Samppasport  Futurez

Ardic huolto ja ongelmat

  • 1902 Vastauksia
  • 784439 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ErkkiXC

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1013
  • XC70 D4 AWD -16, aito ruotsalainen
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1365 : 02.03.2018, 16:14:41 »
Kannattaa ostaa geeli tyyppinen akku se latautuu nopeammin ja pitää jännitteen paremmin
Enpä kyllä ala tuohon enää uutta akkua ostamaan. Tuo alkuperäinen silloin aikoinaan ei kyllä herjannut mitään alijännitteestä, toimi kuin junan vessa, jos vaan oli bensaa tankissa tarpeeksi. Ja onhan tuossa myös tuo säteilijä ja sisätilan lämmitin ja kun ei enää tarvii olla joka aamu lähdössä, niin hyvin pärjää. Parempi tietty, jos toimis niin kuin pitääkin.

Poissa ErkkiXC

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1013
  • XC70 D4 AWD -16, aito ruotsalainen
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1366 : 02.03.2018, 16:17:04 »
Agregaatti mökille. ;)

On siellä, mutta kun se mantereen parkkipaikka on n kilometrin päässä mäkkisaaresta, niin ei oikein viitsi roudata sitä sinne. Tosin nyt pääsis varmaan autolla saareen astikin, sen verran vähän lunta jäällä.

Poissa Jerkki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1367 : 03.03.2018, 16:57:36 »
Noniin.
Omassa kulkineessa (XC90 vm08) ostosta lähtien ardic piti sirkkelimäistä ääntä kaksi talvea mutta toimi muuten erinomaisesti.
Viime syksynä päätin tehdä ardicille huollon, jossa:
- Vaihdoin vesipumpun (tarvike Bosch)
- Lyhensin paloputkea
- Vaihdoin uuden PA-letkun
- Suurensin liekkivahdin reikää

Sirkkelimäinen ääni ei hävinnyt ja ajattelin sen tulevan puhallinyksikön moottorista ja päätin että vaihdan sen sitten kun moottori hajoaa.
Lisäksi huollon jälkeen lämmitin ei tahtonut pysyä päällä, kuin vasta toisen pakkokäynnistyksen jälkeen.

Alkutalven ardic toimikin ihan ok ja sitten kun kunnon pakkaset alkoivat niin samalla ongelmat alkoivat.
- Puhallin käynnistyy sykli "ottaa kierroksia ja hiljenee...ottaa kierroksia ja hiljenee..." ja tätä voi tehdä vaikka kuinka kauan.
- PA-pumppu ei ala nakuttamaan.

Tämän jälkeen huollettu ja vaihdettu:
- Poltinyksikkö vaihdettu uuteen --> Ei vaikutusta
- Hehku vaihdettu uuteen --> Ei vaikutusta
- Termostaatti vaihdettu --> Ei vaikutusta
 >:(
Vikakoodia ei anna.

Mistähän seuraavaksi lähtisi vikaa etsimään tai millä testaustavoilla (mittaamalla tms)?
Nyt: V70 D5 AWD 205hv (245hv) -10 ja S60 2.4 140hv -01
Ex: S80 2.4D -163hv -08, XC90 D5 185hv AWD -08, V70 2.4D 1165hv -06, V70 2.4 170hv -01

Poissa Jerkki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1368 : 03.03.2018, 18:49:45 »
Noniin.
Omassa kulkineessa (XC90 vm08) ostosta lähtien ardic piti sirkkelimäistä ääntä kaksi talvea mutta toimi muuten erinomaisesti.
Viime syksynä päätin tehdä ardicille huollon, jossa:
- Vaihdoin vesipumpun (tarvike Bosch)
- Lyhensin paloputkea
- Vaihdoin uuden PA-letkun
- Suurensin liekkivahdin reikää

Sirkkelimäinen ääni ei hävinnyt ja ajattelin sen tulevan puhallinyksikön moottorista ja päätin että vaihdan sen sitten kun moottori hajoaa.
Lisäksi huollon jälkeen lämmitin ei tahtonut pysyä päällä, kuin vasta toisen pakkokäynnistyksen jälkeen.

