Samppasport  Futurez

ilmastointi työntää liian kylmää

  • 67 Vastauksia
  • 41403 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ay28922

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Sisäilmalämpöanturi ja sen puhallin, V70II '00
« Vastaus #15 : 27.01.2012, 21:50:50 »
Kyseessä siis kuvan laite ja huomasin polttimorempan yhteydessä, että lämpöanturin jalka on poikki. En ihan saanut tarkennettua kuvaa siitä, mutta poikki se on.
Tuo anturi voisi olla vaihdettavissa, onko joku tehnyt?
Entä pitäisikö puhaltimen lähteä pyörimään kun auto on käynnissä ja ilmastointi automaatti -asennossa? Sormin pyörittelemällä pyörii keveästi.





« Viimeksi muokattu: 28.01.2012, 08:10:05 kirjoittanut ay28922 »

Poissa ay28922

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #16 : 28.01.2012, 07:55:16 »
Mulla sama vaiva, siis sisätilan lämpöanturi on rikki. Huomasin että toinen anturin jalka on poikki. Ehdin jo perustaa uuden säikeenkin kuvien kera, mutta oishan sitä voinut täälläkin asiaa repostella..
Muistan kanssa tuon Miksun mainitseman säikeen jossa vaihdettiin tuo PTC vai mikä se nyt oli vastus. Olen sitä etsiskellyt, mutten ainakaan vielä ole löytänyt.

Poissa ay28922

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #17 : 28.01.2012, 08:04:44 »
Löysin tämän linkin wanhaan sivustoon kun keksin lisätä sanan ntc google-hakuun:
http://www.volvolandia.com/SVF/index.php?topic=61187.30;wap2
Mutta tuosta linkistä pakko-ohjataan Landia Areenaan... ja sieltä en löydä mitään asiaan liittyvää.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #18 : 28.01.2012, 09:13:48 »
Löysin tämän linkin wanhaan sivustoon kun keksin lisätä sanan ntc google-hakuun:
http://www.suomenvolvofoorumi.fi/SVF/index.php?topic=61187.30;wap2
Mutta tuosta linkistä pakko-ohjataan Landia Areenaan... ja sieltä en löydä mitään asiaan liittyvää.

Kokeilin etsiä myös, mutta ei tartu silmään kyseinen topic.
Volvolandian vanha foorumi taisi kadota palvelimen vaihdon yhteydessä kokonaan tässä hetki sitten, joten sieltä ei enää löydy :(

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5074
  • Volvo taka ja etuvetoisena
Vs: Sisäilmalämpöanturi ja sen puhallin, V70II '00
« Vastaus #19 : 28.01.2012, 19:20:35 »
Anturin saa siniseltä , ei ollut kallis ja vaihdon jälkeen ilmastontikin toimii.. Anturi haistelee sisäilmaa ja antaa tietoa eteenpäin.
Käyttis:   Volvo V70 2,5T 2007
Harraste: Volvo 240 GL 1988

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: Sisäilmalämpöanturi ja sen puhallin, V70II '00
« Vastaus #20 : 29.01.2012, 17:07:27 »
Anturin saa siniseltä , ei ollut kallis ja vaihdon jälkeen ilmastontikin toimii.. Anturi haistelee sisäilmaa ja antaa tietoa eteenpäin.

Anturihan ei ole tuo, jossa on propelli, itse lämpötilaa mittaava anturi on ilmastointipanelin piirilevyyn kiinnitetty komponentti.
Ajattelin vaan mainita, kun tuo imuri systeemi taitaa maksaa se muutaman kympin  ja ilmastointipanelin saa alta tonnilla, jossa lämpötila-anturikin tulee. (600-800€?)

Poissa LK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • S80 2,5D -99 by Dera, sekä S60 2,5T AWD
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #21 : 30.01.2012, 08:26:38 »
Juu edelleen verkot vesillä anturin tyypin selvittämiseksi. Etsivä ei ole vielä löytänyt.

Poissa ay28922

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #22 : 30.01.2012, 17:07:04 »
Ajattelin ottaa ilmastointisäätöpaneelin irti ja yrittää mitata tuo sisäilman haistaja. Mullahan on vaan sen jalka poikki, joten itse komponentti saattaisi olla ehjä. Kuka osaisi kertoa miten sen voi mitata oikein, jotta osaa siis ostaa osan oikeilla arvoilla? Varmaan jossain lämpötilassa.. tjms.

Poissa LK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • S80 2,5D -99 by Dera, sekä S60 2,5T AWD
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #23 : 01.02.2012, 14:44:45 »
Lämpötilalla ei kai väliä kunhan tiedät missä lämpötilassa se osa on. Eli esim pöydällä +20C.
Kaivellaan sitten taulukoista kun olet saanut vastusarvon jossain lämpötilassa.

Poissa ay28922

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #24 : 02.02.2012, 10:42:33 »
Lämpötilalla ei kai väliä kunhan tiedät missä lämpötilassa se osa on. Eli esim pöydällä +20C.
Kaivellaan sitten taulukoista kun olet saanut vastusarvon jossain lämpötilassa.
Hienoa, kiitos etukäteen avusta! Kunhan san polttimot kotiin, niin tulee syy ottaa paneeli taas irti. Tapahtuu viimeistään viikonloppuna. Toivottavasti saan jonkun vastusarvon mitattua tuosta...

Poissa ay28922

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #25 : 04.02.2012, 13:25:52 »
Nyt on polttimot vaihdettu ja onnistuin kuin onnistuinkin saamaan jonkun arvon mitattua tuosta anturista.
Huonelämpötilassa (+20,5   :) ) n. 11kOhm ja hieman hiustenkuivaajalla lämmitettynä vastusarvo tippui puoleen.
Joten kuka osaa ja mitä päätellä tästä lukemasta... ?

