93 D5252T + MB 722.6, 965 -95 B6304S, 965 -96 B6254S + M90
Vain kiva kaveri korjaa ehjää.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7576
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #237 : 23.10.2016, 23:37:24 »
"T6" eli takavetokoneilla.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa samupyh

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 126
  • www.vrcf.fi
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #238 : 06.12.2016, 21:06:03 »
Onko kukaan muutoskatsastanut uusien rakennussäännöksien aikana akseliswappia?

Lainaus käyttäjältä: Trafi
3.2.Akselistomuutokset

Akselistoon vaihdettavien osien tai osakokonaisuuksien soveltuvuudesta ajoneuvomalliin tulee muutoskatsastuksessa esittää selvitys (esim. ajoneuvon tai osavalmistajan edustajan antama lausunto tai riippumattoman tutkimuslaitoksen antama dokumentti
soveltuvuudesta).

Selvityksestä tulee ilmetä, että nimenomaan valmistaja on suunnitellut ja valmistanut osan tai osakokonaisuuden kyseiseen ajoneuvomalliin (teho, vetotapa, akselimassat) sopivaksi.

Tämähän tarkoittaa sitä, että volvon taka-akselia ei voi enää sovittaa esimerkiksi c kadettiin yms.  :o

Täysin järjen köyhyyttä, jos näin on... Tällä näkymin isäukon volvoakselinen vauxhall ja oma projekti muuttuu mahdottomiksi leimata  ???


Edit: tuli ehkä hieman turhan nopeasti luettua, mutta vieläkin kiinnostaa minkälaiset dokumentit vaativat?
« Viimeksi muokattu: 06.12.2016, 21:27:38 kirjoittanut samupyh »

Poissa Keme

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 365
  • Jee jee
Vs: Ajoneuvojen rakenteen muuttamisen säädökset muuttuvat?
« Vastaus #239 : 07.12.2016, 08:20:00 »
Lainaus
a) ajoneuvoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan sekä teholtaan vähintään muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa vastaavaan ajoneuvoon;
ja
Lainaus
e) muutoskatsastuksessa on esitettävä selvitys hitsauslisäaineista ja hitsaustyöstä sekä muutettujen rakenteiden ja omavalmisteisten kiinnikkeiden lujuudesta; hitsaussaumat on esitettävä pintakäsittelemättöminä, ellei katsastajan kanssa ole muuta sovittu.
Ei siitä oikeastaan tuon kummempia tarvinut. Luovuttaja-auton rekisterinumerolla täyttyi a) kohdan vaatimukset ja e) kohdan vaatimukset täyttyivät omalla selvityksellään.
!

 

Proturbo  Autodiagnoosi