Futurez  Kulkukoira

740 hitsaaminen, sinkki ym.

  • 15 Vastauksia
  • 7985 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
740 hitsaaminen, sinkki ym.
« : 26.04.2012, 10:48:17 »
No ihan alkuun voi **tun **tun **tun **tun **tun **ttu! Juuri maaliskuussa leimattu auto ja katsuri sano, että kattele tuo paikka kun se on vissiin kaatunu tunkilta tai jotain ja laita siihen vaikka öljyä, ettei ruostu. No ei ruostu ei, ei plastic padding ruostu!!! Siellä lienee ollu oikeesti joku tunkilta kaatumisella tms. aikaan saatu reikä alunperin. Ja sitä sitten purkkaliimavirityksellä paikattu ja nyt se reikä on abt kämmenen kokonen (kun naputtelin mädät + paddingit pois) ja kovin oli kosteaa siellä äänieristysmatossa. Äänimattokin oli laitettu oikein sikaflexillä paikoilleen. **ttu näitä insinöörejä, jotka näitä tekee!
Ajoaikaa tuolla vehkeellä on 07/2013 asti, joten ei tässä nyt mitään hirveetä paniikkia ole ja eilen poistelin enimmät ruosteet + laittelin popniiteillä pellinpalan, ettei jalkapohja viistä tietä + massat sinne päälle eristämään. Eli nopsaan saa sitten porailtua irti ja laitettua paikkaamista vaille valmiiksi. Sitten kyssäreitä:

- tietääkö kukaan pääkaupunkiseudulla jotain pajaa/clubilaista/muuta harrastajaa, jossa tuohon saa paikan älylliseen hintaan (älyllinen hinta alittaa reippaasti bilteman halvimman täytelankakoneen hinnan 139€) ? - itse teen valmistelut ja tarvin vaan hitsatun paikan siihen ja jatkan siitä
- jos minä päädyn tuohon täytelankavehkeeseen (älkää tarjotko kemppiä, esabia jne - tämä on ihan tietoinen riski, kun en muuten hitsaile + tuo eka vaihtoehto olis mukavin), niin mites sinkin hitsaaminen noin terveyden kannalta, eli minkämoiset suojaimet hengitystä varten?
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 hitsaaminen, sinkki ym.
« Vastaus #1 : 26.04.2012, 14:31:34 »
Ihan yleiskyssäri, eli kysymykset ei sinänsä koske pelkkää takavetosta, joten olisko tälle joku parempi paikka foorumilla ja voisko ylläpito tuupata tän semmoseen? Kai ny joku tietää jotain missä saa autoa hitsautettua pääkaupunkiseudulla edukkaaseen hintaan?
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 740 hitsaaminen, sinkki ym.
« Vastaus #2 : 26.04.2012, 17:16:00 »
Ei sitä sinkkiä varten mitään erityisiä suojauksia tarvitse, laikalla puhdistaa hitsattavan reunan sillein että sinkki sentin tai parin leveydeltä pois niin eihän se edes kuumene niin paljoa että savu nousisi sinkistä ja hitsikin tarttuu paremmin. Ei siinä mitään käy kun ei nenää vie sentin päähän ja nuuhkase  :2funny:
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa järviin

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 584
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 hitsaaminen, sinkki ym.
« Vastaus #3 : 26.04.2012, 17:26:06 »
Sinkittyjen osien hitsauksessa on ihan oikeasti sellainen riski, että jotkut herkemmät ihmiset voivat saada oireita. Kuulemma nostaa joillekin korkean kuumeen. Itse en ole tällaista havainnut.

Mutta 740 korin sinkitys on niin ohut, että ei siitä ole muuta haittaa kuin, että tosiaan se hitsi kärsii, jos ei puhdista.

