RallyBaron  Samppasport

T5 B5234t5 moottoriin takavetoisen laatikko?

  • 43 Vastauksia
  • 31041 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa manipulaatiomies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 30
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 B5234t5 moottoriin takavetoisen laatikko?
« Vastaus #15 : 09.01.2013, 17:21:33 »
Äkkiseltään katseltuna nuita m90 ei tunnu aivan joka nurkalla olevan myynnissä, ainakaan järkihintaan... mutta vaikuttaisi muuten minun käyttötarkoituksiin sopivalta, auto tulee kilpiin mutta semmoiseksi ratapäiväleluksi kuitenki. Bolt-on aski kiinnostais kuitenki sikäli koska mulla ei oo mahdollisuutta itsellä koneistaa eikä hitsata alumiinia.

Millaista ZF laatikkoa tarkoitat boost? Manuaali, automaatti...? Taitaa kyl lipsua hieman ohi otsikon tämä, sorry vaan...
V70 2.5 tdi -99
+nippu muun merkkisiä...

Älä tee tänään sitä minkä voit jättää huomennakin tekemättä.

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: T5 B5234t5 moottoriin takavetoisen laatikko?
« Vastaus #16 : 09.01.2013, 22:06:01 »
Mulla hajos M90 jo reilu 500nm väännöllä.
Omista kokemuksista voin sanoa että kaikin puolin M90 on täysi suoli koko laatikko hintaansa nähden. Ei kestä kilometrejä kun laakerit ja synkat on loppu.

Emännän 940 B230fk:lla on ajettu nyt noin 350000km ja 3.vaihteen synkka valillä rutisee m90:ssä ja ei tosiaan ole kiusattu tuota laatikkoa...

Jännää.. Itellä menty 500000km ja ei tosiaan rutise mikään syncro ja kiusattu on.. Vaihdekepissä tuntuma kuin uudessa, ei ole soppakauhaa nähnykkään eli parempi kuin monissa uusissa autoissa. 700nm rajapyykki tuskin tulee ihan heti vastaan ainakaan meidän sätöksissä.

Tiedä sitten..
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: T5 B5234t5 moottoriin takavetoisen laatikko?
« Vastaus #17 : 09.01.2013, 22:18:42 »
Itellä on melkein 680tkm ajettu M90 laatikko omassa 945 dieselissä ja hyvin toimii vieläkin....

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: T5 B5234t5 moottoriin takavetoisen laatikko?
« Vastaus #18 : 10.01.2013, 08:42:50 »
Vastaan on tullut M90 laatikoita jotka on vaihdettu jo 200 tonnin kohdalla.
Jos mittarissa on 680 niin onko tiedossa koko auton historia?

Omat kokemukset vaan on M90 laatikoista huonoja, mulla on niitä ollut ajossa 3kpl ja kaikissa on ollu jotain huonoa.
Siirtäjäkehto katkennut, synkkarengas katkennut, synkat loppuun kuluneita, kaikki 3 vaihteen rattaat sileänä, yms.   

BMW E36 328/M3 320z laatikko tai sitten vanhempi 310z joka on sama lodju, näitä on uudemmissakin ja 500 sarjassa myös.
Tuon laatikon kanssa pitää asentaa 3.54 tai 3.31 perä välitys koska 5.vaihde on suora.

Välityksiä en tarkemmin muista enkä jaksa kaivaa googlesta.

Yksi vaihtoehto on myös gs6-37bz tai dz  nämä on suht halpoja ja on 6.vaihdetta, kutosen ylivaihde oli muistaakseni 0.8 jotain.. Nämä on 2 litraisen dieselin perästä, laatikko on speksattu kestämään huhu puheiden mukaan noin 500nm jatkuvaa.  Mutta lähiaikoina selviää rattaiden paksuus ja laatikon rakenne tuohon 5.vaihteiseen verrattuna.

Sit jos haluaa todella rajuille väännöille laatikon niin GS6-53bz on isojen kutosien ja v10 perästä oleva 6 vaihteinen jota on käytetty esim myös M6 bemareissa.

Nämä kaikki on manuaaleja.

Omakohtainen kokemus tuosta 5. vaihteisesta on että eipä enää laatikko parempi vai olla.
Kummassakin mun kesäkiesissä on tuommoinen.
 

 
« Viimeksi muokattu: 10.01.2013, 08:50:30 kirjoittanut boost »
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: T5 B5234t5 moottoriin takavetoisen laatikko?
« Vastaus #19 : 10.01.2013, 14:52:05 »
Noh, eipä se tarkoita, että kaikki m90 laatikot on susia, jos sulla on ollu huonoja.

