Carcom Oy  Ateho

Tappikoneen viritys

  • 1467 Vastauksia
  • 536830 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6326
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #15 : 12.11.2010, 18:34:50 »
Juttuja yhdistelty erikoisosatopikista. Toivottavasti ei menny liian sekavaksi.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6326
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #16 : 12.11.2010, 18:37:07 »
Vai onko parempi että lohkosta ottaisi pois? Kuulemma olisi hyvä jos männän saisi tulemaan lohkopinnan yläpuolelle edes hitusen niin kannentiivisteen kestävyys paranisi samalla?

Teoriassa männän ja kannen väliin pitäisi jäädä 0,1mm jokaista 1000 kierrosta kohti. Eli jos konetta kierrättää 7000r, niin väli, eli paljerako tulisi olla 0,7mm.

Poissa J.V

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 270
  • Volvo 142DL -73, 164-73, & 240 GLI -87
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #17 : 22.12.2010, 23:03:02 »
Osaisiko joku kertoa toimiiko KG5 nokka 10,2:1 puristuksilla vai tarviiko enemmän ruttua? nokan arvothan on: nosto 12.9   nokkakulma 104°    asteet 320°
Volvo 142 DL -73
Volvo 164 -73
Volvo 240 GLI -87

Poissa kilikali

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #18 : 23.12.2010, 11:56:51 »
Mulla on nyt KG5 nokka kiinni ja puristukset oli vähän alle 12, sillä lensi kyllä hyvin. Kaasarin säädöistä alapäässä aika tarkka tietysti. Nyt puristukset 10,8. En ole päässy vielä kunnolla kokeilemaan. Kunhan kuusaanlammille saadaan jäärata auki ni sitten... Sytkän perusennakko on 27 ast. Ei siis kokemusta pienemmällä rutulla

Poissa J.V

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 270
  • Volvo 142DL -73, 164-73, & 240 GLI -87
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #19 : 23.12.2010, 14:22:50 »
minkälaisia venttiilin välyksiä oot käyttäny?
Volvo 142 DL -73
Volvo 164 -73
Volvo 240 GLI -87

Poissa kilikali

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 265
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #20 : 23.12.2010, 17:08:02 »
0.40 on ohjeissa molemmat ja tuplajouset tietty. Mul ois se ruottin kielinen asennusohje jossa myös tekniset tiedot (nokkakulma 105). Jos ei sulla ole, voin skannata ja läh. sp:llä jos haluat.

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2171
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #21 : 05.01.2011, 17:34:34 »
Saikos tuon nokka-akselin otettua poies koneen ollessa paikallaan, ilman että kantta ottaa irti? Ja kumpaan päähän on meistetty se kirjain noissa akseleissa.? Jakopään vaiko takapään päätyyn? Ja näkyykö se jos ottaa jakopäänkopan irti?
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6326
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #22 : 05.01.2011, 19:19:06 »
Saikos tuon nokka-akselin otettua poies koneen ollessa paikallaan, ilman että kantta ottaa irti? Ja kumpaan päähän on meistetty se kirjain noissa akseleissa.? Jakopään vaiko takapään päätyyn? Ja näkyykö se jos ottaa jakopäänkopan irti?

Nokan irrottaminen tuolla tavoin on käytännössä mahdotonta. Teoriassa ehkä, jos tekee jostain rautalangasta koukut/lenkit, että saa työntötangon reiästä laitettua nostimet kannatukseen, että eivät putoa pois paikaltaan, kun akselin vetää pois. Jos ei halua kantta avata, niin sitten vaan kone pois ja vauhtipyörän varaan pystyyn lattialle, niin sitten ei nostimet putoa, kun ovat vaaka-asennossa.

Merkintä on akselin takapäässä, eli jakopään kopan avaaminen ei auta :(

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2171
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #23 : 06.01.2011, 01:31:34 »
No voihan p.. Olisin vaan tarkastanu mikä nenä tuossa omassa on tällä hetkellä.. Yhessä koneessa tuola tallin nurkassa on kuulemma lähes uusi nokka-akseli, mutta ei tietoa mikä.. Vois sen tarkistaa niin sais vähän näkemystä mimmonen homma sen akselin vaihto on, ennen kun alkaa Amazoniin vaihtamaan..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa eke

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 620
  • www.vrcf.fi
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #24 : 06.01.2011, 11:52:00 »
Uusimmissa B-20 nokissa on merkintä etupäässä ,kuvasin juuri muutaman malliksi ,
.

