Race.fi  Puotilan autokorjaamo

745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition

  • 658 Vastauksia
  • 200285 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #630 : 27.10.2016, 22:31:19 »
Eihän tee huohotuspainetta?

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #631 : 28.10.2016, 00:37:34 »
Eihän tee huohotuspainetta?
Ei.

Huohotinpönttö koki putsauksen keväällä, samalla kertaa kun hioin imusarjan kanavia.

Ei se huohotinpönttö kyllä ollut mitenkään merkittävästi likainen, mutta annoin sen lillua silloin löpössä joku 20 minuuttia, ja puhalsin lopuksi paineilmalla läpi.

Eihän siitä tietenkään uutta tule putsaamalla, mutta ei sen tukossa pitäisi olla.

Sen huohotinpöntön putsauksen jälkeen taitaa olla kilometrejä tullut joku 3000 km.

------------

Asiasta toiseen, niin kun veli on tällä ajellut, niin hän huomautti että moottorin vikavalo on palanut välillä.

Tosin sitten kun itse olen tällä ajanut siinä välissä, niin vikavalo ei ole syttynyt kertaakaan.

Tuolla torstain työmatkalla/tankkausreissulla ei ollut moottorin kanssa mitään ongelmia.

Luistava vaihdelaatikko tietenkin latistaa tunnelmaa.

Tämä nyt ajossa ainakin joulukuun 23:een päivään, jolloin pitäisi viimeistään katsastaa, mutta saattaa olla että katsastan vielä tänä vuonna tai jätän seisomaan.

Leimalle ei kyllä ole näillä näkymin mitään sen isompaa, kuin paikka runkopalkkiin, käsijarru jumpata paremmin pitäväksi, katalysaattori putkeen, ja akun kiinnitys kunnolla.
Jos oikein hurjaksi rupeaisi, niin muutoskatsastaisi samalla etanolille.

Yksi asia on kuitenkin varma:
Jos haluaa pakkasilla käynnistellä, niin täytyy kunnon akku ostaa.
Tuossa 62Ah Sznajderissa ei "ihan" riitä potku, kun 74Ah Vartakin meinasi luovuttaa -20 asteessa kun lähti käynnistelemään ilman bensa-douppausta.


Lähetetty minun MotoG3 laitteesta Tapatalkilla


Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #632 : 28.10.2016, 11:23:20 »
Leimalle ei kyllä ole näillä näkymin mitään sen isompaa, kuin paikka runkopalkkiin, käsijarru jumpata paremmin pitäväksi, katalysaattori putkeen, ja akun kiinnitys kunnolla.
Jos oikein hurjaksi rupeaisi, niin muutoskatsastaisi samalla etanolille.

Tää jotenkin pisti silmään, aikamoinen understatement... Itselle esim. pelkkä käsijarrujumppa olisi aika lailla "isompi" operaatio... Hyvä että joku jaksaa näiden kanssa temppuilla  O0

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #633 : 28.10.2016, 21:36:08 »
Tää jotenkin pisti silmään, aikamoinen understatement... Itselle esim. pelkkä käsijarrujumppa olisi aika lailla "isompi" operaatio... Hyvä että joku jaksaa näiden kanssa temppuilla  O0
Se on kyllä totta, että käsijarru saattaa olla noista ehkä se isoin homma, kun tapellut sen kanssa nyt leimalle jo kaksi kertaa, ja viime leimalla jäi 1%:sta kiinni, ettei tullut siitä hylkyä.

Uudet käkkärinkengät ja asennussarja toivottavasti riittävät, jos vanhat vaijerit jaksavat kiristyä kahvan säädöstämutikasta.

Lähetetty minun MotoG3 laitteesta Tapatalkilla


Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #634 : 01.11.2016, 22:06:59 »
Möhkön laitoin talvikuntoon.

Nastat alle.
Oli huomattavasti mukavampi laittaa tallissa:


Akun vaihdoin myös (alla uusi):


Uusi akku on Exide Start Multifit/Marine 74Ah 680A.
0 *C luvataan irtoavan 750A käynnistysvirtaa.

Marine tuossa akussa nyt lähinnä tarkoittaa sitä, että kestää enemmän tärinöitä/hölkymistä ja tuottaa päästää vähemmän höyryjä.

Sattui sopivasti olemaan budjetissa (89,90€), ja mahtumaan ilman kauheaa kikkailua paikalleen, kun siinä akun vieressä ja ympärillä kulkevat lohkolämmittimen kaapeli, vakiota noin tuplasti paksummat akkukaapelit ja Talmujen johdot.




