Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Keskustelua Volvoista => Offtopic => Yleiset autojutut => Aiheen aloitti: mulugren - 18.02.2018, 21:15:12

Otsikko: Mopot
Kirjoitti: mulugren - 18.02.2018, 21:15:12
Pojan mopossa on otsikon mukainen tekninen hienous. Olen aina epäillyt että kuinkahan nuo toimii mopoissa kesät talvet ja nyt näyttää että ei toimi :(

Tarina menee lyhykäisyydessään näin:
Reilun vuoden ikäisenä tämä kyseinen Aprilia sai severta huutia että mittaristo meni uusiksi. Toimi moitteetta kuukauden jonka jälkeen sekosi ja kaikki varoitusvalot palaa kokoajan ja nopeusmittari elää omaa elämäänsä. Ohjeistin Poikaa seuraamaan öljyn määrää perinteisin konstein ja tänään järkytyksekseni huomasin että eipä ole Poika viitsinyt seurailla. Säiliö oli kuiva kuin myös pumpulle ja pumpulta kaasarille menevät (kirkkaat) letkut :facepalm: Noh, pienen parranpärinän jälkeen ryhdyttiin sitten öljyä lisäämään ja ruikkasin tulpanreiästä ja kaasarin kautta öljytipat koneeseen sisään kaiken varulta. Kone käyntiin mutta letkuissa ei vaan ala öljyä näkymään. Sitten öljyä tankkiin bensan sekaan ja muutama kilsa ajoa eikä edelleenkään letkut täyty, ei edes se säiliöltä pumpulle menevä :idiot2: Mahtaako öljypumppu kärvähtää kuivana käydessään vai mikähän ihme kun ei edes valu säiliöstä pumpulle sitä öljyä? Mietin että oisko joku kondenssivesitippa säiliön pohjalle jäätynyt ja siinä sitäkin lämmiteltiin mutta ei apua. Jotain pientä liikettä kaasarille menevässä letkussa näkyy eli muutama orpo öljytippa koetti vaeltaa kaasarille huonolla menestyksellä. Pitääkö jotain ilmausta tehdä vai mitenkä :idiot2:
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: Oll1 - 18.02.2018, 21:19:30
Ainakin Gilera skootterissa on / oli ilmausnippa (ruuvi) tuoreöljypumpussa.
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: Teemu- - 18.02.2018, 21:23:49
Mistähän apriliasta on kyse? Skootteri?
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: mulugren - 18.02.2018, 21:36:02
Mistähän apriliasta on kyse? Skootteri?

SX 50 vm. 2016 eli ”Supermoto”
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 18.02.2018, 21:49:31
Ainakin aikoinaan Derbi Senda toimi tuoreöljyvoitelulla täysin ongelmitta kesät/talvet ja kilometrejäkin kertyi uudesta asti yli 20tkm. Moottoriakaan ei tarvinnut purkaa kertaakaan, mäntä siitä piti vaihtaa pari kertaa huolto-toimenpiteenä. Tuosta ei ajettu öljysäiliötä ikinä kuivaksi ja muistelen, että siinä oli ihan varoitusvalokin alhaiselle öljytasolle mittaristossa.

Tuossa nuo ongelmat tainneet aiheutua siitä että ajettu 2T-öljysäiliö kuivaksi ja saattanut hajottaa öljypumpunkin. Tuota ehdotettua ilmausta siihen vielä kannattaa kokeilla.

luulen että monet ongelmat mopojenkin kanssa johtuvat täysin käyttäjästä.
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: mulugren - 18.02.2018, 23:33:06
Ainakin aikoinaan Derbi Senda toimi tuoreöljyvoitelulla täysin ongelmitta kesät/talvet ja kilometrejäkin kertyi uudesta asti yli 20tkm. Moottoriakaan ei tarvinnut purkaa kertaakaan, mäntä siitä piti vaihtaa pari kertaa huolto-toimenpiteenä. Tuosta ei ajettu öljysäiliötä ikinä kuivaksi ja muistelen, että siinä oli ihan varoitusvalokin alhaiselle öljytasolle mittaristossa.

