Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: JiiV70 - 27.08.2013, 16:15:49
-
Autokuumeen otettua miehestä taas ylivallan vaihtui vanha yli 400tkm palvellut V70 tdi tuollaiseen vajaa 350tkm ajettuun vuoden 2005 malliseen V70 2.4D:hen.
20tkm välein aukoton merkkiliikkeen huoltohistoria.
Varusteina kaikki tarpeellinen:
- Puolinahat
- Sähölasit
- Vakkari
- Ilmastointi
- Pa-lämmitin (Toimii!)
- Vetokoukku (Ja tämä on sitten mulla pakollinen varuste!)
Lisänä siististi tummennetut takalasit ja takaspoileri.
Uutuuttaan haisevat kesäkumet aluvanteilla ja ok kitkat, ne myös aluvanteilla.
Kuviakin ehdin räpsiä joitamia
Ostohetkellä 1 (http://s1107.photobucket.com/user/JiiV70/media/Volvo4_zps64667494.jpg.html)
Ostohetkellä 2 (http://s1107.photobucket.com/user/JiiV70/media/Volvo5_zps7e13e604.jpg.html)
Ostohetkellä 3 (http://s1107.photobucket.com/user/JiiV70/media/Volvo3_zps2a03fc70.jpg.html)
Suurempia muutoksia ei tule, tämä on käyttöön hommattu.
Lisävalot laitan jahka kerkeän, niistä sitten kuvia myöhemmin.
Sana on vapaa!
-
Saimpas lisäpitkät paikoilleen.
Lisävalot (http://s1107.photobucket.com/user/JiiV70/media/Lisaumlpitkaumlt2_zps93535e3e.jpg.html)
Toinen kuva (http://s1107.photobucket.com/user/JiiV70/media/Lisaumlpitkaumlt_zpsc5f02178.jpg.html)
Saako noista ohjelmoitua tuota turvavyösummeria ja takalasin pyyhkimen "pakkitoimintoa" pois jollain yleismallin testerillä/laitteella vai vaatiko se käyntiä sinisellä?
-
Takalasin pyyhkimen saa pois Volvolla. Summeria ei taida saada sielläkään.
-
Hmm....noh täytyy sitten vaan tyytyä siihen että summeri huutaa, kun pihassa siirtelee autoa.
Turvavyö toki kiinni liikenteessä!
Toi pyyhkimen poisohjelmointi on kyllä melkeen pakko tehdä, on suoraan sanottuna tos v-mäinen ominaisuus.
-
Komia on, melkeen kun mun :pomo:. Pitäis kanssa asentaa hieman pienemmät valot. :hello:
-
Komia on, melkeen kun mun :pomo:. Pitäis kanssa asentaa hieman pienemmät valot. :hello:
Joo, pienemmilläkin varmasti pärjää!
On vaan noissa NBB:ssä hinta/laatusuhde kohdallaan, ja ne tuli tilattua kesällä edelliseen autoon enkä raaskinut niitä antaa vaihdossa.
Ne on nyt sit tuossa, hyvin näkee!
-
Törmäsin motonetissa Turtlen ajovalojen kirkastussatsiin (http://www.motonet.fi/fi/tuote/602396/Turtle-Headlight-Restorer-Kit-ajovalojen-kirkastaja)
Pitihän sitä kokeilla
Ennen (http://s1107.photobucket.com/user/JiiV70/media/Ennen_zpsd262aa49.jpg.html)
Jälkeen (http://s1107.photobucket.com/user/JiiV70/media/Jaumllkeen_zps289dfa3c.jpg.html)
Kuskinpuoli ennen (http://s1107.photobucket.com/user/JiiV70/media/Kuskinpuoliennen_zpsae55ceba.jpg.html)
Kuskinpuoli jälkeen (http://s1107.photobucket.com/user/JiiV70/media/Kuskinpuolijaumlljeen_zpsa259561d.jpg.html)
Jotain pientä eroo huomattavissa, ei mitään radikaalia kuitenkaan.