Lähetetty minun MotoG3 laitteesta Tapatalkilla


Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #635 : 02.11.2016, 15:34:37 »
Nyt kun tänne eteläänkin tuli lunta, voin empiiristen kokeiden tuloksena kertoa, että Möhköä on tänä talvena parempi vielä pitkässä luisussa.

Tietenkään vertailevaa ole dataa paperilla, mutta alavääntöä on enemmän.
Tai kaikkea on enemmän kun muutossarja ei enää sekoita.

Tuntuu käynnistyvänkin paremmin, kun muutossarjan kanssa alkoi olemaan jo oireita 0*C asteessa.

Tuntuu ihan hyvin Bendix hanskaavan säädöt.

Nyt sitten vaan odottelen pakkasia, jotta saa kokeilla kuinka pitkään pärjää ilman lohkolämmitintä.

Nyt kun kelit kylmenivät, niin vaihdelaatikkokaan ei luista niin paljon.

Lähetetty minun MotoG3 laitteesta Tapatalkilla


Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #636 : 05.11.2016, 16:32:22 »
Tänään kävin kaupungissa asioilla, niin huomasin että vaihdelaatikko toimii ihan normaalisti ja luistoa ei ollut havaittavissa.

Lämpötila oli väliltä -2 *C - +1 *C.

Eli nyt kun öljy on kylmempää ja paksumpaa, niin ei luista.
Tiedä nyt sitten auttaisiko öljynjäähdytin lämpöisemmilla luistamiseen, mutta on siellä vaihdelaatikossa ja tai ehkä turbiinissa jotain vikaa.

Mietin sellaista, että silloin kun vaihdelaatikko on luistaa, niin turbiinin ääni kuuluu selvästi.
Vai saattaisiko ääni johtua siitä, että turbiini joutuu pyörimään nopeammin, kun pakat luistavat, joka taas johtaa siihen että öljyt lämpeät liikaa?

----------

Asiasta toiseen, niin näköjään sisähaaroitussarja toimii sittenkin, vaikka keväällä raportoin päinvastaista.

Tosin sen jälkeen putsasin kontaktit ja laitoin kontaktivaseliinia.
Putsaamisen jälkeen olivat kelit jo sen verran plussalla etten enää käyttänyt lohkolämmitystä.

Parempi näin, niin pääsee aamuisin lämpimään autoon.

Nyt kun lämpötila on ollut pari astetta plussalla tai pari pakkasen puolella, niin kulutus on ollut alle 20 litraa.
Tarkemmin sanottuna 17 - 19 L / 100 KM.

Nämä tosin ilman lohkolämmitystä.

Käynnistyvyydestä sen verran, että kun tänään oli -2 *C, niin jäi toisella käyntiin.

Muistelen, että oli suunnilleen samalla lailla muutossarjan kanssa, mutta muutossarjassa oli tosin lisärikastus, kun nyt mennään Bendixin omilla säädöillä.

Näkee sitten kovemmilla pakkasilla miten rikastus toimii, kun nyt on selvitty huomattavasti lyhyemmällä rikastuksella, mutta muutossarja tosin piti pakolla sitä rikastusta kauemmin.

Tosin wiinaakin työnnetään moottoriin ihan eri tahtiin kuin silloin vakioromuilla.
Vaikka sillä ei ole taida olla käytännössä mitään eroa varsinaisen rikastuksen kestoon vakio-ohjauksella, vaikka pa-aine onkin 4 bar, koska kylmäkäynnistyssuutin ei kuitenkaan ruiski enempää ainetta imusarjaan.
 








Lähetetty minun MotoG3 laitteesta Tapatalkilla


Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #637 : 05.11.2016, 21:31:38 »
Tein vähän ajatustyötä tässä, kun veli oli valittanut että moottorin vikavalo syttyi välillä.
Itse huomasin aikanaan, että lambdan seoksista valitta vikakoodi katoaa, kun kiristi etuputken liitoksen, joka on tupannut löystyä.

Nyt tiedän aika tarkkaan mistä se johtuu.
Nimitäin minulla on suunnitteluvirhe tekemissäni vaimentimien kannatinpannoissa.
Kannatinkoukut ovat ainoastaan 8mm paksuisia, kun alkuperäiset ovat suunnilleen tuplat.

Pakoputkisto pääsee liikkumaan edes takaisin niin paljon, että etulaippa löystyy ajan mittaan.

Joten ratkaisu on hitsata niiden 8 mm koukkujen rinnalle toinen 8 millinen, jolloin kannatin istuu jämptisti tukikumiin.

Lisäksi voisi ostaa ihan Volvon orggis kannatinkumeja, niin niitä ei tarvitsisi uusia suunnilleen kerran vuodessa, kuten noita Fennon kumeja tarvitsee.

