Autodiagnoosi  Carcom Oy

Sähköautot, joko?

  • 3436 Vastauksia
  • 518089 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1440 : 20.10.2019, 22:15:39 »
No kaipa se sähköauto kaupungissa kuluttaa enemmän kuin sähköauto jollain 60km/h tasanopeudella, mutta noin yleisesti se kaupunkikulutus ei ole maantiekulutusta isompi, vaan noin nyrkkisääntönä voi pitää sitä että mitä kovempaa ajaa sen enemmän kuluu.

Tuo mun lause oli ehkä muotoiltu hassusti, mutta tarkoitin sitä että perinteiselle polttomoottoriautolle on ominaista se että se kuluttaa kaupungissa enemmän kuin maantiellä. Sähkö, ja hybridiautot eivät yleensä käyttäydy noin.

Kun oikein yleistetään, niin sähköautoissa ei ole vaihdelaatikkoa ja kun moottoria ohjataan PWM (Pulse Width Modulation) tekniikalla, niin energian kulutus on pienempi pienillä nopeuksilla kuin polttomoottorilla. Häviöt ovat pienemmät. En sitten tiedä onko sähköautoissa muita ohjaustapoja. Tietääkö joku?

Vielä yleisempää on ajaa sähköautolla 120 km/h alueella joko oikeaa nopeutta tai hieman hiljempaa. Polttomoottorilla taas ajellaan 130 - 140 km/h nopeuksia. Tätä mä en tajua miksi....
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8939
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1441 : 20.10.2019, 22:56:55 »
Kun oikein yleistetään, niin sähköautoissa ei ole vaihdelaatikkoa ja kun moottoria ohjataan PWM (Pulse Width Modulation) tekniikalla, niin energian kulutus on pienempi pienillä nopeuksilla kuin polttomoottorilla. Häviöt ovat pienemmät. En sitten tiedä onko sähköautoissa muita ohjaustapoja. Tietääkö joku?

Vielä yleisempää on ajaa sähköautolla 120 km/h alueella joko oikeaa nopeutta tai hieman hiljempaa. Polttomoottorilla taas ajellaan 130 - 140 km/h nopeuksia. Tätä mä en tajua miksi....

No siis lähinnä sähköautossa hyötysuhde ei riipu kuormituksesta, joten ilmanvastus on määräävin tekijä energiankulutuksen vaihtelussa nopeuden mukaan. (Periaatteessa hyvin hitaaseen mennessä ilmastoinnin tai lämmityksen energiankulutus alkaa korostua, kun niitä käytetään pitempi aika per ajomatka.)

Polttiksen hyötysuhde on vielä tavanomaistakin surkeampi kun ajetaan hitaasti, ja ilman start&stoppia se kuluttaa paikallaanseistessäkin. Sähköllä ei tule vastaavaa penaltia taajama-ajosta, mutta korkeissa nopeuksissa se ilmanvastus nostaa kulutusta.

Ja sähkiksen kulutushan on AINA suuruusluokkaa 3-4 kertaa pienempi kuin polttiksen, jos lompakolla mitataan (€/km).

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1442 : 21.10.2019, 07:16:47 »
Kun oikein yleistetään, niin sähköautoissa ei ole vaihdelaatikkoa ja kun moottoria ohjataan PWM (Pulse Width Modulation) tekniikalla, niin energian kulutus on pienempi pienillä nopeuksilla kuin polttomoottorilla. Häviöt ovat pienemmät. En sitten tiedä onko sähköautoissa muita ohjaustapoja. Tietääkö joku?

Vielä yleisempää on ajaa sähköautolla 120 km/h alueella joko oikeaa nopeutta tai hieman hiljempaa. Polttomoottorilla taas ajellaan 130 - 140 km/h nopeuksia. Tätä mä en tajua miksi....
Taitaa uudessa Porschen Taycanissa olla 2 vaihdetta.

Olisiko syy että sähköllä ajavat tietää että nopeuden nosto lisää kulutusta kun taas polttomoottori kuskeja ei kiinnosta, paitsi silloin kuin polttoaineen hinta nousee 2cnt niin hirveä huuto.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1443 : 21.10.2019, 07:26:28 »
Olisiko syy että sähköllä ajavat tietää että nopeuden nosto lisää kulutusta kun taas polttomoottori kuskeja ei kiinnosta, paitsi silloin kuin polttoaineen hinta nousee 2cnt niin hirveä huuto.
Tai sitten se, että varmistellaan perillepääsyä (vaikka kantama riittäisikin).

Polttiksella pääset perille, vaikka 200km/h jatkuvasti soittaen. Tankkaaminen vie ~2-3 minuuttia.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1872
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1444 : 21.10.2019, 16:56:22 »
Kyllähän sitä toisinaan näkee todella varovaisen hitaasti valuttelevia priuksiakin tuolla, ovat kai jotain ekoautoilun äärimmilleen vieviä, mutta varsinaiseen energian kulutukseen tuo ei liity.

Kun oikein yleistetään, niin sähköautoissa ei ole vaihdelaatikkoa ja kun moottoria ohjataan PWM (Pulse Width Modulation) tekniikalla, niin energian kulutus on pienempi pienillä nopeuksilla kuin polttomoottorilla. Häviöt ovat pienemmät. En sitten tiedä onko sähköautoissa muita ohjaustapoja. Tietääkö joku?

En nyt voi sanoa että olisin mitenkään erityisen hyvin selvillä sähköautojen tekniikasta, mutta melko vakaasti olen kyllä sitä mieltä että nuo nopeuden/tehon muutokset tehdään niissä taajuusmuuntajilla ja ovat vaihtovirtamoottorit, eikä PWM ohjattuja tasavirtamoottoreita.