Olen kolmas omistaja tuossa mun ysissä. joka ikinen nippeli ja nappeli on merkattu huoltokirjaan ja laatikosta ei mitään mainintaa, joten orkkis on..

Kilometrejä edelleen takana se 500 000.  :hello:


Oikeassa oot kyllä noitten laatikoiden hinnan suhteen, mutta jos jotkut pitää m4x laatikoilla 200e hintaa niin niin. :idiot2:

Yks mikä harmittaa tuossa m90 laatikossa on lyhyt vitonen. :tickedoff:



Ps. Kuka tietää minä vuonna tuli vahvempi syncro ?
« Viimeksi muokattu: 10.01.2013, 14:53:51 kirjoittanut ässäarpa »
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: T5 B5234t5 moottoriin takavetoisen laatikko?
« Vastaus #20 : 10.01.2013, 15:21:40 »
Ei siinä synkassa mitään eroa ole vaan 3.vaihteen rattaan vieressä oleva semmoinen prikka joka on irtonainen vanhemmissa ja esim. mulla oli tinakoneen lodjussa krymppi liitoksella kiinni, tosin varmistehitsasin sen sillon vielä.

Se prikka kuulemma irtoaa  nopeassa vaihdossa, kun synkka vähän pärähtää ja jää johonkin väliin ja sit tulee purua.

Kokeilkaa M90 laatikoilla kaasu pohjassa ja kytkimellä näpäytys vaihtoa.  Se on varmaan moro poro ekassa vedossa.

Itse ajattelin ensi kesänä vaihtaa tuolla Amazonilla kaasu pohjassa ja vain sytkä pätkäsyllä kytkinpolkimesta, isompi pykälä sisään.  Sen takia on vara laatikko jo tekeillä.


Ai niin ja noissa M90 ja M56 laatikoissa on vielä semmoisia hienoja fiiberi tai muovi holkkeja siirtäjä haarukoiden päissä ja ne kun kuluu tai tipahtaa pois niin synkka ja kytkentä hajoaa hyvin nopeasti, on ollut mulla kumpiakin laatikoita 1kpl missä oli näin käynyt. 
Ihan saatanan hyviä nuo muuten on :idiot2:

1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: T5 B5234t5 moottoriin takavetoisen laatikko?
« Vastaus #21 : 10.01.2013, 15:24:24 »
Ai niin ja sit mulla oli yksi m90 laatikko, tosin olin pelkkä välittäjä, josta oli taaimmainen laakeri hirttänyt kiinni ja aivan helvetinmoinen rutina ruvennut kuulumaan. auto oli täysin vakio 940turbo vm. 95 tai 96 
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Vs: T5 B5234t5 moottoriin takavetoisen laatikko?
« Vastaus #22 : 10.01.2013, 15:43:18 »
Juu ei kovinkaan hyviä kokemuksia mullakaan m90 lootasta.
940 D24Tic:n perästä porsi 476tkm kohdilla ja purkaamolta ostin alle 300tkm ajetun joka rusahteli todella pahasti. Purkaamo toimitti toisen laatikon joka sitten pelasi ainakin 520tkm asti.

Pitää kyllä tuollainen 328/M3 zf jostain hommata projektiin. Omat kokemukset Bemun laatikosta ovat kovin positiiviset. Sintterikytkimellä varustetussa f-ryhmän bemussa kestää melkoisen raakana nykiä vaihteita silmään ja tehon/väännön kesto suhteutettuna hintaan uskomattoman hyvä.
« Viimeksi muokattu: 10.01.2013, 15:57:30 kirjoittanut Juke-Maza »

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: T5 B5234t5 moottoriin takavetoisen laatikko?
« Vastaus #23 : 12.01.2013, 12:04:27 »
Millä välityksillä tuota ZF on tehty?
Transmission ZF S5D 280Z, S5D 320Z
Gear Ratios:
1st 4.21                                             
2nd 2.49                                           
3rd 1.66                                             
4th 1.24                                           
5th 1.00
reverse 3.85

Noi molemmat ZF lodjula, löytyy e34, e36, e46 bimmereistä. Jälkimmäisin pitäis olla m3 3,0 perässä, toi 280 ja 320 kertoo väännönkeston newtonmetreissä, tosin muistaakseni esim 325tds ja m3 lootissa olis välitysero.