Tuossa nuo ongelmat tainneet aiheutua siitä että ajettu 2T-öljysäiliö kuivaksi ja saattanut hajottaa öljypumpunkin. Tuota ehdotettua ilmausta siihen vielä kannattaa kokeilla.

luulen että monet ongelmat mopojenkin kanssa johtuvat täysin käyttäjästä.

Joo varoitusvalo on mutta se ei meillä enää toimi kun koko mittaristo sekaisin. Itsekin epäilen että pumppu kärvähtänyt kuivuuttaan mutta se kummastuttaa kun edes se pumpulle tuleva letku ei täyty. Se on halkaisijaltaan paljon reilumpi kuin se kaasarille menevä. Luulisi että edes painovoimaisesti täyttyisi se letku pikkuhiljaa kun synteettinen 2T öljy loppuviimeksi aika lirua. Pitänee käyttää sitä letkua irti nyt ens hätään ainakin ja vielä etsiä se nippa (ei tänään pistänyt silmään). Tosin kyllähän tuolla nyt taas voi ajaakin kun tankissa n.2% seos
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 18.02.2018, 23:39:44
Katsoin tuon mopon vanhasta ohjekirjasta tuosta tuorevoitelusta ja siinäkin mainittu ilmausohjeet. Tankkiin pitäisi kaataa seoksena ensin 2T öljyä ja sen jälkeen moottorin käydessä ilmaruuvi auki öljypumpulta, sekä kädellä vetää käyttövaijeria samalla.

luulisi tuonkin mopon ohjekirjassa olevan ohjeet ilmaukseen samalla tavalla.
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: mulugren - 18.02.2018, 23:57:26
Katsoin tuon mopon vanhasta ohjekirjasta tuosta tuorevoitelusta ja siinäkin mainittu ilmausohjeet. Tankkiin pitäisi kaataa seoksena ensin 2T öljyä ja sen jälkeen moottorin käydessä ilmaruuvi auki öljypumpulta, sekä kädellä vetää käyttövaijeria samalla.

luulisi tuonkin mopon ohjekirjassa olevan ohjeet ilmaukseen samalla tavalla.

Ok! Kiitos avusta!! 2016 mallin Aprilia ohjekirja sanoo vain että ”mikäli öljy loppuu tai öljyputki irtoaa, tulee ottaa yhteyttä viralliseen Aprilia huoltopalveluun joka huolehtii ilmauksesta..”. Juuri huomasin tämän ;D Olen pannut merkille että Aprilia herkemmin ohjaa huoltoon. Pari muutakin jutskaa selvinnyt nimenomaan Derbin manuaaleista (moottorithan on samat).
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 19.02.2018, 00:10:55
Tuossa oli vielä vanhan mallin moottori, kun sehän vaihtui uudempaan malliin 2006 jälkeen muistaakseni. Öjypumppu saattaa olla uudemmissakin vielä sama, tai luulisi ainakin sama periaate olevan tuorevoitelun ilmauksessakin.
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: mulugren - 19.02.2018, 10:35:27
Ei näy sellaista perinteistä ilmausnippaa mitä odotin. Mahtaakohan tuo punaisella prikalla (letkunippojen välissä) oleva ruuvi olla ilmausruuvi?