Viimeksi olen uusinut keskipöntön ja takapöntön kannatinkumit tammikuussa, kun rakensin pakoputkiston etuputkesta taaksepäin uusiksi.

 


Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #638 : 06.11.2016, 00:12:40 »
Niin paljon kuin haluaisinkin vihata Fennoa, niin sain 4 vuotta sitten asennettua Fennon valmistaman puolisarjan Möhköön alle tunnissa, kun auto oli pukeilla ja ei sopinut ihan suoraan.

Tosin se Fennon puolisarja mätäni takapöntöntön osalta jo 2 vuoden jälkeen, ja akselinylitys oli ruosteinen ja mätä vuosi sitten.
Lisäksi välipöntön sauma oli ruostunut irti.

Tämän takia olen rakentanut pakoputkiston itse, ja jos se sitten ruostuu puhki, niin se on oma vika, ja ei voi syyttää muita.

Vähän sama, kun muokkasin rajusti tankkilaitetta, että AEMin kunnollinen pumppu sopii sinne.
Hyvä puoli tuossa on, että tankkilaitteeseen ei tarvitse koskea enää, koska oletan että AEMin pumppu on niin hyvää tekoa.

Ainakaan itse en jaksaisi enää pumpun takia nostaa tankkilaitetta ylös, kun olen vaihtanut sen pumpun jo 3 kertaa.

Lisäksi minulla on on ihan hyvä syy olettaa, että tuo AEMin pumppu on viimeinen jonka tarvitsen tähän autoon, koska se ensinnäkin tuottaa noin puolet enemmän mitä orggis pumppu, ja siinä on ympärisuojatut navat, joita ei ollut edes orggispumpussa.

Lisäksi tämä AEMin pumppu oli hieman halvempi, mutta paljon tehokkaampi (ja kestää loppuun asti etanolia ja metonolia) kuin orggis Pierburg pumppu, joka oli tarpeeksi syytä silpoa tankkilaite, ettei sinne enää koskaan tarvitsisi laittaa huonompaa pumppua.

Tämän auton kanssa katson vain tulevaisuuteen, ja olen heittänyt pois alkuperäiset suuttimet, polttoainekiskon, pa-säätimen ja ne pari pa-pumppua.

Ei kai kukaan halua muistella aikoja, kun kaikki oli huonommin?
En minä ainakaan.














Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #639 : 07.11.2016, 21:45:15 »
Huomasin tänään, kun käynnistin auton ilman lohkolämmitystä, lämpötilan ollessa -2 *C, niin rikastus on olematonta ja käynnistyy suoraan tyhjäkäynnille.

Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että ensimmäisellä ei jäänyt käyntiin, ja toinen starttaus vaati useamman sekunnin ennen kuin käynnistyi.

Järkeilin, että tämä rikastuksen olemattomuus voisi johtua polttoainesyöttöön liittyvistä muutoksista, ja Bendix kokee että ei tarvitse enempää rikastusta.
Eikä minulla ole syytä olettaa ettei kylmäkäynnistyssuutin toimisi, koska se on toiminut viimeksi keväällä, kun imusarja oli irti testasin sen toiminnan irrallaan.
- Tosin tämä ei tietenkään tarkoita, että kk -suutin toimisi nyt.

Minulla on kyllä suunnitelma kylmärikastukseen.
Voisin toteuttaa kylmäkäynnistyssuuttimen pakko-ohjauksen kytkimellä.

Tosin ongelma on tässä:
- Jos kylmäkäynnistyssuutin toimii, niin moottorinohjaus ei välttämättä tiedä siitä,
  koska suuttimet olivat alunperin 192cc (1-reikäiset) ja polttoaine tuli 3 bar paineella.
  Nyt suuttimet ovat 250cc (4-reikäiset) ja polttoaine tulee 4 bar paineella.
  Lisäksi polttoainepumppu pumppaa tavaraa noin 50 - 80 litraa enemmän / tunti.

Ehkä se ei ollut alkuun viisasta ostaa polttoaineensyöttöön liittyviä osia 380€ arvosta, kun wiinamuutoksen olisi saanut aikaan muutamalla kympillä, mutta tämä "hulluus" maksaa itsensä takaisin pitkässä juoksussa.

Polttoainepumppu ansaitsee arvonsa takaisin tammikuussa, koska se on silloin kestänyt yhtä kauan kuin bensiinille suunniteltu polttoainepumppu kesti etanolia.