Eilen mahaamyöten kiinni hiesuhiekassa, ei maastoauto! :D
-
Vaihdoin akun Bannerin AGM-malliin, johan hörähtää herkästi!
Ardicin käytin Jyväskylässä Hämeellä kun oli huoltotarjous 89e sisältäen vikakoodien luvun ja nollauksen, irroittamisen ja puhdistamisen sekä osien toiminnan tarkastamisen.
Jouduttiin vaihtamaan polttoainesuutin.
Myös automaattikäynnistys ohjelmoitiin pois ja tuo takalasinpyyhkimen automatiikka sai lähtä.
Lämmitysaikaa pyysin säätämään ajastinta käytettäessä puoleen tuntiin, mutta asentaja sano että säätää ite lämmitysaikaa ulkolämpötilasta riippuen.
Eli hieman lisähintaa tuolle tuli, mutta elämä on.
-
Hmm.. Nbb Alpha. Kerroppa millainen valo tuon on käytössä. Ruotsin puolella näyttää olevan oikein suosittu ja xenoneilla varustettuna kait ihan "näyttävätkin". Näitä kait saa kohtalaisen helposti xenon hyväksynnällä.
Saatko kuvaa valokeilasta (valoilla valaistu suora). Omassa kun on bi-xenonit niin halogeeneja on vähän turha ees laittaa keulalle.
Itselläni kun on kokemusta Boschin 225, 190 ja Hella 3003 valoista niin voisi tähän viimesimpään hankkia jotain muuta. Paras noista edellä mainituista on kyllä ollut 190:nen ja melkeen tasapisteillä 225.
Oisko nuo tuet saanu maskin sisään?
-
Vaihdoin akun Bannerin AGM-malliin, johan hörähtää herkästi!
Lämmitysaikaa pyysin säätämään ajastinta käytettäessä puoleen tuntiin, mutta asentaja sano että säätää ite lämmitysaikaa ulkolämpötilasta riippuen.
Tota itsesäätävyyttä on helppo manipuloida - itse laitan melkein aina +10 min lähtöaikaan, jolloin ei ehdi päättelemänsä käyttöajan loppuun.
-
Tota itsesäätävyyttä on helppo manipuloida - itse laitan melkein aina +10 min lähtöaikaan, jolloin ei ehdi päättelemänsä käyttöajan loppuun.
Tämä, olikin hyvä idis, pitääpä muistaa. :hello:
-
Hmm.. Nbb Alpha. Kerroppa millainen valo tuon on käytössä. Ruotsin puolella näyttää olevan oikein suosittu ja xenoneilla varustettuna kait ihan "näyttävätkin". Näitä kait saa kohtalaisen helposti xenon hyväksynnällä.
Saatko kuvaa valokeilasta (valoilla valaistu suora). Omassa kun on bi-xenonit niin halogeeneja on vähän turha ees laittaa keulalle.
Itselläni kun on kokemusta Boschin 225, 190 ja Hella 3003 valoista niin voisi tähän viimesimpään hankkia jotain muuta. Paras noista edellä mainituista on kyllä ollut 190:nen ja melkeen tasapisteillä 225.
Oisko nuo tuet saanu maskin sisään?
Koitan saada valokuviosta otettua kuvaa.
Valona kyllä omasta mielestä erittäin hyvät. Leveä kuvio jossa on keskellä suorakaiteen muotoinen alue, jotenka tosi helpot suunnata. Edelliset Boschin 225 rallyet häviää näille mennentullen.
Hinta/laatusuhde kohdillaan!
Lisävalojen tukiraudoille en keksiny oikeen mitään muuta kiinnityspaikkaa, tai sitten olis pitäny vaihtaa xc-maski johon tuet ois saanut kiinni. Mutta kun valot on tuossa paikallaan suurimman osan vuodesta niin eipä ne ruuvinreijät siinä haittaa, laittaa sitten vaikka jonkun hymynaamatarran niitten päälle!
