Kulkukoira  Proturbo

Mitä ensimmäiseksi viriaihioksi?

  • 16 Vastauksia
  • 5391 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pelleeee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Mitä ensimmäiseksi viriaihioksi?
« : 25.03.2013, 22:43:45 »
Nyt ois oma ja vanhuksien volvo noin suurinpiirtein paketissa niin tarvis varmaan suunnitella projektia...

Halu olisi tehdä 740/760 volleen vinokone isommalla turbolla ja hilppeillä. Kokemusta asiasta 0 ja rahaa vähän. Aikataulu olisi noin ikuisuus. Jonkinasteinen tallipaikka löytyy.

Ensimmäinen ajatus oli noita ihan alkupään b230ft laitteita mutta ilmeisesti ne ovat kaikki vähäpäästöisiä? Toinen ajatus oli mikä tahansa hyvä ei-vähäpäästöinen koppa ja sitten joku kolariauto ft/fk 940 avklta tms. josta nostelisi tekniikan moottorinohjauksineen ja johtosarjoineen edelliseen. Tästä tulisi elon matematiikalla vajaa 1000e hyvästä rungosta ja 1500e 900-raadosta. Sitten koneen kunnostamisesta, turboista, iiceistä jne muutama tonttu. Parempia ideoita kellään?

-pelleeee

Poissa MST-82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 109
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitä ensimmäiseksi viriaihioksi?
« Vastaus #1 : 28.03.2013, 22:41:25 »
Itse jos olis tossavaiheessa, niin ettisin  varmaan sen verran iäkkään GLT:n, ettei se olis vähäpäästöinen. Sen turbotus vakio 16v turbon ahtimella ja pakosarjalla ja sopiva lappu penkissä ulos konttoria varten. Muutoksen rekisteröinin jälkeen muuttelun luulis olevan kohtuu helppoa tekniikka puolella.

Korin kuntoon kannattaa panostaa merkittävästi "aihion" hankintahetkellä. Jos ei vähäpäästönen, niin eipä sillä orgis koneella nyt niin kauhean suurta merkitystä ole.
Onhan noita Volvoja ollu, mut nyt alla on V.A.G ( vw-touran -08 BKD+DSG) 242 odottaa pressun alla museointia, tai sit jotain ihan muuta.........

Poissa pelleeee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitä ensimmäiseksi viriaihioksi?
« Vastaus #2 : 01.04.2013, 14:18:38 »
Kiitoksia. Enpä ollu edes aatellu tota 16v mahdollisuutta...

Mitäs noista 80-luvun lopun koneista on vähäpäästösiä? Jostain (täällä) lueskelin että ainakin f ja ft koneelliset on kaikki... Toki paras olis se että sinkatun korin löytäis, oliko ne nyt sit 87->?

Siihenkään en oo täyttä varmuutta löytäny että tulkitaanko "katalysaattori" vai ainoastaan "kolmitoimikatalysaattori" vähäpäästöiseks konttorilla. Ilmeisesti oikea tulkinta lain kirjaimesta on se että pelkkä "katalysaattori" ei tee autosta vähäpäästöistä mutta "kolmitoimikatalysaattori" tekee.

-pelleeee

Poissa MST-82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 109
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitä ensimmäiseksi viriaihioksi?
« Vastaus #3 : 03.05.2013, 11:15:39 »
Mun ainakin omassa -89 GLT:ssä luki ottessaa muistaakseni selvästi: vähäpäästöinen, varustettu katlysaattorilla yms. Samat tekstit löytyy myös omasta  pari vuotta nuoremmasta B230FT koneisesta 7-satkusta.

Onhan noita Volvoja ollu, mut nyt alla on V.A.G ( vw-touran -08 BKD+DSG) 242 odottaa pressun alla museointia, tai sit jotain ihan muuta.........

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitä ensimmäiseksi viriaihioksi?
« Vastaus #4 : 03.05.2013, 13:02:20 »
Kannattaa lukea noita projektipäiväkirjoja huolella. Vähäpäästösyys ei ole ongelma jos moottori on kunnolla tehty.
V70 TDI

Poissa MST-82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 109
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitä ensimmäiseksi viriaihioksi?
« Vastaus #5 : 03.05.2013, 21:08:14 »
projektia...

Halu olisi tehdä 740/760 volleen vinokone isommalla turbolla ja hilppeillä. Kokemusta asiasta 0 ja rahaa vähän. Aikataulu olisi noin ikuisuus. Jonkinasteinen tallipaikka löytyy.