http://www.racingplanetusa.com/pump-piaggio-derbi-engine-d50b0-p-196440-1.html#prettyPhoto
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: HembalanD - 19.02.2018, 10:52:21
Muistelen kun joskus aikonaan oli moottoria purkaessa rabasasta öljypumpun letkut tyhjänä mutta aina lähti pumppu pelaamaan kun löi vehkeet läjään öljyä säiliöön, kaasarin päästä letku irti ja tulpaten nippa, 2tseos tankkiin ja kone käymään, kaasutteli, ja käsin "kaasua pumpulle" ja ootteli niin kauan että kirkkaasta letkusta rupes tavaraa tulemaan, tökkäsi kiinni kaasariin ja hetken vielä varmuudeks päästeli seosbensalla.
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: Oll1 - 19.02.2018, 18:40:07
Muistelisin että gilerassa oli justiinsa tuollainen ruuvi josta ilmaaminen tapahtui.
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 19.02.2018, 19:02:56
Kyllä se ilmausruuvi taitaa olla juuri tuo ristipääruuvi, sillä punaisella prikalla. Se prikka varmaan on joku massatiiviste luultavasti. Joissain gileroissakin on käytetty tuota Derbin rabasa konetta kans.
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: mulugren - 03.04.2018, 18:49:31
Ei se vaan suostu ilmaantumaan. Lienee pumppu mennyt ja pitää opettaa poika sekoittelemaan bensansa. Sehän ei ole rakettitiedettä ja kännyköstä löytyy laskin jos ei päässälasku suju mutta kun vaan muistaisi poika sitä öljyä sekoittaa :P Nämä nykynuoret kun on niin huolettomia viheltäjiä V:>
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: mulugren - 09.05.2018, 21:24:58
Rupesin taas ihmettelemään tätä voiteluhommaa niin huomasin että öljyletku kaasarille olikin nyt täynnä eikä kupliakaan näkynyt. Lienekö lämpimät kelit sitten saaneet jotain aikaan :idiot2: Otin letkun irti ja säätelin sieltä pumpulta niin hyvin näkyy toimivan öljynsyöttö. Säiliöstäkin hävinnyt öljyä ihan oikeaan tahtiin muutaman sadan kilsan aikana. Pitänee lopettaa seosbensoilla ajo sitten. Hämmästyttävän vähän muuten savuaa nuo täyssynteettiset öljyt. Toista se oli ennen kun PV Suzukiin sekoiteltiin sitä mitä isukin kanistereista sattui löytymään

Sitten pitikin ihmetellä mittaristoa että mikä hemmetti sitä riivaa kun on sekaisin. Syyksi selvisi ”pääsulake” joka oli palanut. Enpä heti arvannut sulaketta epäillä kun mittaristolle kuitenkin tuli virrat ja vilkun merkkivalo toimi normaalisti. Sulake on palanut muutaman kerran aiemminkin notta jossain on jotain häikkää. Paikka paikoin raakasti vedetty nippusiteillä johtoja runkoputkiin ilman kunnollista ”suojakäärettä”.
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: mulugren - 27.07.2018, 10:50:10
Öljyt huilaa ja voitelu pelaa edelleen. Alkoi vaan tuo sulakkeen toistuva palaminen nyppiä. Poikaa ei tuntunu vaivaavan toimimaton mittaristo..mutta lähestulkoon satavarmasti ajaisi lopulta öljyt loppuun jos ei ole merkkivaloa muistuttamassa.

Uusittiin jännitteensäädin mutta ei apua. Heiluttelin johtoja mutta en saanut sulaketta palamaan. Sitten laitoin hieman isomman sulakkeen ja heiluttelin johtoja niin kohtapa räpsähti oikein savun kera ;D Johtosarja survottu erittäin ahtaaseen rakoon ilmansuodatinkotelon ja rungon peltilipareen väliin ja peltilipareessa aika terävät särmät. Useamman johdon vaippa puhki ja yhdessä johdossa enää muutama säie ehjä. Tinailtiin kuntoon ja hämmästys suuri kun mitään ei näytä särkyneen. Veikkaanpa et sulake alkaa nyt kestämään.

Edit: hämmästyttää tämän värkin sähköt kun tuo johtokimppu jossa oli vaurioita sisältää varmaan ainakin 20 piuhaa ellei jopa enemmän. Mopon peräpäässä ei kuitenkaan ole kuin vilkut ja valot, jarruvalokytkin ja joku nopeusanturi :idiot2:
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 27.07.2018, 21:48:37
Tuossa on sähkökaavio tuollaiselle SX50 aprilialle. Sieltä vaan tutkimaan mihin piuhat menee.

(http://residentevil.me/wp-content/uploads/rieju-rs2-amazing-pictures-video-to-cars-aprilia-rx-sx-and-rs-50-wiring-diagram.jpg)
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: mulugren - 27.07.2018, 22:58:47
Tuossa on sähkökaavio tuollaiselle SX50 aprilialle. Sieltä vaan tutkimaan mihin piuhat menee.