Paneelin purkutyö oli lopulta helppo, kunhan rohkeutta oli ensin kerätty. Ensin käänsin lämmönsäätimet toiseen laitaan.
Mustan takakannen ruuvit irti ja kansi kammetaan varovasti irti.
Emokortin ruuvit irti ja kortti kammetaan varovasti irti. Sitten NTC vastus onkin jo käsissä.

Muutama kuvatus:


Tuolla se anturi reiässä näkyy. Pirun pieni.


Tältä "emokortin" takapuoli näyttää irroitettuna


Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #26 : 04.02.2012, 13:45:17 »
Eikös tuon saisi korjattua, juota vähän jostain johdosta kuparisäikeitä joilla yhdistät katkenneen johtimen, virtaa ei juuri kulje, joten 1-2 säiettä varmaan on jo tosi bueeno..

Poissa ay28922

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #27 : 04.02.2012, 15:28:30 »
Eikös tuon saisi korjattua, juota vähän jostain johdosta kuparisäikeitä joilla yhdistät katkenneen johtimen, virtaa ei juuri kulje, joten 1-2 säiettä varmaan on jo tosi bueeno..
Ei onnistu millään, jalka on katkennut ihan juuresta. Eikä toista päätä kunnolla edes tunne komponentin pinnalta.

Poissa LK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 241
  • S80 2,5D -99 by Dera, sekä S60 2,5T AWD
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #28 : 05.02.2012, 11:09:45 »
Nyt on polttimot vaihdettu ja onnistuin kuin onnistuinkin saamaan jonkun arvon mitattua tuosta anturista.
Huonelämpötilassa (+20,5   :) ) n. 11kOhm ja hieman hiustenkuivaajalla lämmitettynä vastusarvo tippui puoleen.
Joten kuka osaa ja mitä päätellä tästä lukemasta... ?

Oletko varma tuosta pilkun paikasta?
1,1 kOhm usuisi suunnilleen jos olisi PTC1000.
Toinen mikä ei mene järkeen on että vastus pienenee lämmitettäessä.
No miksi se sitten pitää kajuuttaa kylmempänä poikki mennessään. Eli silloin vastus on vähintäänkin riittävän suuri. Mikä vastaa siis pirun kylmää (siis jos olisi NTC). Eli lämmitin pitäisi huutaa kuin viimeistä päivää.
Jos taas on PTC niin poikki mennessään, ja vastuksen noustessa korkeaksi olettaa olevan pirun kuuma. Silloin pukkaa pelkkää kylmää. Niinkuin nyt aika monella foorumilaisella on tehnyt.
Tossa voi toki ohjelmassa olla jokin kohta mikä aktivoituu kun vastuksen arvo on liian suuri.

Kokeilisin silti korjauksena jouttaa tuota kasaan. Varovasti lämmität sitä kolvilla ja turaat siihen tipan tinaa. Saattaa ottaa kiinni siihen päähän mitä ei meinaa sormella tuntea. Ei kai siinä mitään menetä. Jos kokeilet tuota niin mittaa vielä juottamisen jälkeen vastus. Katso myös mitä lämmitys tekee sille vastukselle.

Jatketaan vielä selvittelyä.

Poissa ay28922

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: ilmastointi työntää liian kylmää
« Vastaus #29 : 05.02.2012, 13:00:37 »
Oletko varma tuosta pilkun paikasta?
1,1 kOhm usuisi suunnilleen jos olisi PTC1000.
Toinen mikä ei mene järkeen on että vastus pienenee lämmitettäessä.
No miksi se sitten pitää kajuuttaa kylmempänä poikki mennessään. Eli silloin vastus on vähintäänkin riittävän suuri. Mikä vastaa siis pirun kylmää (siis jos olisi NTC). Eli lämmitin pitäisi huutaa kuin viimeistä päivää.
Jos taas on PTC niin poikki mennessään, ja vastuksen noustessa korkeaksi olettaa olevan pirun kuuma. Silloin pukkaa pelkkää kylmää. Niinkuin nyt aika monella foorumilaisella on tehnyt.
Tossa voi toki ohjelmassa olla jokin kohta mikä aktivoituu kun vastuksen arvo on liian suuri.

Kokeilisin silti korjauksena jouttaa tuota kasaan. Varovasti lämmität sitä kolvilla ja turaat siihen tipan tinaa. Saattaa ottaa kiinni siihen päähän mitä ei meinaa sormella tuntea. Ei kai siinä mitään menetä. Jos kokeilet tuota niin mittaa vielä juottamisen jälkeen vastus. Katso myös mitä lämmitys tekee sille vastukselle.

Jatketaan vielä selvittelyä.

Mullahan oli se ongelma tämän kanssa, että anturin jalka on poikki ja se on varmaan näin ollutkin koko sen ajan mitä auto on minun omistuksessa ollut. Joten en välttämättä edes tiedä kuinka lämmintä kabiinissa voi olla kun lämmityslaite toimii oikein...

Kyllä toi vastuksen alenema havaittiin kumpikin (vaimo ja minä) kun tätä mitattiin. Ylipäätään mittaaminen oli pirullisen hankalaa, koska a) toi on kooltaan alle puolet nuppineulan pään koosta b) se jalka on poikki komponentin pinnan tasalta tai alle. Toisaalta jos mitatessa mittajohdot olis liikkuneet, se johtaisi minusta vastuksen kasvuun.

Toi tinaamisvaihtoehto tuntuu aika mahdottomalta toteuttaa.

Täytynee yrittää mitata vastusta vielä. Viritän vaikka neulan siihen toiseen päähän millä tökin komponentin pintaa... ::)

 

KL-varaosat  Race.fi