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1445 : 21.10.2019, 20:52:41 »
Taitaa uudessa Porschen Taycanissa olla 2 vaihdetta.

Olisiko syy että sähköllä ajavat tietää että nopeuden nosto lisää kulutusta kun taas polttomoottori kuskeja ei kiinnosta, paitsi silloin kuin polttoaineen hinta nousee 2cnt niin hirveä huuto.

Veikkaan, että Porschen suunnittelussa on keskitytty enemmän Teslan päihittämiseen kuin pihistelyyn.

Sähköllä ajaminen opettaa aika nopsaan miettimään jopa "sopivaa" reittiä kulutuksen pienentämiseksi. Ilmanvastus kasvaa neliönä nopeuden suhteen eli hiljaisempi vauhti säästää helposti polttoainekuluissa.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1446 : 21.10.2019, 21:30:38 »
Ilmanvastus kasvaa neliönä nopeuden suhteen eli hiljaisempi vauhti säästää helposti polttoainekuluissa.
Tuon (nopeuden) merkitys taitaa kasvaa sähköautossa enempi, kuin polttomoottorilla ajaessa nopeusrajoitusten mukaisesti. Tällä tarkoitan sitä, että usein tuntuisi autotehtaat hakevan taloudellista osakuorma-aluetta sinne 90-120km/h tuntumaan, jolloin moottori käy hyvällä hyötysuhteella. Tuon alle hyötysuhde kärsii, toki kulutus voi silti olla pienempi ajaen jotain 60km/h.
Sähköautolla hyötysuhde on likimain sama kokoajan, joten korkean ja matalan nopeuden kulutuserot voivat olla jopa merkittäviä.

"Täysillä" ajaessahan molemmat vievät sen mitä kykenevät, mutta se onkin eriasia.

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1447 : 21.10.2019, 22:03:15 »
Tuon (nopeuden) merkitys taitaa kasvaa sähköautossa enempi, kuin polttomoottorilla ajaessa nopeusrajoitusten mukaisesti. Tällä tarkoitan sitä, että usein tuntuisi autotehtaat hakevan taloudellista osakuorma-aluetta sinne 90-120km/h tuntumaan, jolloin moottori käy hyvällä hyötysuhteella. Tuon alle hyötysuhde kärsii, toki kulutus voi silti olla pienempi ajaen jotain 60km/h.
Sähköautolla hyötysuhde on likimain sama kokoajan, joten korkean ja matalan nopeuden kulutuserot voivat olla jopa merkittäviä.

"Täysillä" ajaessahan molemmat vievät sen mitä kykenevät, mutta se onkin eriasia.

Olet oikeassa. Polttomoottorin taloudellisin kuorimitus on viritelty joko tehtaalla tai sitten nyrkkipajalla moottorinohjauskartalla oikeaan kohtaan. Omaan VAG-autoon tehtiin optimikartta, joka viritettiin 90 km tuntinopeuteen. Kartalla tuohon kierroslukuun asetettiin hieman tavallista enemmän vääntöä.

Sähkömoottorilla kulutus kasvaa lineaarisesti välillä 0 - 100 % nominaaliteho. Taajuusmuuttajalla voi tietysti kuormittaa moottoria enemmänkin, mutta silloin moottori lämpenee ja hyötysuhde heikkenee.
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12485
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1448 : 22.10.2019, 07:44:46 »
Veikkaan, että Porschen suunnittelussa on keskitytty enemmän Teslan päihittämiseen kuin pihistelyyn.

Sähköllä ajaminen opettaa aika nopsaan miettimään jopa "sopivaa" reittiä kulutuksen pienentämiseksi. Ilmanvastus kasvaa neliönä nopeuden suhteen eli hiljaisempi vauhti säästää helposti polttoainekuluissa.
Ainakin perustelivat tuolla vaihteistolla juurikin taloudellisuutta. Tietty ilman vaihteistoa olisi kiihtyvyys huonompi. Lisäksi tuossa taisi olla että tasavauhdilla maantiellä takamoottori putoo pelistä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Kaide

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 348
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1449 : 23.10.2019, 17:31:45 »
Tällanen diesel generaattori latausasema vois olla hyvä


Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1450 : 23.10.2019, 18:34:12 »
Tällanen diesel generaattori latausasema vois olla hyvä

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Joka pihaan tollanen...  :D
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa matalaut

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 430
  • Volvo V60 D6 Twin Engine -16
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1451 : 23.10.2019, 19:43:32 »
Joka pihaan tollanen...  :D

... ja suomessa tuossa pitää käyttää dieseliä. Polttoöljy ei käy....
Aikaisemmat: Volvo V60 D6 hybrid -14, VW Touran 1.6 TDI Bluemotion -11, VW Passat  3C 2.0TDI 4wd -09, Nissan X-trail 2.2td -03, Volvo V40 1,9TD -01,Toyota Corolla 1.6 -04, VW Transporter 2.4D -92, VW Golf III 1.9td -96, VW Golf III 1.8 -92, Opel Corsa 1.2 -86, Volvo 242 -76, Mazda Marella 1.3 -76

Poissa hessu80

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2696
Vs: Sähköautot, joko?
« Vastaus #1452 : 23.10.2019, 20:36:10 »
Tällanen diesel generaattori latausasema vois olla hyvä

(Kuva poistettu lainauksesta.)
Tässä on taas menny lapsi pesuveden mukana pahemman kerran...
V90 D3 AWD Business Inscription aut -18, V40 D2 business aut -16

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

Carcom Oy  Ateho