-
Tota itsesäätävyyttä on helppo manipuloida - itse laitan melkein aina +10 min lähtöaikaan, jolloin ei ehdi päättelemänsä käyttöajan loppuun.
Niin vähän arvelinkin!
-
Hinta/laatusuhde kohdillaan!
Kiitos infosta... Kahtelin tuossa myös 175mm mallia, joka olisi vähän sirompi. Katsotaan nyt, mitä tässä keksii oman keulalle.
-
Tuli vaihettua talvikumet (http://s1107.photobucket.com/user/JiiV70/media/talvikumet2_zps19bb90bc.jpg.html) alle, parin viikon sisällä ne ois kuitenkin pitäny vaihtaa.
Jarrulevyt jokseenkin kuluneen oloiset, ehkä jossain vaiheessa jarruhilppeitten vaihtoa, toisinsanoen sitten kun katsastusmies käskee!
-
Eipä mitään erikoista ole tapahtunut, öljyt vaihdettiin ja matka jatkuu.
Toimiva Ardic on sitten ihana asia!
-
Toimiva Ardic on sitten ihana asia!
Niin totta, mukava istahtaa lämpimään autoon, ei tarvii laseja raaputtaa ja mikä parasta, ei tarvihe ajaa 20km että tulee lämmintä 8)
-
Katsatus tulee tuossa kevättalvella ajankohtaseks, joten pistin tilaukseen etujarrulevyt, takajarrulevyt, jarrupalat joka nurkkaan sekä käsijarrukengät+kilkkeet.
-
Ennakoin, eli tilasin jarruhilut ennen kun auto pitää katsastaa, ravistaa nimittäin kun kovempaa jarruttaa.
Tarvikkeet, saa nähä tuliko ostettua säkillinen jashkaa, vai kestäskö nuo levyt kieroutumatta!
-
Toimiva Ardic on sitten ihana asia!
+1
:pomo:
-
Jarrut laitettu. Aika surkeassa kunnossa oli jarruhilut, levyt urilla ja yksi kiero, palat ja käsijarrukengät finaalissa.
Jännä ilmiö tuossa kovempien pakkasten aikaan. Töyssyn yli ajettaessa kuulu edestä kuskinpulelta narinaa, ihan niinkuin isoisän vanha kiikaatuoli ois narissu. Kun lämpötila nousi -10c lämpimämmälle puolelle, narina loppu eikä oo palannu....vielä!
Jos koittas kohtpuoliin katsastaa. ::)
-
Leimakin tuli, tosin raidetangonpään suojakumi revennyt, mutta ei laittant ees merkintää.
Lisävaloilla katsastin, inssi tuumas että en puutu noihin valoihin vaikka referenssit paukkuu! :)
-
Hei mutta täällähän on tällanenkin topikki! :D
Melkeen vuosi edellisestä viestistä ja aika on volvon kanssa kulunut. Kertaalleen pikku kolari, vihollisen piikkiin maalattiin takaovi, takalokari ja puskuri. Kaksoismassapyörä kytkinhiluineen odottaa asennusta keittiön tuolilla, ajetaan nyt vielä hetki! :)
Jotain pientä häikkää on joko laturissa tai sitten startissa. Varsinkin kylmänä melko ponneton tuo käynnistys, nyt ruvennu tekemään samaa myös lämpösenäkin. Ei polta latauksen merkkivaloa kuitenkaan. Pieni kitinä käy tyhjäkäynnillä, joten epäilykset kohdistuu laturiin.
-
Onko akku miten vanha? Vaimon honda oirehti vain vinkumalla startin jälkeen ja epäilin kyllä heti akkua. Mittasin nesteet ja punaisellahan ne oli. Uusi tuli laitettua perjantaina.
-
Akku on puoltoista vuotta vanha. 100ah geeliakku.
Mutta kuinka ollakkaan. Eilen sitten kun yritin lähtä kaupoille niin volvo ei tuumannu mitään avainta kääntämällä. Ei ees naksahtanut.