Tosin omasta mielestäni nuo kaikki ovat jo ansainneet arvonsa takaisin, koska PA-säädin ja PA-pumppu ovat jo alunperin suunniteltu etanoli -polttoaineelle, ja ja ne Chevyn 250cc suuttimet ovat Boschilaiset (joista kaikki eivät kestä etanolia), mutta näistä suuttimista oli muilla edeltävää käyttökokemusta vinokoneessa etanolilla.

Enkä edes tiedä onko tämä edes paras tapa muuttaa Bendix Regina etanolille, mutta ainakin se on toimiva.
Suurin rajoitus Bendix Reginassa etanolilla on kuitenkin se, että moottorinohjauksen saa "huijattua" toimimaan etanolilla aika hyvin.
Tässä päästään myös siihen, että koska Bendix Regina on vanhempi ja yksinkertaisempi, niin ohjelmointi ja lastujen teon voi käytännössä unohtaa.
- Mutta koska Bendix Regina on vanhempaa ja yksinkertaisempaa tekniikkaa, niin se kestää pidempään.

----------------

Tottakai RE85:ssa on plussat ja miinukset:

+ Moottorista saa hieman lisää tehoa.
+ Moottorista saa hieman lisää vääntöä.
+ Nakutusherkkyys vähenee.


- Kulutus nousee (tosin polttoaine ei maksa niin paljon, joten voi jopa säästää hieman).
- Kylmäkäynnistys huononee.


Tosin tämä moottori on hyvin vähän viritetty:
- VX3 - nokka.
- Imusarja kohdistettu kotikonsteilla kanteen.
- Imusarja on kohdistettu ja runnerit hiottu varovaisesti kotikonsteilla.
- Valupakosarja on kotona hiottu (ei kokonaan).
- Suuttimet 250cc, 4-reikäiset
- PA -paine on 4 bar.
- Polttoaine RE85.
- Paremmin virtaava pakoputkisto Simonsin läpivirtaavilla vaimentimilla.

Kaikki tämä ja on saavutettu noin 10 - 15 hv lisää, ja jonkun verran enemmän vääntöä...
Tämä on ollut täyttä nysväilyä, koska jos haluaisi oikeasti enemmän vääntöä ja tehoa, teettäisi paremmin virtaavan kannen.  :idiot2:



Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #640 : 12.11.2016, 02:41:43 »
Tänään oli työpäivän aikana väliltä -7 - -11*C, niin käynnistyi töistä lähtiessä ensimmäisellä, kun lämpötila oli -10*C.  :)
Eihän se ollut tietenkään ihan täysi kylmäkäynnistys, kun oli ajettu samana päivänä.
Eikä edelleenkään tarvittu Bendixin mielestä rikastusta.

Kotoa kun lähdin töihin oli -11*C, mutta en jaksanut mennä kylmään autoon, niin oli roikan päässä, jotta sisätilanlämmitin sai pauhata, ja en myöskään tiennyt miten jaksaa käynnistyä ko. lämpötilassa ilman lohkolämmitystä.

Jos huomenna on saman verran pakkasta, niin voisi kokeilla ilman lohkolämmitystä.
Akku on uusi, ja autossa on starttiboosteri, niin eiköhän se käyntiin lähde silloinkin.

Hieman kyllä häiritsee se kylmärikastuksen puute.
Toivottavasti se nyt vaan johtuu siitä, että Bendix katsoo, että moottoriin menee tarpeeksi polttoainetta, ja näin ollen rikastusta ei tarvita.
Jos se käynnistyy yhtä hyvin kuin tähän asti, niin en ole liian huolissani.

Tähän asti kokemukset ovat nyt kuitenkin osoittaneet, että toimii talvellakin paremmin mitä muutossarjan kanssa.
Lisäksi muutossarjan kanssa oli muutenkin vähän ongelmia, koska vaikka se oli koko ajan 100% etanoli-asetuksella,
niin seokset saattoivat heitellä.

Nykyään se taitaa käydä ainakin joskus hieman rikkaalla, mutta tätä on vähän huono todeta, kun sellaista laajakaista lambdaa en ole löytänyt missä olisi titaanianturi.

Tosin verrattuna muutossarjaan, niin se ero on kyllä ollut että ei ammu polttoainetta pakoputkeen paikallaan kierrättäessä,
mitä se taas teki usein muutossarjan kanssa.

------------

Onneksi en ole edes suunnitellut tämän myymistä, koska tässä ei ole enää käytännössä muuta pelastettavaa kuin moottori ja voimansiirto ilman vaihdelaatikkoa.