Poissa jpajula

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1221
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 hitsaaminen, sinkki ym.
« Vastaus #4 : 26.04.2012, 22:00:52 »
No perkale. Se on sitte täytelankaa syövä vehje hankintaan. Ehkä jopa semmonen, mihin saa tarvittaessa pullon kiinni, joskin jotenkin noi vanhoista sammuttimista kasatut pullot ei oikein innosta ja muuten on kovin kallista se kaasupuoli. Kesätöissä kun olin paperitehtaan palolaitoksella, niin osaa hiilidioksidisammuttimista kutsuttiin pommeiksi ja niitä haeskeltiin sieltä pois käytöstä.
Yli 15 vuoteen ei ole tullu hitsattua, mutta tostahan on hyvä alottaa :) Ja nyt on miehessä samat mikkihiiren mitatkin kuin silloin ;D Bensalinjahan suodattimineen menee siitä lähistöltä (ei kuitenkaan ihan vierestä), joten tyhjäänkö sen vai onko viisaampi antaa olla täynnä?
Heinäkuussa auto täyttää rekisterissä 22 vuotta ja arvoa lienee siinä tonnin tietämillä ja luultavasti jossain kuitillisella pajalla tehtynä maksaisi satasia, eikä se nostais auton arvoa. Tuolla temppipaikallakin kyllä pärjäis seuraavaan pakolliseen katsastukseen, mutta jotenkin **tuttaa noi tekemättömät hommat, kun niitä muutenkin on ihan tarpeeksi. Ja jos hitsauskone on totaalinen p**ka, niin jää mulle ainakin p**ka hitsauskone, jonka voi tuupata huuto.netiin  "myydään tarpeettomana" leimalla.
---
V70 2.5TA CrEd 2005, ex V70 2.4TA 2002, ex S40 1.6 2004, ex 850 T5 2.3A 1996, ex 940 B230FK 1997, ex 740GLE 2.3A 1990, ex 440 1.8i tulipharvester 1995
Kauniainen

kepa09

  • Vieras
Vs: 740 hitsaaminen, sinkki ym.
« Vastaus #5 : 02.05.2012, 01:40:10 »
Voisin minä sen kuntoon laittaa edullisesti. pistä vaikka yv.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: 740 hitsaaminen, sinkki ym.
« Vastaus #6 : 08.05.2012, 01:18:27 »
vuosia takaperin koulussa tuli hitsattua 8h sinkkipeltiä harjoitustyönä ja kuume kyllä nousi eli ns. sinkkikuume.... tosin varmuutta asiasta ei ole sillä tukkoinen olo oli jo aamulla
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 740 hitsaaminen, sinkki ym.
« Vastaus #7 : 08.05.2012, 04:25:08 »
vuosia takaperin koulussa tuli hitsattua 8h sinkkipeltiä harjoitustyönä ja kuume kyllä nousi eli ns. sinkkikuume.... tosin varmuutta asiasta ei ole sillä tukkoinen olo oli jo aamulla
Se on eri asia kun seiskan "sinkkipelti" jossa sinkkaus on lähinnä hyvin huono vitsi. :2funny:

Ja ihan kunnon sinkittyä rautaputkeakin voi hitsata ilman sinkkikuumetta kun on tarpeeks tuulinen keli että se puhaltaa sen mukava käryn muualle, eikä pidä naamaansa siinä ihan sauman kuppeessa., nimim. perjantaina viimeks, kun oli sinkkaamaton loppu.

Ja hitsikoneeseen sen verran, älä osta halvinta, osta toisteks halvin  ;)
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa tomimikael

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 982
  • En gång IFK, alltid IFK
Vs: 740 hitsaaminen, sinkki ym.
« Vastaus #8 : 14.05.2012, 11:08:15 »
Noista ydintätyte vehkeistä senverran että ison osa on sellasia että virta kulkee langassa kun kone on päällä.. Kahvalla vaan syötetään lisää lankaa, ja tämä ominaisuus tekee tarkan työn tekemisen ja sauman aloittamisen vaikeaksi.  >:(




Poissa Pecan

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 135
  • www.vrcf.fi
Vs: 740 hitsaaminen, sinkki ym.
« Vastaus #9 : 14.05.2012, 13:27:11 »
Ei noista halvoista ydinlankakoneista taida tulla kuin paha mieli. Ja onko sillä sitten mukava harjoitella, jos ei ole aikoihin hitsannut. Ennemmin koittaisin etsiä jonkun Volvoharrastajan hitsaamaan asevelihintaan. Niin ja en näkisi mitään syytä laittaa massaa auton pohjaan, joku voi olla eri mieltä, mutta kunnon maali on parempi. Hitsarilta saattaisi löytyä aineitakin valmiiksi, ettei tarvi lähteä pikkuhommaa varten kaupasta ostamaan.

Sitten kannattaa katsoa, että tuleeko vettä jostakin lattioille, on nimittäin taipumusta tähän seiskoissa.. Ja ennenkuin tekee mitään päätöksiä, niin ottaisin kaikki matot ja äänieristeet pois ja tutkisin aika tarkkaan, että kuinka paljon sitä hitsattavaa nyt sitten onkaan. Alapuolelta saattaa näyttää aivan ehjälle, mutta sisäpuolelta onkin vesi hautonut massan alta koko lattian haperoksi.