(http://residentevil.me/wp-content/uploads/rieju-rs2-amazing-pictures-video-to-cars-aprilia-rx-sx-and-rs-50-wiring-diagram.jpg)

No p*rskules. Tuota tutkimallahan sitä tosiaan saa selvyyden. Kiitos!

Edit: tuo on muuten jonku eri mallin kaavio. Startti ja kaikki
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: Volvomies89 - 27.07.2018, 23:03:33
Tuoreöljyvoitelu on kuin kaunis akka, koskaan ei tiedä milloin se pettää  :2funny:
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 27.07.2018, 23:33:24
No p*rskules. Tuota tutkimallahan sitä tosiaan saa selvyyden. Kiitos!

Edit: tuo on muuten jonku eri mallin kaavio. Startti ja kaikki
Tuo löytyi kun haki aprilia sx50 2016 wiring diagram. Tosin noita mopojahan on montaakin eri mallia muillakin valmistajilla, niin kai niissä eroja kaavioissa on. Apriliaankin näkyi olevan montaakin eri kaaviota haulla.

Tuoreöljyvoitelu on kuin kaunis akka, koskaan ei tiedä milloin se pettää  :2funny:
Toimi aikoinaan Derbi Sendassakin tuoreöljyvoitelu täysin ongelmitta yli 25tkm. Tuo mopo oli vielä ostettu uutena. Suurin osa noidenkin tuoreöljyvoiteluiden ongelmista johtunee ihan kuskista/omistajasta, kun aletaan räpeltämään omia virityksia ja patentteja. Tuo Derbi ei kertaakaan leikannut kiinni, vaikka oli joskus 70cc airsal sylinterikin siinä. Vaihdelaatikkoakaan ei koskaan tarvinnut remontoida. Sähköissäkään ei pahemmin vikoja ilmennyt. Myytäessä oli mittarissa varmasti yli 25tkm. Kaikenhan saa väärinkäytöllä/osaamattomuudella hajalle. Tosin kuuleman mukaan 2T 125cc on sellaisia, että mäntiä menee urakalla, vaikka olisikin voitelut kunnossa.
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: mulugren - 28.07.2018, 00:02:21
Mitään säätöjä en ole uskaltanu alkaa tohon voiteluun tekemään nyt kun toimii. Kaippa säädöt on ”kohdallaan”. Hanaa antamalla se kyllä lisäsi öljynsyöttöä ihan oikein kun sitä tutkailin.. Tälläkin vekottimella on ajettu jo 15tkm. Kulkee hyvin ja mäntäkin vielä tehtaan jäljiltä
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 28.07.2018, 00:19:43
Mäntä kannattaisi jossain vaiheessa vaihtaa, kun se kuuluu noiden huolto-ohjelmaankin. Ainakin Derbissä piti mäntä vaihtaa ainakin kerran muistaakseni.
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: mulugren - 14.08.2018, 22:04:57
Hammasrattaita valitessa törmäsin hauskaan materiaaliin: alumiiniteräs ;D Ilmeisesti ”alloy” käännetty sujuvasti alumiiniksi.

Yllättävän vähän olen kyllä huuhaahan törmännyt kun noita mopo-osien verkkokauppoja olen selaillut. Nykynuoriso vaikuttaa muutenkin olevan paremmin perillä asioista kuin oma sukupolvi tuossa iässä. Eivät ruuvaile seosruuvia lisähepojen toivossa jne. Sitä ruuvia muuten vääntelee moni aikamieskin vielä tohkeissaan kun ”meinaa olla laihalla”.. :facepalm:
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 14.08.2018, 22:43:58
Eikös se teho vaan tuppaa laskemaan liian paksulla seoksella ja liian laihalla saattaa leikata tai polttaa männän. Jos toimii paremmin ryypyllä on neulasäädöt tai suuttimet/neula kaasuttimessa väärän kokoiset, sekä kaasarissa säädöt pielessä. Kyllä ehjä moottori kuuluu toimia ryypyn kanssa ainoastaan kylmällä moottorilla. Ruuvaamalla ei saa tehoa kuin syöttöpumpulla dieselissä.