Koppa on paalikamaa:
- Molemmat eturunkopalkit saa kohta hitsata uudestaan.
- Tuulilasin yläpuolella paikkasin reikiä jo pari vuotta sitten lasikuidulla.
- D -pilareiden alareunat ovat mädät.
- Oikean puolinen takakaari on mätä, ja vasen puoli on menossa.
- Vasemman etulokasuojan reuna on hitsattu pari vuotta sitten, mutta nyt se täytyisi hitsata uudestaan, tai vaihtaa lokasuoja.
- Ovien alareunoissa alkaa olemaan yhä enemmän ruostekohtia.

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #641 : 26.11.2016, 21:03:08 »
Eipä täällä mitään ihmeellistä.

Talvi ja pakkaset kävivät välissä, niin silloin vaihdelaatikko ei tosiaan luistanut.
Nyt kun on lämpöasteita, niin AW luistaa taas "normaaliin" tapaan...

Oireet viittaisivat silloin vaihteiston lämpöongelmaan, ja on siellä jotain muutakin pielessä,
jos kerran pakkasella toimii normaalisti kun öljy on paksumpaa ja kylmä ilma avittaa jäähdytyksessä.

Olen tässä miettinyt, että tekisin RVS -käsittelyn tuohon AW:seen.
Tosin tässä vaihteiston RVS -käsittelyssä on se ongelma, että se RVS T6A riittää maksimissaan 6L tilavuuteen, ja tuo öljylinko haluaa pitää sisällään yhteensä 7,5 litraa öljyä.

1,5 litraa on tietenkin paljon, kun joku on tutkinut että maksimaalinen hyöty saavutetaan litratilavuudella x.

Jos päädyn tekemään sen käsittelyn, niin en todellakaan osta 2:hta settiä, koska A: Osa siitä toisen sisällöstä jäisi AW:n öljypohjaan, ja B: Jos se ei auta, niin 2 x RVS T6A hinnalla olisin ostanut jo käytetyn mutta mahdollisesti ehjemmän AW70/71L -vaihdelaatikon.

Ehkä se saattaisi auttaa vaihdelaatikkoa, en tiedä ennen kuin kokeilee...

Moottoriin RVS -käsittely auttoi jotenkin, kun 2 pytyssä puristukset olivat hieman alle 12 bar, ja käsittelyn jälkeen kaikissa pytyissä yli 12 bar.

Olihan tämä ollut huolloissa jo pitkään laiminlyöty ennen kuin tuli minulle 5 vuotta sitten.

Sinällään kuitenkin huvittavaa, kun tällä oli moottorilla oli ennen RVS -käsittelyä ajettu 410 - 420 tkm, ja puristuspaineet 11,7 - 12,3 bar.

Tuosta toisesta B230F:stä, kun mittasin puristuspaineet samalla mittarilla, ennen kuin tiesin tekeväni sen moottoriin RVS -käsittelyn, niin reilu 569 tkm ajettuna puristuspaineet olivat 12,1 - 12,3 bar.






Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4109
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #642 : 26.11.2016, 21:22:42 »
Noi puristuksien heitot nyt menee mittaustarkkuuden piikkiin.
Jos 400tkm ajettu automaatti alkaa oireilemaan niin luuletko tosiaan että se korjaantuu "käärmeöljyllä"?
Säästä sekin raha johonkin järkevämpään.
Miten se muuten luistaa, voitko kuvailla vähän?

Niko_S

  • Vieras
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #643 : 26.11.2016, 22:55:38 »
Noi puristuksien heitot nyt menee mittaustarkkuuden piikkiin.
Jos 400tkm ajettu automaatti alkaa oireilemaan niin luuletko tosiaan että se korjaantuu "käärmeöljyllä"?
Säästä sekin raha johonkin järkevämpään.
Miten se muuten luistaa, voitko kuvailla vähän?

Eihän se RVS välttämättä vaikutakaan mitenkään merkittävästi, niin siksi en ole sitä vielä  edes vaihdelaatikoon kokeillutkaan.

Vaihdelaatikko luistaa siten, että liikkeelle lähtiessä luistaa 1. vaihteella 750 - 2300 rpm.
2300 rpm yläpuolella alkaa vetämään normaalisti.
2. ja 3. vaihteilla ei tunnu paljoa "normaalia" enempää luistoa.
3. vaihteella luistaa taas ennen kuin vaihtaa 4. vaihteen (menee useita sekunteja ennen kuin 4. kytkeytyy tasakaasulla kiihdyttäessä).
Ylivaihde on toistaiseksi kytkeytynyt ongelmitta.

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4109
Vs: 745 SE 1992 "Valkoinen Möhkö" RE85 Edition
« Vastaus #644 : 26.11.2016, 22:57:46 »
Tarkasta kikcdown-vaijerin säätö.

 

Futurez  Kulkukoira