Elekma  Autoracing

Jaettu- vs. yksinieluinen pakopesä

  • 5 Vastauksia
  • 6085 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6364
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Jaettu- vs. yksinieluinen pakopesä
« : 08.07.2012, 16:17:59 »
Mitenköhän suuri ero on ahtimen heräämisessä, jos vertaa 0,68 a/r:llä olevaa yksinieluista ja 0,84 a/r:llä olevaa jaettua pakopesää keskenään? Häviääkö jaetun pesän edut tuohon isompaan a/r:ään vai herääkö herkemmin, vai ihan sama, vai ostanko Holsetin :)

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Jaettu- vs. yksinieluinen pakopesä
« Vastaus #1 : 08.07.2012, 18:38:34 »
Musta tuntuu että jaetulla pakopesällä ahdin herää noin 500rpm aikaisemmin jaetulla pesällä kuin jakamattomalla.
Holsetin tapauksessa jaettu #19 vastaa jakamatonta #16

Mustatuntuu...
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6364
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Jaettu- vs. yksinieluinen pakopesä
« Vastaus #2 : 09.07.2012, 09:14:43 »
Tuolla perusteellaa saattaisi tuolla jaetulla 0,84 pesällä herätä vähän aikaisemmin. Ei tuo 0,68 vs.0,84 voi vaikuttaa 500r ja jos jaettu pesästä tulee 500r verran etua, niin oltaisiin vielä plussalla.

Olisiko muitakin, mielellään vähemmän rasistisia kommentteja ;)

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Jaettu- vs. yksinieluinen pakopesä
« Vastaus #3 : 09.07.2012, 11:04:22 »
Ainakin ite oon omaani ihan sairaan tyytyväinen, tossa penta koneessahan se on kiinni, ja 1400rpm on jo 0,1bar ahtoa, 3000rpm taitaa olla jo pitkälti yli 1bar, ja 3500rpm 1,5bar+. Penkissä en ole käynyt tuon kanssa vielä (ni en tiedä meneekö ylhäällä tukkoon kuten edellinen), mutta siviililiikenteessä auto ainakin liikkuu mukavasti.

Ahdinhan on kiinalainen "T70" jaetulla about 14 kokoisella pesällä.

Perstuntumalta ainakin tuntuu että herää esim T4/T5 (S40 -98-> ja 850T5-R) pelejä huomattavasti paremmin, vaikka kone on samaa kaliiperia ja ahdin aivan eri kokoluokassa kun mitsun 14T ja 16T, noissahan on jakamattomat pesät, siks vetäsin tällasen vertailun.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6364
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Jaettu- vs. yksinieluinen pakopesä
« Vastaus #4 : 09.07.2012, 13:07:40 »
1400rpm on jo 0,1bar ahtoa, 3000rpm taitaa olla jo pitkälti yli 1bar, ja 3500rpm 1,5bar+.

Tämä olisi jotain niin herkkua :P Tuossa T70 ahtimessa taitaa olla noin 58mm pakosiipi. Mulla on käytössä Turbonetics GTK-650, jossa siis 65mm pakosiipi, joten tuollaisiin heräämisiin ei ole mitään mahdollisuuksia, vaikka olisi minkälainen pesä. Jonkinlainen kompromissihan näissä ahdinvalinnoissa aina on tehtävä, joten kai se vaan on annettava periksi, että kaikkea ei voi saada.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: Jaettu- vs. yksinieluinen pakopesä
« Vastaus #5 : 09.07.2012, 20:20:26 »
Tämä olisi jotain niin herkkua :P Tuossa T70 ahtimessa taitaa olla noin 58mm pakosiipi. Mulla on käytössä Turbonetics GTK-650, jossa siis 65mm pakosiipi, joten tuollaisiin heräämisiin ei ole mitään mahdollisuuksia, vaikka olisi minkälainen pesä. Jonkinlainen kompromissihan näissä ahdinvalinnoissa aina on tehtävä, joten kai se vaan on annettava periksi, että kaikkea ei voi saada.
Juu, siitä olen hämmästynyt tuossa että toimii noin kivasti (ainakin siviililiikenteessä), tosin siitä en sit tiedä mitään meneekö yläkierroksilla taas tukkoon... 650hv tuo ei riitä, se on ihan 100% varmaa, mutta 450-500hv välimaastoon varmaankin. Siivet siinä siis kanssa 65mm pako ja olisko imu ollut 62mm nurkilla, AR 0,84 ja 0,70.

Pitää penkissä käydä joku päivä, kunhan saan ton maailmankuulun kehikkohelvetin kasaan, ni näkee millaista käyrää se piirtää.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

 

Carcom Oy  Ateho