Autodiagnoosi  Carcom Oy

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 583131 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Eikös nykyään saa asentaa katollekkin valoja? Vai menikö se muutos läpi...

Saa olla katolla valot ja kyllä noita tuolla tien päällä näkeekin taas kun tullut syksy. Yksi punainen 940, jossa 4 kpl isoja pyöreitä lyhtyjä suksitelineellä on tullut vastaan Myllykylän suunnalla viime talvena, aika erikoinen näky jo kaukaa :o

Jokin virtaviivainen matala led-paneli katolla Railsien väliin asennettuna voisi toimia. Mieluiten vielä niin että pikakiinnitys ja johdot Railsien sisällä ja pistoke niiden kyljessä sisäpuolella upotettuna. Laittaisi katolle kun ajaa yöllä pitkää matkaa ja nappaa pois kun ei tarvi.

Muuten saa olla 1 - 3 kpl lisävaloja keulassa, kunhan ref luku ei ylity 100:lla. Edellisessä V70R:ssa oli 3 kpl NBB 225 Xenon valoa ja jäi ref luku vielä alle sadan (ref 95).

Nykyiseen V70:n ei saa laitettua kunnolla lisävaloja maskin eteen kun maskissa on se ihan joutava tutka  >:(. Led paneeli kilven päälle tai alle alaritilään onnistuu. Haittapuolena on kun valo menee helposti liian alhaalle. Ojan pohjat, notkot, sekä kaikenlaiset painanteet ja montut tiellä jäävät pimeiksi  :-\
Xenon valoilla ref 50, joten lisävoille jää tuossa vielä toiset 50.

Mutta tuskimpa sitä lisävaloja tulee rakenneltua, päivitetään aluksi Xenonit parempiin ja laitetaan jotkin hyvät H7:t pitkiin. Pitkien valojen käyttö jää muutenkin todella vähälle pk-seudulla. Täällä ei tarvi käytännössä edes auton omia pitkiä, hyvät lähivalot paljon tärkeämpi. Maaseudulla ihan eri asia, jossa mahdollisuus ajaa pitkillä pitkiäkin matkoja.

Xenoneissa ajattelin kokeilla joko noita Osramin D1S Xenarc Night Breaker +200% tai vastaavia Philipsin Extreme Vision +150% polttimoita.

https://www.lichtex.de/en/osram-d1s-66140xnb-night-breaker-unlimited-xenarc-xenon-bulb_661407_7469

https://www.lichtex.de/en/philips-d1s-85415xv2-xtreme-vision-gen2-xenon-bulb-lampe-lampara_854158_5359

Molemmissa odotettavissa lyhyt käyttöikä, mutta se on käytännössä tuplat omassa käytössä, koska päivällä ajetaan aina DRL-valoilla ja polttimoita erityisesti kuluttava sytytys/sammutus sykli pieni.

Pitkiin tarttui Motonetin tarjouksesta Philips Racing Vision +150% H7:t...lyhyt käyttöikä niissäkin, mutta ei haittaa niin pitkissä ja valo pitäisi olla erittäin valkoinen.
 
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Tuossa jotain testiä miten ääntä tulee jos katolla Lazer Linear: https://youtu.be/yWSJbLC_yrM
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Onhan noita kattovaloja näkynyt jo pitkään. Monet laittaneet ne kiinni kattotelineeseen.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Tuossa jotain testiä miten ääntä tulee jos katolla Lazer Linear: https://youtu.be/yWSJbLC_yrM

Juuri tuollaista tarkoitin. Eipä tuo paljon ääntä lisää videon perusteella sikäli kun tuo ei ole tyypillinen mainos ja ääntä kaunisteltu ?

Hinnakas tuollainen Lazer Linear 36, mutta kokemukset Lazer:n valoista puhtaasti positiiviset. Rekan katolla Lazerin lisäpitkät ja kyllä näkee 8)
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Nuo kännyköiden desibeli mittarisoftat on vain mitä on. Ei ole kattovalosta kokemusta, ainakin S60 katolla Volvon omat aero kattotelineet viheltää niin että v*tuttaa. Mutta vaikuttaa paljon onko kattoluukun edessä se kangas suoja.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Kraken

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
« Viimeksi muokattu: 28.01.2020, 13:33:34 kirjoittanut Kraken »

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Onko kukaan ehtinyt testaamaan näitä -> https://www.xenonit.fi/epages/xenonit.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015102708/Products/7530

"Ledit valaisevat tasaisesti neljään suuntaan, joten ne antavat luonnollisen kuvion, kuten halogeenipolttimokin - ei varjoalueita."
Tuolla polttimolla polttopiste ihan erilainen kuin H7 halogeenilla joten valokuvio H7 umpiossa todennäköisesti ihan kuraa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Valottomana autoilu pimeään aikaan on yllättävänkin yleistä, selviää Liikenneturvan kyselystä.
https://www.is.fi/autot/art-2000006272064.html

