Samppasport  Futurez

B20/Zenith 36 tukehtuu kaasua painaessa

  • 5 Vastauksia
  • 1894 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ari.brozinski

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
B20/Zenith 36 tukehtuu kaasua painaessa
« : 24.06.2019, 06:46:56 »
Moi!

Työstän tässä pikkuhiljaa meitin -65 amaa takaisin tieliikennekuntoon (auton ostimme n. 10 vuotta sitten ja viimeksi ehdin sen kanssa leimalle ~2015-2016). Tarkoitus on katsastaa Amazon taas ja sen jälkeen siistiä (ulkokuori) kohtalaiseen kuntoon. Tässä kuva kyseisestä kapistuksesta (https://ibb.co/F6dNDpM):



Mutta, otsikon mukaisesti hieman visainen pähkinä purtavana, joten kyselen täältä, josko teille tulee hyviä ehdotuksia mieleen. Pikaisella haulla en löytänyt sopivaa ketjua, joten sellaistakin saa mieluusti vinkata, jos tämän tyyppistä aihetta on täällä jo puitu :)

Tähän mennessä tehtyä:
  • Kaasuttimen täydellinen huolto (uudet suuttimet, tiivisteet ja mm. kaasuläppä ja sen akseli)
  • tulpat ja johdot jo aiemmin, mutta ovat toimineet ihan jees
  • puola
  • kärjet ja pyörijä
  • uusi imusarjan tiiviste (vanha vaikutti ehjältä ja tiiviiltä)
  • vesiletkulla suihkuttelu joka väliin imu-pakosarjaa ja kaasutinta --> ei vaikutusta

Kone siis käynnistyy hyvin, käy tyhjäkäyntiä ja myös kiertää iloisesti, kun tuosta 'kuolleesta kohdasta' tyhjäkäynnin yläpuolella pääsee ohi. Esiintyy, kun kaasua painaa nopeammin kuin hyvin hitaasti ja kestää joitain sekunteja. Ajoittain tyhjäkäynti tuuppaa hieman vaeltamaan ja kone on myös aina hytkyttänyt hieman jännästi tyhjäkäynnillä -- silloinkin kun toimi hyvin.

Omaan korvaan vaikuttaa imuvuodolta, mutta en vain keksi mistä sitä voisi enää etsiä. Voisiko tätä kuitenkin lähteä miettimään sytkäpuolen suunnalta?

Kiitos jo etukäteen :)

PS. tuo motti on edellisen omistajan kummallinen konglomeraatti, jossa alkuperäinen B18 on korvattu B20, mutta esim. sytytys ja polttoainepuoli on siirretty vanhasta moottorista.

Poissa kulmave

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: B20/Zenith 36 tukehtuu kaasua painaessa
« Vastaus #1 : 24.06.2019, 10:08:22 »
Olisiko mahdollisesti kiihdytyspumpussa pientä säädön puutetta? Antaako liikaa vai liian vähän. Pumppua muistaakseni sai  säädettyä kahteen eri säätöön.
Vihreäkantisissa on säätöohjeet Zenith kaasuttimeenkin.

Poissa ari.brozinski

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: B20/Zenith 36 tukehtuu kaasua painaessa
« Vastaus #2 : 26.06.2019, 12:03:05 »
Jeps, niitä kiihdytyspumpun kahta asentoa on tullut kokeiltua ilman vaikutusta. Myös seosta on tullut säädeltyä laihalta rikkaalle, mutta sekään ei tunnu vaikuttavan asiaan. Otan kiihdytyspumpun lähempään tutkailuun, ehkä sieltä sektorilta löytyy ratkaisu. Kiitos vinkistä!

Poissa kulmave

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: B20/Zenith 36 tukehtuu kaasua painaessa
« Vastaus #3 : 26.06.2019, 18:51:57 »
Kiihdytyspumpun männän tiiviste voi myös olla kuivahtanut ja silloin ei paina lisäpolttoainetta kaasuttimeen. Jakajan puolella keskipakosäätimen jouset ja painot kunnossa ja liikuvat hyvin?

Poissa jazz58

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: B20/Zenith 36 tukehtuu kaasua painaessa
« Vastaus #4 : 26.06.2019, 19:29:26 »
Amazonissa oli minullakin vähän samanlaisia käyntihäiriöitä, tyhjäkäynnillä kävi ok, mutta kaasua annettaessa rupesi ravistamaan, ei ottanut kierroksia.
Olin vaihtanut uuden kondensaattorin eikä antanut siitä maihin kunnolla.

Putsasin virranjakajan pinnan ja konkankin. Vika hävisi sen siliän tien.

Poissa AmazooniMies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 32
  • www.vrcf.fi
Vs: B20/Zenith 36 tukehtuu kaasua painaessa
« Vastaus #5 : 26.06.2019, 20:01:31 »
Tuotahan kait voi katsoa ihan silmämääräisestikin. Ottaa ilmanputsarin pois ja katsoo kurkkuun kun kääntää kaasuläppää. Sen pitäisi ruikata ihan kunnon määrä bensaa sinne kurkkuun kovalla paineella. Jos olisi imuvuoto niin kuolleen kohdan ylitse pitäisi päästä kaasua pumppaamalla. Sen lisäksi imuvuoto vaikuttaa koko kierrosalueella, joskin sen merkitys kaasu pohjassa vähän vähenee (takeltelun osalta muttei mäntien sulamisen osalta  :nohnoh )

Minä tarkistaisin ensimmäisenä alipaineletkun kiinnitykset ja sitten kiihdytyspumpun. Myös vanhoilla sytytysosilla voi varmentaa, ettei esim. tulpanjohdot ole jo uutena vialliset tai pyörijä. Ja jos oireet eivät häviä niin loppuviimeeksi purkaisin vielä kaasarin uudelleen ja varmistuisin esim. suuttimien oikeasta järjestyksestä, koosta ja puhtaudesta.

 

Carcom Oy  Ateho