Pieniä rakenteellisia eroja on myös vanhempiin akseleihin ,ekan ja keskimmäisen laakerin viereisten nokkien välistä vahvistettu/jäykistetty ,


http://kuvablogi.com/blog/5626/21/

Jonkunlaisen käsityksen ilman isompia temppuja nokasta saa kun mittaa siitä noston .Se ei vaadi kun venakoppa auki ja työntömitta .
Jos vielä selvittää nokkien välisen kulman se kertoo jotain,vähän kertoo myös se ,minkäverran venttiilit on yhtäaikaa auki YKK:ssa .
« Viimeksi muokattu: 06.01.2011, 17:11:36 kirjoittanut eke »

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #25 : 06.01.2011, 22:38:51 »
Jonkunlaisen käsityksen ilman isompia temppuja nokasta saa kun mittaa siitä noston .Se ei vaadi kun venakoppa auki ja työntömitta .

Tuon nokan noston kun vielä kertoo keinuvipujen suhteella, niin saa venttiilin noston, joka löytyy mm tästä taulukosta.

http://www.uusitorppa.fi/korjaamo/nokka_akselit2.htm

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2171
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #26 : 07.01.2011, 21:20:12 »
Tossa juttelin yhen kerholaisen kanssa kenellä kans vähän laiteltu pystykone amazonissa (170hv, 230nm).. Sillä teetetty nokka-akseli.. Nostoa muistaakseni 11,6 ja asteita 292.. Suositteli mun laittamaan jonkun samanlaisen tuohon.. Onkos teillä tietoa saako tommosta nokkaa jostai valmiina? Tai lähelle tuota.. Toki sen vois jostain s-nokasta teettää..
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7967
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #27 : 07.01.2011, 21:44:36 »
Tossa juttelin yhen kerholaisen kanssa kenellä kans vähän laiteltu pystykone amazonissa (170hv, 230nm).. Sillä teetetty nokka-akseli.. Nostoa muistaakseni 11,6 ja asteita 292.. Suositteli mun laittamaan jonkun samanlaisen tuohon.. Onkos teillä tietoa saako tommosta nokkaa jostai valmiina? Tai lähelle tuota.. Toki sen vois jostain s-nokasta teettää..

Tuossa samassa listassa ne nokkamallit on mainittu. R on lähellä noita sun lukemia.

Cam    Lift (in)    Lift (out)    Dur. (in)    Dur. (out)    LSA    Manufacturer    Notes:
                                   
A    8.9         248         111    Standard    B18, B20, single carb
C    9.9         264         111    Standard    B18, B20B, dual carbs
D    10.8         280         111    Standard    B20E up to 1973
K    10.8         277         111    Standard    B20E from 1974 and up
F    11.4         300         111    KG-trimning    Stage 2 head required, dual 45 carbs
R    11.6         287         102    KG-trimning    Stage 2 head required, dual 45 carbs
S    12.9         300         101    KG-trimning    Stage 3 or 4 head required, dual carbs

Poissa Zebe

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2171
    • Lisää kuvia laitteista instagramista.
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #28 : 07.01.2011, 21:51:30 »
Tuossa samassa listassa ne nokkamallit on mainittu. R on lähellä noita sun lukemia.

Cam    Lift (in)    Lift (out)    Dur. (in)    Dur. (out)    LSA    Manufacturer    Notes:
                                   
A    8.9         248         111    Standard    B18, B20, single carb
C    9.9         264         111    Standard    B18, B20B, dual carbs
D    10.8         280         111    Standard    B20E up to 1973
K    10.8         277         111    Standard    B20E from 1974 and up
F    11.4         300         111    KG-trimning    Stage 2 head required, dual 45 carbs
R    11.6         287         102    KG-trimning    Stage 2 head required, dual 45 carbs
S    12.9         300         101    KG-trimning    Stage 3 or 4 head required, dual carbs

Juu ittekkin kattelin tuota Ärrää.. Mut aattelin jos olis ollu joku missä ois yli 290 astetta tuolla nostolla.. Mutta kyl tuollakin varmaan pärjäis.. Ainakin alkuun ;) Vaatiskohan sitte jo tuplajouset venttiileille? Et miten pitkälle vakio jouset riittää..?
Amazon 122Sport 4d '67 2009->, 740GL '91 2018->, PV544 Sport  '64 2017->

Poissa J.V

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 270
  • Volvo 142DL -73, 164-73, & 240 GLI -87
Vs: Tappikoneen viritys
« Vastaus #29 : 07.01.2011, 22:07:49 »
Tuolla nostolla ei ainakaan minun tietääkseni tuplajousia vielä tarvi pitäis kyllä volvon gulmärkta jousien riittää ainakin katukäytössä
Volvo 142 DL -73
Volvo 164 -73
Volvo 240 GLI -87

 

Futurez  Kulkukoira