Yleismittarilla mittasin niin jännite näytti akussa 12.7v, eli akku kunnossa. Laitoin laturiin ja kokeilin parin tunnin päästä, sama lopputulos.
Eli startti sano että poks. No uus startti tuli tänään ja sain kun sainkin volvon avaimesta vaivalloisen startin jälkeen käymään ja nyt auto on pajalla startin vaihdossa.
Pitää vielä tuota laturia seurailla että onko hää seuraava joka antautuu. Nyt ajettu kuitenkin 380tkm joten en ihmettele vaikka se ois seuraavana.
-
Akku on puoltoista vuotta vanha. 100ah geeliakku.
Mutta kuinka ollakkaan. Eilen sitten kun yritin lähtä kaupoille niin volvo ei tuumannu mitään avainta kääntämällä. Ei ees naksahtanut.
Yleismittarilla mittasin niin jännite näytti akussa 12.7v, eli akku kunnossa. Laitoin laturiin ja kokeilin parin tunnin päästä, sama lopputulos.
Eli startti sano että poks. No uus startti tuli tänään ja sain kun sainkin volvon avaimesta vaivalloisen startin jälkeen käymään ja nyt auto on pajalla startin vaihdossa.
Pitää vielä tuota laturia seurailla että onko hää seuraava joka antautuu. Nyt ajettu kuitenkin 380tkm joten en ihmettele vaikka se ois seuraavana.
Jos sulla on apuvirtakaapelit olemassa, niin testaa vaikka molemmilla kaapeleilla lisämaadoituksen vaikutusta. Toinen pää moottoriin ja toinen runkoon. Oon kuullut että näissä on ollut monesti tuosta apua ja yleensä aiheuttaa turhaa remonttia kun selviää ihan vaan vaikka lyhyellä lattakaapelilla tehdyllä lisämaadoituksella.
Mullakin oli ottanut kaapelit ja kosketuspinnat erikoisesti hapettumista itseensä, oli kohtuullinen merkitys kun putsasi nuo maadoituspisteet. Lisämaadoitus jäi tuossa yhteydessä sitten itsellä tekemättä...
-
Sain auton pajalta.
Startti vaihdettu, johan pyörittää ilosesti!
Samalla seppä putsas noita imuilmaputkia, oli melkonen määrä ollu karstaa. Kehu mitanneennsa latausta, ja akulle ei tullut kun vähän reilu 13 volttia. Syy löyty maajohdon kontakista tuolta konehuoneen puolelta. Nyt tulee akullekkin yli 14 volttia.
Tosi hyvä palvelu! Oli puhetta ainoastaan että laitetaan tuo startti siihen niin seppä sano että putsailin siinä samalla nuo imuputket ja mittailin joutessani nuo latausjännitteet! Sivulauseessa satuin vaan mainitsemaan että epäilen että latauksessakin on jotain häikkää!
-
Sain auton pajalta.
Startti vaihdettu, johan pyörittää ilosesti!
Samalla seppä putsas noita imuilmaputkia, oli melkonen määrä ollu karstaa. Kehu mitanneennsa latausta, ja akulle ei tullut kun vähän reilu 13 volttia. Syy löyty maajohdon kontakista tuolta konehuoneen puolelta. Nyt tulee akullekkin yli 14 volttia.
Tosi hyvä palvelu! Oli puhetta ainoastaan että laitetaan tuo startti siihen niin seppä sano että putsailin siinä samalla nuo imuputket ja mittailin joutessani nuo latausjännitteet! Sivulauseessa satuin vaan mainitsemaan että epäilen että latauksessakin on jotain häikkää!
Saako udella mikä paja oli kyseessä, jos tälläinen palvelu on niin kannattaa kehua muillekin. ;)
-
Toki saa.
Autokorjaamo Kokkinen Viitasaarella.
-
Oma topikki niin saa avautua.