Tuollaisessa moponkin kaasuttimessa vaikuttaa neula ja sen säätö, pääsuutin, seosputki ja tyhjäkäyntisuutinkin seoksiin...Neulojakin saa eri mallisia...Seosruuvia liikaa ruuvamalla ei saa aikaan, kuin tehon laskun ja huonosti toimivan kaasuttimen.
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: mulugren - 26.08.2018, 22:34:59
Tarkoitin sitä että ei ymmärretä niitä piirejä. Luullaan et seosruuvi on the juttu. Mutta olihan kyllä ennenmuinoin säädettäviä pääsuuttimiakin :) Bingiin ainakin taisi olla. Ehkä se on sekoittanut immeisten päitä.

Mutta itse asiaan, eli ketjut ja rattaat tuli pojan kanssa vaihdettua. Mukavaa isä-poika turaamista. Mopojen ketjut näkyykin olevan sokalla niin olikin vähän turhan helppoa ja nopeaa. Kuitenkin sentään päästiin ketjun katkaisuhommiin ja poikakin pääsi tutustumaan rälläkkään. Jossain romujen seassa mulla pitäisi olla oikea katkaisutyökalukin mutta oli hyvä tehdä homma niin kuin ”ennen vanhaan” kun oli pula työkaluista ja kaikesta :) Näissä on muuten kätevä&helppo tuo eturattaan kiinnitys. Ei ollutkaan mutteri niinkuin prätkissä ja PV:ssä.

Jarrunesteet vaihtui kuin myös tulppa ja suodatin putsailtiin rasvailtiin ja laatikkoöljyt vaihdettiin. Hämmästyttävän paljon vaikutti vaihteiden toimintaan uudet öljyt. Ja on muuten tunnokkaat ja hyvät jarrut näissä. Siis etujarru. Takajarru on vähän on-off tyylinen eli herkästi lukkoon. Sitten vielä litium rasvaa vähän kytkin kahvaan ja vaijeriin niin tuli silkkisen pehmeä siitäkin.

Motorex (tjsp) valkoinen ketjurasva loppui viimein ja ostettiin vaihteeksi Motul off-road C3 pullo. Josko ei kertyis sitä mänkiä niin paljon. Väri on vaihteeksi keltainen.

Tämän topiikin vois nimetä uusiksi. Vaikkapa ihan vaan ”Mopot”. Ennemmin tai myöhemmin immeiset hommailee jälkikasvulle mopoja niin niiden hankinnasta ja huollosta vois sitten raapustella kysymyksiä ja kuulumisia tähän. Nyt on muuten pahat merkit ilmassa että joutuu hommaamaan vielä MAUTO:n. Juniori tulossa mopo ikään eikä kuulemma normimopo kiinnosta vaan mopoauto.. :o
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 26.08.2018, 23:05:15
Eikö traktori olisi turvallisempi ja saahan niitä halvemmalla, kuin noita lasikuitukippoja....Pitää varmaan myös hinnan paremmin kuin mauto...Joissain käytetyissä mopoauton kipoissakin näkyy hintoina pyörivän 3000-5000€...Saisihan tuolla rahalla jo hyvän moponkin..
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: mulugren - 26.08.2018, 23:11:48
Eikö traktori olisi turvallisempi ja saahan niitä halvemmalla, kuin noita lasikuitukippoja....Pitää varmaan myös hinnan paremmin kuin mauto...Joissain käytetyissä mopoauton kipoissakin näkyy hintoina pyörivän 3000-5000€...Saisihan tuolla rahalla jo hyvän moponkin..

Joo en tykkää ideasta mutta oishan se kyllä turvallisempi kuin mopo.

Traktori on täälläpäin totally no go. Enkä itsekään halua pihalle semmottista :)

Edit: jos tämä lakimuutos oikeasti tulee talvella niin siinäpä ois ratkaisu
http://www.autotoday.fi/Ensi+vuoden+alusta+mopoautojen+tilalle+voi+hankkia+oikean+auton

Pitää vaan etsiä kippo jossa sähköinen kaasupoljin
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: mulugren - 27.09.2018, 22:46:11
Hyvin on Aprilia pelittänyt. Sulakkeiden kärvähtelykin loppui tyystin kun johtosarja entrattiin. Hieman mietityttää tulevat kylmät kelit ja tuoreöljyvoitelu ::) Pitää nyt ainakin kattoa että poika ei päästä säiliötä tyhjäksi..