Tähän on myös hyvä tarina. Toinen auto oli huollossa ja sain sijaisauton, jossa ei ole ns. "automaattivaloja". No parempi puolisko ajellut 3kk autolla missä nuo löytyy. Nythän sijaisauto oli jaappanilainen ja valokytkin viiksessä. Mamma oli menossa aamuvuoroon ja tulee repimään mut ylös "Nyt saat kyllä tulla laittamaan autoon valot, kun ne ei lähde mitenkään päälle täältä vasemmasta laidasta". Mä unenpöpperössä totean, että pyöritä vasemmanpuoleisesta viiksestä, johon vastataan mistä viiksestä  ;D. Ei muuta, kuin ulos ja valot päälle viiksestä todeten "Olet vissiin liian kauan ajanut autolla missä on automaattivalot"  ;D. Positiivistä oli, että pimeällä autolla ei lähdetty liikenteeseen kokeilemaan ja negatiivistä, kun ei varata aikaa siihen lähtöön tai viitsitä tutustua autoon. Oli kuulemma pyöritellyt valon kuvaa vasemmalla eli korkeudensäätöä. Kysyin kyllä, että palautithan alkuperäiseen asentoon, joka oli tehty.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Kraken

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
« Viimeksi muokattu: 28.01.2020, 13:33:43 kirjoittanut Kraken »

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Onko kukaan ehtinyt testaamaan näitä -> https://www.xenonit.fi/epages/xenonit.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015102708/Products/7530

"Ledit valaisevat tasaisesti neljään suuntaan, joten ne antavat luonnollisen kuvion, kuten halogeenipolttimokin - ei varjoalueita."

Valmistajan ilmottamat tekniset tiedot:
- Teho 40W / 4000lm / polttimo
- 9 - 36 V
- 300% valoteho halogeenipolttimoon verrattuna
- värilämpötila 6000K
- CANBUS -yhteensopiva

Himottaisi kokeilla volvoon kun saa nykyään näitäkin canbus kelpoisina sekä näissä uusimmissa pienentyneet jäähdyttimet ja led polttimet neljällä kantilla,, pitäisi mahtua volvon umpioon hyvin. Speksien mukaan hakkaisi nykyiset 80W halogen osramit mennen tullen ja palatessa. Nykyään hieman häiritsee kun bi-xenon ja siihen päälle halogen niin menee vähä sekaiseksi. Parempi kun polttimoiden värilämpötilat natsaisi lähemmäksi toisiaan. Arvelisin että Volvon nuot orggis xenonpolttimet on 4300K

Jos xenon lampuissa katsotaan olevan ongelmana se että se valonlähde on noin kaksinkertainen kooltaan halogeeniin nähden, niin se että valonlähde on nelinkertainen tuskin ainakaan parantaa tilannetta.

Käytännössähän tuon mallinen lamppu voi antaa ihan hyvän valokeilan, mutta en mä tuollaista uskaltaisi verkkokaupasta ostaa, vaan jostain jossa eri lamppuja voi kokeilla ja valita niistä parhaiten toimivat.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Valottomana autoilu pimeään aikaan on yllättävänkin yleistä, selviää Liikenneturvan kyselystä.
https://www.is.fi/autot/art-2000006272064.html


Tuokin on kyselynä hieman hankala tulkita.

"Ilman ajovaloja" voi nykyään ajaa monella tavalla, joista jotkut ovat enemmän vaarallisia, jotkut vähemmän. Pahin tilanne on siis tietysti perinteinen valotta ajaminen, jossa autossa ei pala minkäänlaisia valoja, mutta tuo on kyllä ainakin hämärässä ja pimeällä harvinaista. Joskus joku ajelee pelkillä parkeilla, joka on se hankalin kun on alkanut hieman hämärtää, pimeällä ne parkit näkee hieman paremmin, tosin pelkillä parkeilla ajava auto hukkuu helposti muiden autojen valojen sekaan. Yleisinta nykyään lienee tuo huomiovaloilla ajaminen perä pimeänä. Huomiovalollisen auton kyllä havatisee hyvin edestä päin, mutta joskus on kyllä säikäyttänyt kun edessä yhtäkkiä onkin valoton auton perä.

Poissa Kraken

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 67
« Viimeksi muokattu: 28.01.2020, 13:33:53 kirjoittanut Kraken »

Slerbahuuli

  • Vieras
Ite tullut todettua se, että jos valot "näkyy" selvästi, on ne paskat.

Hyvät valot valaisevat sen tiellä/ojassa olevan esteen, ei tietä.

Poissa insinörtti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
^mutta turvallisuuden tunne on korkealla. Sama juttu kuin etusumuvalot päällä moottoritiellä. Se max. 20 m kirkas läntti auttaa kauheasti 100+ nopeuksissa.

Onneksi vain 2/3 osan enemmistö autoilijoista on näin tyhmiä...

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5754
  • www.vrcf.fi
Nostin omia valoja sen verran että hävisi kirkas piste tiestä ja on mukavampi ajella.

Työautostakin kollega käänti lisävaloja alaspäin kun valaisi kuulemma puiden latvat. No sen jälkeen niiden kirkkain piste oli yhtä kaukana kuin auton omien pitkien. Oli pakko pysähtyä kesken matkan nostamaan niitä.

Ja sitten kun lisävalot ei ole liian tehokkaat, näkee lyhyille vaihtaessa paremmin kun silmän ei tarvitse tottua pimeyteen.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

 

Proturbo  Autodiagnoosi