Helvetin ruotsinpelle insinööri kun on vähän pyöritellyt ideoita että kuinka saadaan polttimonvaihto eteen tehtyä normaalikätiselle suomalaiselle mahdottomaksi. Umpion irrottamiseksikin tarvii todennäköisesti purkaa 1/4 auton keulaa että ne sais irti! >:(
Kohta on volvo myytävänä tosin aika vähillä valoilla.
MUOVIÄMPÄRI!
-
Puskurin irroitus on esimmäisellä kerralla hidas, myöhemmillä kerroilla ei varmaan kymmentä minuuttia mene. Umpiot on muutamalla pultilla kiinni. Ite irrotin suosiolla kun enempi joutu polttimoita vaihteleen.
-
Ei omasta mielestä paha vaihtaa polttimot. Ottaa vaan ruiskun boxin ympäriltä muovit pois että saa tilaa ja toiselta puolelta ilmanputsarin
-
Feceliftin umpio ei ole niin tuttu (joskus vaihtanu, ei vasta), mutta ainakin tuon vanhemman mallisen umpion vilkkupolttimon kanta on hanurista, polttimo tippu umpioon -> irti ruuvaus.
Ajovalopolttimoiden vaihto kohtuu siedettävä, ja onnistuu umpio paikallaan, ei toki herkkua sekään. Ite laitoin kerralla kaikki uusiksi kun umpion irrotin.
-
Juu kun tuohon edelliseen pattikylkiseen (V70 -02) oli huomattavasti helpompi vaihtaa polttimoita eteen. Jakso jopa pelleillä xenonien ja ledien kanssa. Pimeenähän on molemmat parkit, kuskin ajovalo ja sitten apparin puolen oranssi "huomiovalo". Sain kuskinpuoleisen ajovalon irti, mutta kun se äpärä irrotti lähtiessään sen polttimon kiinnikelangan.
Päteekö tämä https://www.youtube.com/watch?v=fjFhNIkgghQ video tuohon faceliftiinkin?
-
Päteekö tämä https://www.youtube.com/watch?v=fjFhNIkgghQ video tuohon faceliftiinkin?
Jep ...
-
Jep ...
Pittääpä kokeilla.....voi tosin olla että jos umpion saakin irti niin ei sitä saa enään paikalleen! :D
-
Kuskinpuolelle polttimot vaihdettu. Aika simppeli homma tuo umpion irrotus. Tosin onnistuin särkemään suurimman osan niistä muovinipsuista millä tuo tulee konepellin alle kiinni.
Tosin vänkärin puolelle jäi vielä parkki vaihtamati kun en vaan saanut tuota puskuria irti siltä puolen.
Onkohan apparin puolella vielä joku piilopultti tms mitä ei oo kuskin puolella? Tai sitten en vaan uskaltanu tarpeeks kovasti repiä. ::)
Siks toisekseen, tuo puskurin kiinnityspultti vänkärin puolella koristelistan alla lähti kyllä nätisti pois mutta paikallen se äpärä ei enää mennykkään. Puol tuntia tappelin sen kanssa ja se menee vähän kiinni ja toppaa tyystin....väärille jengoille se lähti menemään mutta ei oikeille sitten niin millään.
-
Jo vain.
Kytkinremontti otti hieman takapakkia kun volvo rupesi vuotamaan jäähdytinnestettä koneen kyljestä pihalla. Vesipumppuhan se siellä laskee läpi kaiken minkä paisuntasäiliöön kaataa! Kolme vuotta ja 70tkm se kesti huoltokirjan mukaan.
-
Olipa pumppu tosiaan huonossa kunnossa. Siivet oli hanganneet pumpun runkoon jonkunlaisen sorviuran ja pumpun pyörittäminen sormivoimin oli vähintään raskasta.
No nyt on uutta osaa ja vesi pysyy koneessa.
-
Nythän näyttää siltä että taitaap mennä turboahdinkin vaihtoon. Ajoittaista puutumista on ollut havaittavissa.