Alkutalven ardic toimikin ihan ok ja sitten kun kunnon pakkaset alkoivat niin samalla ongelmat alkoivat.
- Puhallin käynnistyy sykli "ottaa kierroksia ja hiljenee...ottaa kierroksia ja hiljenee..." ja tätä voi tehdä vaikka kuinka kauan.
- PA-pumppu ei ala nakuttamaan.

Tämän jälkeen huollettu ja vaihdettu:
- Poltinyksikkö vaihdettu uuteen --> Ei vaikutusta
- Hehku vaihdettu uuteen --> Ei vaikutusta
- Termostaatti vaihdettu --> Ei vaikutusta
 >:(
Vikakoodia ei anna.

Mistähän seuraavaksi lähtisi vikaa etsimään tai millä testaustavoilla (mittaamalla tms)?

Äsken testattua
Vesipumppu:
- suoraan akkuun kytkettynä pyörii
- Ardic päällä ei jännitettä liittimeen

PA-pumppu
- suoraan akkuun kytkettynä naksahtaa
- Ardic päällä ei minkäänlaista jännitettä liittimeen

Sulakkeet tarkistettu.

Ardicin ohjausyksikkö irtoitettu ja avattu ja päällisin puolin ok:n näköinen.

Voisiko vika olla jäähdytysnesteen lämpötila-anturi vaiko boksissa
« Viimeksi muokattu: 03.03.2018, 18:56:39 kirjoittanut Jerkki »
Nyt: V70 D5 AWD 205hv (245hv) -10 ja S60 2.4 140hv -01
Ex: S80 2.4D -163hv -08, XC90 D5 185hv AWD -08, V70 2.4D 1165hv -06, V70 2.4 170hv -01

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6024
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1369 : 03.03.2018, 21:22:50 »
Humppaava käynti, suutin, paineensäädin tai polttoaineen muu saanti, oisko linjassa tukkeumaa?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Jerkki

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1370 : 04.03.2018, 10:44:53 »
Äsken testattua
Vesipumppu:
- suoraan akkuun kytkettynä pyörii
- Ardic päällä ei jännitettä liittimeen

PA-pumppu
- suoraan akkuun kytkettynä naksahtaa
- Ardic päällä ei minkäänlaista jännitettä liittimeen

Sulakkeet tarkistettu.

Ardicin ohjausyksikkö irtoitettu ja avattu ja päällisin puolin ok:n näköinen.

Voisiko vika olla jäähdytysnesteen lämpötila-anturi vaiko boksissa

En usko että on tukkeessa, kun mikään muu laite puhaltimen lisäksi ei lähde päälle.

Ohessa video pätkää mitä lämmitin tekee:
https://www.dropbox.com/s/v7c2bd2bpl302dn/VID_20180304_101157.mp4?dl=0
Eli vesipumpulle antaa vähän jännitettä ja pumppu pyörähtää vähän ja sitten sykli loppuu. Kokeilin tätä vanhalla vesipumpulla, niin ihan pari kierrosta ehtii pumppu pyörimään.

Nyt oli pakko laittaa paketti nippuun, kun työreissu kutsuu. Jospa tän sais toimimaan ens talvelle...  :buck2: :buck2:
Nyt: V70 D5 AWD 205hv (245hv) -10 ja S60 2.4 140hv -01
Ex: S80 2.4D -163hv -08, XC90 D5 185hv AWD -08, V70 2.4D 1165hv -06, V70 2.4 170hv -01

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6024
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1371 : 04.03.2018, 11:00:58 »
Kokeilisin melkein eri ohjausyksiköllä seuraavaksi, jos pumppu ei kerran nakuta niin tuohan feilaa varmaan heti alun itsetestaamisessa ja sen kyllä pitäisi luovuttaa eikä jatkaa loputtomiin.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa k004781

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1372 : 05.03.2018, 13:58:25 »
Hei

Nopea kysymys; auto xc70 -04 ja vikana paisuntasäiliöön kupliva pakokaasu tai sitten systeemi kiehuu ardicin käydessä. Auto siis seisoo kylmänä ja ardicilla lämmitys kun tämä tapahtuu. Hävittää jäähdytysnestettä ajossa tosi vähän, mutta ardicilla lämmittäessä seisovaa autoa, paljon. Neste taitaa ainakin osa tulla paisuntasäiliön korkin kautta, jota pidän "löysällä" tuon paineen muodostuksen takia. Sisätilat lämpiää lämmityslaitteen puhaltimen pyöriessä, eikä ardic sammuta ylilämmöstä itseään (kai siinä ylilämpösuoja on?), joten oletan palopesän laitteessa olevan halki. Oletanko väärin?