Mittarissa ainakin 16tkm, ehkä enemmänkin. Mittari vaihtui viime vuonna ni ei tarkkaan tiedä. Taidanpa ostaa toisen samanlaisen kun tuo uus nopoauto laki tulee voimaan vasta vuoden päästä. Siihenkin jos nastarenkaat tulee hommattua niin tuleepahan pojille kuminvääntö tutuksi :) Yllättävän jäykät on nappula nastarenkaat vääntää päälle ja pois
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 27.09.2018, 23:08:14
Ainakaan Derbi Sendan tuoreöljyvoitelussa ei ollut mitään ongelmia edes yli -20 pakkasessa. Hienosti pelasi. Tai ei siinä tuoreöljyvoitelussa, ollut kyllä koskaan muulloinkaan mitään ongelmaa, aina pelasi.
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: mulugren - 27.09.2018, 23:47:13
Castrolin täyssynteettistä sille on kokoajan syötetty. Ei ainakaan ole öljystä kiinni. Hyvin lirua on kylmälläkin. Veikkaan et joku vesitippa tukkinut jotain jäädyttyään kun pääsi tyhjänä käymään
Otsikko: Mopot
Kirjoitti: mulugren - 03.11.2018, 20:09:56
Ihmettelin noita nappularenkaita jotka taas väännettiin talveksi päälle. Niissä on nastat ja aika raavaat onkin. Mutta kumi on minusta vähän turhan kovaa kun eivät ole mitään pro crossirenkaita. Ne nappulat joissa ei nastoja ovat täysin sileitä ja mietin että hyödyttäiskö nyhrätä niihin kuviota, reikiä tms :idiot2: Ainakin PV Suzukin Mud&Snow nappuloissa oli kuviot ja kumikin oli pehmeä ja pito olikin ihan jees
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: mulugren - 25.04.2019, 14:44:51
Kesägummit väännetty päälle. Alkaa sujumaan aika säpäkästi jo tuo kumien vaihto.

20tkm kohta mittarissa. Sanovat että mäntä kuulus vaihtaa 15tkm-20tkm välein. Kai se on vaihdettava vaikkakaan väljä tämä ei ainakaan oo. Ekalla aina käyntiin ja vetää hyvin. Mitä mahtaa meinata nuo Aprilia orggis mäntien A, B, C, D kokoluokat? 0.005mm välein on mitat eli A on vakiokoko?  Vai onko tehtaalla laiteltu milloin mitäkin riippuen mihin mittaan sylinteri sattunu tulemaan ??? ?
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 25.04.2019, 20:45:42
Derbissäkin piti aikoinaan mäntä vaihtaa 15tkm välein muistaakseni. Kai nuo kokoluokat meinaavat juurikin männän halkaisijaa vakio ja yliporaus jne...sylinterin kuluneisuuden mukaan. Noissahan on kovakromi sylinteriputki muutenkin mitä ei pysty porailemaan.
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: mulugren - 25.04.2019, 21:56:06
Tässä on se Rabasa kone. Sama mikä Derbissä. Joku ”ammattimekaanikko” jossain palstalla kirjoitti että nykymopot olis 30tkm paikkeilla viimeistään jo kypsää tavaraa mikä hieman ihmetyttää. Ainakin tämä yksilö näyttää tällä menolla pääsevän helposti tuollaisiin kilsoihin vaikka on kureja hieman höllennetty. Synteettistä 2T öljyä käytetty ja koetettu muutenkin huoltaa hyvin
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: Juho_ - 25.04.2019, 22:27:45
Ammattimekaanikko tosiaan lainausmerkkien kanssa. :D

30tkm voi päästä sillä koneella avaamatta.. mut harvassa on sellaiset yksilöt.
Alkuperäinen mäntä kestää tosi pitkään, tarvike versiot huomattavasti vähemmän - mutta taas, riippuu tosi paljon mopon käytöstä / käyttäjästä.

Joku ajaa 10tkm koneella ja leviää joka viikko milloin mistäkin syystä, ja toinen saattaa ajaa 20tkm huoletonta ajoa kevyellä huollolla.