Välillä ahtaa ihan ok, välillä tuntuu vaparidiisseliltä. Pitempi vedätys varsinkin suuremman kuorman kera saa aikaan tehojen kaikkoamisen ja tekstin "moottorijärjestelmä vaatii huollon". Tästä pääsee eroon uudelleen käynnistämällä.
Elikkäs oireet viittaavat jumittaviin turbon siipiin.
Noh Garretin tehtailla kunnostetusta ahtimesta sain tarjouksen 750e.
Jotenka ajattelin että kun kerran tuo jakopää tuli tehtyä vespumpun porsimisen johdosta etukäteen niin laitetaan sitten tuo kytkin+vauhtipyörä ja turbo uusiksi ja jatketaan yhteistä taivallusta vielä pitkään.
Jos autonvaihtoa suunnittelee niin merkkiä kun en enää taida osata vaihtaa, enkä nää sille kyllä tarvettakaan, niin auto olisi melko paljon tuoreempi ja vähempi ajettu V70 tahi jopa XC60 dieselinä ja automaattina.
Nämä em. autot on kuitenkin sen verran kalliita ostaa että ois viisainta myydä asunto ja muuttaa autoon asumaan joten annetaan toistaiseksi olla, entrataan nykynen ja eikun kovaa :sundaydriver:
-
Paljonkas nyt on autolla ajettu. Omassa on alkuperäinen turbo ja vauhtis/kytkin ja mittarissa 380tkm. Alkaa varmaan kohta tulla omaankin nää samat remontit.
-
383tkm tulee tällä viikolla mittariin.
Alkuperäisillä osilla mennään täälläkin mikä on omasta mielestä vallankin kytkinhilujen suhteen varsin kunnioitettava määrä.
Ostaessa kaks vuotta sitten laskin että autolla oli ajettu noin 40tkm/vuosi vauhtia eli ei pitkää matkaa varsin paljon.
Vaikuttasko tuo ajotyyli tuohon osien kestävyyteen kun ei ole liikennevaloissa paljoa pidetty kytkimellä paikallaan ja ajettu nelosvaihteella 40km/h. :D
-
Nyt olisi sitten kytkinvauhtipyöräremontti tehty.
Osat hommasin jo aikaa sitten joten sain kerättyä rohkeutta.
Loppu kolinat, värinät ja sivuäänet, kytkin ei oo koskaan ollu noin jouhea.
Vähän hintoja, koska ne kuitenkin kiinnostaa:
- LUK vauhtipyörä, uusi, tältä foorumilta ostettu. 500e
- LUK kytkinpaketti 350e
- Vaihtotyö 490e
Eli kokonaisuudessaan 1340e, mielestäni varsin kohtuullinen.
Senverran tuli jobinpostia korjaamolta että toinen alapallo on väljä samoin kuin raidetangon pää. Ja toinen takaiskari vuotaa öljyä. Alapallo ja rt-pää oli paikallisella hyllyssä, samasta liikkeestä vahvistetut takajouset ja biililtä Sachsin super touringit.
Samalla kun noi vaihdetaan niin pannaan uutta öljyä ja pa-suodatin niin taas mennään kohti auringonlaskua! 8)
Mittarissa 391tkm.
-
Nyt alko Ardic temppuamaan.
Startin jälkeen kävi hetken ja alko kuulua sellanen rykiminen ja yskiminen, jonka jälkeen sammui. No toisella yrityksellä se sitten jäikin päälle. Äsken kun lämmitin autoa niin samanlainen yskäsy, mutta lämmitin ei kuitenkaan sammunu.
Eli toimii, mutta päästelee kyllä varsin kummallista ääntä hetken.
Auto on menossa perjantaina iskarinvaihtoon niin häätyy samalla pyytää että lukasevat vikakoodit ardicista.
-
Ardic antoi vikakoodin luvussa vikakoodin 5F50, siitä lisää tuolla
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=491.new#new
Sachsin super touringit ja kuormajouset laitettu taakse, anto kummasti lisää ryhtiä perään!