-pelleeee

Kannattaa lukea noita projektipäiväkirjoja huolella. Vähäpäästösyys ei ole ongelma jos moottori on kunnolla tehty.

Joo eihän se vähäpäästöisyys mikään ongelma tosiaan ole. Riippuu tavoitteista jne.

Itse valkkaisin lähtökohdaksi todennäköisesti 9-satkun B230FT/FK + M90 yhditelmällä. Tosta see todella helposti sen 250hv ja helposti 300hv. Ilman, et vähäpäästöisyys aiheuttaa ongelmia "konttorilla". Mikäli oma ajatus maailma sen kestää, niin autohan ei muutosten jälkeen välttämättä täytä vähäpäästöisille asetettuja nomeja yms.

Ymmärsin, et tässä sais suurin osa olla tollasta bolt on kamaa?

Tolla perusmoottorilla saadaan varmaan vielä kohtuudella otettua se n.400hv ilman suurempia muutoksia?
Onhan noita Volvoja ollu, mut nyt alla on V.A.G ( vw-touran -08 BKD+DSG) 242 odottaa pressun alla museointia, tai sit jotain ihan muuta.........

Poissa pelleeee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitä ensimmäiseksi viriaihioksi?
« Vastaus #6 : 04.05.2013, 15:50:27 »
Kyllä niitä projektipäiväkirjoja selailtu on. Ei-vähäpäästöisen haluan sen takia että en kyllä rupee vaihteleen turboo ja välijäähdytintä tms. leimalle. Kyl ne sinne pellin alle kurkkii...

Tarkotus ois siis muutoskatsastaa jollekin b230 johdannaiselle koneelle ja isommalle turbolle pikkupaineilla. Sit voi radalla ajaessa lisätä ahtoja =)

Tehotavoitteita ei sinänsä oo mutta sinne 300 lähelle ois tietty kiva päästä. Mutta tosiaankin bolt-onina mennä koska ei oo oikeen osaamista vielä.

edittiä: Laatikosta viä sen verran että aw-71l ollu mielessä. Jos harjottelis sen shift-kitinkin rakentamista samalla =)

-pelleeee


« Viimeksi muokattu: 04.05.2013, 16:09:15 kirjoittanut pelleeee »

Poissa MST-82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 109
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitä ensimmäiseksi viriaihioksi?
« Vastaus #7 : 05.05.2013, 16:26:06 »
Mulla omassa 7-satkussa oli reipas 250hv. Eikä se kyllä riitä mihinkään.  :D Mut konttorilla ei koskaan ollut ongelmia, vaikka oli kiina-IC, mitsun 16T, isommat suuttimet ja ms.ohjaamassa palettia.

Tuohon 3:lla alkaviin tehoihin pääsee varmasti 19T:llä, mikä sekään ei ulkoisesti herätä konttorilla paheksuntaa. Hippasen isommat suuttimet, lastua, isompi imm, parempi IC, hiukan reippaampi ränni alustaan ja 531-kansi ja joku hyvä vakio-nokka. Eiköhän tolla päästä jo tavoitteeseen.

http://volvo.tonit.org/

Tuolla tonin sivuilla on ainakin joksus ollu ihan käypästä tietoa vähemmän viritettyihinkin peleihin.

Mikäli ton homman tekee vanhempaan koriin voi reseptin pitää silti lähes samana.  ;) Jatkoa ajatellen sitä vaan on helpompi muttuu.

Onhan noita Volvoja ollu, mut nyt alla on V.A.G ( vw-touran -08 BKD+DSG) 242 odottaa pressun alla museointia, tai sit jotain ihan muuta.........

Poissa pelleeee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitä ensimmäiseksi viriaihioksi?
« Vastaus #8 : 09.06.2013, 15:56:29 »
Noniin nyt löytyi hyväkuntoinen 940 classicci jolla on niin paljon veroja perässä ettei kuulemma kilpien väliin kannata enää laittaa. 1000e on pyynti. Tästähän saisi aikalailla kaiken nosteltua suoraa 745 koriin. Papereista en huomannut kysyä mutta tarvitaanko niitä edes jos toi b230ft laitetaan 745een?

Samalla toimisi omaan 940 classicciin varaosa-autona.

Nii juu ja saako verovammaseen autoon siirtolappuja vai pitääkö traileroida?