HUOMATKAA että löytyy kans s5d 250z, se on GETRAG loota, ja ns pikkugetrag, eli 240, kestää vääntöä about saman kun m4x volvo laatikot, eli älkää ostako sitä, Sitä löytyy kanssa 325tds perästä, ja sain itse vahingossa kerran sellaisen, kun ostin e36 325tds perästä lootan!

Vääntöä noi zf lootat näyttävät kestävän hyvin, omasta vetästiin 664nm penkissä, eikä loota koskaan valitellut vääntöjä, ruotsin pojat ajelleet kans samoilla väännöillä about 3v ennenkun antautui.

Itse ainakin havainnut noi välitykset hyviksi 300 sarjan kopassa 325tds 2,56 perävälityksellä ja 225/45r16 rengastuksella. Isossa volvossa jossa ehkä isommat renkaat voi 3 nurkilla oleva välitys olla fiksumpi, mitään 4 nurkilla olevia ei kannata ottaa, loppuu huippunopeus 150 nurkille ainakin vakio vinokoneiden kanssa. 10krpm kiertävät hondat sit erikseen. ;D

Yks negatiivinen asia tossa lootassa on, vaihteensiirto on vähän lötkö, eikä yhtä tarkan oloinen kun volvon lootassa, mutta se on pieni ongelma.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa 144

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 B5234t5 moottoriin takavetoisen laatikko?
« Vastaus #24 : 12.01.2013, 16:36:52 »

Itse ainakin havainnut noi välitykset hyviksi 300 sarjan kopassa 325tds 2,56 perävälityksellä ja 225/45r16 rengastuksella. Isossa volvossa jossa ehkä isommat renkaat voi 3 nurkilla oleva välitys olla fiksumpi, mitään 4 nurkilla olevia ei kannata ottaa, loppuu huippunopeus 150 nurkille ainakin vakio vinokoneiden kanssa. 10krpm kiertävät hondat sit erikseen. ;D


Suht normi 26" korkealla renkaalla 5000RPM on 150 kmh 4.1 vällärillä. Kuitenkin 7k on se 210kmh et ei sitä mitään 10k kiertäviä tartte nopeuden takia. Tosin jos ykköstä meinaa käyttää tollasella askilla ni sit kyl tarttee just ton 2.5- 3.5 vällärin.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: T5 B5234t5 moottoriin takavetoisen laatikko?
« Vastaus #25 : 12.01.2013, 20:49:00 »
Suht normi 26" korkealla renkaalla 5000RPM on 150 kmh 4.1 vällärillä. Kuitenkin 7k on se 210kmh et ei sitä mitään 10k kiertäviä tartte nopeuden takia. Tosin jos ykköstä meinaa käyttää tollasella askilla ni sit kyl tarttee just ton 2.5- 3.5 vällärin.
Juu ja jos meinaa sillä autolla ajaa pidempäänki ku 100km tankkaamatta... Omassa ainakin bensankulutus on 30-40l/100km jos huudataa 4000rpm motarilla ja pikkuvolvon tankki on 45l kuten kisatankit, ni ei oo hääviä lähteä esim. hangosta botniaringille käymään. ;D

Mul on reilu 3000rpm 150km/h ja just hyvä välitys, lähtee ku raketti 5.vaihteella motarilla, ja 5.vaihdetta voi käyttää vaikka 50km/h vauhdissakin ongelmitta.

Ei sitä oikeen 7000rpm viitti huudattaa tollasta suht normikonetta, ainakaan kauheen montaa sekuntia.

Tottakai jos auto tulee radalle ni zf loota suoralla 5.vaihteella ja 4 välityksellä voi olla hyvä, mut stripillä ja siviililiikenteessä tuo kombinaatio on aivan älytön. Autoon tulee sama ongelma kun tuossa legendaarisessa 240gtx volvossa jossa 16v r-sport 2,3l kone ja aivan liian tiheä välitys. Turbokoneessa jossa ahtopaine on aina nostettava vaihteenvaihdon yhteydessä ongelma korostuu entisestään.

Itse kun on ajanut samaa autoa 4 ja 2,56 välitteisellä perällä, ni ei tartte edes miettiä kumman valitsee normaaliin käyttöön. Radalla tottakai 2,56 on liian harva välitys, mutta se että koneessa on toimiva luonne 3000-6000rpm välillä korvaa tuon ongelman, ja toimii radallakin hyvin sen vähät mitä oon päässy ajamaan.