Samalla vaihtettiin öljyt, suodatin, raidetangonpää ja alapallonivel.
Kolinat taas vaimenneet hetkeksi, joten vaikka leima umpeutuu vasta 19.3.2016 niin taidan ajella ensimmäisen tilaisuuden tullen vieruskunnan katsastusmiehen pakeilla.
-
Eilen hain leiman. Ensin sain kuitenkin hylsyn.
Kolme lamppua pimeenä+käsijarru nousi liian ylös, piti kuitenkin hyvin. Setä sano että paa yksikin vika kuntoon niin saat leiman, yks takavalo vaihtoon ja leima paperiin. Kuulemma ei saa olla kuin kolme kappaletta ns, ykkösvikoja eli korjauskehotuksia.
Mulla oli neljä.
Noh nyt sillä saa taas ajella ens maaliskuulle.
Ledilisäpitkät himottaa.
Ostakaa joku NBB:t! Kuva etusivulla! ;D
-
Itellä ollu aina se periaate että kaikki valot on kunnossa ainakin leimalla niin ei niistä sentään tule sanomista :) Duunikavereillekin aina paasaan ennen leimojaan että laittakaa edes valot kondikseen :D
Auton yleiskunto ja se että se näyttää siltä että siitä pidetään huolta yleensä "lieventää" muita vikoja.
Omassa esimerkiksi ainoa sanominen tuli viimeksi siitä että käsijarrusta toinen puoli pitää tosi huonosti. Ei edes kirjannut vikaa siitä vaan sanoi pelkästään suullisesti että "taitaa olla toiselta puolelta kengistä pinnat irti..vähän siltä vaikuttaisi..mutta laita tuo jossain vaiheessa kuntoon niin eipä siinä sen kummempaa".
-
Tuon parkkilampun otan ihan oman saamattomuuden piikkiin. Se on apparin puolella näillä käsillä niin vmäinen vaihtaa että en oo jaksanu asiaan sen kummemmin panostaa. :nohnoh
Mutta tuon maailman turhimman valon huomasin vasta katsastushallissa, niitä kun ei tule käytettyä.
-
Minkämallinen tuo Garretin ahdin näissä on? Muutama alta 100tkm ajettu purkuosa-ahdin löyty, ja hinta ois vähän huokeampi kuin tuo 750e mitä maksais kunnostettu Garretti.
-
Tällä mennään edelleen. Turboakaan ei vaihdettu, annoin reilummin oikeeta monoo ja nyt on menty toista vuotta ilman minkäänlaisia herjoja. Ajetaan, tankataan, vaihdetaan öljyt, ajetaan ja tankataan.
Pienellä vaivalla tosissaan päässty tämän kotteron kanssa, mittarissa tällä hetkellä 455tkm.
Vaihtaa pitäs. Venettä tällä kyllä retuuttaa pitkin maanteitä mutta se nostaminen näillä etuvetosilla vaatii hyvät luiskat, ja kokemuksesta sanoisin että moni ei tässä maassa osaa kunnon veneluiskaa tehdä.
Neliveto himottas, etuvetosella automaatillakin saattas pärjätä vähän paremmin.
Subaru himottas, forester semmonen. Mutta kokolailla mutkattoman volvohistorian takia tuntuu merkin vaihtaminen aika utopialta.
-
Tällä mennään edelleen. Turboakaan ei vaihdettu, annoin reilummin oikeeta monoo ja nyt on menty toista vuotta ilman minkäänlaisia herjoja. Ajetaan, tankataan, vaihdetaan öljyt, ajetaan ja tankataan.
Pienellä vaivalla tosissaan päässty tämän kotteron kanssa, mittarissa tällä hetkellä 455tkm.
Vaihtaa pitäs. Venettä tällä kyllä retuuttaa pitkin maanteitä mutta se nostaminen näillä etuvetosilla vaatii hyvät luiskat, ja kokemuksesta sanoisin että moni ei tässä maassa osaa kunnon veneluiskaa tehdä.