-pelleeee

Poissa MST-82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 109
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitä ensimmäiseksi viriaihioksi?
« Vastaus #9 : 09.06.2013, 19:45:49 »
Noniin nyt löytyi hyväkuntoinen 940 classicci jolla on niin paljon veroja perässä ettei kuulemma kilpien väliin kannata enää laittaa. 1000e on pyynti. Tästähän saisi aikalailla kaiken nosteltua suoraa 745 koriin. Papereista en huomannut kysyä mutta tarvitaanko niitä edes jos toi b230ft laitetaan 745een?

Samalla toimisi omaan 940 classicciin varaosa-autona.

Nii juu ja saako verovammaseen autoon siirtolappuja vai pitääkö traileroida?

-pelleeee

Erikoinen juttu mun mielestä! Jos olis vaikka viiden vuoden verot rästissä, niin sehän olis vasta n.1000€. Silti tuo olis vielä halpa classic onhan tossa ilmeisesti M90 ja vahvat veivitkin.  ::) Tekniikan voi nostella suoraan 7-satkuun ja papereita ei tarvii tehdä. Muutoskatsastuksessa riittää ilmeisesti, et tiedetään luovuttaja auton VIN. Kyllähän se jotain voi helpottaa jos luovuttaja auto on omissa nimissä?

Uskoisin, että autoon saa siirtokilvet, saahan noihin liikennekäytöstäpoistettuihinkin.
Onhan noita Volvoja ollu, mut nyt alla on V.A.G ( vw-touran -08 BKD+DSG) 242 odottaa pressun alla museointia, tai sit jotain ihan muuta.........

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4112
Vs: Mitä ensimmäiseksi viriaihioksi?
« Vastaus #10 : 09.06.2013, 20:05:08 »
Eikös verovelka ollut just se mihin ei saa edes siirtolappuja, vai olenko ihan kujalla?

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Mitä ensimmäiseksi viriaihioksi?
« Vastaus #11 : 10.06.2013, 13:02:51 »
Mulla on samanlainen muistikuva, että liikenteeseen ei asiaa edes siirtolapuilla kunnes verovelat on kuitattu. Verottoman liikenteeseen pääsee vain tuontiautolla tai kilpurilla tjsp.

Poissa pelleeee

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 179
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitä ensimmäiseksi viriaihioksi?
« Vastaus #12 : 23.12.2013, 22:37:47 »
Nostellaas omaa vanhaa topiccia vähän.

Tuli hankittua omakotitalo ja kauppaan kuului talli jossa yksipilarinosturi.  8) Joten projektiautokuume senkun kasvaa ja aiheuttaa lisäkysymyksiä... Toi edellisessä viestissä mainittu classicci kerkes meneen (koska emmin). Sen verran on laajentunu haku tässä ajan mittaan että saattaisi olla haluja rakentaa 200- tai jopa 100-sarjalaista, B230 turbokoneelle kuitenkin vieläkin.

Onko nuo pervokoneiset 760 korit vähäpäästösiä? Niitä on jonkin verran tarjolla ihan sopurahaan hyvän näkösiä.

-pelleeee

Niko_S

  • Vieras
Vs: Mitä ensimmäiseksi viriaihioksi?
« Vastaus #13 : 24.12.2013, 01:36:59 »
Ensimmäinen 760 malli oli vm. 1986 ja ns. Volvon  pelastaja. Auto suunniteltiin puhtaasti Pohjois-Amerikan myyntiin.

Muut Volvon mallit ovat olleet ei-vähäpäästöisiä ainakin -88 vuoteen asti. -89 oli kuitenkin jo ensimmäiset f-sarjalaiset (vähäpäästöiset).

Nimimerkiltä TVS löytyy kuitenkin parempaa tietoa 760-sarjasta.

Niko_S

  • Vieras
Vs: Vs: Mitä ensimmäiseksi viriaihioksi?
« Vastaus #14 : 24.12.2013, 02:04:41 »
Ensimmäinen 760 malli oli vm. 1986 ja ns. Volvon  pelastaja. Auto suunniteltiin puhtaasti Pohjois-Amerikan myyntiin.

Muut Volvon mallit ovat olleet ei-vähäpäästöisiä ainakin -88 vuoteen asti. -89 oli kuitenkin jo ensimmäiset f-sarjalaiset (vähäpäästöiset).

Nimimerkiltä TVS löytyy kuitenkin parempaa tietoa 760-sarjasta.

EDIT. Kirjoittelin ulkomuistista, mutta ensimmäinen vuosimalli olikin -84, koska 760 saavutti, niin suuren suosion, että köyhemmin varusteltu 740 esiteltiin saman vuoden syksyllä. :)

 

Autoracing  KL-varaosat