Kukin tottakai valitsee mieleisekseen ja omaan käyttöönsä sopivan välityksen, mutta valiitettavan usein turbo autoihin valitaan liian tiheä välitys sporttisen fiiliksen nimissä, ja sitten käytännön suorituskyky on täysin pilalla. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6353
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: T5 B5234t5 moottoriin takavetoisen laatikko?
« Vastaus #26 : 12.01.2013, 21:08:24 »
Huippunopeus- ja polttoaineenkulutuskeskustelu ei sovi samaan lauseeseen, joten selittämiset saa tämän topikin osalta olla tässä.

Jatketaan siitä, mikä laatikko on kustannustehokkain vaihtoehto vitoskoneen perään.

Poissa boost

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1054
  • Lensu Power Shop
Vs: T5 B5234t5 moottoriin takavetoisen laatikko?
« Vastaus #27 : 13.01.2013, 09:28:41 »
SJS sulla on ne liukutapit jumissa jotka keskittää kepin laatikossa.  Tiedän koska mulla on noita laatikoita tuossa nurkissa pyöriny ja 3kpl noita olen asentanut autoihin ja keppi tuntuma on helvetin hyvä.
Noiden laatikoiden tyyppi vika on että pakki ja 5. vaihteen sivuttis holkit jumiutuu kuoreen ja sen jälkeen keppi tuntuma on paska.

Eli ei muuta kuin laatikon sivusta oikealta ne mustat kumilla päällystetyt metalli holkit pois lukkorenkaistaan ja sitten näetkin ne holkit jotka pitäisi liikkua kuoressa.

Pakkilukko on ylempi ja 5. vaihteen alempi niistä kahdesta jotka on vierekkäin.

Itsellä tulee aina samalla laatikon koppamuutoksessa nuo tarkistettua, koska puran etu kopan irti hitsauksen ajaksi.



Mulla on Amazonissa 3.9 välitys ja tuntuu tuo nyt matalaa kymppiä menevän vartilla. Tosin lähden 2.vaihteella liikkeelle. 
Harvempi välitys olisi kiva, maantieajon takia.
1/4 mile 257km/h(ZF  gs6-53dz)
Nopeampi kuin Timo.
Lensupowershop.fi

Poissa hela1979

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 B5234t5 moottoriin takavetoisen laatikko?
« Vastaus #28 : 15.01.2013, 02:47:37 »
Mulla hajos M90 jo reilu 500nm väännöllä.
Omista kokemuksista voin sanoa että kaikin puolin M90 on täysi suoli koko laatikko hintaansa nähden. Ei kestä kilometrejä kun laakerit ja synkat on loppu. Väännön sieto pyörii 500-700nm välissä. Huom. Minä olen koeponnistanut kyseistä laatikkoa varttimaililla slikseillä että ei puhuta mistään kadulla kumin polttelusta.
Laita suoraan BMW zf laatikko niin ei tarvii arpoa. Tiedän henkilön joka tekee muutoksen vino tai tina koneeseen, laatikon voi asentaa vaikka väärinpäin jos haluat...

Emännän 940 B230fk:lla on ajettu nyt noin 350000km ja 3.vaihteen synkka valillä rutisee m90:ssä ja ei tosiaan ole kiusattu tuota laatikkoa...

Noihin Bemarin laatikoihin saa sentään osat uutena ostettua mutta m90 laatikkoon et saa mitään jos jotain hajoaa...

Esim. 550€ hinnalla saat ZF laatikon joka käy bolt on Volvon koneeseen johon on tehty tarvittavat kytkinkoppa muutokset.  Kestää vääntöä sen mitä koneestasi irti saat.
 

M90 lootia ei kasva enää joka oksalla ja ainakaan diesel mallia ei tunnu olevan joka metsässäkään...
Tollaselle bolt on laatikon taitajalle voisi olla ehkä tilausta enemmänkin.
Tekisköhän tuo tollasen dieselimallisenkin? Eli D24 tai D5252t perään?
100 sarjan vanhuksia jo toisessa polvessa.

Poissa hela1979

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 27
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 B5234t5 moottoriin takavetoisen laatikko?
« Vastaus #29 : 15.01.2013, 05:17:56 »
Ruotsia en oikeen ymmärrä, mutta tässäkö nuo kauppaavatten näitä bemarin lootia bensa m90 tilalle?
http://www.blocket.se/gavleborg/Zf_vaxellada_till_volvo_rod_och_vitmotor_31440865.htm?ca=1&w=3
100 sarjan vanhuksia jo toisessa polvessa.

 

Samppasport  Futurez