10tkm ajettu alkuperäinen mäntä esimerkiksi on oikeastaan uutta vastaava, kun mittaa männänrenkaiden katkosvälykset ja käyntivälykset.
Ei tarviis muuta tehdä kuin putsata karstat ja tökätä kasaan. :D
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: Kovalchuck33 - 25.04.2019, 23:06:25
Aikoinaan oli yksi uutena ostettu derbi senda, jolla ajeltiin aika pienillä murheilla yli 25tkm. Moottoria ei avattu ikinä, eikä leikannut kiinni kertaakaan vaikka siinä olikin joskus 70cc sylinteriä, 19mm dellorto, tehoputkea jne.. ja otti vauhtiakin jonkin verran sillä. Vaihdelaatikon ja orkkis kytkimen kanssa ei ollut mitään ongelmia siinä rabasa moottorissa. Suurinosa noidenkin hajoamisista johtuu käyttäjästä. Tuollainen samanlainen derbi toisella omistajalla taas ei pysynyt jostain syystä ehjänä mitenkään ::)
Otsikko: Vs: Tuoreöljyvoitelu
Kirjoitti: mulugren - 25.04.2019, 23:51:20
10tkm ajettu alkuperäinen mäntä esimerkiksi on oikeastaan uutta vastaava, kun mittaa männänrenkaiden katkosvälykset ja käyntivälykset.
Ei tarviis muuta tehdä kuin putsata karstat ja tökätä kasaan. :D

Alkuperäinen on mäntä ja sellainen tarkoitus laittaa myös sitten kun on aika uusia. Mietin vain että hyödyttääkö ehjää alkaa ropaamaan. Eikö liene kulkupuoli heikkene ennenkuin jotain oikeasti hajoaa? Vai voiko 2T mäntä ikääntyessään pasahtaa arvaamatta ??? Ei ole moista minulle koskaan sattunut vaikka oli teininä parikin mopoa joista toinen oli kaamea raato joka leipoi kiinnikin pari kertaa. Elpyi taaksepäin lykkimällä ja senkin jälkeen ajeltiin vielä paaljon ;D

Muutin tämän threadin otsikon osuvammaksi.
Otsikko: Vs: Mopot
Kirjoitti: mulugren - 19.09.2019, 23:51:17
Eipä tullut mäntää tutkailtua tänä kesänä vaikka 20tkm meni jo hyvinkin rikki. Laatikkoöljyt sentään taas vaihdettiin ja nopeusmittarin anturi kun oli jotenkin mykistynyt. Kytkinvaijeri meni kans kun oli vääntynyt kiristin ja kihnuttanut säikeitä poikki. Huoletonta rallausta pääsääntöisesti. Sulakkeitakaan ei enää pala kun johtojen eristystä tuli viime kesänä entrattua.

Ketju ja rattaat vaihtui vuosi sitten ja nyt jo kiristysvarat loppu :P Lenkkejä oikea määrä mutta rattaat ja ketju tais olla liian halppiskamaa vaikka ketju D.I.D. mukamas onkin. Orggis rattaat ja ketju kesti tuplasti pitempään.

Edit: Niin..mistäpä sitä tietää jos takaratas onkin vaihtunut vaivihkaa pienempään. Se selittäisi äkillisen kiristysvaran loppumisen ::)
Otsikko: Vs: Mopot
Kirjoitti: janne81 - 29.09.2019, 13:36:16
Tuli tossa kesällä entisöityä PV. Ostaessa ei ollu häävissä kunnossa, mutta nyt jo tarroja vaille valmis.
Täytyy laittaa kuvia kun saan siirrettyä johonkin niitä.
Mukavaa tekemistä ollu kyllä  :)
Otsikko: Vs: Mopot
Kirjoitti: mulugren - 29.09.2019, 14:34:27
Tuli tossa kesällä entisöityä PV. Ostaessa ei ollu häävissä kunnossa, mutta nyt jo tarroja vaille valmis.
Täytyy laittaa kuvia kun saan siirrettyä johonkin niitä.
Mukavaa tekemistä ollu kyllä  :)

Perskule, PV ois kyllä mukava askartelukohde