142 GTIC -72, 164 -72, 244 TIC -84, 245 TIC -85, 740 TIC -87, 740 TIC -88

Poissa AtAi

  • Kiimainen Wiima
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2432
  • SVK #1927, mitäs sitten?
Vs: 740 hitsaaminen, sinkki ym.
« Vastaus #10 : 14.05.2012, 15:21:19 »
Ei noista halvoista ydinlankakoneista taida tulla kuin paha mieli. Ja onko sillä sitten mukava harjoitella, jos ei ole aikoihin hitsannut. Ennemmin koittaisin etsiä jonkun Volvoharrastajan hitsaamaan asevelihintaan. Niin ja en näkisi mitään syytä laittaa massaa auton pohjaan, joku voi olla eri mieltä, mutta kunnon maali on parempi. Hitsarilta saattaisi löytyä aineitakin valmiiksi, ettei tarvi lähteä pikkuhommaa varten kaupasta ostamaan.
400e(K-rauta, kesäkuu2008) ydinlanka koneella, missä olis pullomahdollisuus&normilanka, mitä käytinkin jopa puol kelaa mutta siihen meni niin monta pikkupulloa kaasua että tuli kullattua saumaa.
Niin tosiaan tällä vedetty viimeset 4v menemään, saa tosi nättiäkin saumaa jos vaan on jotain muuta kun pitsiä mihin hitsata kiinni. Volvoissa kun poistaa tarpeeks ohentunutta peltiä niin ei tuu ongelmia saada tosiaan siistiä saumaa, riisikuppiin onkin sitten toinen juttu kun ne on niin hemmetin ohkasta peltiä jo alkujaan että saa aika varovasti hitsailla.

Mutta ainahan jossei tee yleisesti nähtyjä "katsastuspaikkoja" niin muuten mielellään vetäis joka tapauksella hiomakoneella pinnantasaan saumat vaikka olis kuinka nättiä kolikkojonoa...
« Viimeksi muokattu: 14.05.2012, 15:22:55 kirjoittanut AtAi »
242 V8 1983 - S80 D5 - 142 GL - 145 2.5tdi (s)Express - 740 aut.

"I'd rather lose by a mile because i built my own car, than win by an inch because someone else built it for me. Your car is your story, so don't let someone else write the book"

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: 740 hitsaaminen, sinkki ym.
« Vastaus #11 : 14.05.2012, 15:52:06 »
ite ostin ydintäytelanka koneen vartavasten tuota projektia varten, hinta oli alle 500e
erittäin tyytyväinen oon kyllä koneeseen, ruostepaikkojen korjaukset ja pelti heppailut hoitaa erittäin hyvin tuolla.

jokku haukkuu ne "ruman sauman" takia, mutta eipä sitä auton pelteihin tule saumoja vedettyäkään, sehän on pelkkää heppailua näitten autojen kanssa, ja se onnistuu.

vaatii harjoittelua mutta kun oppii niin erittäin kätevä laite, mahdollisuus myös kytkeä kaasu kiinni jos tarvis.

täällä on topikki noista hitsausvehkeistä kans, siellä näkyy tuo ostamani konekkin.

« Viimeksi muokattu: 14.05.2012, 15:53:53 kirjoittanut skebazu »

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1628
  • It's Hip To Be Square
Vs: 740 hitsaaminen, sinkki ym.
« Vastaus #12 : 14.05.2012, 17:00:22 »
Uusin omasta ´89 740:stä kuskin lattian 1,5 millisestä sähkösinkitystä pellistä, ihan kaasulla normilangalla vetelin ja njet problem.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: 740 hitsaaminen, sinkki ym.
« Vastaus #13 : 14.05.2012, 17:09:15 »
sehän on pelkkää heppailua näitten autojen kanssa, ja se onnistuu.
Öö mitä? Toivon ettet tarkoittanut tuolla ihan sitä projektiasi?  ???
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa skebazu

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1178
Vs: 740 hitsaaminen, sinkki ym.
« Vastaus #14 : 14.05.2012, 19:20:01 »
Öö mitä? Toivon ettet tarkoittanut tuolla ihan sitä projektiasi?  ???

no sitäkin, ei siellä oo ns. "saumaa" vedetty ollenkaan vaan hepeillä se on kasassa. erehdyttävästi se kyllä näyttää saumalta koska hepit ovat niin lähekkäin ja uusi heppi sulaa edelliseen jne. siksi näyttää saumalta.

ehkä ite ymmärsin sanan "sauma" väärin tarkoitin sillä sitä että ei vedetä koko helman pituista pätkää nappipohjassa alusta loppuun, vaan edetään heppi kerrallaan "psst.. psst.. psst.. psst jne"

 

Samppasport  Futurez