Neliveto himottas, etuvetosella automaatillakin saattas pärjätä vähän paremmin.
Subaru himottas, forester semmonen. Mutta kokolailla mutkattoman volvohistorian takia tuntuu merkin vaihtaminen aika utopialta.
Vaihdat XC90:seen.
-
Tuo XC90 ei oo kyllä vaihtoehto. Taitaa olla kohtuu kallis auto pidettävänä muutoinkin kun verojen takia. Monenlaista vaihtoehtoa tässä miettiny, mutta mitään kiirettä en asian kanssa pidä.
Katsotaan, voihan se olla että ajellaan vielä toiset viisi vuotta tällä pelillä.
-
Tuli käytyä koeajamassa Hondaa, CR-V:tä.
Jämerä ja vakaa ajaa, sisätilat hyvät, hyvä huoltohistoria ynnä muuta. Muoviämpäri tässä nyt kuitenkaan henno ruveta autokaupoille, monta vuotta oon ollu ilman autolainaa ja kynnys sen ottamiseen tuntuu olevan aika iso :o
Eli siis tilasin volvoon uudet takajarrulevyt, palat ja käsijarruhilut :D
-
Vaihtaa pitäs. Venettä tällä kyllä retuuttaa pitkin maanteitä mutta se nostaminen näillä etuvetosilla vaatii hyvät luiskat, ja kokemuksesta sanoisin että moni ei tässä maassa osaa kunnon veneluiskaa tehdä.
Neliveto himottas, etuvetosella automaatillakin saattas pärjätä vähän paremmin.
Subaru himottas, forester semmonen. Mutta kokolailla mutkattoman volvohistorian takia tuntuu merkin vaihtaminen aika utopialta.
Etivetonenkin automaatti pärjäsi, jopa luonnorampeissa. Itsellä on vain yksi nosto mennyt kikkailuksi luonnorampissa, kun kesärenkaat eivät sopineet alustaan yhtään. Talvifillreilla nostin useamman kerran samasta paikasta, vai olisiko jok kytkin-kuumakalle "sotkenut" alustan hiekkaa pehmeämmäksi. Vene-tarileripaketti painoi yli 1500kg - nousi kaikista loivista/jyrkistä/kuivista/märistä betoni ja asfalttirampeista ja nistä luonnorampeista, joihin otsalohko antoi luvan mennä.
-
Samaa mieltä oon automaatista. Pärjäis varmasti paremmin veneen kanssa rampilla kun manuaalilla, ei niin nätisti taho päästä liikkeelle että se ois oikein jouhevaa.
Tässä nykysessä on kuitenkin paljon enempi käyttö kuin vaihtoarvoa, ja talvella ei veneen kans tarvi kikkailla niin ootellaan nyt kevääseen ja katotaan sitten mitä mieli sanoo.
-
Renkailla on iso merkitys. Talvifillarit nastoilla ja sileä betoniramppi on huonompi yhdistelmä. Luonnonramppi kesärenkailla lähtökohtaisesti heikko yhdistelmä. Toki esim. haldex gen III - joka lähtee aina nelikkona on aina varmempi veturi. Toisaalta XC70 hyytyi vähän karkeampikuvioisilla m+s kesäfillareilla lumiseen mäkeen, josta etuvetoinen -05 V70 meni hyvillä talvirenkailla. Toki olosuhteissakin saattoi olla jonkun verran eroa... Pahassa paikassa vene trailerille - auto irti ja vähän kauemmaksi ja vetää traikun sen pahimman yli vinssillä, jos sattuu jäämään jumiin. Oma setti oli niin painava, että etuvetoisella pahemmissa paikoissa jätti suosiolla vähän negatiiviselle aisapainolle, että etufillarille sai vähän paremman pidon.
-
Tämän tarina mulla tulee perjantaina päätökseen, menee autoliikkeelle vaihdossa.
Volvossa pysytään, päivitetään vaan hieman vähempi ajettu.