Päivitys tähän; vika tosiaankin taisi olla tuossa kv-pumpussa, vaihdoin vkl.na sen uuteen ja ainakin tämän aamun lämmityksen aikana ei nestettä kadonnut. Kiitos vinkeistä.  :)

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6024
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1373 : 05.03.2018, 14:56:41 »

Päivitys tähän; vika tosiaankin taisi olla tuossa kv-pumpussa, vaihdoin vkl.na sen uuteen ja ainakin tämän aamun lämmityksen aikana ei nestettä kadonnut. Kiitos vinkeistä.  :)

Hyvä! Mä olen aina sitä mieltä että jos ei ole 5 vuoteen vaihdettu Ardicin pumppua, se ei ole väärin kun on niin halpa ja helppo tehdä itsekin. Säästää sitä kalliimpaa osaa eli lämmönvaihdinta toimiva pumppu. Pitää lämpimimmillä keleillä ottaa omastakin taas puskuri irti ja katsoa pyörittääkö uusi ohjausboksi pumppua eri suuntaan kuin aiempi, kun kiehutusongelma alkoi boksin vaihdosta ja ardicin välipohja ei sitä ikuisesti kestä.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa tiiteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • VSC
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1374 : 08.03.2018, 20:50:00 »
Moi!
Volvoni ardic antaa vikakoodin CEM-1E05, joka siis on yhteysvirhekoodi. Mistä lähtisin vikaa etsimään? Ardicissa vika ei ole kun sen juuri huolsin kokonaan. onko vika itse cem yksikössä, vai joku tietty johto jostain hankautunut/poikki? polttaa myöskin konehuoneen aux.heater sulakkeen.
2004 s80 d5

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6024
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1375 : 08.03.2018, 23:12:03 »
Voipi tosiaan olla johdot oikosulussa.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa tiiteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • VSC
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1376 : 08.03.2018, 23:38:07 »
Voipi tosiaan olla johdot oikosulussa.

No sitähän minäki veikkaisin, mutta mitä johtoa etsiä ja mistä? ;D

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1377 : 09.03.2018, 06:18:50 »
En tiedä onko näissä samaa kuin vanhemmissa, mutta maajohto on turhan ohkainen mahdollisesti ja sulanut johtonipussa.. Mun ardiciin maajohto vedettiin liki suoraan runkoon huollossa, kun alkuperäinen palaa johtosarjan mukana johonkin tulipellin tienoolle asti. Ei ollut vielä sulanut ihan pskaksi, mutta selkeästi oli jo mennyt johdot nipuksi sitä missä maakaapeli menee johtonippuun. Fiksailtiin siitä samalla johdot ja nyt on pelannut myös uuden omistajan aikana.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6024
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1378 : 09.03.2018, 08:37:59 »
Toisessa topicissa tunnettuina paikkoina mainittiin myös ardicin johtosarjan läpiviennit.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa tiiteri

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • VSC
Vs: Ardic huolto ja ongelmat
« Vastaus #1379 : 10.03.2018, 00:43:58 »
Toisessa topicissa tunnettuina paikkoina mainittiin myös ardicin johtosarjan läpiviennit.
Nyt tuki jotain progressia, mutta ei. Sulake ei nyt napsunut, releytyksellä näemmä tehty... Mutta yksikköön ei saatu mitää elämää testerillä. ei toiminut mikään koska CPM potki pihalle, ja kun rele oli "deaktivoitu" CEM ilmoitti että CPM yksikköön ei saada yhteyttä. Onko siis ardikin ohjainpoksi kaputsna vai vienkö Sähköpisteeseen jatkotutkimuksiin :idiot2: >:(

 

Proturbo  Autodiagnoosi